Andrzej Majkowski 1 informatyka +
2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka
Metoda słownikowa T9 Ile wiadomości SMS wysyłasz dziennie? Jak długo trwa tworzenie wiadomości? –Co przeszkadza temu, aby trwało to krócej? Kto korzysta z metody słownikowej (T9) podczas tworzenia SMS? 3
Metoda słownikowa T9 Określenie T9 pochodzi z języka angielskiego: Text on 9 keys Czy stosowanie metody słownikowej przyspiesza tworzenie wiadomości SMS? Przykład: … kiedy … –bez T-9: –z T-9: Warto czy nie warto? 4
Metoda słownikowa T9 Porównanie metody tradycyjnej i T9 –średnia liczba słów na minutę –średnia liczba błędnych liter na minutę 5 metodanowicjuszekspert zwykła7,987,93 T99,0920,36 metodanowicjuszekspert zwykła65116 T94434
Metoda słownikowa T9 Jak wygląda ta sytuacja w przypadku nowego telefonu? –Trzeba go „uczyć”! Telefon nie zna np. imion naszych bliskich Czy sytuacja poprawia się później? Czy stosując T9 zawsze dostajemy właściwe słowo? –Nie zawsze. To może być irytujące! –Na czym miałaby polegać ta poprawa? Czego oczekujemy? 6
Metoda słownikowa T9 Metodą T9 łatwiej wprowadzać zwykły tekst niż nazwy własne i adresy – można jednak przełączyć się między metodami pisania. Nie da się bezbłędnie używać T9, jeśli ktoś chce pisać SMS bez spoglądania na klawiaturę (np. w czasie lekcji pod ławką ). Producenci telefonów za mało promują T9 – użytkownik nie wie, że system „uczy się” i działanie T9 będzie się poprawiać w czasie. 7
Metoda słownikowa T9 Jak działa metoda słownikowa? Na czym może polegać „uczenie się” maszyny (telefonu, komputera itd.) od użytkownika? Przyjrzymy się przykładowi: –Aby poznać działanie metody T9 zasymulujemy jej działanie, z użyciem kartki i długopisu! 8 Użytkownik wpisuje tekst System T9 interpretuje ciąg naciśniętych klawiszy i proponuje słowo
Metoda słownikowa T9 Symulacja systemu słownikowego –Jedna osoba wchodzi w rolę użytkownika, a druga posługuje się regułami systemu T9 9
Metoda słownikowa T9 Podsumowanie pracy w grupach –Jak frustrujące i czasochłonne okazało się to zadanie dla użytkownika? –Jaka była przyczyna takiego działania systemu? –Czy system „uczył się” i działał coraz lepiej? Dlaczego? Dlaczego nie? Od czego zależy poprawa działania systemu? 10
Metoda słownikowa T9 Jak system „uczy się” system T9? –Zlicza słowa najczęściej używane. Później korzysta z tych informacji, wskazując odpowiednie słowo. –Dlaczego nie jest to doskonałe?! Na czym powinno polegać „uczenie się” maszyny? –Na dostosowaniu się! (wykorzystaniu informacji zwrotnej). –Na modyfikacji systemu, bez potrzeby jego przeprojektowania. 11
Metoda słownikowa T9 Porównanie metody tradycyjnej i T9 –średnia liczba słów na minutę –średnia liczba błędnych liter na minutę 12 metodanowicjuszekspert zwykła7,987,93 T99,0920,36 metodanowicjuszekspert zwykła65116 T94434
Metoda słownikowa T9 Podsumowanie zajęć –Taki pomysł „uczenia się” znalazł zastosowanie w telefonach. –Wymyślony przez człowieka pomysł, został zakodowany w oprogramowaniu telefonu. –Telefon wykonuje całą tę uciążliwą pracę „uczenia się”. –To kluczowa sprawa w informatyce: człowiek tworzy pomysł, użyteczny dla naszego życia, a automat realizuje go! 13
Metoda słownikowa T9 Podsumowanie zajęć cd. –Kiedy nie widzisz słowa, którego oczekujesz, pamiętaj – za mało kliknięć lub nie ma takiego słowa w słowniku. – Czasami dobrze mieć pewną wiedzę na temat działania danej technologii! –Badania w dziedzinie sztucznej inteligencji, np. dotyczące procesu „uczenia się” maszyn, to obszar interdyscyplinarnych badań informatyki. –Należą do niej też: rozpoznawanie mowy i obrazów, systemy eksperckie, robotyka… 14