MOF Microsoft Operations Framework Stworzona w 1999 w oparciu o dojrzały ITIL (IT Infrastructure Library) Odświeżona w grudniu 2002 Do zarządzania etapem wsparcia operacyjnego systemów informatycznych
MOF Microsoft bezwzględnie chce pomóc klientom lepiej operować systemami opartymi o ich i inne technologie… …w sposób oparty na doświadczeniach przemysłu …udokumentowanych w IT Infrastructure Library (ITIL)
MOF i ITIL IT Infrastructure Library IT Infrastructure Library (ITIL) Dobre metody pracy (best practices) w zarządzaniu i obsłudze informatyki Niezależne od technologii Zaprojektowane by je dopasowywać do potrzeb MOF nie zastępuje ITIL ale jest jego adaptacją zgodną z zaleceniami, dopasowaną dla organizacji używających technologii Microsoft IT Infrastructure Library Wskazówki dla technologii Microsoft Microsoft Operations Framework (MOF)
MOF jest dostępny jako... Pracując ze swymi partnerami, Microsoft stworzył dla Microsoft Operations Framework: Wskazówki i wiedzę Operations guides (podręczniki obsługi operacyjnej) dla: Windows, Exchange, SQL Server, SMS, MOM Serwisy Szkolenia Gotowe rozwiązania
IT Infrastructure Library (ITIL) Sponsorowane przez brytyjską agencję teraz Office of Government Commerce (OGC) Początki we wczesnych latach 90-tych ITIL jest zbiorem najlepszych metod pracy i doświadczeń przedsiębiorst polegających na informatyce
Modele MOF Procesu Zespołu Ryzyka
Model procesu w MOF Cykl z 4 fazami Zarządzanie oparte o ryzyko Unikamy wielu potencjalnie kosztownych błędów Optymizcja Zmiany Wsperianie Operacje
Faza Zmian Zarządzanie zmianami Zarządzanie konfiguracją Zarządzanie wdrażaniem Changing
Faza Operacji Zarządzanie systemem Administracja serwisami Administracja siecią Zarządzanie drukarkami Zarządzanie bezpieczeństwem Śledzenie i sterowanie procesem Zarządzanie przechowalniami danych Operating
Proces: Faza Wspierania Zarządzanie incydentami Zarządzanie problemami Supporting
Proces: Faza Optymalizacji Zarządzanie poziomem serwisów (service level) Zarządzanie dostępnością i niezawodnością Zarządzanie wydajnością i pojemnością Zarządzanie finansowe Przygotowanie na katastrofy Zarządzanie siłą roboczą Optimizing
Model Zespołu w MOF Release Komunikacja Opisuje Security Jak stworzyć zespół obsługi IT Zadania i wymagane zdolności dla ról Jakościowe cele skutecznych zespołów Wskazówki dla rozporoszonych środowisk Security Infrastruc-ture Partner Support Operations
Proces zarządzania ryzykiem Zdania o ryzyku 1. Znajdź 2. Analiza Risk Assessment Document Priorytety exposure Już nie-ryzyka 3. Plany 5. Steruj 4. Śledź
Podsumowując Najtypowsze problemy utrudniające tworzenie dużego oprogramowania i obsługę oddziałów informatyki są związane z ludźmi i procesami Nikt nie może sobie pozwolić by zignorować te duże oszczędności i ulepszenia