NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
uczyć się języka angielskiego
Advertisements

-Microsoft PowerPoint -Microsoft Word -Microsoft Excel
WITAM NA SZKOLENIU Porady na dziś i jutro.
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
WINDOWS 95.
SŁOWNIKI.
Algorytmy.
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Temat: Eksplorator Windows - wędrówka po drzewie folderów
SŁOWOTWÓRSTWO PREZENTACJA WYKONAŁA ANNA NOWAKOWSKA.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Kurs komputerowy - podstawy
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
1) Podstawowe (niezbędne) elementy zestawu komputerowego to: a) Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna,
Autor: Justyna Radomska
W jaki sposób użytkownik komunikuje się z komputerem?
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Lekcja dla II klasy gimnazjum
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODRZECZOWNIKOWYCH
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Jak uczyć się skutecznie?
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Strategie rozwiązywania konfliktów
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Beata Sanakiewicz. Spis treści  Program MS FrontPage Program MS FrontPage  Pierwsze spotkanie Pierwsze spotkanie  Ustawienia witryny Ustawienia witryny.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
Visual Basic w Excelu - podstawy
TEMAT: Tradycyjne metody połowu i narzędzia rybackie:
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
„NIEODPŁATNE POMOCE EDUKACYJNE” DO DYREKCJI SZKOŁY Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców oraz pedagogów, Firma CREATUS z pomocą lokalnych firm doposaża.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Jak przygotować prezentację
SŁOWOTWÓRSTWO Vademecum świadomego użytkownika
Szablony w programie microsoft word 2010
NIE TAKI KOMPUTER STRASZNY JAK GO MALUJĄ PODSTAWY OBSŁUGI KOMPUTERA.
Metody posługiwania się środkami i narzędziami TI.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 1 kwietnia 2015 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Publiczne Gimnazjum nr 6 w Białymstoku nauczyciel-opiekun praktyk pedagogicznych: mgr Katarzyna Lul-Worobiej KÓŁKO JĘZYKA FRANCUSKIEGO prowadzenie: studentki.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Św. Jan Paweł II - wzór mądrości
Egzamin gimnazjalny z języka obcego nowożytnego
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Temat: Zasoby komputera
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
ANGIELSKI W WYDANIU MALTAŃSKIM
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM 1

CZYM SĄ NEOLOGIZMY ? Neologizm to każdy nowo utworzony wyraz, wyrażenie lub konstrukcja składniowa. Po co je tworzymy? Po co, po co! Po to, żeby nazwać na przykład nowe przedmioty, pojęcia, osoby! Rozumiem już, dziękuję za wyjaśnienie. I jeszcze jedno. Neologizmy przestają być neologizmami, gdy na stałe wychodzą do języka ogólnopolskiego.

W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Drogi Uczniu Na dzisiejszej lekcji przyswoisz sobie nowe wiadomości oraz nabędziesz nowe umiejętności, które zwiększą Twoją sprawność językową. W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywani zadań w karcie pracy. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem.

Wyjaśnij mi, co to są neologizmy znaczeniowe, a później przejdziemy do ćwiczeń. Neologizmy znaczeniowe to wyrazy, które już istniały w naszym języku, a którym nadano nowe znaczenie. W ten sposób powstają homonimy.

A TERAZ DO ĆWICZEŃ! okno mysz komórka sprawdź Co przedstawiają poniższe animowane obrazki? Znajdź jeszcze inne neologizmy znaczeniowe, które weszły do języka w związku z nowymi technologiami. okno sprawdź mysz komórka

Ćwiczenie – wykonaj, zaprezentuj wyraz znaczenie podstawowe nowe znaczenie ikona program aplikacja dysk kosz aplikacja Windows umożliwiająca usuwanie plików, folderów folder Jakie znaczenie mają zaprezentowane wyrazy? ozdobny wzór naszyty na tkaninę drewniany krążek do rzutów w dal

Porozmawiajmy teraz o neologizmach słowotwórczych. To bardzo szeroki i skomplikowany temat. Temu zagadnieniu poświęcimy osobną lekcję. Teraz krótko. Nowe wyrazy powstają według istniejącego w naszym systemie językowym wzorca. Poprawny neologizm musi być utworzony według tego wzorca. Przykłady znajdziesz na następnym slajdzie.

Ćwiczenie A. formanty: -anie, -enie, -cie, -ość Rzeczowniki abstrakcyjne powstają w języku polskim przez dodanie do tematu wyrazu podstawowego określonych formantów A. formanty: -anie, -enie, -cie, -ość przewidywalny – przewidywaln ość upolitycznić – upolityczni enie,

Ćwiczenie – ciąg dalszy B. Formanty: - stwo, -ctwo, -two – erstwo, Utwórz wyraz pochodny. Oddziel formant od podstawy słowotwórczej. Czy te neologizmy weszły już do języka ogólnego? krytyk polityka pozorant menedżer krytyki erstwo polityki erstwo sprawdź pozoranc two menedżer stwo

Ćwiczenie – ciąg dalszy Przyrostki pochodzenia obcego: -acja, - izm, -ing. Utwórz wyraz pochodny. Oddziel formant od podstawy słowotwórczej. Czy te neologizmy weszły już do języka ogólnego? infiltr acja global izm monitor ing infiltrować globalizować monitorować sprawdź

Podobno do neologizmów zaliczamy także zapożyczenia z języków obcych... Tak. A czy wiesz z jakiego języka mamy dziś najwięcej zapożyczeń ? Wyjaśnij, dlaczego. Nie tylko wiem, ale również znam nazwę takich zapożyczeń i przyczyny, dlaczego trafiły do naszego języka. A Ty odpowiedz na powyższe pytania w karcie pracy.

Ćwiczenie Do jakich zakresów tematycznych należą poniższe zapożyczenia? Zakwalifikuj je, później skonfrontuj swoją odpowiedź z odpowiedzią autorki. chip, broker, telebim, drink, monitoring, developer, fitness club, CD-ROM, leasing, catering, peeling, billing, body, haker, sitcom, casting, briefing Po wykonaniu ćwiczenia przejdź do następnego slajdu i porównaj odpowiedzi.

SPRAWDŹ technika polityka uroda żywienie rozrywka ludzie ekonomia moda briefing, news technika chip, telebim, CD-ROM uroda peeling, fitnesclub żywienie drink, catering rozrywka sitcom, casting ludzie developer, haker ekonomia leasing, broker, billing, monitoring moda body, top

Kiedy neologizm jest poprawny? Po pierwsze – powinien być potrzebny. Po drugie – powinien być utworzony zgodnie z normami gramatycznymi naszego języka. Po trzecie – powinien być trafny i zrozumiały. Z A P A M I Ę T A J !

Po wykonaniu ćwiczeń przejdź do karty pracy Po wykonaniu ćwiczeń przejdź do karty pracy. Sprawdź poprawność wszystkich zadań. Uzupełnioną kartę oddaj nauczycielowi języka polskiego. To już koniec. Do spotkania na innej lekcji przed monitorem komputera.