Telewizja trójwymiarowa - wyzwania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowoczesne techniki wyznaczania map głębi
Advertisements

I część 1.
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Życiorys mgr inż. Robert Piotrowski Katedra Systemów Mikroelektronicznych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia doktoranckie na.
Naziemna Telewizja Cyfrowa.
Krzysztof Skabek, Przemysław Kowalski
Podstawy grafiki komputerowej
Cyfrowy model powierzchni terenu
TERMO-SPRĘŻYSTO-PLASTYCZNY MODEL MATERIAŁU
Skalowalny algorytm estymacji ruchu dla systemów rozproszonych
Implementacja algorytmów na procesory kart graficznych
Grafika komputerowa Wykład 8 Wstęp do wizualizacji 3D
Politechnika Gdańska WYDZIAŁ ELEKTRONIKI TELEKOMUNIKACJI I INFORMATYKI
Interaktywny edytor terenu
Interaktywny edytor terenu
Próba eksperymentalnej oceny metody PROBE
Rozpoznawanie obrazów
Przetwarzanie obrazów
Komputerowe wspomaganie medycznej diagnostyki obrazowej
Camera fighter Michał Grędziak
Życiorys mgr inż. Seweryn Lipiński Katedra Elektrotechniki i Energetyki Wydział Nauk Technicznych Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Urodzony:
Życiorys mgr inż. Michał Lech Katedra Systemów Multimedialnych WETI PG
Życiorys Urodzony: Wykształcenie:
mgr inż. Krzysztof Świder
Życiorys mgr inż. Maciej Kulesza, Katedra Systemów Multimedialnych WETI Urodzony: ; stan cywilny: żonaty Wykształcenie VI Liceum Ogólnokształcące.
mgr Magdalena Katarzyna Godlewska Katedra Inżynierii Wiedzy, WETI PG
mgr inż. Krzysztof Kluczek Katedra Inżynierii Wiedzy WETI PG
mgr inż. Adam Kupryjanow Katedra Systemów Multimedialnych WETI PG
Mirosław ŚWIERCZ Politechnika Białostocka, Wydział Elektryczny
Multimedialne bazy danych
Przegląd ważniejszych bibliotek używanych przy projekcie Quall.
trójwymiarowy labirynt z fizyką i przeszkodami
KOMPRESJA DANYCH Marek Dyoniziak.
KOMPRESJA DANYCH DAWID FREJ. Kompresja danych Kompresja danych - polega na zmianie sposobu zapisu informacji w taki sposób, aby zmniejszyć redundancję
Dlaczego przechodzimy na odbiór cyfrowy? Cyfryzacja naziemnej transmisji sygnału telewizyjnego w Europie to rezultat konferencji, która odbyła się w.
Szerokopasmowy satelitarny dostęp do Internetu
Projektowanie architektur systemów filtracji i akwizycji danych z wykorzystaniem modelowania w domenie zdarzeń dyskretnych Krzysztof Korcyl.
Interfejsy urządzeń peryferyjnych
Modelowanie elementów świata 3D przy użyciu biblioteki Managed Directx
Kierunek : Elektronika i Telekomunikacja
PRZEDSTAWIENIE ZA POMOCĄ METOD GRAFICZNYCH OPERACJI PIONOWANIA MECHANICZNEGO W SZYBIE Opracowali Paulina Lewińska Maciej Włodarczyk.
Uczestnicząc w projekcie dowiedziałyśmy się:
Zaawansowane techniki renderingu
Podsystem graficzny i audio
Sieciowe rozwiązania Dedicated Micros
Opracował: Paweł Staszczuk Temat: Pliki multimedialne Rozdział IX Przetwarzanie plików graficznych i multimedialnych.
1 Zadanie 3.3 Internet 3D, kino cyfrowe, UHD Arkadiusz Sochan 1 Warszawa, Maj 2013.
mgr inż. Mariusz Dzwonkowski Katedra Sieci Teleinformacyjnych WETI PG
Piotr Frydrych r. 1/18. Proponowane odpowiedzi:  przyrost intensywności bodźca zdolny wywołać dostrzegalny przyrost intensywności wrażenia.
Podstawowe tezy i wyniki rozprawy doktorskiej pt.
Przykład 5: obiekt – silnik obcowzbudny prądu stałego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Teksturowanie oraz algorytmy cieniowania
Tworzenie i obróbka filmów na potrzeby dydaktyczne z zakresu fizyki
Analiza jakości odbioru sygnału telewizji cyfrowej DVB-S w implementacji stałoprzecinkowej T.Bartkowiak, M.Januszewski, P.Kryszkiewicz, P.Wójt IEEE Student.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Seminarium IITiS PAN, marzec 2004 Komputerowa analiza i integracja informacji wizyjnej o scenach 3D. Prace statutowe Zespołu Komputerowych Systemów Wizyjnych.
Kompresja wideo.
WSPM - Wirtualny System Plików Multimedialnych Igor BOKUN, Stanisław STRELNIK, Krzysztof ZIELIŃSKI Katedra Informatyki Akademia Górniczo-Hutnicza.
Grafika rastrowa - parametry
ZDALNY ZINTEGROWANY MODUŁ NADZORU RADIOWO – WIZYJNEGO
InformatykaZakresrozszerzony Zebrał i opracował : Maciej Belcarz Obraz i edycja filmów.
Przetwarzanie obrazów
Specjalność E Multimedia Studia dzienne inżynierskie Opiekun specjalności: prof. Krzysztof Marasek.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" „Laboratorium Wirtualne Fotoniki Mikrofalowej„ Krzysztof MADZIAR, Bogdan GALWAS.
Montaż filmu 1/ Pliki dźwiękowe i multimedialne. Podstawowe formaty plików dźwiękowych i multimedialnych Kompresja plików dźwiękowych i multimedialnych.
Rektyfikacja zdjęć Rektyfikacja zdjęć to przetwarzanie zdjęć do postaci kartometrycznej i przedstawienie w układzie współrzędnych terenowych. Rezultat.
Informatyka Zakres rozszerzony. GEOMETRIA - (gr. γεωμετρία; geo – ziemia, metria – miara) dział matematyki badający figury i zależności między nimi.gr.
BVMS 5.5 Blok2-Moduł 3: Konfiguracja urządzeń
Zapis prezentacji:

Telewizja trójwymiarowa - wyzwania mgr inż. Olgierd Stankiewicz mgr inż. Krzysztof Wegner Katedra Telekomunikacji Multimedialnej i Mikroelektroniki Politechnika Poznańska Seminarium katedralne, styczeń 2010

Telewizja 3D Telewizja 3D Telewizja stereoskopowa Telewizja swobodnego punktu widzenia np. IMAX Synteza widoku oparta o obrazy Image-based rendering (IBR) Synteza widoku oparta o modele Model-based rendering (MBR) np. MPEG np. BBC

Pierwsza transmisja 3D-HDTV Transmitowano mecz rugby miedzy Szkocją a Anglią 8 marca 2008 BBC Resource i 3DFirm 3 pary kamer Sony 950 o rozdzielczości fullHD na statywiach Calcutta 3D firmy 3DFirm 19MB/s na każdy strumień, planowane 40MB/s 6/7 s opóźnienia Prezentowane na dwóch rzutnikach Christie 8K HD projectors z liniową polaryzacją

Telewizja Stereoskopowa

Telewizja Stereoskopowa BBC

Multiview capturing for sport applications BBC

Sport Applications BBC Trójwymiarowy model sceny Obrazy z kamer Z pracy: View-dependent reconstruction and free-viewpoint video rendering 3D Processing workshop, BBC R&D, Kingswood Warren, June 22—23, 2009 JeanYves Guillemaut, Joe Kilner and Adrian Hilton University of Surrey, UK

Ustawienie kamer

Przetwarzanie Filmowanie sceny Kalibracja Segmentacja Rekonstrukcja Synteza widoku

Segmentacja Segmentacja w oparciu o kluczowanie chrominancji odejmowanie tła

Modelowanie sceny Problem znalezienia dopasowania Obiekt z każdej kamery wygląda inaczej

Modelowanie sceny

Modelowanie sceny Gracze przydzielani do drużyn na podstawie koloru koszulek modelowanych za pomocą Gaussian Mixture Model

Modelowanie sceny Każdy gracz modelowany jest jako oteksturowana bryła 3d Visual Hull

Modelowanie sceny Każdy gracz modelowany jest jako oteksturowana bryła 3d

ggg

Synteza widoku wirtualnego w oparciu o model sceny (boisko i piłkarzy) Swobodna nawigacja w scenie

Schemat systemu telewizji 3D

System akwizycji Konfiguracja kamer – obraz/głębia Synchronizacja kamer Równoległe przetwarzanie dużych strumieni danych 19MB/s na każdy strumień, planowane 40MB/s

Przetwarzanie wstępne Rektyfikacja Korekcja kolorów Plansze kalibrujące dla stałych parametrów kamer Zmienne parametry? Ogniskowa Rozstaw kamer Kierunki kamer

Model 3D Image Based Rendering Estymacja mapy głębi + synteza Wyzwania doraźne Jakość map głębi Nieoznaczalność głębi (brak tekstury) Przysłonięcia Rozstaw kamer Estymacja w czasie rzeczywistym 1000 x RT Synteza w czasie rzeczywistym Duże ilości danych (3,1 MB na obraz)

Model 3D Wyzwania na przyszłość Niewystarczający model punktów sceny Przeźroczystość Odbicia (lustra, refleksy) Niewielkie obiekty (płatki śniegu, deszcz) Ułożenie liniowe kamer daje zbyt płaskie odwzorowanie sceny

Kompresja Kodowanie modeli 3D – MPEG 4 (mesh) Kodowanie map głębi, map przeźroczystości Inny charakter treści Mniejszy udział średnich częstotliwości (powierzchnie płaskie + krawędzie) Inny charakter zniekształceń Mały udział w strumieniu <30%

Przentacja Technologie Stereoskopia Autostereoskopia Holografia Monitory polaryzacyjne... Tylko dwa obrazy (Akomodacja Oka) Autostereoskopia Możliwość poruszania widzów Ogniskowa niezmienna Holografia Wyświetlacze Przetwarzanie modelu

Z-Cam IR = 20MHz Pomiar różnicy fazy Rozdzielczość 176x144 około 80 pikseli koloru na piksel głębi wrapping głębi depth alignment to color boundary by bilateral filtering

Procesy standaryzacyjne 3D @ home Przyspieszenie komercjalizacji i wdrożenia technologii 3D Materiał Sprzęt Oprogramowanie HDMI 1.4 – mechanizmy dla 3DTV W USA: 3D ready TV

Zagadnienia kinematograficzne 1000 EUR/dzień - nagrywanie Film „Coraline Coraline” Rejestracja poklatkowa Jedna kamera na suwaku NIKON D70, D80 Canon 1D MARK2N RED - 2K Digital Hi-Speed (dym, inne ruchome elementy) Koszt oprogramowania - +20%50% 53 sceny kręcone jednocześnie

Przewidywania na przyszłość

Przewidywania na przyszłość Telewizja 3D rozwija się Powolny postęp algorytmów (MPEG) Silny nacisk przemysłu Silny nacisk Holywood Dobiega końca kilkanaście projektów ramowych UE FP7