ORTOGRAFIA
Jak zaradzić szkolnym niepowodzeniom w ortografi Jak zaradzić szkolnym niepowodzeniom w ortografi? Czy chcecie nauczyć się swobodnego pisania trudnych wyrazów? Jeśli tak to zapraszamy na prezentację.
„CH” na końcu wyrazów Przykłady: duch, ruch, orzech, dach, ach, brzuch, pech, mech, strach, miłych, łagodnych. wyjątek! Druh piszemy przez samo „h”!
„Ch” do zapamiętania Mucha Puchacz Pchła Chomik Cicho Kichnięcie Chusteczka Dach
„Rz” wymienne „Rz” wymienia się na „r” np.: Rowerze-rower, Morze-morski Trzy-trójka, Traktorzysta- traktor Orzeł-orła, Marzec-marcowy Dworzec-dworca
„Rz” w zakończeniach „Rz” piszemy w wyrazach zakończonych na : „-arz” i „-erz” np. w nazwach zawodów: Lekarz Malarz Dziennikarz i w wyrazach typu: Kalendarz Twarz wachlarz
„Rz” po spółgłoskach „Rz” piszemy po spółgłoskach: p, b, t, d, k, g, j, w, ch np.: Przygoda Brzeg Trzy wyjątki Wyjątkowo piszemy „sz” po spółgłoskach p, k, w w wyrazach: pszczoła, kształt, wszystko.
„Ż” wymienne Piszemy „ż”, gdy wymienia się na „g” np.: Dróżka – droga Książka –księga Uważny –uwaga Koleżanka -kolega
„Ż” do zapamiętania Jeż Żelazko Nożyczki Łyżka Żółw Wąż Żaba żyrafa
„U” w wyrazach Piszemy „u” na początku i na końcu wyrazów np.: Usta Ucho Wiatru Domu Piszemy „u” w zakończeniach –uję, -ują, -ujesz np.: malują, budują.
„Ó” wymienne „Ó” piszemy kiedy wymienia się na o, a, e np.: Dół-doły Wóz -wozy Pióro -pierze Krówka –krowa Wiózł –wieźli Kózka -koza
„ó” w cząstkach -ów Piszemy „ó” w cząstkach: „-ów”, „-ówka”, „-ówna”, np.: Kraków makówka żaglówka parówka Wyjątki: wsuwka, zasuwka, skuwka
Dziękujemy za uwagę !!