Temat lekcji: Praca w polu grawitacyjnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ruch układu o zmiennej masie
Advertisements

Temat: O ruchu po okręgu.
Siła,praca,moc,energia Opracował:mgr Zenon Kubat Gimnazjum w Opatowie
Sposoby elektryzowania ciała
WEKTORY Każdy wektor ma trzy zasadnicze cechy: wartość (moduł), kierunek i zwrot. Wartością wektora nazywamy długość odcinka AB przedstawiającego ten wektor.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ELEKTROSTATYKA I.
DYNAMIKA.
Siła dośrodkowa Przyśpieszenie w ruchu jednostajnym po okręgu nazywamy przyśpieszeniem dośrodkowym, a siłę nadającą ciału to przyśpieszenie nazywamy siłą.
Dodawanie i odejmowanie wektorów
Wykład 4 dr hab. Ewa Popko
Siły zachowawcze Jeśli praca siły przemieszczającej cząstkę z punktu A do punktu B nie zależy od tego po jakim torze poruszała się cząstka, to ta siła.
1.Praca 2. Siły zachowawcze 3.Zasada zachowania energii
Test 1 Poligrafia,
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 3
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 4
DYNAMIKA Zasady dynamiki
Lekcja fizyki Równia pochyła.
Lekcja fizyki w kl.I gimnazjum Opracował mgr Zenon Kubat
Nieinercjalne układy odniesienia
DYNAMIKA Oddziaływania. Siły..
Temat: Tor ruchu a droga.. 2 Tor ruchu to linia, po jakiej poruszało się ciało. W zależności od kształtu toru ruchu ciała wszystkie ruchy dzielimy na:
Jakie jest pole kwadratu?
Pola sił i ruchy Powtórzenie.
Fizyka-Dynamika klasa 2
T Zsuwanie się bez tarcia Zsuwanie się z tarciem powrót.
Opracowała Diana Iwańska
Opracowała: mgr Magdalena Gasińska
Wykład 4 Pole grawitacyjne
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
Wykład bez rysunków Ruch jednostajny po okręgu
Projekt Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Oddziaływania w przyrodzie
Przyspieszenie ciała zależy od masy Wykonajmy doświadczenie jak na rysunku powyżej. Działając z jednakową siłą (popchnięcia przez kolegę) dwóch chłopców.
Zasada zachowania energii mechanicznej.
RÓWNIA POCHYŁA PREZENTACJA.
Temat: Ruch krzywoliniowy
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
siła cz.I W części I prezentacji: definicja siły jednostka siły
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Siły, zasady dynamiki Newtona
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
181.Na poziomym stole pozioma siła F=15N zaczęła działać na ciało o masie m=1,5kg. Jaką drogę przebyło ciało do uzyskania prędkości v=10m/s, jeśli współczynnik.
Ruch w polu centralnym Siły centralne – siłę nazywamy centralną, gdy wszystkie kierunki Jej działania przecinają się w jednym punkcie – centrum siły a)
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Projektowanie Inżynierskie
ZASADA ZACHOWANIA ENERGII Małgorzata Mergo, Anna Kierepka
MECHANIKA 2 Wykład Nr 12 Zasady pracy i energii.
180.Jaką prędkość uzyskało spoczywające na poziomej powierzchni ciało o masie m=1kg pod działaniem poziomej siły F=10N po przebyciu odległości s=10m? Brak.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Dynamika punktu materialnego
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
Temat: Natężenie pola elektrostatycznego
Zadania z drugiej zasady dynamiki. Zadania z drugiej zasady dynamiki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jak wyznaczyć masę przedmiotu codziennego użytku bez użycia.
Trzecia zasada dynamiki.. Ziemia przyciąga człowieka z taką samą siłą, z jaką człowiek przyciąga Ziemię. Dlaczego robi to wrażenie tylko na człowieku?
Siły ciężkości i sprężystości.. Badanie zależności wydłużenia sprężyny od działającej na nią siły. Badanie zależności wydłużenia sprężyny od działającej.
Siła jako miara oddziaływania pomiędzy ciałami.
PODSTAWY MECHANIKI PŁYNÓW
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
4. Praca i energia 4.1. Praca Praca wykonywana przez stałą siłę jest iloczynem skalarnym tej siły i wektora przemieszczenia (4.1) Ft – rzut siły na kierunek.
1.
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
ELEKTROSTATYKA.
Superpozycja natężeń pól grawitacyjnych
Zapis prezentacji:

Temat lekcji: Praca w polu grawitacyjnym Temat lekcji: Praca w polu grawitacyjnym. Małgorzata Mergo, Anna Kierepka informatyka +

informatyka + Cele lekcji Cele: - uczeń potrafi policzyć pracę wykonaną w polu grawitacyjnym Ziemi. - uczeń wie od czego zależy wykonana praca w polu grawitacyjnym Ziemi - uczeń zna wzór na obliczenie pracy w polu grawitacyjnym Ziemi - uczeń wie co to znaczy że pole grawitacyjne jest polem zachowawczym - po dzisiejszej lekcji będziesz umiał obliczyć czy wykonałeś pracę niosąc plecak z książkami do szkoły i wnosząc go na drugie piętro do pracowni fizyki, czy wykonałeś pracę przenosząc plecak z pracowni fizyki do pracowni matematyki na kolejną lekcję. informatyka +

Siła ciężkości W pobliżu Ziemi wartość siły ciężkości możemy uważać za stałą i równą: F= mg Praca jest dodatnia wtedy gdy siła i przesunięcie mają ten sam kierunek i zwrot. Praca jest ujemna, gdy mają one kierunek zgodny ale zwrot przeciwny.

Problem 1 A B C informatyka + Mamy do dyspozycji siłomierz, drewniany klocek i linijkę. Zaproponuj jakie trzeba wykonać odpowiednie pomiary i obliczenia żeby wyznaczyć wykonaną pracę podczas podnoszenia klocka po następującej drodze. Z punktu A przez punkt B do punktu C zakładając że AB = BC A B C Prace nad systemem telewizji kolorowej, rozpoczęły się w połowie lat 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Nowy system musiał spełniać następujące założenia: nie mógł znacząco komplikować budowy odbiorników telewizji kolorowej, co mogło by wpływać na koszt produkcji odbiornika telewizyjnego i zmniejszyć jego dostępność dla widza ze względu na cenę; należało przyjąć zasadę odpowiedniości, czyli możliwości odbioru programu telewizji nadawanego w kolorze na odbiornikach czarnobiałych i odwrotnie; powinno być możliwe wykorzystywanie dotychczasowych kanałów częstotliwości do przesyłania sygnałów telewizji kolorowej, nie powodując zakłóceń w kanałach sąsiednich; jakość przesyłanego sygnału powinna być wysoka i zaspakajać wymagania widza. informatyka +

Problem 2 Mamy do dyspozycji siłomierz, drewniany klocek i linijkę. Zaproponuj jakie trzeba wykonać odpowiednie pomiary i obliczenia żeby wyznaczyć wykonaną pracę podczas podnoszenia klocka po następującej drodze. Z punktu A przez punkt D do punktu C zakładając że AD = DC A D C

Problem 3 Mamy do dyspozycji siłomierz, drewniany klocek i linijkę. Zaproponuj jakie trzeba wykonać odpowiednie pomiary i obliczenia żeby wyznaczyć wykonaną pracę podczas podnoszenia klocka po następującej drodze. Z punktu A do punktu C zakładając że AD = DC A D C

Problem 4 Oszacuj, jaką pracę wykonałeś z punktu widzenia fizyki przynosząc do szkoły plecak z książkami i wnosząc go na II piętro do sali fizycznej, a następnie przenosząc go do sali matematycznej na następną lekcję

Siła zachowawcza Siła ciężkości posiada pewną właściwość, praca wykonana przez siłę ciężkości (lub przez siłę zewnętrzną, która ją równoważy) nie zależy od drogi, po której przemieszcza się ciało. Praca wykonana przez siłę ciężkości przy przemieszczaniu ciała po torze zamkniętym jest zawsze równa zeru. Siłę o takich właściwościach nazywamy siłą zachowawczą. A pole grawitacyjne polem zachowawczym.

Zadania do wykorzystania na lekcji Zadanie 1 Narciarz o masie 90 kg został wciągnięty na stok góry o wysokości względnej 250 m. Jaką pracę wykonała maszyna wciągająca? Tarcie pomijamy. Zadanie2 Śmigłowiec utrzymujący się nieruchomo w powietrzu wciąga na linie ratownika. Ratownik przyciągany jest przez Ziemię siłą 600N. Lina ciągnie go do góry siłą 700N. Wykonaj rysunek. Zaznacz działające siły zachowując skalę 1cm= 200N. Wyznacz wektor siły wypadkowej. Oblicz pracę wykonaną przez siłę wypadkową jeżeli długość liny na której wisi ratownik to 65 m.   Zadanie 3* ( dla uczniów zdolniejszych) Samochód o masie 1t pokonuje most w kształcie łuku okręgu o promieniu 20m z prędkością 10m/s. Oblicz jaką pracę wykona siła dośrodkowa działająca na ten samochód.

Praca domowa Dla wszystkich: Oblicz wykonaną pracę przy podnoszeniu 1kg cukru ze stołu o wysokości 1m na półkę o wysokości 3m. Dla chętnych: Oblicz wykonaną pracę przy podnoszeniu 1kg cukru ze stołu o wysokości 1m na półkę o wysokości 3m, jeżeli znajdujesz się na Ziemi a następnie na Księżycu i porównaj te prace.