informatyka +
GRAFIKA KOMPUTEROWA Zbigniew Kazimierowicz Andrzej Dowgiert informatyka +
Grafika komputerowa informatyka +
Grafika rastrowa informatyka + Bitmapa Grafika rastrowa to grafika, w której obraz pamiętany jest jako dwuwymiarowa tablica (siatka) kolorowych punktów - pikseli Bitmapa Prace nad systemem telewizji kolorowej, rozpoczęły się w połowie lat 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Nowy system musiał spełniać następujące założenia: nie mógł znacząco komplikować budowy odbiorników telewizji kolorowej, co mogło by wpływać na koszt produkcji odbiornika telewizyjnego i zmniejszyć jego dostępność dla widza ze względu na cenę; należało przyjąć zasadę odpowiedniości, czyli możliwości odbioru programu telewizji nadawanego w kolorze na odbiornikach czarnobiałych i odwrotnie; powinno być możliwe wykorzystywanie dotychczasowych kanałów częstotliwości do przesyłania sygnałów telewizji kolorowej, nie powodując zakłóceń w kanałach sąsiednich; jakość przesyłanego sygnału powinna być wysoka i zaspakajać wymagania widza. informatyka +
Grafika rastrowa - cechy Szybkość kątowa Grafika rastrowa - cechy Źródłem obrazów rastrowych są : rysunki wykonane w programach malarskich skanowane obrazy analogowe fotografia cyfrowa Cechy charakterystyczne bitmapy : szerokość i wysokość bitmapy liczona w pikselach rozdzielczość (liczba pikseli na cal) głębia kolorów (liczba bitów przeznaczonych do zapisania koloru jednego piksela) Prace nad systemem telewizji kolorowej, rozpoczęły się w połowie lat 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Nowy system musiał spełniać następujące założenia: nie mógł znacząco komplikować budowy odbiorników telewizji kolorowej, co mogło by wpływać na koszt produkcji odbiornika telewizyjnego i zmniejszyć jego dostępność dla widza ze względu na cenę; należało przyjąć zasadę odpowiedniości, czyli możliwości odbioru programu telewizji nadawanego w kolorze na odbiornikach czarnobiałych i odwrotnie; powinno być możliwe wykorzystywanie dotychczasowych kanałów częstotliwości do przesyłania sygnałów telewizji kolorowej, nie powodując zakłóceń w kanałach sąsiednich; jakość przesyłanego sygnału powinna być wysoka i zaspakajać wymagania widza. informatyka + 5 5
Zalety i wady grafiki rastrowej Szybkość kątowa Zalety i wady grafiki rastrowej Zalety: bogactwo barw swobodne dobieranie kontrastu, jasności, nasycenia barw możliwość stosowania złożonych narzędzi do obróbki cyfrowych fotografii możliwość retuszu, korekcji, różnych form montażu (fotomontażu) Wady: duża objętość plików (zwłaszcza kolorowych obrazów) niemożność skalowania bez utraty jakości, niska jakość obrazu przy dużych powiększeniach Prace nad systemem telewizji kolorowej, rozpoczęły się w połowie lat 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Nowy system musiał spełniać następujące założenia: nie mógł znacząco komplikować budowy odbiorników telewizji kolorowej, co mogło by wpływać na koszt produkcji odbiornika telewizyjnego i zmniejszyć jego dostępność dla widza ze względu na cenę; należało przyjąć zasadę odpowiedniości, czyli możliwości odbioru programu telewizji nadawanego w kolorze na odbiornikach czarnobiałych i odwrotnie; powinno być możliwe wykorzystywanie dotychczasowych kanałów częstotliwości do przesyłania sygnałów telewizji kolorowej, nie powodując zakłóceń w kanałach sąsiednich; jakość przesyłanego sygnału powinna być wysoka i zaspakajać wymagania widza. informatyka + 6 6
Programy do grafiki rastrowej Szybkość kątowa Programy do grafiki rastrowej Programy do obróbki grafiki rastrowej : Adobe Photoshop Corel PhotoPaint Corel PaintShop Pro GIMP Paint Najpopularniejsze formaty zapisu : bmp, pcx, gif, jpeg, png, tif Prace nad systemem telewizji kolorowej, rozpoczęły się w połowie lat 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Nowy system musiał spełniać następujące założenia: nie mógł znacząco komplikować budowy odbiorników telewizji kolorowej, co mogło by wpływać na koszt produkcji odbiornika telewizyjnego i zmniejszyć jego dostępność dla widza ze względu na cenę; należało przyjąć zasadę odpowiedniości, czyli możliwości odbioru programu telewizji nadawanego w kolorze na odbiornikach czarnobiałych i odwrotnie; powinno być możliwe wykorzystywanie dotychczasowych kanałów częstotliwości do przesyłania sygnałów telewizji kolorowej, nie powodując zakłóceń w kanałach sąsiednich; jakość przesyłanego sygnału powinna być wysoka i zaspakajać wymagania widza. informatyka + 7 7
Szybkość kątowa Grafika wektorowa informatyka + 8 Grafika wektorowa (zwana też obiektową) to grafika, w której obraz składa się z podstawowych figur geometrycznych – odcinków, linii krzywych, okręgów, wielokątów, brył. Każdy z obiektów jest opisany pewnym wzorem matematycznym Prace nad systemem telewizji kolorowej, rozpoczęły się w połowie lat 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Nowy system musiał spełniać następujące założenia: nie mógł znacząco komplikować budowy odbiorników telewizji kolorowej, co mogło by wpływać na koszt produkcji odbiornika telewizyjnego i zmniejszyć jego dostępność dla widza ze względu na cenę; należało przyjąć zasadę odpowiedniości, czyli możliwości odbioru programu telewizji nadawanego w kolorze na odbiornikach czarnobiałych i odwrotnie; powinno być możliwe wykorzystywanie dotychczasowych kanałów częstotliwości do przesyłania sygnałów telewizji kolorowej, nie powodując zakłóceń w kanałach sąsiednich; jakość przesyłanego sygnału powinna być wysoka i zaspakajać wymagania widza. informatyka + 8 8
Grafika wektorowa – cechy (zalety i wady) Szybkość kątowa Grafika wektorowa – cechy (zalety i wady) Obiekty mają dodatkowe atrybuty: szerokość kolor linii rodzaj wypełnienia każdy z obiektów można bez utraty jakości odtwarzać w dowolnej skali obiekty można przesuwać, obracać o dowolny kąt, tworzyć lustrzane odbicia, rozciągać w przypadku dużych obrazów fotorealistycznych wymaga komputerów o dużej mocy obliczeniowej Prace nad systemem telewizji kolorowej, rozpoczęły się w połowie lat 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Nowy system musiał spełniać następujące założenia: nie mógł znacząco komplikować budowy odbiorników telewizji kolorowej, co mogło by wpływać na koszt produkcji odbiornika telewizyjnego i zmniejszyć jego dostępność dla widza ze względu na cenę; należało przyjąć zasadę odpowiedniości, czyli możliwości odbioru programu telewizji nadawanego w kolorze na odbiornikach czarnobiałych i odwrotnie; powinno być możliwe wykorzystywanie dotychczasowych kanałów częstotliwości do przesyłania sygnałów telewizji kolorowej, nie powodując zakłóceń w kanałach sąsiednich; jakość przesyłanego sygnału powinna być wysoka i zaspakajać wymagania widza. informatyka + 9 9
Programy grafiki wektorowej Szybkość kątowa Programy grafiki wektorowej Programy do grafiki wektorowej : Adobe Illustrator CorelDraw, Inscape narzędzia rysunkowe w programie MS Office, OpenOffice Najpopularniejsze formaty zapisu : SVG, CDR, SWF, EPS Prace nad systemem telewizji kolorowej, rozpoczęły się w połowie lat 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Nowy system musiał spełniać następujące założenia: nie mógł znacząco komplikować budowy odbiorników telewizji kolorowej, co mogło by wpływać na koszt produkcji odbiornika telewizyjnego i zmniejszyć jego dostępność dla widza ze względu na cenę; należało przyjąć zasadę odpowiedniości, czyli możliwości odbioru programu telewizji nadawanego w kolorze na odbiornikach czarnobiałych i odwrotnie; powinno być możliwe wykorzystywanie dotychczasowych kanałów częstotliwości do przesyłania sygnałów telewizji kolorowej, nie powodując zakłóceń w kanałach sąsiednich; jakość przesyłanego sygnału powinna być wysoka i zaspakajać wymagania widza. informatyka + 10 10