Wprowadzenie dr Agnieszka Zwiefka-Chwałek SOCIAL MEDIA Wprowadzenie dr Agnieszka Zwiefka-Chwałek
Definicja SOCIAL MEDIA media zaprojektowane do rozpowszechniania ich przez interakcję społeczną; stworzone używając ogólno dostępnych i możliwych do obliczenia metod wydawnicze; środki przekazu jako rozmowa; media, które zmieniają model komunikacja masowej „one-to-many”, typowy dla 20-tego wieku, na model „many-to-many” (lub w niektórych przypadkach „few-to-few”).
SOCIAL MEDIA COMPONENTS Idea (sztuka, informacje); Środki przekazu (fizyczny, elektroniczny, ustny); Wspólny interfejs (zaangażowanie społeczne).
Różnice Top-down, pośredni model rozpowszechniania informacji Media przemysłowe Media Społeczne Top-down, pośredni model rozpowszechniania informacji Wysoki koszt początkowy Jeden do wielu Dziennikarz jako osoba pośrednia Publiczność Bottom-up, bezpośrednia model rozpowszechniania informacji Niski koszt początkowy Wielu-do-wielu / niewielu do niewielu Dziennikarz jak moderator Narrowcasting Publiczność
Źródła Społecznej Rewolucji medialnej Transformation of web 1.0 into web 2.0 Web 2.0 -commonly associated with web applications that facilitate interactive information sharing, interoperability, user generated content and collaboration on the world wide web) Zmiana z Web 1.0 do Web 2.0 Web 2.0 - powszechnie powiązana z aplikacją, które ułatwiają interaktywne dzielenie informacji, interoperacyjność, użytkownik tworzyły zawartość i współpracuje z WWW
User generated content (UGC) (Użytkownik tworzy zawartość) Różne rodzaje informacji medialnych, publicznie udostępnionych, które są utworzone przez użytkowników końcowych, informacje nie istnieje bez użytkowników UGC jest scharakteryzowany jako 'Conversational Media' w przeciwieństwie do 'Packaged Goods Media‘. UGC jest procesem dwustronnym w przeciwieństwie do dystrybucji mediów masowych.
Przykłady SOCIAL MEDIA: oparte na rozmowie Micro-blogging: Twitter, FMyLife, Jaiku, Plurk, Tumblr, Posterous, Yammer; Social networking: Facebook, Bebo, LinkedIn, MySpace, Qzone, ASmallWorld; Wikis: Wikipedia, PBworks, Wetpaint; Social bookmarking (or social tagging): Delicious, StumbleUpon, Google Reader, CiteULike;
Przykłady SOCIAL MEDIA oparte na dzielenie się zasobami (resource sharing) Social news: Digg, Mixx, Reddit, NowPublic; Photography and art sharing: Flickr, Photobucket, Picasa, SmugMug, Zooomr; Video sharing: YouTube, Viddler, Vimeo, sevenload; Music and audio sharing: MySpace Music, Last.fm, ShareTheMusic; Presentation sharing: slideshare, scribd.
Przykłady SOCIAL MEDIA oparte na analizach(reviewing) Product reviews: epinions.com, MouthShut.com Business reviews: Customer Lobby, yelp com.
POLISH EXAMPLES
Strategie biznesowe: książka: THE CLUETRAIN MANIFESTO Zbór 95 tez, wezwanie do działania dla wszystkich biznesów działających wewnątrz tz. nowo-połączonego rynku; podkreślając rolę Internetu Napisana w 1999 (wydrukowana w 2000) przez Ricka Levine, Christophera Locke, Doca Searls, i Davida Weinberger
THE CLUETRAIN MANIFESTO "A powerful global conversation has begun. Through the Internet, people are discovering and inventing new ways to share relevant knowledge with blinding speed. As a direct result, markets are getting smarter— and getting smarter faster than most companies."