,,Polskie motory XX wieku”
Sokół 125 Jego produkcję rozpoczęto w roku 1947 , rok później wszedł do produkcji masowej. Przeznaczony był do turystyki i ruchu miejskiego. Wzorowany był na niemieckim DKW. Moc silnika 3,0kW, pojemność 125mm2. Masa własna motocykla to 80kg.
SHL M04 Dane techniczne: Moc: 3,0kW Pojemność: 123cm3 Masa:82kg Jest to powojenny model motocyklu wzorowany na SHL 98 z okresu przedwojennego. Produkowany w latach 40-50 XX wieku. W 1952 miejsce jego produkcji przeniesiono z Kielc do Warszawy , w tamtym czasie powstała tam fabryka motocykli. Dane techniczne: Moc: 3,0kW Pojemność: 123cm3 Masa:82kg Długość całkowita:2025mm
WFM06 Opisywany motocykl jest wyrobem Warszawskiej Fabryki Motocykli. Marką tego produktu stał się skrót nazwy fabryki WFM. Projekt lekkiego motocykla został opracowany przez Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie. Nadano mu oznaczenie typ M06. Zastąpił wykonywany w WFM do 1954 roku model popularnej 125-ki SHL typu M-04. Począwszy od 1955 roku, przez 10-ć kolejnych lat model WFM M06 stał się podstawowym wyrobem fabryki. Od 1956 roku z niewielkimi modyfikacjami motocykl eksportowano do Indii.
SFM-Junak B20 Dane techniczne : Moc:12,5kW Pojemność:350cm3 Od chwili opracowania konstrukcji Junaka M-07 w 1952 roku do uruchomienia produkcji seryjnej w 1957 roku minęło stosunkowo dużo czasu, więc proces modernizacji pojazdu należało rozpocząć niezwłocznie. W pierwszym kwartale 1960 roku uruchomiono w Szczecińskiej Fabryce Motocykli produkcję tak zwanej wersji przejściowej pomiędzy motocyklem Junak M-07 a Junak M-10. Pod koniec roku do produkcji wszedł model Junak M-10. Otrzymał on nieco wzmocniony silnik oraz nową estetyczną osłonę reflektora, w której mieściły się stacyjka i prędkościomierz. W tym okresie wykonano także pierwsze seryjne modele oznaczone symbolem B-20 bazujące na modelu M10, wyposażone w otwartą skrzynię ładunkową umieszczoną z tyłu. Dane techniczne : Moc:12,5kW Pojemność:350cm3 Masa:320kg(ze skrzynią ładunkową) Długość całkowita:3050mm
SFM Junak M10 Starsza wersja wyzej wymienionego motocyklu. Dane techniczne : Moc: 12,5kW Pojemność: 350cm3 Masa: 193kg Długość całkowita: 2200mm
ZZRB Komar MR-232 Dane techniczne: Moc:1,03kW Masa:46kg Producentem motorowerów o nazwie Komar były Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy. Pierwszy model tego pojazdu, noszący oznaczenie 230, produkowano seryjnie od 1960 roku. Impulsem do wprowadzenia zmian konstrukcyjnych była zmiana przepisów Prawa o ruchu drogowym, gdzie sformułowano nową definicję motoroweru /maksymalną moc silników motorowerów ograniczono wówczas do 1,03kW, a prędkość maksymalną do 40km/h. Nowa wersja silnika zastosowana w motorowerze Komar MR-232 powstała w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie w celu spełnienia wymogów nowych przepisów prawa. Dane techniczne: Moc:1,03kW Masa:46kg Długość całkowita:1780mm
SHL M17 Gazela Dane techniczne: Moc: 9,9kW Masa: 132kg W latach 1963-1968 grupa konstruktorów KZWM POLMO SHL prowadziła prace nad skonstruowaniem następcy dla motocykla SHL M-11. Rezultatem tych prac było wprowadzenie do produkcji w 1968 roku motocykla SHL M-17 GAZELA z całkowicie nowym układem napędowym. Konstrukcja silnika W-2 „Wiatr” powstała w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie, natomiast produkcja podwozi i montaż motocykla podjęto w Kieleckich Zakładach Wyrobów Metalowych POLMO - SHL w Kielcach. Dane techniczne: Moc: 9,9kW Masa: 132kg Pojemność: 173,8cm3 Długość całkowita: 2100mm
WSK M21W2 Dane techniczne: Moc:9,9kW Masa:112kg Pojemność:173,8cm3 Pierwsze motocykle wyprodukowane (zmontowane) w Świdniku i oznaczone symbolem WSK pojawiły się na polskich drogach w 1954 roku. Przez lata prowadzono kolejne modernizacje w poszczególnych modelach. W 1971 roku wprowadzono do produkcji Motocykl M21W2 o pojemności silnika kategorii 175cm3. W latach 1975-1976 wprowadzono do produkcji kolejne odmiany motocykla M21W2 – tzw. „serię ptaków” - Dudek, Perkoz, Kos, Kobuz, Gil Lelek, Bąk. Dane techniczne: Moc:9,9kW Masa:112kg Pojemność:173,8cm3 Długość całkowita:2050mm
Pracę wykonał: Mateusz Czyżkowski Źródła: -Eksponaty z muzeum polskiej motoryzacji XX wieku -Dodatkowe informacje znalezione w Internecie