Kultura masowa czy dzieło sztuki? Billboard Kultura masowa czy dzieło sztuki?
Billboard – duża, najczęściej oświetlona, tablica reklamowa, umieszczana na budynkach lub na specjalnie przystosowanych do tego słupach, służąca do umieszczania na niej reklam.
Najpopularniejsze formaty nośników sieciowych stosowane w Polsce to: billboardy/freeboardy 12 m² o formacie 5,04x2,38 metra (tzw. format europejski); billboardy/freeboardy 12 m² o formacie 4x3 metry; billboardy/freeboardy 18 m² o formacie 6x3 metry; billboardy/freeboardy 36 m² o formacie 12x3 metry; billboardy/freeboardy 48 m² o formacie 12x4 metry; citylighty 1,2x1,8 na wiatach przystanków miejskich; inne citylighty 1,2x1,8 – naścienne, wolnostojące, na latarniach; słupy reklamowe; billboardy 6 m² (aktualnie spotykane w metrze).
Głównie w dużych miastach występują również megaboardy, mające najczęściej formaty niestandardowe, o powierzchniach powyżej 50 m² i dochodzących nawet do 300 m² (reklamy na budynkach).
Billboardy – fałszywy obraz świata Na billboardach zazwyczaj przedstawione są modelki, które w niczym nie są podobne do kobiet spotykanych na ulicach. Są one tak przerobione w programach graficznych, że często nie przypominają samych siebie. Prowadzi to do obniżenia samooceny zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, którym dyktuje się ideały piękna. Próbują oni dorównać im za wszelką cenę. Jest to przyczyną wielu chorób związanych z nie akceptacją własnego ciała (np. anoreksji i bulimii).
Billboardy – środek masowego przekazu Billboardy w wielu przypadkach przedstawiają reklamy środków masowej produkcji. Nie są to jednak dzieła sztuki ponieważ nie charakteryzują się wysokimi walorami estetycznymi oraz intelektualnymi. Billboardy skierowane są do masowych odbiorców. Odbiorcy ci tworzą publiczność, czyli rozproszoną przestrzennie zbiorowość skoncentrowaną na konkretnym przekazie kulturowym. Niski poziom treści kultury masowej wyjaśnia koncepcja wspólnego mianownika - aby treści kulturowe mogły być zrozumiałe dla wszystkich, muszą być one przedstawione w najprostszej formie, nie wyrafinowanej, przez co są tak dobierane, aby mogły dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Jeżeli różnice kulturowe między nimi są zbyt duże, koncepcja wspólnego mianownika zakłada, że będą jeszcze bardziej upraszczane. Kulturze masowej, tak samo jak billboardom zarzucano niską wartość, brak oryginalności, antyintelektualizm, komercjalizację czy nastawienie na zaspokajanie najprostszych potrzeb (hedonizm).
Billboard - ankieta Przeprowadziliśmy ankietę wśród 50 osób o różnym wieku i płci. Tematem naszych kontemplacji było : „Czy billboard to wytwór kultury masowej czy dzieło sztuki?”. Wynik przedstawiony jest na wykresie kołowym
Reasumując… Wszystkie zgromadzone tu materiały oraz analiza wykresu jednoznacznie wskazują na fakt, iż billboardy są wytworem kultury masowej.
Intrygujące billboardy
Bibliografia: Muzyka: MOZART Wykonali: „Eine kleine nachmusik” www.google.pl www.wikipedia.pl www.youtube.com Muzyka: MOZART „Eine kleine nachmusik” „Symphony no 40” „The Marriage of Figaro” Wykonali: Chałońska Izabela Charyszyn Mateusz Klarycz Arkadiusz Wojtasik Karolina