Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl mogą być wykorzystywane przez jego Użytkowników wyłącznie w zakresie własnego użytku osobistego oraz do użytku w szkołach podczas zajęć dydaktycznych. Kopiowanie, wprowadzanie zmian, przesyłanie, publiczne odtwarzanie i wszelkie wykorzystywanie tych treści do celów komercyjnych jest niedozwolone. Plik można dowolnie modernizować na potrzeby własne oraz do wykorzystania w szkołach podczas zajęć dydaktycznych.
Lekcja 24 Die Rektion der Verben. Rekcja czasowników.
Rekcja to łączenie się czasownika z określonym przyimkiem po którym stawiamy rzeczownik w odpowiednim przypadku. W języku niemieckim mamy cztery przypadki i odmienia się głównie rodzajnik : der (rodzaj męski), die (rodzaj żeński) das (rodzaj nijaki). .
1. Nominativ (mianownik) der die das 2. Genitiv (dopełniacz) des der dem 3. Dativ (celownik) dem der dem 4. Akkusativ(biernik) den die das Liczba mnoga wspólna dla wszystkich rodzajów 1. Nominativ (mianownik) die 2. Genitiv (dopełniacz) der 3. Dativ (celownik) den 4. Akkusativ(biernik) die
den Knochen- kość die Früchte- owoce Ich habe Appetit (auf + 4A).- Mam apetyt na.... den Knochen- kość die Früchte- owoce
die Wasserleitung- instalację wodną Achtest du (auf+ 4A)?- Czy zwracasz uwagę na..? die Wasserleitung- instalację wodną das Kind- dziecko
dem Klettern- wspinania się dem Tauchen- nurkowania Er/sie hat Angst ( vor + 3D).- On/a boi się... dem Klettern- wspinania się dem Tauchen- nurkowania
dem Glück- szczęściu Wir träumen (von + 3D). - Marzymy o.... der Mütze in der Farbe gelb- czapce w kolorze żółtym
den Tee mit Zitrone- herbatę z cytryną Habt ihr Lust (auf + 4A)? - Czy macie chęć na...? den Tee mit Zitrone- herbatę z cytryną den Imbiss- przekąskę
der Familie der Pinguine- rodziny pingwinów Suchen Sie (nach + 3D)?- Czy szuka Pan...? der Familie der Pinguine- rodziny pingwinów dem Brillenträger- okularnika
Ich war empfindlich ( gegen + 4A).- Byłem wrażliwy na... das Licht- światło den Duft- zapach
der Zusammenarbeit- współpracy dem Gang- chodzenia Du bewegtes uns (zu+ 3D). - Ty nakłaniałeś nas do.... der Zusammenarbeit- współpracy dem Gang- chodzenia
den Musikfan- miłośnika muzyki Er guckte (auf + 4 A).- On spoglądał na.... den Musikfan- miłośnika muzyki den Niagara Wasserfall- na wodospad Niagara
der Freundschaft- przyjaźnią Wir sehnten uns (nach+3D)- Tęskniliśmy za.... der Schönheit- za pięknem der Freundschaft- przyjaźnią
den Reichtum- bogactwa Wart ihr stolz (auf + 4A)? – Czy byliście dumni z....? das Reisegepäck- bagażu podróżnego den Reichtum- bogactwa
die Ziegenzucht- hodowlą kóz Interessierten Sie sich (für + 4A)?- Czy interesował się pan….? den Weintraubenanbau- uprawą winogron die Ziegenzucht- hodowlą kóz
den Nachmittagskaffee- kawy popołudniowej die Nachspeise- deseru Ich habe (auf + 4A) gehofft.- Spodziewałem się... den Nachmittagskaffee- kawy popołudniowej die Nachspeise- deseru
das Mädchen aus China- dziewczyny z Chin Du bist neugierig (auf +4A) gewesen.- Ty byłeś ciekawy.... das Mädchen aus China- dziewczyny z Chin die Kanarienvögel- kanarków
die Schildkröte- żółwiu die Technik- technice Er hat immer (über + 4A) geredet- On mówił ciągle o.... die Schildkröte- żółwiu die Technik- technice
die Umwelt- środowisku die Meisen im Winter- sikorkach w zimie Wir/sie haben (über + 4A) geschrieben. - My/wy pisaliśmy/ście o.... die Umwelt- środowisku die Meisen im Winter- sikorkach w zimie
das Geburtstagskind- solenizanta/tkę Habt ihr (auf + 4A) gewartet? - Czy czekaliście na... das Geburtstagskind- solenizanta/tkę den Besuch aus der Ferne- gościa z daleka