Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady bezpieczeństwa w sieci:
Advertisements

„Test małego internauty”
D EBATA SZKOLNA 2012/2013 KODEKS SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Bezpieczne poruszanie się po internecie.
KODEKS 2.0.
WITAM NA SZKOLENIU Porady na dziś i jutro.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
realizacja VIII punktu
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Gimnazjum nr 2 w Rumi KODEKS 2.0.
Aktywna edukacja.
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
DEBATA SZKOLNA. DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0 ZASADA 1. Jeśli zauważę u jakiegoś internauty przejawy nietolerancji, natychmiast zrywam kontakty i ostrzegam.
Prezentacja I Objaśnienie
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
komputerowy system przyjmowania, wysyłania i przetwarzania zgłoszeń
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Szkolenie Milena Kuder. Zakładanie konta Google ćwiczenie.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Informatyka Pisanie na ekranie.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Proste obliczenia w arkuszu
Bezpieczeństwo w SiECi
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Projektowanie stron WWW
OBRAZKOWY KODEKS 2.0 Klasa IIC
Poznajemy klawiaturę Przygotowała: Barbara Tomkowiak.
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Podstawowe funkcje w arkuszu kalkulacyjnym Informatyka.
QUIZ O RUCHU DROGOWYM W ramach programu Comenius: „Ruch w Europie- Europa w ruchu”
Jak komputer dane mieli
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Bezpieczna praca z komputerem
Metody sprawnego uczenia się.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
1.Jesteśmy twórczy, a nie odtwórczy. 2.Jesteśmy uczciwi. 3.Jesteśmy bezpieczni 4.Uczymy bezpieczeństwa. 5.Przestrzegamy netykiety. 6.Używamy nowych technologii.
PHP + MySQL Podstawy pracy z bazą danych Damian Urbańczyk.
1. Logowanie z usługą Active Directory. a) logowanie do domeny Windows 2003 Server odbywa się znacznie szybciej niż w poprzednich wersjach. b) nie ma odwołania.
© 2012 Microsoft Corporation. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dodawanie kontaktu Lista Kontakty upraszcza komunikację i umożliwia sprawdzenie statusu obecności.
Znajdowanie pokoju i wchodzenie do niego Skorzystaj z funkcji wyszukiwania programu Lync w celu znalezienia pokojów, do których masz dostęp. 1.W oknie.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
8 LUTY 2011 – DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ CAŁY MIESIĄC LUTY.
Zasady bezpieczeństwa w Internecie
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Hooks w systemie Windows Autorzy: Paweł Kwiecień, Wojciech Kruczkowski Temat: Modelowanie użytkowników Zadaniem jest stworzenie (lub modyfikacja) systemu,
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Tworzenie konta pocztowego na portalu Google
Tworzenie konta pocztowego na portalu Google
Dzień Bezpiecznego Internetu
Gimnazjum nr 2 w Rumi KODEKS 2.0.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Pierwsze komputery miały ogromne klawiatury, nienadające się
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Dzień Bezpiecznego Internetu 5 lutego 2019 r.. Dzień Bezpiecznego Internetu 5 lutego 2019 r.
Zapis prezentacji:

Andrzej Majkowski 1 informatyka +

2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka

Metoda słownikowa T9 Ile wiadomości SMS wysyłasz dziennie? Jak długo trwa tworzenie wiadomości? –Co przeszkadza temu, aby trwało to krócej? Kto korzysta z metody słownikowej (T9) podczas tworzenia SMS? 3

Metoda słownikowa T9 Określenie T9 pochodzi z języka angielskiego: Text on 9 keys Czy stosowanie metody słownikowej przyspiesza tworzenie wiadomości SMS? Przykład: … kiedy … –bez T-9: –z T-9: Warto czy nie warto? 4

Metoda słownikowa T9 Porównanie metody tradycyjnej i T9 –średnia liczba słów na minutę –średnia liczba błędnych liter na minutę 5 metodanowicjuszekspert zwykła7,987,93 T99,0920,36 metodanowicjuszekspert zwykła65116 T94434

Metoda słownikowa T9 Jak wygląda ta sytuacja w przypadku nowego telefonu? –Trzeba go „uczyć”! Telefon nie zna np. imion naszych bliskich Czy sytuacja poprawia się później? Czy stosując T9 zawsze dostajemy właściwe słowo? –Nie zawsze. To może być irytujące! –Na czym miałaby polegać ta poprawa? Czego oczekujemy? 6

Metoda słownikowa T9 Metodą T9 łatwiej wprowadzać zwykły tekst niż nazwy własne i adresy – można jednak przełączyć się między metodami pisania. Nie da się bezbłędnie używać T9, jeśli ktoś chce pisać SMS bez spoglądania na klawiaturę (np. w czasie lekcji pod ławką ). Producenci telefonów za mało promują T9 – użytkownik nie wie, że system „uczy się” i działanie T9 będzie się poprawiać w czasie. 7

Metoda słownikowa T9 Jak działa metoda słownikowa? Na czym może polegać „uczenie się” maszyny (telefonu, komputera itd.) od użytkownika? Przyjrzymy się przykładowi: –Aby poznać działanie metody T9 zasymulujemy jej działanie, z użyciem kartki i długopisu! 8 Użytkownik wpisuje tekst System T9 interpretuje ciąg naciśniętych klawiszy i proponuje słowo

Metoda słownikowa T9 Symulacja systemu słownikowego –Jedna osoba wchodzi w rolę użytkownika, a druga posługuje się regułami systemu T9 9

Metoda słownikowa T9 Podsumowanie pracy w grupach –Jak frustrujące i czasochłonne okazało się to zadanie dla użytkownika? –Jaka była przyczyna takiego działania systemu? –Czy system „uczył się” i działał coraz lepiej? Dlaczego? Dlaczego nie? Od czego zależy poprawa działania systemu? 10

Metoda słownikowa T9 Jak system „uczy się” system T9? –Zlicza słowa najczęściej używane. Później korzysta z tych informacji, wskazując odpowiednie słowo. –Dlaczego nie jest to doskonałe?! Na czym powinno polegać „uczenie się” maszyny? –Na dostosowaniu się! (wykorzystaniu informacji zwrotnej). –Na modyfikacji systemu, bez potrzeby jego przeprojektowania. 11

Metoda słownikowa T9 Porównanie metody tradycyjnej i T9 –średnia liczba słów na minutę –średnia liczba błędnych liter na minutę 12 metodanowicjuszekspert zwykła7,987,93 T99,0920,36 metodanowicjuszekspert zwykła65116 T94434

Metoda słownikowa T9 Podsumowanie zajęć –Taki pomysł „uczenia się” znalazł zastosowanie w telefonach. –Wymyślony przez człowieka pomysł, został zakodowany w oprogramowaniu telefonu. –Telefon wykonuje całą tę uciążliwą pracę „uczenia się”. –To kluczowa sprawa w informatyce: człowiek tworzy pomysł, użyteczny dla naszego życia, a automat realizuje go! 13

Metoda słownikowa T9 Podsumowanie zajęć cd. –Kiedy nie widzisz słowa, którego oczekujesz, pamiętaj – za mało kliknięć lub nie ma takiego słowa w słowniku. – Czasami dobrze mieć pewną wiedzę na temat działania danej technologii! –Badania w dziedzinie sztucznej inteligencji, np. dotyczące procesu „uczenia się” maszyn, to obszar interdyscyplinarnych badań informatyki. –Należą do niej też: rozpoznawanie mowy i obrazów, systemy eksperckie, robotyka… 14