Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Cele debaty n Zauważenie praw i możliwości uczniów w decydowaniu o szkole. n Uświadomienie znaczenia i konieczności aktywności demokratycznej oraz spółdzielczej uczniów. n Wprowadzenie wniosków w życie naszej szkoły.
Wyjaśnienie pojęć występujących w prezentacji n Demokracja – władza społeczeństwa; forma ustroju politycznego opierającego się na równoprawnym uczestnictwie wszystkich posiadających prawa obywateli w sprawowaniu władzy.
Szkoła, a demokracja 1. Jakie są elementy demokracji w szkole? 2. Czy na pewno jest najlepszym rozwiązaniem? 3. Dlaczego nie jest ona adekwatnie wykorzystywana przez uczniów? 4. Wnioski.
Wyjaśnienie pojęć występujących w prezentacji n Spółdzielczość – inaczej kooperacja; ruch polegający na wspólnym gospodarowaniu dobrami na koszt właścicieli; kolektywizacja.
Szkoła, a spółdzielczość 1. Na czym polega spółdzielczość w szkole? 2. Czemu nie jest ona tak jawna? 3. Jak ją ujawnić? 4. Wnioski.
Podsumowanie n Uczniowie mogą i powinni wpływać na rzeczywistość. n Każdy ma prawo do aktywności demokratycznej. n Uczniowie jako samorząd w ogóle uczestniczy w spółdzielczości.
Działania samorządu w praktyce 1. Przypomnienie sprawy ulic. 2. Propozycje jej rozwiązania. 3. Podjęcie wspólnych działań. 4. Wnioski.
Samorząd w prawie n Ustawa o systemie oświaty mówi w artykule 55 ustęp 1: "samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły".
Dziękujemy za uwagę! Dominika Kuna Sebastian Baranowski