Zmienne i typy danych w C# Informatyka Zmienne i typy danych w C# Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi: podać podział typów danych w języku C#; wymienić podstawowe proste typy danych; wymienić metody klasy Convert służące do konwersji danych; opisać sposób deklaracji zmiennej. Umiejętności: deklarować zmienne z wykorzystaniem poznanych typów prostych; konwertować dane z wykorzystaniem metod klasy Convert; stosować zmienne i metody konwertujące w prostych aplikacjach.
Cele lekcji Podczas tej lekcji: dowiesz się, jakie są podstawowe typy danych w języku C#; poznasz podstawowe metody klasy Convert do konwersji typów danych; dowiesz się, jak deklarować zmienne; nauczysz się wykorzystywać zmienne w prostych programach. Wiedza Uczeń potrafi: wymienić typy proste w C#; opisać różnice pomiędzy typem prostym a referencyjnym; opisać sposób deklaracji zmiennych; wymienić metody konwersji klasy Convert. Umiejętności deklarować zmienne z wykorzystaniem typów prostych; przypisywać wartości zmiennym; stosować zmienne w prostych programach; stosować metody konwertujące do konwersji danych.
Przegląd zagadnień Typy danych w C# Rodzaje typów prostych Konwersja typów danych Deklaracja zmiennej Przypisywanie wartości zmiennym Wykorzystanie zmiennych w prostych programach Pogadanka z uczniami na temat ich doświadczeń w programowaniu.
Podział typów danych Typy proste (skalarne) – zmienne tego typu przechowują bezpośrednio wartość, która została im przypisana. Typy referencyjne – zmienne tego typu zawierają tyko adres komórki pamięci (wskaźnik), w której zostały zapisane dane.
Podstawowe typy proste Podstawowe rodzaje typ prostych
Niezgodność typów danych Język C# wymaga zgodności typów przy operacjach wykonywanych na danych. Oznacza to konieczność jawnej konwersji, gdy może zostać zmodyfikowana wartość danych. Błąd wynikający z niezgodności typów danych
Metody klasy Convert Klasa Convert udostępnia metody do konwersji danych. Metody klasy Convert służące do konwersji danych.
Deklaracja zmiennych Deklaracja zmiennej polega na podaniu typu zmiennej oraz jej nazwy. Typ Nazwa_zmiennej Nazwa zmiennej musi być niepowtarzalna oraz może składać się z liter, cyfr oraz znaku myślnika lub podkreślnika. Pierwszy znak w nazwie musi być literą lub znakiem „_”, nie może to być cyfra. Język C#, podobnie jak język C++, rozróżnia wielkość liter w nazwach zmiennych, stąd też zmienna Liczba to zupełnie inna zmienna niż liczba. Deklaracja zmiennej jest wymagana; jej brak spowoduje pojawienie się informacji o błędzie wygenerowanej przez kompilator.
Przykłady deklaracji zmiennych Przykładowe deklaracje zmiennych (znak // oznacza komentarz) int liczba; //Deklaracja zmiennej typu całkowitego double ulamek; //Deklaracja liczby rzeczywistej string napis; //Deklaracja zmiennej typu Strong - łańcuch znaków char literka; //Deklaracja zmiennej typu char- jeden znak
Deklaracja i inicjacja zmiennej Deklarując zmienną, można nadać jej wartość poprzez instrukcję przypisania. int liczba = 6; long duzaLiczba = 12345L; double ulamek= 3.5; float ulamek1 = 4.5F; decimal kwota = 234M; string napis= "ala ma kota"; char literka= 'A‘; bool test = true; W niektórych przypisaniach pojawiły się dodatkowe informacje, informujące kompilator o typie wartości wprowadzanej do zmiennej. L – przyrostek informujący kompilator, że podana wartość liczbowa jest typu long; F – przyrostek informujący kompilator, że podana wartość jest typu float; M – przyrostek informujący kompilator, że podana wartość jest typu decimal. Wartość typu char wprowadzamy w pojedynczym apostrofie, a nie w cudzysłowie, jak wartości typu string.
Operatory Operatory arytmetyczne
Wykorzystanie zmiennych w programie private void btnOblicz_Click(object sender, EventArgs e) { double a, h ; double pole; a = tbrA.Value; h = tbrH.Value; pole = a * h /2; lblPole.Text = " Pole = " + Convert.ToString(pole); }
Podsumowanie Typy danych Konwersja danych i metody do konwersji Deklaracja zmiennych Operacje na zmiennych Przykład wykorzystania zmiennych w programie obliczającym pole trójkąta