Prezentacja dla klasy II liceum Przedmiot: matematyka Dział: Statystyka Temat: „Pudełka z wąsami” – rysowanie diagramów do zestawów danych (poziom rozszerzony)
Przykład 1. Tabela przedstawia wyniki pomiaru wzrostu w pewnej klasie. Na podstawie podanej tabeli narysuj diagramy pudełkowe danych dotyczących dziewcząt, chłopców, a następnie całej grupy. Podaj medianę, kwartyl dolny i górny w każdym przypadku. wzrost 164 166 167 168 Ilość dziewcząt 8 3 1 chłopców 5 7
Wypiszmy wszystkie dane w kolejności rosnącej dla całej klasy 164, 164, 164, 164, 164, 164, 164, 164, 164, 164, 164,166, 166, 166, 166, 166, 166, 166, 166,167, 167, 167, 167, 167, 167,168, 168, 168, 168, 168, 168, 168, 168
Wykres pudełkowy dla danych całej klasy
Wykresy danych dziewcząt (a) oraz chłopców (b)
Ważne! Mediany poszczególnych części nazywamy odpowiednio kwartylem dolnym i górnym. Rozstęp danych to różnica między największą a najmniejszą z danych. Rozstęp międzykwartylowy to różnica między górnym i dolnym kwartylem. Mediana, kwartyl dolny i górny dzielą uporządkowany zestaw danych na cztery równoliczne części, co można przedstawić na diagramie zwanym „pudełkiem z wąsami”.
Zadanie Narysuj diagramy pudełkowe do podanych zestawów danych, oblicz średnią arytmetyczną wyników każdej klasy, podaj medianę, dominantę, kwartyl dolny i górny dla każdej klasy. Zapisz wnioski z obserwacji wykresów. Wyniki sprawdzianu klasy II a: Wyniki sprawdzianu klasy II b Niedostateczny – 3 Niedostateczny – 2 Dopuszczający – 2 Dopuszczający – 3 Dostateczny – 5 Dostateczny – 6 Dobry – 6 Dobry – 4 Bardzo dobry – 4 Bardzo dobry – 6 Celujący – 2 Celujący – 1
Klasa II a Klasa II b
Na podstawie wykresu odczytujemy: Odpowiedź: Klasa II a Na podstawie wykresu odczytujemy: medianę = 4 kwartyl dolny = 3 kwartyl górny = 5 Klasa II b W tym przypadku: mediana = 3,5 kwartyl dolny = 3 kwartyl górny = 5
Opracowanie: Janina Morska Giżycko 2006 www.scholaris.pl