Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komisja Dialogu Obywatelskiego 05 września 2013 Poznańskie Centrum Świadczeń
Advertisements

Uprawnienia emerytalne nauczycieli listopad 2007r.
Uprawnienia emerytalne nauczycieli
Stypendium Marii Curie
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Świadczenia z tytułu wypadku przy pracy i choroby zawodowej
POSTULATY ZWIĄZKU DUŻYCH RODZIN TRZY PLUS W ZAKRESIE POLITYKI RODZINNEJ PAŃSTWA Warszawa, 26 września 2011 r.
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Kryteria rekrutacji do oddziałów przedszkolnych Kryteria ustawowe – I grupa: Osoby, które z przyczyn losowych mają trudniejszą sytuację rodzinną, zdrowotną
Co nam przysługuje, gdy płacimy składki?.
Polityka wsparcia – kierunki zmian legislacyjnych Rafał Bakalarczyk Instytut Polityki Społecznej, Uniwersytet Warszawski Warszawa, Patronat.
dr Katarzyna Roszewska, WPiA UKSW Warszawa,
SPOTKANIE    KOMITETU BUDOWLANEGO POŚWIĘCONE TEMATYCE ZWIĄZANEJ Z NOWELIZACJĄ PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH WSPARCIA PRZEDSIĘBIORCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY BEZROBOTNE.
Opieka nad niepełnosprawnymi i niesamodzielnymi osobami starszymi
Tomasz Bakalarz Instytut Prawa Cywilnego Zakład Prawa Pracy
Trybunał Konstytucyjny - uzgodnienie wyroku Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Joanna.
Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 135.  9-22 marca – Rejestracja w systemie wniosku o przyjęcie ucznia oraz złożenie wniosku w wersji papierowej w szkole.
Urząd Skarbowy w Rybniku
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
SYSTEM POMOCY DZIECKU I RODZINIE
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
ŚWIADCZENIA Z UBEZPIECZENIA WYPADKOWEGO
Prawdy oczywiste Wypadek w drodze do lub z pracy - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ŚWIADCZENIA RODZINNE.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Dr Eliza Mazurczak-Jasińska 1. Ubezpieczenie chorobowe – podstawa prawna Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia.
Dr Eliza Mazurczak-Jasińska. Regulacja prawna Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Tekst jedn.:
Dr Andrzej Jabłoński EMERYTURY I RENTY.
Świadczenia wypadkowe
dr Eliza Mazurczak-Jasińska
Ubezpieczenie rentowe 2 (Renta rodzinna i zasiłek pogrzebowy)
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
RODZINA 500 PLUS #fakty. CZYM JEST #RODZINA500PLUS? Pierwszy tak szeroki i systemowy program wsparcia polskich rodzin po 1989 r. Świadczenie wychowawcze.
Rodzina 500 plus Program „Rodzina 500+” na podstawie ustawy z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016r.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
to 500 złotych miesięcznie na drugie i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia Rodziny o niskich dochodach otrzymają także wsparcie na pierwsze dziecko.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Informacja na temat przygotowania samorządu Miasta Puławy do realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Świadczenia dla rodzin 2017/2018
RENTY.
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Niepełnosprawne dzieci w Polsce i innych krajach UE
Ul. Wszystkich Świętych 1
Kobiety na rynku pracy.
Ubezpieczenie chorobowe
dr hab. Iwona Sierpowska
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Świadczenia rodzinne mgr Sabina Pochopień.
Podatek od nieruchomości
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Świadczenia wypadkowe
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
RODZINA 500 PLUS #fakty.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Dziedziczenie ustawowe gospodarstw rolnych
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nieporęcie
Świadczenia wypadkowe
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11

Wyrok z dnia 21 października 2014 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 16a ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych, zgodnie z którym prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego uzależnione jest od spełnienia kryterium dochodowego,  jest zgodny z art. 2, art. 32 ust. 1 i art. 69 Konstytucji RP art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP  

Wyrok z dnia 21 października 2014 r. Z uzasadnienia wyroku wynika, że: TK orzekł o częściowej niekonstytucyjności wprowadzenia do ustawy o świadczeniach rodzinnych kryterium wieku powstania niepełnosprawności, jako przesłanki uzależniającej uzyskanie  świadczenia pielęgnacyjnego wyrok nie oznacza usunięcia tego kryterium z ustawy nie stanowi również podstawy do uchylenia decyzji, które już przyznały prawo do świadczenia pielęgnacyjnego nie kreuje także nowego prawa do żądania świadczenia przez opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, jeżeli niepełnosprawność ich podopiecznych powstała już po okresie dzieciństwa

Wyrok z dnia 21 października 2014 r. Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu wskazał: wykonanie wyroku wymaga podjęcia niezbędnych oraz niezwłocznych działań ustawodawczych istotnym kryterium przyznania świadczeń powinna być w każdym przypadku ocena faktycznej sytuacji finansowej ich potencjalnych beneficjentów pomoc finansowa będąca wyrazem alimentowania określonych podmiotów przez całe społeczeństwo powinna być skierowana do tej grupy beneficjentów, którzy faktycznie wymagają takiego wsparcia (musi być powiązana z mechanizmem oceny całokształtu sytuacji majątkowej osób, którym jest przyznawana), państwo powinno gwarantować pomoc, dzięki której osoby niepełnosprawne będą mogły funkcjonować w społeczeństwie przynajmniej na poziomie minimum umożliwiającego ich egzystencję. wsparcie powinno być adresowane przede wszystkim do tych osób, które z uwagi na trudną sytuację majątkową nie są w stanie funkcjonować przynajmniej na poziomie minimum życiowego. Obiektywną metodą oceny tej sytuacji jest odwołanie się do kryterium dochodu, można odmiennie ukształtować reguły wypłacania świadczeń dla tych osób, które sprawują opiekę nad niepełnosprawnymi dziećmi

Realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r. Jedno świadczenie opiekuńcze wszystkim osobom, które nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny przysługiwać będzie jedno świadczenie opiekuńcze tj. świadczenie pielęgnacyjne

Realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r. Kryterium dochodowe świadczenie pielęgnacyjne będzie przysługiwać, jeżeli łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę nie będzie przekraczać kwoty 1000,00 zł

Realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r. Zróżnicowanie wysokości świadczenia pielęgnacyjnego wysokość świadczenia pielęgnacyjnego zostanie zróżnicowana w zależności od wieku osoby, nad którą sprawowana jest opieka w przypadku gdy osoba, nad którą sprawowana jest opieka, jest w wieku do ukończenia 18. roku życia lub w wieku do ukończenia 25 jeżeli się uczy  świadczenie pielęgnacyjne przysługiwać będzie w wysokości 1200 zł do końca 2015 r., a od 2016 r. – w wysokości 1300 zł w przypadku gdy opieka sprawowana będzie nad osobą inną, niż wskazana powyżej, świadczenie pielęgnacyjne, od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, przysługiwać będzie w wysokości 800 zł

Realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r. Prawa nabyte do osób, które nabyły uprawnienie do świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie obowiązujących obecnie przepisów, stosować się będzie przepisy dotychczasowe (opiekunowie, którzy nabyli uprawnienie do świadczenia pielęgnacyjnego przed dniem wejścia w życie projektowanych regulacji, nie będą musieli spełniać wymogu kryterium dochodowego oraz wysokość przysługującego im świadczenia pielęgnacyjnego nie będzie uzależniona od wieku osoby, nad którą sprawowana jest opieka) osoby, które do tej pory były uprawnione do specjalnego zasiłku opiekuńczego będą miały możliwość pobierania go na zasadach dotychczasowych (również na kolejne okresy zasiłkowe przewidziane w ustawie o świadczeniach rodzinnych).

Wyrok z dnia 18 listopada2014 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 17 ust. 5 pkt 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych, w brzmieniu obowiązującym do 13 października 2011 r., w zakresie, w jakim uniemożliwia przyznanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego rodzicowi (opiekunowi faktycznemu), który rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki, o której mowa w art. 17 ust. 1 tej ustawy, nad niepełnosprawnym dzieckiem, w sytuacji, gdy drugi z rodziców (opiekunów faktycznych) ma ustalone prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na inne dziecko w rodzinie, jest niezgodny z art. 71 ust. 1 zdanie drugie Konstytucji

Realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 listopada 2014 r. Proponuje się rezygnację z regulacji uniemożliwiającej przyznanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego osobie, która rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki, nad niepełnosprawnym członkiem rodziny, w sytuacji, gdy członek rodziny osoby sprawującej opiekę ma ustalone prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na inną osobę w rodzinie

Dodatkowe zmiany Przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego emerytom i rencistom Umożliwienie pobierania świadczenia pielęgnacyjnego przez osoby pobierające emerytury i renty świadczenie pielęgnacyjne będzie przysługiwać w wysokości różnicy pomiędzy kwotą świadczenia pielęgnacyjnego a kwotą pobieranej emerytury lub renty