AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Spotkanie 2 Sztuka komunikacji.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Adoracja Eucharystyczna
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
DOM, DO KTÓREGO CHCE SIĘ WRACAĆ MOJE DZIECKO W KRYZYSIE.
1 Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży Salamon Consulting Zdjęcia ze stron:
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Aby człowiek był naprawdę człowiekiem…
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
INSTRUKCJA NA UDANE MAŁŻEŃSTWO.
Coś dla ducha… „Istnieją dwa cele , do których należy dążyć w życiu: pierwszy- osiągnąć to czego się pragnie, drugi – cieszyć się tym.”
Droga Krzyżowa Dziecka Nienarodzonego
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Poradnik szczęśliwej rodziny
B e z p i c n y I n t e r.
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Zasady oddawania Bogu czci Tobie należy się chwała, Boże na Syjonie… Ps.65, 2a.
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
Test uzależnienia od komputera Przy każdym stwierdzeniu możesz wybrać tylko jedną odpowiedź (tak lub nie).
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Prawa dziecka.
Spotkanie 7 Miłość w działaniu.
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
© Vattenfall AB 1 SER to metafora wszystkiego, czego pożądamy w życiu: -zdrowia, - dobrej pracy, - rodziny, - przyjaciół, - majątku, etc. Każdy ma własne.
Poczucie komfortu. Poczucie komfortu to nie tylko wygoda ale także. Poczucie bezpieczeństwa i bycie wśród ludzi, do których masz zaufanie. Wytrwałość.
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Mój Synu, Wiesz dobrze, że Ja jestem Miłością
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
Parę słów do młodszych kolegów i koleżanek od absolwenta.
STRES POD KONTROLĄ ?!.
KONSTRUKTYWNA KŁÓTNIA.
„Ja jestem przyjacielem lasu.” Jestem przyjacielem lasu. O tym dlaczego tak uważam i dlaczego warto nim być postaram się krótko opowiedzieć. Uwielbiam.
Postawa asertywna.
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Test z komentarzem Postawa życiowa.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Blog Ewy z raju.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Podstawowe umiejętności pomagania
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
O stresie – kilka rzeczy ważnych
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Wolontariusz roku.
„Czcij ojca swego i matkę swoją”.
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ opracowała Marta Franczak spec. public relations oraz doradca rodzinny

ZŁOTA ZASADA NR 1 ZROZUMIEĆ SIEBIE Drogą do akceptacji uczuć cudzych jest akceptacja uczuć własnych.

ALE OD CZEGO ZACZĄĆ?

ZŁOTA ZASADA NR 2 ZDYSTANSOWAĆ SIĘ Od uczuć nie da się trzymać z daleka ale trzeba na nie patrzeć z dystansem.

ZŁOTA ZASADA NR 3 NIE MA MOŻLIWOŚCI NIEDOŚWIADCZANIA UCZUĆ Zarówno pojawienie się, jak natężenie i czas panowania w nas uczuć nie zależy od naszej woli.

ZŁOTA ZASADA NR 4 NAD REAKCJAMI PANUJE CZŁOWIEK NIE UCZUCIA Od naszej woli zależy wybór sposobu reagowania pod wpływem określonych uczuć.

Są uczucia miłe w przeżywaniu i uczucia przykre w przeżywaniu. ZŁOTA ZASADA NR 5 NIE MA UCZUĆ DOBRYCH ANI ZŁYCH, POZTYWNYCH CZY NEGATYWNYCH Są uczucia miłe w przeżywaniu i uczucia przykre w przeżywaniu.

ZŁOTA ZASADA NR 6 UCZUCIA SĄ MANIFESTACJĄ POTRZEBY Często korzystaj z wewnętrznego pogotowia refleksyjnego

WEWNĘTRZNE POGOTOWIE REFLEKSYJNE PRZYKŁAD I Jak zrozumieć gniew wobec jakiegoś zachowania męża/żony, którego/którą przecież kochasz? Jaką potrzebę ujawnia ten gniew? Może potrzebę wypoczynku – jesteś zmęczony/zmęczona, może poczucie bezpieczeństwa – jesteś sfrustrowany/a sytuacją zawodową, może potrzebę uwagi – brak wspólnie spędzanego ostatnio czasu? WEWNĘTRZNE POGOTOWIE REFLEKSYJNE

WEWNĘTRZNE POGOTOWIE REFLEKSYJNE PRZYKŁAD II Jak zrozumieć rozdrażnienie w stosunku do dziecka, które jest dla ciebie wielką wartością? Jaką potrzebę ujawnia to rozdrażnienie? Może dziecko pozbawia cię potrzebnego spokoju, zakłóca zasłużony wypoczynek, czy niszczy owoc twej pracy, np. ład w mieszkaniu? WEWNĘTRZNE POGOTOWIE REFLEKSYJNE

WEWNĘTRZNE POGOTOWIE REFLEKSYJNE PRZYKŁAD III Jak zrozumieć smutek, którego doświadczasz na początku swego małżeństwa, będąc z ukochanym człowiekiem? Jaką potrzebę ujawnia ten smutek? Może tęsknisz za domem rodzinnym? Może brakuje ci domowego gwaru, o który trudno jak mieszka się tylko we dwoje? WEWNĘTRZNE POGOTOWIE REFLEKSYJNE

ZŁOTA ZASADA NR 7 IDENTYFIKACJA UCZUĆ Niezwykle ważne jest nauczenie się nazywania tego co się czuje.

PRZYKŁADY Mówiąc: „Czy uważasz, że byłeś dostatecznie uprzejmy wobec mojej mamy?” co czujesz? Może niezadowolenie? Mówiąc: „Uspokój się” co czujesz? Może gniew, niezadowolenie, irytację? Mówiąc „Nie wykazałaś się zbytnim taktem w tej sytuacji.” co czujesz? Może zawód, rozczarowanie, żenadę?

PRZYKŁADY c.d. Mówiąc: „No, jak już ty się za to zabierzesz, to…” co czujesz? Może poczucie wyższości, rozczarowanie? Mówiąc: „W naszym zawodzie tak się nie postępuje” co czujesz? Może oburzenie, zaskoczenie? Mówiąc „Powinieneś był przewidzieć te trudności” co czujesz? Może rozczarowanie, zawód, zwątpienie?

ZŁOTA ZASADA NR 8 WYRAŻAJ SWOJE UCZUCIA BEZPOŚREDNIO A NIE POŚREDNIO Komunikat bezpośredni to przez „ja”. Komunikat pośredni to przez „ty”.

PRZYKŁADY Komunikat pośredni, błędny: „Czy uważasz, że byłeś dostatecznie uprzejmy wobec mojej mamy?” Komunikat bezpośredni, właściwy: „Nie jestem zadowolona z tego, w jaki sposób zachowałeś się wobec mojej mamy.” Komunikat pośredni, błędny: „Uspokój się wreszcie!” Komunikat bezpośredni, właściwy „Drażni, denerwuje mnie to co robisz w tym momencie.”

PRZYKŁADY c.d. Komunikat pośredni, błędny: „Nie umiesz obchodzić się z pieniędzmi.” Komunikat bezpośredni, właściwy: „Obawiam się, że nie starczy nam do końca miesiąca. Martwi mnie to.” Komunikat pośredni, błędny: „Jesteś bezwzględny i niesprawiedliwy.” Komunikat bezpośredni, właściwy „Boję się, kiedy tak do mnie mówisz. Czuję się potraktowana niesprawiedliwie.”

PRZYKŁADY c.d.n. Komunikat pośredni, błędny: „Dobrze wychowany człowiek nie spóźnia się.” Komunikat bezpośredni, właściwy: „Nie lubię jak się spóźniasz. Niecierpliwię się wtedy bardzo.” Komunikat pośredni, błędny: „Przestań nazywać mnie dziecinką.” Komunikat bezpośredni, właściwy „Drażni mnie i rani kiedy nazywasz mnie dziecinką.”

Warto zainwestować czas w naukę WAŻNY WNIOSEK Pośrednie wyrażanie uczuć okazuje się zabójczą dla więzi trucizną w relacjach międzyludzkich. Pośrednie wyrażanie uczuć sprawia, że samo uczucie pozostaje ukryte przed samym przeżywającym jak i obwinianym przez niego rozmówcą. Warto zainwestować czas w naukę IDENTYFIKACJI UCZUĆ.

mówiąc o swoich uczuciach nie ranimy tych KOLEJNY WAŻNY WNIOSEK Wybór i wyuczenie bezpośredniego wyrażania uczuć pozwala zmienić atmosferę wielu rozmów; mówiąc o swoich uczuciach nie ranimy tych z którymi rozmawiamy, nie wyzwalamy w nich reakcji obronnych, np. zbędnego usprawiedliwiania się czy obronnego ataku.

Materiał został opracowany na podstawie rozdziałów: Uczucia oraz Ja i moje uczucia w: „ABC psychologii komunikacji” Elżbieta Sujak, Wydawnictwo WAM 2006 Dziękuję za uwagę opracowała: Marta Franczak spec. public relations i doradca rodzinny

Pomoc Duchowa www.adonai.pl