Company LOGO Open Access Open Access Week Toruń 2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Creative Commons Alternatywna wizja ochrony praw autorskich w dobie rewolucji informatycznej Patrycja Majchrzak, Krzysztof Czarnecki Koło Naukowe Prawa.
Advertisements

Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
Bibliotekarz wobec nowych wyzwań prawnych
Zarządzanie własnością intelektualną przez naukowców i instytucje naukowe (na rzecz otwartości) Alek Tarkowski ICM UW/Creative Commons Polska.
Polityka Open Access w Europie i w Stanach Zjednoczonych
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
1 L U N D U N I V E R S I T Y Czasopisma publikowane na zasadzie Open Access jako element usług bibliotecznych oraz pomoc autorom w wyborze narzędzi do.
Jak korzystać z platformy e-learningowej? Podsumowanie
CC BY Jonathas Mello. Program Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OZE) UNESCO ICT in Education, Science and Culture Section Knowledge.
Czasopisma naukowe Open Access – model otwartego dostępu do wiedzy
Company LOGO Open Access Open Access Week UŁ 2011.
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
Nie znajdziesz w Bibliotece. Znajdziesz w E-Bibliotece
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Informacja naukowa Źródła informacji
Otwarte zasoby naukowe w Polsce
Mariola Szyda Biblioteka Główna Politechniki Częstochowskiej.
„Ukryte” zasoby Internetu
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Repozytorium instytucjonalne to: Zespół usług, które uniwersytet oferuje członkom swojej społeczności, Usługi te służą zarządzaniu oraz upowszechnianiu.
Bożena Bednarek-Michalska Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, 2005 Dlaczego Open Access?
Działalność wydawnicza Politechniki Lubelskiej
LICENCJE.
DOMENA PUBLICZNA.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
Europa wobec wzrostu cen czasopism - warunki zjednoczenia Jolanta Stępniak Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej.
TIK w szkole podstawowej
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Model i etapy tworzenia repozytorium instytucjonalnego na podstawie badań własnych i doświadczeń bibliotek zagranicznych Emilia Karwasińska, Małgorzata.
Licencja Creative Commons
Nauka przenosi się do sieci
Rodzaje umów licencyjnych dla oprogramowania komputerowego
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
Sposoby wyszukiwania informacji w Internecie
Gdzie ich szukać? Flickr.comFlickr.com – CC Open Clip Art LibraryOpen Clip Art Library – grafika w domenie publicznej.domenie publicznej.
Monografie naukowe w otwartym dostępie
OPEN ACCESS października międzynarodowy tydzień open access Oprac. na podst. Przewodnik po otwartej nauce, Justyna Hofmokl i in., Warszawa 2009.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
CHOROBY PŁUC W EUROPIE FAKTY I RYCINY. Główne cele “Choroby płuc w Europie Fakty i ryciny–” jest zwięzłą wersją Europejskiej Białej Księgi Płuc wydawanej.
Bez nienawiści w Internecie
Opracowała Edyta Drabek Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy W Katowicach Filia w Chorzowie.
LICENCJE CREATIVE COMMONS opracował Michał Seemann Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach Filia w Chorzowie.
Ochrona danych osobowych i kwestie prawa autorskiego §

OPEN ACCESS Polskie projekty otwarte Bożena Bednarek-Michalska Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu.
Zasady korzystania z Internetu
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
otwartymandat.pl Wyniki wszystkich badań finansowanych ze środków publicznych powinny być dostępne w trybie Open Access.
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Temat: Normy prawne dotyczące rozpowszechniania programów komputerowych, oraz ochrony prawa autorskiego. Podstawowe definicje Systemu.
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Prawo autorskie.
Biblioteki cyfrowe i repozytoria
technologia informacyjna a prawo
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
IOP Publishing jest spółką całkowicie zależną od Institute of Physics (IOP). IOP Publishing oferuje szereg czasopism, książek, czasopism, materiałów konferencyjnych.
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Kierunki rozwoju otwartego dostępu do treści naukowych 2015 Bożena Bednarek-Michalska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Biblioteka Uniwersytecka.
Baza Wiedzy Politechniki Warszawskiej – uregulowania prawne, organizacja Jolanta Stępniak Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej.
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
© Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę 2016
Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie
ORCID - stały, unikalny identyfikator dla naukowca
I. OPEN ACCESS – INFORMACJE OGÓLNE II
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Zapis prezentacji:

Company LOGO Open Access Open Access Week Toruń 2012

Idea OA Z deklaracji Budapesztańskiej: Przez OA rozumiemy taki stan, w którym czasopismo jest dostępne bezpłatnie w publicznym Internecie, z możliwością swobodnego czytania, pobierania, kopiowania, rozpowszechniania, drukowania, przeszukiwania, linkowania do pełnych tekstów, również włączania do innych utworów oraz do wszelkich innych, zgodnych z prawem wykorzystań, bez żadnych barier oprócz tych wynikających z ogólnego dostępu do internetu. Jedynym ograniczeniem użycia powinno być zapewnienie autorom integralności ich utworów i rzetelne określanie ich autorstwa w cytowaniach oraz utworach zależnych.

Ruch OA Ruch Otwartej Nauki (Open Access Movement) - działa na rzecz otwarcia nauki, a szczególnie wolnego, darmowego dostępu do wyników badań i publikacji naukowych. Rozwinął się w ośrodkach naukowych razem z udostępnieniem publicznym sieci Internet. –Budapest Open Access Initiative, February 14, 2002: –Bethesda Statement on Open Access Publishing, June 20, 2003: –Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities, October 22, 2003: Więcej deklaracji oraz oświadczeń wspierających ruch OA znajduje się na stronach Open Access Directory:

… a zatem w skrócie... Aby czasopismo/repozytorium/baza danych były Open Access w sensie deklaracji Budapeszteńskiej muszą: być dostępne bezpłatnie i bez rejestrowania umożliwiać redystrybucję i tworzenie utworów zależnych.. co wymaga udostępniania na jednej z wolnych licencji...

Korzyści z OA *Zdecydowanie większa rzesza czytelników *W związku z tym: większa liczba cytowań, w tym również w nietypowych miejscach (np. w Wikipedii, podręcznikach, książkach i czasopismach popularnonaukowych) *Dużo łatwiejsze pisanie prac przeglądowych/monografii – nie trzeba prosić wydawców o zgodę na użycie ilustracji *Czasopisma OA szybciej zyskują wzrost Impact factor *Satysfakcja, że wspiera coś pozytywnego, a nie żerujących na tradycji wydawcach

Bariery rozwoju Konserwatywne środowisko naukowe –darmowe = nic nie warte –nie będziem pereł przed wieprze rzucać –niski IF –przywiązanie do tradycyjnych czasopism –niechęć do modelu opłat za publikowanie –układy z edytorami tradycyjnych czasopism Słabe wsparcie finansowo/instytucjonalne (granty Fundacji Orange, 7. projekt ramowy UE, wsparcie ministerstwa nauki dla hybryd Springera) Hybrydy i pseudo-OA – pomagają, czy szkodzą?

Stopnie dostępu

Modele licencjonowania Bez przeniesienia praw na wydawcę: *Autor podpisuje umowę na udostępnienie swojego utworu na określonej licencji – prawa autorskie zostają się przy nim Z przeniesieniem praw na wydawcę: *Autor przenosi prawa autorskie na wydawnictwo, w umowie jest zapis o obowiązku udostępniania utwory przez wydawcę na wolnej licencji Gotowe wzorce umów:

Licencje CC Kto jest tworzy: Creative Commons Foundation + jej lokalni partnerzy, np.: CC Polska Warunki: BY – wymóg podania autora i źródła CA – na tych samych warunkach (nie można przelicencjonować) NC – zakaz użycia komercyjnego ND – zakaz tworzenia utworów zależnych NP: CC-BY-SA

Copyleft – BY-SA Warunek BY – zabezpiecza w pełni prawa osobiste – to nie tylko wymóg podania autora, ale też (w przypadku utworu zależnego) – konieczność poinformowania czytelnika o utworze pierwotnym i wyraźne zaznaczenie dokonanych przeróbek. Warunek SA - (na tych samych warunkach) generuje swojego rodzaju łańcuch dobrej woli, gdyż wszystkie kopie i utwory zależne muszą być udostępniane na tych samych zasadach. Warunek ten chroni przed zawłaszczeniem - nie można utworu zależnego objąć niewolną licencją. Warunek NC (zakaz użycia komercyjnego) – jest bardzo niejasny i utrudnia stosowanie utworów w praktyce. Warunek ND (zakaz utworów zależnych) – wynika zwykle z obawy o nadużycia – publikowanie utworów zależnych, które nie spodobają się autorowi – czasem to ma sens w przypadku utworów artystycznych i manifestów, ale dla prac naukowych w zupełności wystarczy B-SA.

Bazy danych W Polsce i w UE – dodatkowa ochrona baz danych jako takich - nawet jeśli nie zawierają one elementów twórczych. Licencje CC nie odnoszą się do tego problemu Dlatego licencja: Open Database License (oDbL) stworzona przez Open Knowledge Foundation. Jest to licencja typu copyleft (z warunkiem BY i SA). Nie ma innych wariantów tej licencji.

END Koniec mojej część, reszta slajdów, do ew. wykorzystania przez innych.