ZAGROŻENIE HAŁASEM NA TERENACH PRZYGRANICZNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Dane liczbowe UCZNIÓW (-8 418) ( ) ( ) CHŁOPCÓW 51,3%51,1% 51% DZIEWCZĄT 48,7%48,9% 49%
BEZROBOCIE W GMINIE MSZCZONÓW
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Serwisy WWW polskich gmin i powiatów. Anno Domini 2002.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
SZPITALE W TRAKCIE PRZEKSZTAŁCEŃ W SPÓŁKI Z UWZGLĘDNIENIEM LICZBY SZPITALI W WOJEWÓDZTWACH I DANYCH DEMOGRAFICZNYCH Mieszkańcy 1-ogółem; 4-miasta.
Osoby długotrwale bezrobotne na rynku pracy w Powiecie Cieszyńskim
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Opracowanie zasad tworzenia programów ochrony przed hałasem mieszkańców terenów przygranicznych związanych z funkcjonowaniem dużych przejść granicznych.
FUNDUSZE UNIJNE WSPIERAJĄ ROZWÓJ TURYSTYKI Konferencja prasowa minister Grażyny Gęsickiej 12 lipca 2007 r.
INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO
Rynek pracy województwa podkarpackiego
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
RZECZPOSPOLITA POLSKA TEST
DEBATA SPOŁECZNA BEZPIECZEŃSTWO I PORZĄDEK PUBLICZNY NA TERENIE DZIAŁANIA KOMISARIATU POLICJI W KUROWIE. Kurów r.
Źródło: 9.
Terminal przeładunkowy Rejowiec
Przyjazna Kłodnica.
X WSKAŻ WOJEWÓDZTWO GRA DYDAKTYCZNA KLIKNIJ ŻEBY ROZPOCZĄĆ GRĘ.
UNIA EUROPEJSKA Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Przebudowa mostu nad rzeką Tywą w Pniewie,
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
Badania wewnętrzne ukazujące ruch turystyczny w sezonie letnim 2011.
Badania wewnętrzne ukazujące ruch turystyczny w sezonie letnim 2010.
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Człowiek - najlepsza inwestycja 18 listopada 2009 r. Człowiek – najlepsza inwestycja Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych im.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
ZDW Kraków Orawska droga Maj 2011 r.. ZDW Kraków Projekt Orawska droga jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
UE w skrócie.
Bogusław Waksmundzki.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
8 najdłuższych rzek w Polsce
U RZĄD S TATYSTYCZNY W R ZESZOWIE Warszawa, kwiecień 2014 Paweł Markocki.
OFERTA INWESTYCYJNA MŁYNY. WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Porównanie ilości szkół im. Jana Pawła II w poszczególnych województwach Autorzy projektu edukacyjnego: 1. Monika Krupa III b 2.Wiktoria Kulicka III b.
WOJEWÓDZTWO jednostka podziału administracyjnego w Polsce/
Ustrój samorządu terytorialnego
Prawdziwa rewitalizacja - odpowiedź na zjawiska kryzysowe w miastach
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Wyniki egzaminów zewnętrznych w 2015 r.. Wstępne informacje o wynikach sprawdzianu po klasie VI w 2015 r. kraj73%61%78%70% l.p. j.polskimatematykaj.angielskij.niemiecki.
URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE W WOJEWÓDZTWIE MAZOWIECKIM W 2014 R.
Dojazdy do pracy w województwie wielkopolskim - zróżnicowanie przestrzenne Skąd i dokąd Wielkopolanie dojeżdżali do pracy w 2011 r.
„Struktura ochrony ludności w Polsce” dr inż. Mariusz Mazurek Szkoła Główna Służby Pożarniczej w Warszawie.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
KOMENDA POWIATOWA POLICJI W KOLBUSZOWEJ Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu kolbuszowskiego w 2015r.
Wg Pana Profesora Michała Troszyńskiego (GUS) Umieralność okołoporodowa wczesna w latach 1999 – 2008 Współczynnik umieralności >500g Województwo
Liczba ludności – liczba osób zamieszkujących dany obszar (np. jednostkę osadniczą, jednostkę administracyjną, państwo, kontynent itp.) w danym momencie.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata nabór wniosków na rok 2017 r. Opole, 19 lipca 2016 r. 1.
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
NASZE OJCZYZNY.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
NASZE OJCZYZNY.
ALLIANZ struktura organizacyjna sprzedaży korporacyjnej
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
RAD MIEJSKICH I RAD POWIATÓW
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Przegląd infrastruktury transportowej województwa podlaskiego
Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa
dr inż. Bożena Karwat-Woźniak Zakład Polityki Społecznej i Regionalnej
Zapis prezentacji:

ZAGROŻENIE HAŁASEM NA TERENACH PRZYGRANICZNYCH Adam LIPOWCZAN, Janusz KOMPAŁA, Irena KUBIK, Janusz ŚWIDER Zakład Akustyki Technicznej, Techniki Laserowej i Radiometrii Joanna MARTYKA, Katarzyna NOWAK, Konrad TAUSZ Zakład Badań Ekonomicznych i Społecznych Główny Instytut Górnictwa Katowice

REALIZACJA ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z KARTY “TRANSPORT, ŚRODOWISKO I ZDROWIE” Celem pracy jest ocena zagrożenia mieszkańców powiatów nadgranicznych hałasem powodowanym działalnością przejść granicznych oraz opracowanie sposobu jego ograniczania w ramach tworzonych programów ochrony przed hałasem

Długość granic Rzeczypospolitej Polskiej wynosi 3 503, 82 km. Graniczymy z siedmioma państwami: na wschodzie z Federacją Rosyjską, Republiką Litwy, Republiką Białorusi i Ukrainą, na południu z Republiką Czeską i Republiką Słowacką, na zachodzie z Republiką Federalną Niemiec. Z wymienionymi sąsiadami Polskę łączy ponad 200 przejść granicznych. Wiele z nich to przejścia piesze i rowerowe (w tym: turystyczne, narciarskie), są też przejścia rzeczne. Po ich wyeliminowaniu skrócona lista zawierała 124 przejścia graniczne, mogą stanowić źródło hałasu dokuczliwego dla okolicznych mieszkańców.

Podstawą była lista przejść granicznych Podstawą była lista przejść granicznych. Ustalony tryb postępowania w zakresie weryfikacji przejść granicznych obejmował następnie: wykonanie wyciągu przejść granicznych istotnych z punktu widzenia tematyki i zakresu zadania, konstrukcję ankiety umożliwiającej zebranie danych o przejściach granicznych niezbędnych dla realizacji kolejnych etapów zadania, wyznaczenie adresata ankiety i jej rozesłanie, analizę uzyskanych informacji, sporządzenie krótkiej listy przejść granicznych istotnych dla realizacji kolejnych etapów zadania.

Opracowanie ankiety, umożliwiającej zebranie danych o przejściach granicznych nazwa przejścia, lokalizacja: województwo, gmina, powiat, rodzaj przejścia, czy przejście zostało otwarte przed rokiem 2000, subiektywna ocena dokuczliwości hałasu – zgodnie z podaną skalą (na podstawie własnej wiedzy, informacji straży granicznej, pomiarów hałasu – jeśli takie były przeprowadzane), liczba skarg na hałas związany z przejściem granicznym oraz drogami dojazdowymi do przejścia, miejscowości, z których wpłynęły skargi, wskazanie przejścia (jeśli w gminie lub powiecie jest ich więcej niż jedno), którego okolica jest najgęściej zabudowana.

Liczba przejść granicznych Województwo Powiat Liczba Gmin Liczba przejść granicznych małopolskie GORLICKI 1 NOWOSĄDECKI 3 6 TATRZAŃSKI 2 NOWOTARSKI 5 śląskie ŻYWIECKI CIESZYŃSKI 4 9 WODZISŁAWSKI RACIBORSKI podkarpackie SANOCKI KROŚNIEŃSKI JAROSŁAWSKI LUBACZOWSKI BIESZCZADZKI PRZEMYSKI dolnośląskie ZGORZELECKI 10 KŁODZKI WAŁBRZYSKI KAMIENIOGÓRSKI JELENIOGÓRSKI LUBAŃSKI lubuskie ŻARSKI KROSNO ODRZAŃSKIE SŁUBICKI GORZOWSKI zachodniopomorskie GRYFIŃSKI

Ocena dokuczliwości hałasu Wojew. Powiat Gmina Przejście graniczne Rodzaj przejścia Granica Ocena dokuczliwości hałasu Miejscowości lub miejsca najgęściej zabudowane Małopol. tatrzański Bukowina Tatrzańska Łysa Polana – Javorina tatranska Drogowe Polsko – słowacka 5 Łysa Polana Śląskie żywiecki Rajcza Zwardoń - Myto 4 3 Lubuskie żarski Trzebiel Olszyna – Forst Polsko – niemiecka Łęknica Łęknica – Bad Maskau Inf. z gminy Trzebiel - drogi dojazdowe słubicki Słubice Świecko – Frankfurt 1 Zachodnio-pomorskie policki Kołbaskowo Bobolin – Schwennenz Warmińsko – mazurskie braniewski Braniewo Gronowo – Mamonowo Polsko – rosyjska Gronowo Podlaskie suwalski Szypliszki Budzisko - Kalwarija Polsko – litewska Szypliszki, Słobódka białostocki Gródek Bobrowniki – Bierestawica Polsko – białoruska Bobrowiki – Waliły Stacja Lubelskie chełmski Dorohusk Dorohusk – Jagodzin Polsko – ukraińska Podkarp. jarosławski Radymno Korczowa – Krakowiec Korczowa, Młyny, Budzyń cieszyński Cieszyn Cieszyn Boguszowice – Chotebuz Polsko – czeska ¾ Cieszyn – Most Przyjaźni Cieszyn Most – przyjaźni Cieszyn Most – Wolności 3/5 Opolskie nyski Głuchołazy Głuchołazy-Mikulowice Głuchołazy-mikulowice dolnośląskie jeleniogórski Szkalrska Poręba Jakuszyce – Harrachov Jakuszyce

Wyniki subiektywnej oceny dokuczliwości hałasu w okolicach przejść granicznych w Polsce Lp. Główna skala ocen hałasu* Liczba przejść Odsetek z ogółu (95) analizowanych przejść 1. Wcale nie dokuczliwy 26 27,4 2. Mało dokuczliwy 28 29,5 3. Średnio dokuczliwy 25 26,3 4. Bardzo dokuczliwy 11 11,6 5. Skrajnie dokuczliwy 5 5,3 Razem 95 100,0 *W przypadku rozbieżnej oceny dokuczliwości hałasu dokonanej przez powiaty i gminy, brano pod uwagę wartość wyższą.

Jak wynika z informacji zawartych w powyższej tabeli hałas dotyczy mieszkańców okolicy ponad 43% przejść granicznych (odsetek obliczony z liczby przejść z pominięciem pieszych, rowerowych i narciarskich oraz rzecznych), przy czym w przypadku ponad 26% przejść – hałas określany jest jako średnio dokuczliwy, prawie 12% - jako bardzo dokuczliwy, natomiast ponad 5% - jako skrajnie dokuczliwy. Faktem godnym odnotowanie jest informacja, że w grupie przejść granicznych o bardzo lub skrajnie dokuczliwym hałasie nie zarejestrowano żadnego kolejowego. Oznacza to, że prawie jedna czwarta analizowanych przejść drogowych (26,3%) zalicza się do grupy o bardzo lub skrajnie dokuczliwym hałasie (w sumie na liście jest 68 przejść drogowych).

Wśród przejść o średnio dokuczliwym hałasie odnotowano cztery kolejowe, co stanowi 16% wszystkich o średnio dokuczliwym hałasie oraz 14,3% ogółu kolejowych (łącznie na liście znalazło się 28 kolejowych przejść granicznych) W analizowanym okresie do Starostw Powiatowych i Urzędów Gmin wpłynęły skargi na hałas komunikacyjny związany z funkcjonowaniem 24 przejść granicznych (25,3% analizowanych) – 21 drogowych (30,9% ogółu analizowanych przejść drogowych) oraz trzech kolejowych (10,7% wszystkich analizowanych przejść kolejowych).

Najwyższą liczbę przejść granicznych o hałasie dokuczliwym dla okolicznych mieszkańców – co potwierdzone zostało wysłaniem przez nich skarg - odnotowano w województwach: podlaskim (7), śląskim (5) oraz lubuskim (5). Godnym odnotowania wydaje się fakt, iż w części gmin skargi nie są rejestrowane

stwierdzono, że nie wszystkie Urzędy Gmin ewidencjonują docierające do nich skargi na nadmierny hałas, w toku pracy odnotowano, że skargi związane z hałasem emitowanym przez funkcjonujące przejścia graniczne składane są zarówno w Starostwach Powiatowych i Urzędach Gmin, jak i w Wojewódzkich Inspektoratach Ochrony Środowiska, Powiatowych Zarządach Dróg, UW, itd., sposób ewidencjonowania skarg na hałas komunikacyjny jest bardzo rozproszony i uniemożliwia monitorowanie tego dokuczliwego zjawiska.

* ZAKŁAD AKUSTYKI TECHNICZNEJ,* TECHNIKI LASEROWEJ I *RADIOMETRII DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ * ZAKŁAD AKUSTYKI TECHNICZNEJ,* TECHNIKI LASEROWEJ I *RADIOMETRII