opracowała: mgr Joanna Regulska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

Metody poszukiwania pracy. Ważne jest: - jakiej pracy szukasz? -gdzie chcesz pracować? - jaki wymiar czasu pracy Cię interesuje? - ile czasu decydujesz.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Indywidualne Plany Działania
Badania operacyjne. Wykład 1
Zarządzanie projektami partnerskimi
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
1.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
Spójność logiczna projektu.
JAK OSIĄGAĆ CELE? „Żaden wiatr nie jest dobry dla statku, który nie wie, gdzie chce dopłynąć” Seneka.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Zdjęcia ze stron:
Recepta na sukces nauczyciela
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
czyli szkolenie dla tych, co nie mają czasu
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Planowanie i zarządzanie czasem nauki Zajęcia 2
JEST TYLE MOŻLIWOŚCI TA PREZENTACJA POMOŻE CI WYBRAĆ NAJLEPSZĄ
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
w praktyce pedagogicznej
Zdrowy styl życia.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Moduł 3 Wszystko co potrzebujesz wiedzieć, żeby mieszkać i pracować za granicą.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Rozwijam skrzydła cykl szkoleń dla uczniów oraz prezentacji dla rodziców
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza,
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Biurko a efektywne wykorzystanie czasu pracy Zmieniając niewiele, możemy w ciągu roku zaoszczędzić nawet kilka tygodni.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 2 Jak zaangażować innych i zachęcić ich do działania? Próbując przekonać innych do zaangażowania.
Projekt finansowany z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
Funkcja planowania.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS ZARZĄDZANIA SWOIM CZASEM
Indywidualne Plany Działania
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

opracowała: mgr Joanna Regulska Cele zawodowe opracowała: mgr Joanna Regulska A ktywność się opłaca Projekt: „Aktywność się opłaca” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Osobiste wyznaczenie celu – planowanie swojego życia Wyznaczanie celów jest częścią osobistego planowania. Poprzez wyznaczenie celów decydujesz co chcesz osiągnąć i krok po kroku posuwasz się w kierunku tych celów. Proces wyznaczenia celów pozwala Ci wybrać gdzie chcesz zajść w swoim życiu. Jeśli precyzyjnie wiesz co chcesz osiągnąć, wiesz na czym się koncentrować aby to zrobić. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Przez wybranie jasno zdefiniowanych celów, możesz mierzyć ich osiąganie. Możesz patrzeć na postępy w tym co mogło się przedtem wydawać odległe i bezcelowe. Przez wyznaczenie celów podwyższysz również wiarę w siebie: udowodnisz swoje zdolności i kompetencje widząc osiągnięte cele, które sobie uprzednio wyznaczyłeś. Proces osiągania celów dodaje Ci pewności, iż będziesz w stanie osiągnąć wyższe i trudniejsze cele. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Cele zawodowe mają duże znaczenie w sytuacji kryzysu, jakim jest m. in Cele zawodowe mają duże znaczenie w sytuacji kryzysu, jakim jest m.in. zwolnienie z pracy i szukanie nowego zatrudnienia. Dzięki posiadanym celom podejmowane przez człowieka działania są spójne i zmierzają do określonego kierunku Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Do celów jakie człowiek sobie wyznacza, można zaliczyć: Cele długoterminowe, tzw. strategiczne – określają one to, co dla danej osoby jest najważniejsze, co wiąże się z pewnymi wartościami i przekonania. Te cele wyznaczają kierunek rozwoju zawodowego w długiej perspektywie czasu, np. pomagać innym, pracować jako niezależny specjalista, założyć własną firmę; Cele średnioterminowe – określają działania, które podejmowane są w krótszej perspektywie czasu, wiążą się z zaangażowaniem w pewne projekty i zadania, dotyczą też podwyższania kwalifikacji, np. nauczyć się języka angielskiego, uzyskać uprawnienia w pewnym zakresie; Cele krótkoterminowe, tzw. doraźne – są to cele, które porządkują życie codzienne, czyli wszystkie bieżące zadania i czynności, takie jak np. napisać raport, zrobić zakupy, poprowadzić zebranie, odpowiedzieć na ofertę pracy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Cel to: to pożądany kierunek działania, który obieramy ze względu na zdiagnozowane przyczyny problemu – odpowiedź na problem! musi być kwantyfikowalny – możliwy do weryfikacji w trakcie i po zakończeniu realizacji projektu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Cel powinien być sprytny (ang. SMART) Specific = konkretny Measurable = mierzalny Acceptable = akceptowalny Realistic = realistyczny Timed = terminowy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Krok 1 Specyficzny Krok 2 Mierzalny Krok 3 Akceptowany Krok 4 Realny Zastanów się w jaki sposób problemy, które zostały zidentyfikowane mogą być rozwiązane. Pomyśl czego konkretnie musi być więcej, częściej, żeby problem rozwiązać lub żeby pojawiał się rzadziej. Skup się nie nazwaniu zbioru czynności, ale specyficznie na każdym problemie. Krok 2 Mierzalny Zdefiniuj po czym poznasz, że cel został osiągnięty – co będzie trzeba sprawdzić po realizacji projektu, żeby stwierdzić rzeczywiste zmniejszenie problemu. Krok 3 Akceptowany Zastanów się czy ludzie, którzy mają z Tobą realizować cele projektu rzeczywiście są nimi zainteresowani, czy dzielą Twój pogląd na to jak można rozwiązać problem, czy będą mogli się z nim zidentyfikować. Krok 4 Realny Porównaj dostępne zasoby z tymi, które potrzebne są aby poprawnie wdrożyć projekt. Jeśli okaże się, że zasoby, które posiadasz nie są wystarczające a nie masz możliwości ich uzupełnienia do wymaganego projektem poziomu wówczas twój cel jest nierealny do osiągnięcia. Krok 5 Terminowy Sprawdź czy cel ma określony czas realizacji, czy czas który został obliczony jest odpowiedni do skomplikowania i trudności. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Określenie celu Czego pragnę? Co chcę teraz zmienić? Jaki jest mój cel? Co chcę osiągnąć? Co chcę zrobić inaczej? Czy myślę o tym co chcę zrobić? O jakim rezultacie myślę? Czego teraz chcę? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Bądź świadoma tego, na co się decydujesz Podejmowane przez człowieka działania mogą wynikać z poczucia obowiązku, z jego pragnień lub z jego decyzji. W każdym z nas są obecne te trzy siły, które w różnym stopniu wpływają na naszą aktywność. Nieraz robimy coś, bo „musimy”, innym razem – bo „chcemy”, w innej sytuacji – bo tak „postanowiliśmy”. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Muszę Zdecydowałam Chcę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Podejmowanie decyzji Bardzo istotną umiejętnością przy planowaniu kariery zawodowej i przy realizowaniu tego pomysłu jest umiejętność podejmowania decyzji. Szczególnie istotne jest to ze względu na warunki, w jakich podejmowana jest tego typu decyzja (Herr, Cramer; 2001) Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Decyzja indywidualna. Nawet jeśli korzystasz z pomocy profesjonalistów (doradców zawodowych, psychologów) czy osób bliskich i życzliwych Ci (rodzina, przyjaciele), to i tak pamiętaj: ostateczna decyzja należy do Ciebie. Dotyczy ona Twojego życia i to Ty będziesz ponosił konsekwencje takiego, a nie innego wyboru, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Decyzja niematematyczna W pewnym sensie jest to decyzja nielogiczna, podejmowana intuicyjnie (choć oczywiście dostępne są także dane odnośnie prawdopodobieństwa wystąpienia określonych konsekwencji, które też są brane pod uwagę). Niemożliwe jest zdobycie i przeanalizowanie wszystkich niezbędnych informacji podczas podejmowania decyzji zawodowych. Z tego względu każdy człowiek, Ty także, korzysta z tych danych, które uzna za ważne (z tego powodu wysoką wagę przykłada się do świadomości własnego systemu wartości). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Decyzja związana z ryzykiem Nie ma szans na uzyskanie 100% pewności co do spodziewanych rezultatów (choćby ze względu na takie czynniki jak sytuacja gospodarcza, dostępność do oferty edukacyjnej czy szkoleniowej). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Etapy realizacji celu Precyzyjne zdefiniowanie celu zgodnego z zasadą SMART Aktualna sytuacja – dokładny opis miejsca, sytuacji w której się znajduję. Określenie informacji których mi brakuje – co już wiem, a czego muszę się dowiedzieć by osiągnąć cel Opis zasobów – moje mocne strony, ludzie przychylni, którzy mogą mi pomóc w konkretnych rzeczach Określenie możliwych przeszkód, mogących utrudnić realizację celu – słabe strony, ludzie nieprzychylni, obawa przed niepowodzeniem Określenie sposobów przezwyciężenia tych przeszkód, stworzenie pomysłów, czyli sposobów realizacji celu. Określenie konsekwencji realizacji celu. Jakie zmiany spowoduje w moim życiu i moich najbliższych realizacja tego celu. Konsekwencje negatywne Konsekwencje pozytywne Kontrola w trakcie realizacji celu – czy wszystko przebiega zgodnie z planem; Analiza co zrobiłam dobrze? Co następnym razem zrobiłabym lepiej? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Gdzie jestem, analiza sytuacji, problemu, zjawiska Jak dojść do celu, metody, zasoby (czas, ludzie, pieniądze) Dokąd zmierzam rezultat CEL Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kontrola tego w co inwestujesz swój czas Zadania 27% Rozwój osobisty 28% Więzi z innymi 22% Aktywność nieukierunkowana 23% Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Złodzieje czasu Moi złodzieje czasu Prawie zawsze Często Czasem Prawie nigdy Prowadzę długie rozmowy przez telefon Zajmuję się sprawami innych ludzi Spędzam wiele czasu przed telewizorem Załatwiam naraz wiele spraw, przez co nie wszystkie kończę Ciągle czegoś szukam, w dokumentach mam nieporządek Załatwiam sprawy, którymi może zająć się ktoś inny; rzadko proszę o pomoc Będąc w Internecie tracę poczucie czasu Wiele czasu spędzam, chodząc po sklepach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ważne i pilne Ważne, ale mało pilne Pilne, ale mało ważne Mało ważne i mało pilne Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

„pokręcone” ścieżki Cel Prosta droga do celu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

„Nawet słonia można zjeść – byle po kawałku” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Szukając pracy warto: Planować działania z tym związane; Nie myśleć o szukaniu pracy w sposób ciągły – wykorzystywać czas wolny od szukania pracy na prawdziwy odpoczynek i relaks; Być w relacji z innymi ludźmi; Nawiązywać kontakty zawodowe; Dbać o swoje zdrowie, odpowiednią ilość snu, racjonalne odżywiania się, nie nadużywać alkoholu i kawy; Dbać o swój wygląd w takim samym stopniu, jak w okresie zatrudnienie. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego