Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy mikroby mogą być dla nas przydatne?!?
Advertisements

Wykład 9 5. Bioenergetyka 5.1. Glikoliza
Opracowała Aldona Kotlenga
Obieg węgla w przyrodzie
CHEMIA ORGANICZNA - wprowadzenie
Fotosynteza Fotosynteza to złożony proces biochemiczny zachodzący głównie w liściach, a dokładniej w chloroplastach. Przeprowadzany jest jedynie przez.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sprawozdanie Wykorzystanie preparatu ProBio Emów do odwadniania
Czym są i do czego są nam potrzebne?
CHEMIA A WSPÓŁCZESNE SPOŁECZEŃSTWO
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WYKORZYSTYWANIE ROŚLIN PRZEZ CZŁOWIEKA
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ODDYCHANIE FERMENTACJA ALKOHOLOWA ODDYCHANIE TLENOWE FERMENTACJA
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
KOMÓRKA – podstawowa jednostka budulcowa i czynnościowa organizmu
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Kierunki przemian metabolicznych
Zarządzanie środowiskiem
Co zamiast chemii: nawozów i pestycydów ?
Żywność i zawarte w niej konserwanty…
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Biologiczne oczyszczanie ścieków
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Chemia na co dzień.
Alkohole.
Przejawy życia organizmów heterotroficznych
Cukier - wróg czy przyjaciel?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Substancje o znaczeniu biologicznym
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia r. w sprawie
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Program „Trzymaj formę!” w roku szkolnym 2015/16 st. asystent Aleksandra Wasilewska Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.
Biotechnologia w ochronie środowiska
Chyba wiem, co jem?.
2.7. Co należy wiedzieć o bakteriach?
2.36. Budowa i funkcje układu oddechowego
Składniki organizmów żywych opracowała Bożena Smolik.
Natural Sciences, Natural English. Mitochondrium.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Skąd człowiek czerpie energię ? 1.
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
 Węglowodany proste można znaleźć między innymi w owocach, warzywach i produktach mlecznych. Są one szybko trawione i absorbowane przez nasze ciało.
ALKOHOLIZM
Biotechnologia tradycyjna. Czym jest biotechnologia?  Biotechnologia to interdyscyplinarna dziedzina nauki zajmująca się wykorzystaniem procesów biologicznych.
Konserwacja towarów żywnościowych
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
DWUTLENEK WĘGLA KACPER NIEWRZAŁ.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Chemia w kuchni Julia Mroszczyk kl. Ia.
Zapis prezentacji:

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

III etap edukacyjny BIOLOGIA FERMENTACJA

FERMENTACJA Oddychanie komórkowe (utlenianie biologiczne) dzieli się na: tlenowe i beztlenowe. Przykładem oddychania beztlenowego jest fermentacja.

Końcowymi produktami fermentacji są związki organiczne i energia. FERMENTACJA Fermentacja to proces przemian enzymatycznych związków chemicznych, przeprowadzany przez mikroorganizmy w warunkach beztlenowych, czyli bez udziału tlenu. Końcowymi produktami fermentacji są związki organiczne i energia.

Fermentacja zachodzi głównie u bakterii.

Fermentacja zachodzi również u drożdży.

FERMENTACJA Fermentacja zachodzi także w komórkach mięśniowych zwierząt i ludzi w warunkach niedoboru tlenu (nazywana potocznie „zakwasami”).

FERMENTACJA Fermentacja zachodzi także w kiełkujących nasionach i komórkach korzeni roślin przy ograniczonym dostępie tlenu.

FERMENTACJA Dwa najważniejsze rodzaje fermentacji to fermentacja mlekowa i fermentacja alkoholowa.

glukoza -> kwas mlekowy + energia FERMENTACJA FERMENTACJA MLEKOWA Bakterie mlekowe rozkładają cukier do kwasu mlekowego: glukoza -> kwas mlekowy + energia

FERMENTACJA Ten rodzaj fermentacji jest kluczowym procesem wytwarzania wielu wyrobów mlecznych, mięsnych, a także chleba żytniego i przetworów warzywnych, takich jak kapusta i ogórki kwaszone. Kwaskowy posmak produktów mlecznych jest zasługą właśnie kwasu mlekowego.

FERMENTACJA ALKOHOLOWA glukoza -> alkohol etylowy + CO2 + energia Drożdże rozkładają cukier na alkohol etylowy i dwutlenek węgla: glukoza -> alkohol etylowy + CO2 + energia

FERMENTACJA Fermentacja alkoholowa ma bardzo szerokie zastosowanie w przemyśle – jest wykorzystywana do produkcji piwa, wina, wódki i innych wysokoprocentowych alkoholi, a także przy produkcji pieczywa i drożdży oraz kandyzowaniu owoców.

Fermentacja winogron przeznaczonych na wino.

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.