Aktywacja elektromagnetyczna paliw alternatywnych Prof. ndzw. dr hab. inż. Arkadiusz Szymanek
Wstęp Paliwa alternatywne dla energetyki Wybór komponentów odpadowych oraz metody rozdrabniania i aktywacji Aspekty ekologiczne – dodatki sorbentów
Wstęp
Wstęp
Substraty badań Element nadwozia (plastik) Kołpak samochodowy (plastik) Kanały doprowadzające powietrze (plastik) Wypełnienie fotela samochodowego (gąbka biała)
Uszczelka czarna (guma) Element mocujący (guma) Substraty badań Uszczelka czarna (guma) Przewody (guma) Element mocujący (guma) Obicie fotela (skaja)
Metodyka badań Identyfikacja składu chemicznego w wybranych komponentach paliwowych (analizator XRF MiniPal firmy Pal Analytical) Analiza techniczna i chemiczna, kalorymetr KL-11 Mikado, analizatory zawartości C, H, N, S Leco Wybór najbardziej wartościowych komponentów oraz ich aktywacja elektromagnetyczna Zestalenie zaktywowanych i zmielonych komponentów do postaci paliwa stałego
[mg/m3u] przy zawartości 10% tlenu w gazach odlotowych Wstęp Emitor Rodzaj zakładu Pył NO2 SO2 CO [mg/m3u] przy zawartości 10% tlenu w gazach odlotowych komin pieca nowy istniejący 50 300/1001) 800 1500/12002) 500 800/5003) 2500 Parametr Jednostka miary Zakres Średnia wartość opałowa MJ/kg minimum 11,5 Zawartość wilgoci % wag. maksimum 30 Zawartość chloru maksimum 0,2-0,3 Zawartość siarki maksimum 2,5 Zawartość PCB + PCT ppm maksimum 50 Zawartość metali ciężkich maksimum 2500 Zawartość rtęci maksimum 10 Zawartość sumy kadmu, talu i rtęci maksimum 100
Wartość opałowa[kJ/kg] Wstęp Analiza techniczna surowców. Wilgoci [%] Popiół [%] Wartość opałowa[kJ/kg] Nazwa Wa [%] Aa [%] Qai [kJ/kg] 1 11,3 30,5 26074,6 2 1,7 13,5 24032,9 3 8,1 13,0 33111,9 4 29,9 42,7 12694,5 5 2,9 9,7 33321,0 6 6,5 44,3 21861,7 7 18,0 19389,7 8 24,2 27,0 21800,0 9 20,3 13127,2 10 1,5 37,9 21431,8 11 1,3 4,3 41006,0 12 7,9 0,5 42663,1 13 7,7 14,5 23846,6 14 18,7 30138,9
Schemat badań Paliwo alternatywne (segregacja, rozdrabnianie) Muł Miał Młyn elektromagnetyczny Sorbenty Peletyzator Granulator
Porównanie wyników badań Przed aktywacją Nazwa próbki Wilgoć całkowita Wartość opałowa [%] [kJ/kg] I (element nadwozia samochodowego) 2,4 40614,45 II (kołpak samochodowy) 1,7 26185,4 III (kanał doprowadzający powietrze) 2,3 43158,9 IV (gąbka biała) 7,6 29127,6 V (czarna uszczelka) 2,5 36367,65 VI (przewody) 3,0 37706,7 VII (element mocujący) 33396,6 VIII (fotel samochodowy) 3,9 22828,15 Ograniczenie zawartości wilgoci od 38% do 45% Wzrost wartości opałowej od 12% do 25% Po aktywacji Nazwa próbki Wilgoć całkowita Wartość opałowa [%] [kJ/kg] I (element nadwozia samochodowego) 1,472 52653,86 II (kołpak samochodowy) 4,636 36409,5 III (kanał doprowadzający powietrze) 1,425 40368,09 IV (gąbka biała) 1,8 47133,38 V (czarna uszczelka) 1,426 38072,12 VI (przewody) 2,301 25795,81 VII (element mocujący) VIII (fotel samochodowy)
Stanowisko badawcze
Stanowisko badawcze
Wstępnie przygotowane paliwo
Podusmowanie Paliwo Probrykiet powstaje na bazie kilku odpadów przemysłowych Rozwiązanie problemu ekologicznego oraz ekonomicznego związanego z ich składowaniem Wysokoenergetyczne paliwo o stałym składzie fizyko – chemicznym oraz stałym cieple spalania Paliwo posiada właściwości samooczyszczania z komponentów kwaśnych ze względu na dodatek wodorowęglanu sodu Zanieczyszczenia skumulowane są w UPS a nie w postaci gazowej