dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Równowaga cząstkowa (Varian, rozdziały: , 14. 9;
Mikroekonomia pozytywna
dr Jarosław Poteralski
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
W4: Rynek – popyt i podaż.
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Teoria konsumenta.
Elastyczność popytu i podaży
Ekonomia podstawy teorii wyboru konsumenta
Nadwyżka konsumenta.
Popyt gospodarstwa domowego
ANALIZA POPYTU KONSUMPCYJNEGO
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
WŁAŚCIWOŚCI FUNKCJI POPYTU
OGRANICZENIE BUDŻETOWE
Podstawowa analiza rynku
P O P Y T , P O D A Ż.
Teoria zachowań konsumenta
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Teoria wyboru konsumenta
Krzywa transformacji Produkcja chleba Produkcja traktorów L K M O.
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy
Równowaga na rynkach dóbr i pieniądza
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
Równowaga gospodarcza w warunkach giętkich cen. Ekonomia podażowa
Prawo popytu.
STRONA POPYTU NA RYNKU Opracowanie: mgr inż. Dorota Bargieł-Kurowska
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Kupowanie i sprzedawanie
POPYT na dobro lub usługę zależy od:
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
D. Ciołek Modelowanie popytu konsumpcyjnego – wykład 2
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
przedmiot i metody analizy
Podstawy ekonomii Rynek, Popyt i Podaż.
Podstawy Ekonomii Model IS-LM.
Kalendarz 2020.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Mikroekonomia - elastyczność popytu i podaży
Mechanizm rynkowy cd..
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt, efekty substytucyjne i dochodowe
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska WYBÓR KONSUMENTA
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Profesor Stefan Markowski
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
przedmiot i metody analizy
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Podstawy teorii zachowania konsumentów
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Zapis prezentacji:

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Popyt a dochody dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Punkt równowagi konsumenta Dobro y Y/p(y) E0 – punkt równowagi konsumenta A yA E0 y0 KO4 KO3 B KO2 yB KO1 xA x0 xB Y/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Punkt równowagi konsumenta Jest to punkt styczności linii budżetowej z krzywą obojętności Punkt, w którym konsument maksymalizuje zadowolenie z konsumpcji dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Linia ograniczeń budżetowych Jeżeli konsument zrezygnuje z kupna dobra x – całe dochody wyda na zakup dóbr y i kupi ich max ilość: y max Y/p(y) Jeżeli konsument zrezygnuje z kupna dobra y – całe dochody wyda na zakup dóbr x i kupi ich max ilość: x max x Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Przesunięcie linii ograniczeń budżetowych Y’/p(y) Y’ > Y p(x), p(y) = const Y/p(y) x Y/p(x) Y’/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /1/ Dobro y Y’/p(y) KD-K Y/p(y) x1 > x0 i y1 > y0 E1 y1 x, y – dobra normalne E0 y0 KO1 KO0 x0 x1 Y/p(x) Y’/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /2/ Dobro y Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /2/ Y’/p(y) x1 > x0 y1 < y0 Y/p(y) x – dobro normalne y – dobro podrzędne E0 y0 E1 KD-K y1 KO1 KO0 x0 x1 Y/p(x) Y’/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /3/ Dobro y Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /3/ Y’/p(y) x1 < x0 y1 > y0 Y/p(y) E1 y1 x – dobro podrzędne y – dobro normalne E0 y0 KO1 KD-K KO0 x1 x0 Y/p(x) Y’/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Krzywa Engla Ernst Engel /XIX w – Niemcy/ - prowadził badania statystyczne zależności wydatków na poszczególne dobra od wysokości dochodów Teza: tempo zmian wydatków na zakupy dóbr, przy zmieniających się dochodach, zależy od tego , czy dobra zaspokajają potrzeby podstawowe czy luksusowe dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Krzywa Engla dla dóbr podstawowych dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Krzywa Engla dla dóbr luksusowych dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Popyt a ceny dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /1/ Założenie: Y = const p(y) = const, p’(x) > p(x) Y/p(y) x Y/p’(x) Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /2/ Założenie: Y = const p(y) = const, p’(x) < p(x) Y/p(y) x Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /3/ Y/p(y) Założenia: Y = const p(x) = const p’(y) > p(y) Y/p’(y) x Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /4/ Y/p’(y) Założenia: Y = const p(x) = const p’(y) < p(y) Y/p(y) x Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Krzywa cenowo-konsumpcyjna dla substytutów Dobro y Założenia: Y = const p(y) = const p’(x) < p(x) Y/p(y) x1>x0 y1<y0 x,y - substytuty y0 E0 E1 y1 KC-K KO1 KO0 Dobro x x0 x1 Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Krzywa cenowo-konsumpcyjna dla dóbr komplementarnych Dobro y Założenia: Y = const p(y) = const p’(x) < p(x) Y/p(y) x1>x0 y1>y0 E1 KC-K y1 x,y – dobra komplementarne KO1 y0 E0 KO0 Dobro x x0 x1 Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Krzywa cenowo-konsumpcyjna dla dobra Giffena Dobro y Założenia: Y = const p(y) = const p’(x) < p(x) Y/p(y) KC-K x1<x0 y1>y0 E1 x – dobro Giffena y1 KO1 y0 E0 KO0 Dobro x x0 x1 Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Nietypowe zachowania konsumentów na rynku dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Popyt funkcjonalny niefunkcjonalny dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Nietypowe zachowania konsumentów Efekt naśladownictwa /”owczego pędu”/ Efekt snobizmu Efekt veblenowski /konsumpcja ostentacyjna/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Popyt indywidualnego konsumenta a popyt rynkowy d1, d2, d3, ........dn – popyt indywidualnego konsumenta Popyt rynkowy: d1 + d2 + d3 + ...... + dn = D */ d1a – popyt 1-go konsumenta, przekonanego że popyt rynkowy osiągnie poziom a jednostek Da – popyt rynkowy nabywców przekonanych, że kupią łącznie a jednostek produktu dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Efekt naśladownictwa cena 1/ Efekt cenowy: +ab 2/ Efekt naśladownictwa: +bc ---------- +ac A P1 B C P2 D fakt Dc Db Da ilość a c b dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Efekt snobizmu cena P1 A 1/ efekt cenowy: + ab 2/ efekt snobizmu; - bc -------- + ac C B P2 D fakt a c b ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Konsumpcja ostentacyjna /efekt veblenowski/ cena 1/ efekt cenowy: +ab 2/ efekt Veblena: - bc ------- - ac P0 A C B P1 DpIII D fakt DpII DpI c a b ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Nietypowe zachowania konsumentów Efekt naśladownictwa – wzmacnia typowe zachowania rynkowe Efekt snobizmu – osłabia typowe zachowania rynkowe Efekt veblenowski – odwraca typowe prawidłowości rynkowe dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW