Zmienne i typy danych w C#

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Język C/C++ Funkcje.
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
Zmienne i Typy.
Kompilator: a) gcc [cc, g++]
Programowanie w środowisku sieciowym
formatowanie kodu źródłowego
Funkcje Modularyzacja : program główny , funkcje Funkcje :
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk
Wskaźniki. Definiowanie wskaźników Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Real; Przykłady: Wskaźnik.
Struktury.
Tablice.
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
Tablice Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Dziedziczenie i jego rodzaje
Stałe i zmienne 1 Definicja Literałem (literal) nazywamy wartość danej jawnie pisaną w programie Przykład Ada.Float_Text_Io.Put ( ); Definicja Stałą
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
Podstawy programowania PP – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Polsko – Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych
Podstawy C# Grupa .NET PO.
Podstawy programowania
Podstawy informatyki (4)
Podstawy programowania w języku C i C++
Podstawy informatyki 2013/2014
Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Float; Przykład: Wskaźnik przechowuje adres obiektu wskazanego.
Podstawy programowania
Informatyka I Wykład 10 WSKAŹNIKI I ADRESY Jerzy F. Kotowski.
Podstawy programowania
Procedury i funkcje.
Podstawy programowania
STEROWANIE Ale nie tylko
Informatyka I Wykład 4 Stałe Stałe liczbowe Stałe znakowe Stałe tekstowe Jerzy Kotowski Politechnika Wroclawska var = 5L - 0xA; -5.
Jerzy Kotowski Politechnika Wrocławska
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Proste obliczenia w arkuszu
PWSZ Gniezno // codefly 2009 Łukasz Tomczak
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Projektowanie baz danych w programie Access Informatyka.
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Informatyka Sortowanie, filtrowanie, grupowanie – analiza danych w arkuszu kalkulacyjnym.
Technologie internetowe Wykład 5 Wprowadzenie do skrytpów serwerowych.
Poznajemy arkusz kalkulacyjny
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Wyszukiwanie danych w programie Access Informatyka.
Podstawowe struktury danych. Typy danych.
Typy danych, klucz podstawowy, klucz obcy
Rodzaje pamięci komputerowej
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Zmienne typy danych w VBA. MS Excel – typy danych w języku programowania VBA.
Programowanie Obiektowe – Wykład 6
Akademia C# - Lab2 Zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, debugger,
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Wskaźniki Elżbieta Labocha.
Założenia projektowe Javy
Zmienne i typy danych w C#
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

Zmienne i typy danych w C# Informatyka Zmienne i typy danych w C# Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi: podać podział typów danych w języku C#; wymienić podstawowe proste typy danych; wymienić metody klasy Convert służące do konwersji danych; opisać sposób deklaracji zmiennej. Umiejętności: deklarować zmienne z wykorzystaniem poznanych typów prostych; konwertować dane z wykorzystaniem metod klasy Convert; stosować zmienne i metody konwertujące w prostych aplikacjach.

Cele lekcji Podczas tej lekcji: dowiesz się, jakie są podstawowe typy danych w języku C#; poznasz podstawowe metody klasy Convert do konwersji typów danych; dowiesz się, jak deklarować zmienne; nauczysz się wykorzystywać zmienne w prostych programach. Wiedza Uczeń potrafi: wymienić typy proste w C#; opisać różnice pomiędzy typem prostym a referencyjnym; opisać sposób deklaracji zmiennych; wymienić metody konwersji klasy Convert. Umiejętności deklarować zmienne z wykorzystaniem typów prostych; przypisywać wartości zmiennym; stosować zmienne w prostych programach; stosować metody konwertujące do konwersji danych.

Przegląd zagadnień Typy danych w C# Rodzaje typów prostych Konwersja typów danych Deklaracja zmiennej Przypisywanie wartości zmiennym Wykorzystanie zmiennych w prostych programach Pogadanka z uczniami na temat ich doświadczeń w programowaniu.

Podział typów danych Typy proste (skalarne) – zmienne tego typu przechowują bezpośrednio wartość, która została im przypisana. Typy referencyjne – zmienne tego typu zawierają tyko adres komórki pamięci (wskaźnik), w której zostały zapisane dane.

Podstawowe typy proste Podstawowe rodzaje typ prostych

Niezgodność typów danych Język C# wymaga zgodności typów przy operacjach wykonywanych na danych. Oznacza to konieczność jawnej konwersji, gdy może zostać zmodyfikowana wartość danych. Błąd wynikający z niezgodności typów danych

Metody klasy Convert Klasa Convert udostępnia metody do konwersji danych. Metody klasy Convert służące do konwersji danych.

Deklaracja zmiennych Deklaracja zmiennej polega na podaniu typu zmiennej oraz jej nazwy. Typ Nazwa_zmiennej Nazwa zmiennej musi być niepowtarzalna oraz może składać się z liter, cyfr oraz znaku myślnika lub podkreślnika. Pierwszy znak w nazwie musi być literą lub znakiem „_”, nie może to być cyfra. Język C#, podobnie jak język C++, rozróżnia wielkość liter w nazwach zmiennych, stąd też zmienna Liczba to zupełnie inna zmienna niż liczba. Deklaracja zmiennej jest wymagana; jej brak spowoduje pojawienie się informacji o błędzie wygenerowanej przez kompilator.

Przykłady deklaracji zmiennych Przykładowe deklaracje zmiennych (znak // oznacza komentarz) int liczba; //Deklaracja zmiennej typu całkowitego double ulamek; //Deklaracja liczby rzeczywistej string napis; //Deklaracja zmiennej typu Strong - łańcuch znaków char literka; //Deklaracja zmiennej typu char- jeden znak

Deklaracja i inicjacja zmiennej Deklarując zmienną, można nadać jej wartość poprzez instrukcję przypisania. int liczba = 6; long duzaLiczba = 12345L; double ulamek= 3.5; float ulamek1 = 4.5F; decimal kwota = 234M; string napis= "ala ma kota"; char literka= 'A‘; bool test = true; W niektórych przypisaniach pojawiły się dodatkowe informacje, informujące kompilator o typie wartości wprowadzanej do zmiennej. L – przyrostek informujący kompilator, że podana wartość liczbowa jest typu long; F – przyrostek informujący kompilator, że podana wartość jest typu float; M – przyrostek informujący kompilator, że podana wartość jest typu decimal. Wartość typu char wprowadzamy w pojedynczym apostrofie, a nie w cudzysłowie, jak wartości typu string.

Operatory Operatory arytmetyczne

Wykorzystanie zmiennych w programie private void btnOblicz_Click(object sender, EventArgs e) { double a, h ; double pole; a = tbrA.Value; h = tbrH.Value; pole = a * h /2; lblPole.Text = " Pole = " + Convert.ToString(pole); }

Podsumowanie Typy danych Konwersja danych i metody do konwersji Deklaracja zmiennych Operacje na zmiennych Przykład wykorzystania zmiennych w programie obliczającym pole trójkąta