dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Popyt a dochody dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Punkt równowagi konsumenta Dobro y Y/p(y) E0 – punkt równowagi konsumenta A yA E0 y0 KO4 KO3 B KO2 yB KO1 xA x0 xB Y/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Punkt równowagi konsumenta Jest to punkt styczności linii budżetowej z krzywą obojętności Punkt, w którym konsument maksymalizuje zadowolenie z konsumpcji dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Linia ograniczeń budżetowych Jeżeli konsument zrezygnuje z kupna dobra x – całe dochody wyda na zakup dóbr y i kupi ich max ilość: y max Y/p(y) Jeżeli konsument zrezygnuje z kupna dobra y – całe dochody wyda na zakup dóbr x i kupi ich max ilość: x max x Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Przesunięcie linii ograniczeń budżetowych Y’/p(y) Y’ > Y p(x), p(y) = const Y/p(y) x Y/p(x) Y’/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /1/ Dobro y Y’/p(y) KD-K Y/p(y) x1 > x0 i y1 > y0 E1 y1 x, y – dobra normalne E0 y0 KO1 KO0 x0 x1 Y/p(x) Y’/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /2/ Dobro y Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /2/ Y’/p(y) x1 > x0 y1 < y0 Y/p(y) x – dobro normalne y – dobro podrzędne E0 y0 E1 KD-K y1 KO1 KO0 x0 x1 Y/p(x) Y’/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /3/ Dobro y Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /3/ Y’/p(y) x1 < x0 y1 > y0 Y/p(y) E1 y1 x – dobro podrzędne y – dobro normalne E0 y0 KO1 KD-K KO0 x1 x0 Y/p(x) Y’/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Krzywa Engla Ernst Engel /XIX w – Niemcy/ - prowadził badania statystyczne zależności wydatków na poszczególne dobra od wysokości dochodów Teza: tempo zmian wydatków na zakupy dóbr, przy zmieniających się dochodach, zależy od tego , czy dobra zaspokajają potrzeby podstawowe czy luksusowe dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Krzywa Engla dla dóbr podstawowych dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Krzywa Engla dla dóbr luksusowych dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Popyt a ceny dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /1/ Założenie: Y = const p(y) = const, p’(x) > p(x) Y/p(y) x Y/p’(x) Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /2/ Założenie: Y = const p(y) = const, p’(x) < p(x) Y/p(y) x Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /3/ Y/p(y) Założenia: Y = const p(x) = const p’(y) > p(y) Y/p’(y) x Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /4/ Y/p’(y) Założenia: Y = const p(x) = const p’(y) < p(y) Y/p(y) x Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Krzywa cenowo-konsumpcyjna dla substytutów Dobro y Założenia: Y = const p(y) = const p’(x) < p(x) Y/p(y) x1>x0 y1<y0 x,y - substytuty y0 E0 E1 y1 KC-K KO1 KO0 Dobro x x0 x1 Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Krzywa cenowo-konsumpcyjna dla dóbr komplementarnych Dobro y Założenia: Y = const p(y) = const p’(x) < p(x) Y/p(y) x1>x0 y1>y0 E1 KC-K y1 x,y – dobra komplementarne KO1 y0 E0 KO0 Dobro x x0 x1 Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Krzywa cenowo-konsumpcyjna dla dobra Giffena Dobro y Założenia: Y = const p(y) = const p’(x) < p(x) Y/p(y) KC-K x1<x0 y1>y0 E1 x – dobro Giffena y1 KO1 y0 E0 KO0 Dobro x x0 x1 Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nietypowe zachowania konsumentów na rynku dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Popyt funkcjonalny niefunkcjonalny dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nietypowe zachowania konsumentów Efekt naśladownictwa /”owczego pędu”/ Efekt snobizmu Efekt veblenowski /konsumpcja ostentacyjna/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt indywidualnego konsumenta a popyt rynkowy d1, d2, d3, ........dn – popyt indywidualnego konsumenta Popyt rynkowy: d1 + d2 + d3 + ...... + dn = D */ d1a – popyt 1-go konsumenta, przekonanego że popyt rynkowy osiągnie poziom a jednostek Da – popyt rynkowy nabywców przekonanych, że kupią łącznie a jednostek produktu dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Efekt naśladownictwa cena 1/ Efekt cenowy: +ab 2/ Efekt naśladownictwa: +bc ---------- +ac A P1 B C P2 D fakt Dc Db Da ilość a c b dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Efekt snobizmu cena P1 A 1/ efekt cenowy: + ab 2/ efekt snobizmu; - bc -------- + ac C B P2 D fakt a c b ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsumpcja ostentacyjna /efekt veblenowski/ cena 1/ efekt cenowy: +ab 2/ efekt Veblena: - bc ------- - ac P0 A C B P1 DpIII D fakt DpII DpI c a b ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nietypowe zachowania konsumentów Efekt naśladownictwa – wzmacnia typowe zachowania rynkowe Efekt snobizmu – osłabia typowe zachowania rynkowe Efekt veblenowski – odwraca typowe prawidłowości rynkowe dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW