Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Advertisements

10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Dr Tadeusz Majewski Akademia Pedagogiki Specjalnej Warszawa
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Krokodyle z przedmieścia
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Autor badań: Marta Mrowińska
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
Integracja w kształceniu zawodowym
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
„Miłość do cierpiących jest znakiem i miarą poziomu cywilizacji rozwoju narodu”
Pedagogika specjalna dział pedagogiki, którego podmiotem jest człowiek wymagający wsparcia i pomocy w przekraczaniu odchyleń od normy, różnorakich trudności,
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
Poradnik dla osób, które nagle straciły sprawność oraz ich bliskich.
Wybrane koszty braku wczesnego wsparcia dr Paweł Kubicki Szkoła Główna Handlowa Warszawa, Patronat honorowy:
“Moje muzeum jest Twoim muzeum
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
TYP NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI A RODZAJE WSPARCIA W PROCESIE EDUKACJI
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Zwierzęta i ich potrzeby. Co to jest potrzeba??? Potrzeba, tak odczuwany przez jednostkę stan braku czegoś, co w związku ze strukturą organizmu, indywidualnym.
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Dostępność dla wszystkich, a klient z niepełnosprawnością.
„Mój (NIE) pełnosprawny brat”
Osoba niepełnosprawna
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
Komunikacja i informacja dostępna dla osób z niepełnosprawnością
Fundacja Aktywizacja Jak postępować z ON WŁĄCZANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ.
NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
MARTA BIEŃKOWSKA ALEKSANDRA TERESZKIEWICZ KLASA I D Netykieta.
3 XII Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych.
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Niepełnosprawni wśród nas
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
POJĘCIE ZDROWIA I CHOROBY
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
WSPARCIE SYSTEMOWE PAŃSTWOWEGO FUNDUSZU REHABILITACJI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH DLA PRACODAWCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”.

Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności funkcjonowania organizmu powodują uniemożliwienie, utrudnienie lub ograniczenie sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie, biorąc pod uwagę takie czynniki jak płeć, wiek oraz czynniki zewnętrzne lub okresowa, wrodzona lub nabyta, ustabilizowana lub progresywna.  

LOGO SYMBOLIZUJĄCE NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ

Rodzaje niepełnosprawności: 1. Osoby z niepełnosprawnością sensoryczną: osoby niewidome i słabowidzące osoby niesłyszące i słabosłyszące osoby głuchoniewidome

2. Osoby z niepełnosprawnością fizyczną: osoby z uszkodzonym narządem ruchu osoby z przewlekłymi schorzeniami narządów wewnętrznych  

3. Osoby z niepełnosprawnością psychiczną - stan ten jest definiowany jako stan obniżonej sprawności umysłowej w stosunku do stanu normalnego, charakteryzujący się niedorozwojem lub zaburzeniami procesów percepcyjnych, uwagi, pamięci i myślenia, a także zaburzenia w przystosowaniu społecznym. W 1968r. Światowa Organizacja Zdrowia przyjęła klasyfikację, obowiązującą także w Polsce, która za kryterium podziału upośledzenia umysłowego uznaje iloraz inteligencji.

Osoby z niepełnosprawnością złożoną, dotknięte więcej niż jedną niepełnosprawnością: - wystąpić tu mogą połączenia różnych, wymienionych powyżej niepełnosprawności, np. osoba niewidoma z umysłowym upośledzeniem, osoba z uszkodzonym narządem ruchu z zaburzeniami psychicznymi itp.

Przyjaciel doda Ci skrzydeł :)

wobec osób niepełnosprawnych” „Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych”

10 podstawowych zasad : Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością nigdy nie używaj, dawnych, krzywdzących określeń: - kaleka, inwalida, upośledzony, niepełnosprawny! Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością nigdy nie używaj określeń żargonowych i eufemistycznych: - przykuty do wózka, inwalida na wózku, sprawny inaczej!

3. Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością używaj określeń: - osoba z niepełnosprawnością - osoba z niepełnosprawnością ruchową - osoba poruszająca się na wózku - osoba poruszająca się o kulach - osoba niewidoma  - osoba niedowidząca - osoba niesłysząca – osoba niedosłysząca - osoba głuchoniewidoma - osoba z niepełnosprawnością intelektualną - osoba z zaburzeniem psychicznym - osoba niskiego wzrostu

Zanim udzielisz pomocy zapytaj czy osoba z niepełnosprawnością życzy jej sobie. Bądź taktowny w inicjowaniu kontaktu fizycznego – zanim dotkniesz osoby z niepełnosprawnością, aby jej pomóc uprzedź ją o tym. Wózek, laska, proteza to elementy przestrzeni osobistej osoby z niepełnosprawnością – nie dotykaj ich bez potrzeby.

7. Nie głaszcz psów przewodników i psów asystentów 7. Nie głaszcz psów przewodników i psów asystentów! Nie rozpraszaj ich uwagi! Te zwierzęta muszą być cały czas skupione, aby jak najlepiej pomóc swemu panu/pani. Zwierzęta pomagające osobom z niepełnosprawnością są dobrze wyszkolone i łagodne. Gdyby jednak zdarzyło się, że ktoś nie może zapanować nad swoimi zwierzęciem, możesz poprosić o jego wyprowadzenie.

Jeśli coś mówisz – zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością. Rozmawianie tylko z jej towarzyszem, opiekunem, pomocnikiem lub tłumaczem języka migowego świadczy o ignorowaniu takiej osoby i jest wyrazem braku kultury.

9. Reaguj uprzejmie na prośby osób z niepełnosprawnością. One się nie skarżą, ale podpowiadają ci, co mogłoby im ułatwić funkcjonowanie w pewnej przestrzeni. 10. Jeśli nie wiesz jak się zachować wobec osoby z niepełnosprawnością – po prostu ją o to zapytaj!

Gdyby wszyscy byli tacy sami, nikt nikomu nie byłby potrzebny ks Gdyby wszyscy byli tacy sami, nikt nikomu nie byłby potrzebny ks. Twardowski  

Dar Przyjaźni - Darem Życia

Opracowano na podstawie: „Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych”, autorstwa Judy Cohen - ACCESS RESOURCES;– pełny tekst dostępny na www.mpips.gov.pl pl.wikipedia.org/wiki/Niepełnosprawność centrumir.republika.pl/niepelnosprawnosc1.html Opracowała pwd. Daria Osmenda www.rudaslaska.zhp.pl/.../material_na_temat_niepelnosprawnosci.do www.przyjaciel.opole.pl