OK konspekt z biologii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała Magdalena Osiadło
Advertisements

Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
Krwioobieg Duży i Mały Michał Ziemba i Jakub Michalik Kl I a.
Budowa i funkcje mięśni, procesy zachodzące w mięśniach podczas pracy
Mięśnie   Wyróżnia się trzy typy tkanki mięśniowej: Mięśnie szkieletowe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
  OK konspekt z chemii.
Krew Funkcje i skład.
Krew i jej role Dostarcza tlen i substancje odżywcze Dostarcza tlen i substancje odżywcze Pobieranie dwutlenku węgla z komórek Pobieranie dwutlenku węgla.
Funkcje krwi w organizmie. Budowa i czynności układu krążenia
Układ ruchu.
NARZĄDY WEWNĘTRZNE OWADÓW Michał Pałyga
UKŁAD RUCHU.
Nicienie – ewolucyjny tryumf prostoty
Tkanki zwierzęce.
UKŁAD ODDECHOWY I UKŁAD KRĄŻENIA
Białka – budowa, rodzaje i właściwości
W naszym ciele mamy 215 par mięśni szkieletowych
Tkanka mięśniowa (textus muscularis) składa się głównie z wydłużonych komórek, które stanowią miąższ narządu jakim jest mięsień. Komórki mięśniowe otoczone.
UKŁAD KRWIONOŚNY.
Układ oddechowy Budowa i funkcje Autor: Patryk Lompart.
Komórki i tkanki w organizmie człowieka
BIOLOGIA.
UKŁAD MIĘŚNIOWY CZŁOWIEKA
BIOLOGIA Autor: Olga Sławińska.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Podstawowe składniki odżywcze w organizmie
autor: Monika Kirejczyk
TKANKI Tkanka-zespół komórek o podobnej funkcji wraz z wytworzoną przez nie substancją międzykomórkową.
Układ pokarmowy Autor: Wojciech Buczek kl. IB.
UKŁAD KRWIONOŚNY.
KOMÓRKA – podstawowa jednostka budulcowa i czynnościowa organizmu
Biologia.
UKŁAD MIĘŚNIOWY.
BUDOWA I ROLA SERCA.
Układ ruchu Układ ruchu.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Autor: Natalia Sadecka, KL. 1F, III LO PŁOCK 2014
Fizjologiczne podstawy rekreacji ruchowej
„Prawdziwe życie to zdrowe życie”
Elementy Anatomii i Fizjologii
MIĘŚNIE SZKIELETOWE CZŁOWIEKA
Przyswajanie wiedzy Przeciętnie człowiek zapamiętuje: 10% tego co czyta 20% tego co słyszy 30% tego co widzi 70% tego co słyszy i widzi 80% tego co mówi.
Temat : Ciało ludzkie Nacobezu: Wymieniasz narządy ciała ludzkiego
Autorzy: Klaudia Cisek Angelika krukar
Czy pamiętasz ?.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Układ krwionośny
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.
Układ krwionośny.
2.36. Budowa i funkcje układu oddechowego
Natural Sciences, Natural English. Mitochondrium.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Budowa fizyczna i chemiczna kości.
Rola dystrofiny post mortem w kształtowaniu się parametrów fizyko-chemicznych mięsa gęsiego Magdalena Górska, Dorota Wojtysiak W latach w Polsce.
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
Źródłem siły – WODA! Tytuł.
Mięśnie głębokie dna miednicy
APARAT RUCHU.
Zależność między mechanizmami obronnymi a regresją w różnych chorobach (model C.B.Bahnsona) Bahnson: instynkty, potrzeby, napięcia.
ATP oraz budowa i fizjologia serca
1.23. Podziały komórki i przekazywanie informacji genetycznej
Budowa i funkcjonowanie męskich narządów rozrodczych
UKŁAD POKARMOWY CZŁOWIEKA
MIĘŚNIE SZKIELETOWE CZŁOWIEKA
Zależność między mechanizmami obronnymi a regresją w różnych chorobach (model C.B.Bahnsona) Bahnson: instynkty, potrzeby, napięcia.
Zapis prezentacji:

  OK konspekt z biologii

Poproś uczniów o podanie nazwy narządów występujących w ich ciele Poproś uczniów o podanie nazwy narządów występujących w ich ciele. Powiedz im, żeby wskazali te, które mają w sobie mięśnie. Podsumuj ich wypowiedzi, nawiąż do tematu lekcji. Wyświetl temat lekcji na slajdzie.

Temat : Jaki jest związek budowy mięśni z ich pracą/ funkcją? Odczytaj temat lub poproś o to uczniów. Poproś uczniów o zapisanie tematu lekcji do zeszytu.

Cele lekcji : • Poznacie rodzaje mięśni i dowiecie się do czego one służą, • Będziecie widzieli gdzie one znajdują się w naszym organizmie • Zrozumiecie, co sprawia, że mięśnie mogą kurczyć się i rozluźniać Eksponuj cele na tablicy lub podaj do zeszytu ( uczniowie zapisują). Sprawdź za pomocą świateł ( kciuków) czy cele są zrozumiałe. Jeżeli ktoś sygnalizuje, że nie są zrozumiałe poproś, by zadał pytanie. Poproś innego ucznia, aby odpowiedział na to pytanie.

NACOBEZU: • Podaję nazwy trzech rodzajów tkanek mięśniowych • Wymieniam co najmniej dwie cechy budowy każdej tkanki mięśniowej • Podaję funkcję tkanki mięśniowej • Wskazuję związek budowy z rolą tkanki mięśniowej, które umożliwiają jej wykonanie skurczu

Zadanie w parach. Na podstawie tekstu zrób schemat ( mapę mentalną) podziału tkanek. NACOBEZU do zadania 1.: Czy podałeś nazwy tkanek Czy wymieniłeś co najmniej dwie cechy budowy Czy wymieniłeś dwie cechy skurczu Czy podałeś funkcje Czy wymieniłeś co najmniej jeden narząd w którym występuje dana tkanka Czy schemat jest czytelny, żeby inny uczeń mógł z niego skorzystać Rozdaj uczniom materiały ( bądź poproś o skorzystanie z podręcznika ). Zorganizuj pracę w parach. Zwróć uwagę na NACOBEZU. Podaj czas 15 minut na wykonanie zadania.

Tkanka mięśniowa gładka Ocena koleżeńska. Tkanka mięśniowa gładka wrzecionowate włókna, zwężające się na obu końcach dzięki takiej budowie włókien mogą one zmieniać swoją średnicę jedno jądro w środkowej części komórki kurczy się powoli męczy się powoli skurcz nie zależy od woli organizmu Poproś uczniów aby wymienili się w parach. Poleć aby zrobili ocenę koleżeńską korzystając z informacji pokazanej na slajdzie. Jeżeli uczniowie zadają pytanie poproś o odpowiedź innego ucznia.

Tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana szkieletowa wydłużone cylindryczne włókna w poprzeczne prążki w komórkach znajdują się dwa rodzaje białek kurczliwych ułożonych na przemian ( pod mikroskopem widoczne jako prążki) liczne jądra przy powierzchni komórki kurczy się szybko męczy się szybko skurcz zależy od woli organizmu

Tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana serca wydłużone rozgałęzione włókna w poprzeczne prążki, które łączą się ze sobą, tworząc przestrzenną sieć jedno lub dwa jądra w środkowej części komórki kurczy się szybko odporna na zmęczenie skurcze nie zależą od woli organizmu

Punkt kontrolny 1: Zadanie pierwsze Dopasuj do rysunku tkanki jej nazwę. B A C Poproś uczniów, żeby wykonali zadanie. Wybierz uczniów, którzy udzielą prawidłową odpowiedź. Pochwal ich za dobrze wykonane zadanie.

Odpowiedzi do puntu kontrolnego 1 A .Tkanka mięśniowa gładka B. Tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana szkieletowa C. Tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana serca

Punkt kontrolny 2: Spośród podanych zestawów narządów wybierz te które mają tylko mięśnie gładkie. Zestaw I Zestaw II Zestaw III Żołądek Nerki Żyły Wątroba Żołądek Tętnice Serce Tętnice Pęcherz moczowy Pęcherz moczowy Mózg Żołądek Poproś aby rozwiązali zadanie i wskaż ucznia, który przedstawi rozwiązanie.

Odpowiedzi do puntu kontrolnego 2 Zestaw III Żyły Tętnice Pęcherz moczowy Żołądek Pokaż prawidłową odpowiedź.

Praca domowa . Przeczytaj opisy i uzupełnij zdania wpisując odpowiednie nazwy tkanek. Tkanka ta jest odporna na zmęczenie. Jej skurcze nie zależą od woli organizmu. Składa się z rozgałęzionych komórek tworzących przestrzenną sieć. Ten opis dotyczy tkanki…………………………………... Tkanka ta wchodzi w skład wielu narządów, zbudowana jest z komórek wrzecionowatego kształtu . Ich powolne skurcze umożliwiają przesuwanie pokarmu w przewodzie pokarmowym. Ten opis dotyczy tkanki ……………………………………. W włóknach tej tkanki wyróżniamy dwa rodzaje białek ułożonych na przemian, widoczne pod mikroskopem w postaci poprzecznych prążków . Kurczy się zależnie od woli organizmu. Buduje mięśnie kończyn. Ten opis dotyczy tkanki…………………………………….. Krótko podsumuj pracę na lekcji. Podaj uczniom pracę domową (można w postaci wcześniej przygotowanych kartek z treścią zadania).

Dziękujemy za wspólną pracę !!!