Normy rozwoju mowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień/październik 2011r.
Advertisements

Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.
Niezbędnik logopedyczny
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
FONETYKA.
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Charakterystyka dyslalii
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
STYMULOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO U DZIECI W WIEkU PRZEDSZKOLNYM
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Profilaktyka logopedyczna
AlFaBET.
WADA WYMOWY.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Fonetyka i fonologia.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Logopedia w szkole.
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
GLOTTODYDAKTYKA.
Rady dla rodziców dotyczące stymulowania rozwoju językowego
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
ROZWÓJ MOWY PRZYCZYNY WAD WYMOWY U DZIECI
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
ROZWIJANIE U DZIECI EKSPRESJI WERBALNEJ
Rozwój mowy dziecka.
Dobre nawyki pielęgnacyjne
Ćwiczenia logopedyczne
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Normy rozwoju mowy

Dziecko trzyletnie powinno wymawiać głoski: „p, b, m, w, f” „t, d, ch, ń” „k, g, l” „ś, ź, ć, dź”

Dziecko czteroletnie powinno wymawiać głoski: Oprócz wyżej wymienionych wymawia jeszcze: „s, z, c, dz”

Dziecko pięcioletnie powinno wymawiać głoski: Oprócz wyżej wymienionych wymawia jeszcze: „sz, ż/rz, cz, dż”

Dziecko sześcioletnie powinno wymawiać głoski: Oprócz wyżej wymienionych wymawia jeszcze: „r”

Jakie wady wymowy występują najczęściej u dzieci w wieku szkolnym?

Parasygmatyzm Występuje, gdy głoski s, z, c, dz ś, ź, ć, dź sz, ż/rz, cz, dż są przez siebie zastępowane, np.: dziecko zamiast „szafa” mówi „safa”, zamiast „samolot” mówi „szamolot”

Seplenienie międzyzębowe (sygmatyzm interdentalny) Jest to wada wymowy polegająca na wsuwaniu języka między zęby przy wymowie głosek: s, z, c, dz ś, ź, ć, dź sz, ż/rz, cz, dż

Seplenienie boczne Występuje, gdy podczas mówienia głosek s, z, c, dz sz, ż/rz, cz, dż Język ułożony niesymetrycznie a strumień powietrza uchodzi bokiem

Pararotacyzm Występuje wówczas, gdy dziecko zastępuje głoskę „r” inną głoską najczęściej „l” lub „j”, np. „lowel” zamiast rower, „jakieta” zamiast rakieta

Parakappacyzm, paragammacyzm Występuje wtedy, gdy głoski k, g zastępowane są przez inne głoski, najczęściej przez t i d Dziecko mówi np. „tot”, zamiast kot „duma” zamiast guma

Mowa bezdźwięczna Mówimy wtedy, kiedy głoski dźwięczne zastępowane są przez głoski bezdźwięczne, np. z – s, np. „supa” zamiast zupa ż/rz – sz, np. „szaba” zamiast żaba dż – cz, „czem” zamiast dżem

Nosowanie Występuje, gdy głoski ustne wymawiane są „przez nos”

Jak możemy pomóc dziecku z nieprawidłową wymową?

Picie z kubka, unikanie picia z kubków typu „niekapek”, z butelek „Kubuś Play” Jedzenie łyżką (unikanie papek itp.) Samodzielne żucie i gryzienie pokarmów Częste oczyszczanie nosa z wydzieliny, ułatwi to dziecku oddychanie przez usta nie przez nos – tak ważne przy prawidłowym mówieniu (jeśli infekcje pojawiają się często warto znaleźć przyczynę, skonsultować się z laryngologiem lub alergologiem)

Poprzez śpiewanie piosenek, słuchanie muzyki, zabawy z dźwiękami rozwijamy wrażliwość słuchową Poprzez częste rozmowy - „kąpiele słowne”, czytanie bajek, wspólne mówienie wierszyków, uczenie wyliczanek, rozwijamy zasób słownictwa dziecka oraz doskonalimy jego umiejętność budowania zdań

Bibliografia D. Antos, G. Demel, I. Styczek „Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy.” G. Demel, „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola” D. Emiluta-Rozya, „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” B. Dawczak, I. Spychał, „Szumki”