Impresjonizm.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBRANE KIERUNKI SZTUKI
Advertisements

Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Sztuka modernistyczna
Sztuka Impresjonizm Postimpresjonizm Neoimpresjonizm Symbolizm Secesja
Pojęcia plastyczne czyli
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
HISTORIA FOTOGRAFII.
MŁODEJ POLSKI (twórcy europejscy)
Paul Cézanne
K U B I Z M. CHARAKTERYSTYKA STYLU.
odejście od rzeczywistości rezygnacja z naśladowania natury
Impresjonizm Jako kierunek w szeroko rozumianej sztuce impresjonizm zaistniał w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku i na początku wieku XX. Zainicjowany.
Impresjonizm.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
Opracowała Kinga Ciejak
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
od II połowy XX wieku Wykonał Bartosz Babicz Klasa II d
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Impresjonizm.
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
Pieter Bruegel „Miesiące”
Malarstwa.
TECHNIKI ARTYSTYCZNE Oprac. Katarzyna Semla.
ZAŁOŻENIA, DZIEŁA, TWÓRCY autor: Katarzyna Jarkiewicz
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Witraż.
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
SPÓJRZ I PODZIWIAJ opracowała A.Goebel-Kutela
Tworzenie prezentacji
Moje zainteresowania Malarstwo.
Wazon z dwunastoma słonecznikami
„SŁONECZNIKI” VINCENT VAN GOGH.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Holandia i jej sztuka w XVII w.
National Gallery of Art w Waszyngtonie
Vincent van Gogh ekspresjonista.
Secesja Anglia i Francja – Art. Nouveau Niemcy – Jugendstil
Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 Vincent van Gogh.
Przewrót w malarstwie europejskim
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
BAROK.
malarz postimpresjonistyczny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
CLAUDE MONET      .
Auguste Renoir.
Spotkanie ze sztuką Znani malarze.
Jackson Pollock.
Henri de Toulouse-Lautrec
Malarstwo okresu romantyzmu jest niejednolite. Można wyróżnić jednak pewne cechy malarstwa tej epoki na podstawie czołowych, głównych i najbardziej znaczących.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
SZTUKA DLA OKA OP- ART..
Magdalena Abakanowicz
Projektu Erasmus + na lekcjach plastyki
Impresjonizm.
Vincent Van Gogh.
Vincent van Gogh ekspresjonista.
malarz postimpresjonistyczny
Zapis prezentacji:

Impresjonizm

Impresjonizm Impresjonizm – nurt w sztuce europejskiej, a później także amerykańskiej, który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyère oraz w Académie Suisse w drugiej połowie XIX wieku. Impresjoniści malowali przede wszystkim po to , aby uchwycić na gorąco wrażenia , jakich doznali w kontakcie z naturą , w jednej przelotnej chwili . Najbardziej charakterystyczną cechą malarstwa i rzeźby impresjonistycznej było dążenie do oddania zmysłowych, ulotnych momentów – "złapania uciekających chwil". Nazwa kierunku została ironicznie nadana przez krytyka sztuki oraz dziennikarza Louisa Leroy i pochodzi od tytułu obrazu Claude'a Moneta ,,Impresja” wschód słońca.

Oscar Claude Monet Oscar Claude Monet ( ur. 14 listopada 1840 w Paryżu, zm. 5 grudnia 1926 w Giverny) – francuski malarz, jeden z twórców i czołowych przedstawicieli impresjonizmu. Monet był przede wszystkim pejzażystą .Krajobrazy jako tematy obrazów malowali zresztą chętnie wszyscy impresjoniści , również polscy. Całą swoją twórczość poświęcił Monet , podobnie jak inni impresjoniści " chwytania słońca na gorącym uczynku ", analizie wpływu światła na kolor. Szczególnym tego wyrazem są serie obrazów przedstawiających ten sam motyw w rożnych porach dnia. W ten sposób powstały serie Stogi , Katedra w Rouen , Dworzec Saint-Lazare,Menu fary .

Dworzec Saint-Lazare Dworzec Saint-Lazare (znany też jako Pociągi na dworcu Saint-Lazare) – obraz namalowany przez Claude'a Moneta w 1877 roku. Obecnie znajduje się w Fogg Muzeum w Cambridge. Obraz przedstawia pociągi na dworcu i wznoszące się nad nimi obłoki pary. Kontrast między lekkością pary a masą maszyn, w połączeniu z atmosferą tajemniczości związaną z podróżami i ciągłym ruchem panującym na dworcu był tym, co w największym stopniu fascynowało twórców w tamtym czasie.. Monet poświęcił mu bardzo dużo pracy, wykonując w 1877 roku cykl liczący aż 12 płócien, z czego 7 zostało zaprezentowanych na trzeciej wystawie impresjonistów w tym samym roku.

Dywizjonizm Malarstwo impresjonistyczne było jasne , świetliste dzięki wykorzystaniu doświadczeń nauki o kolorystycznym bogactwie wiązki białego światła słonecznego rozczepionej w pryzmacie na sześć lub nawet siedem czystych barw, znanych z łuku tęczy . Impresjoniści kładli te kolory na płótnie nierozległymi plamami , lecz drobnymi plamkami , które- przy oglądaniu obrazu z pewnej , wyznaczonej odległości - zlewały sie w oku widza w oczekiwany ton . Technika ta nosi nazwę dywizjonizmu . Czerń w palecie impresjonistów jest ograniczona . Malowali miejsca ocienione, oznaczając je kolorem jasno , lub szarobłękitnym -" pożyczonym " od nieba . Stąd tak wiele w tych obrazach błękitu . Dywizjonizm zapoczątkowany został przez twórców impresjonizmu, rozwinięta przez neoimpresjonistów w tzw. pointylizm. Powstanie metody dywizjonizmu wiąże się z artystycznymi poszukiwaniami Claude'a Moneta.

Alla prima Alla prima - Szybki sposób malowania , bez wykonanego wcześniej na płótnie rysunku .Rysunek , który w malarstwie dawnym , a nawet współczesnym impresjonizmowi , budował kompozycje obrazu , w dziełach malarzy impresjonistycznych spotykamy bardzo rzadko . Wynikało to właśnie z metody utrwalania wrażeń barwnych i świetlnych bezpośrednio na płótnie . Dlatego granice namalowanych przedmiotów są często zatarte , a w skutek kładzenia farby niewielkimi plamkami cala powierzchnia obrazu zdaje sie wibrować .

Tak wiec widać , impresjoniści zdecydowali się na odrzucenie niemal wszystkich zasad komponowania obrazu , którymi posługiwali się malarze nowożytni :perspektywy , światłocienia , którym dawniej modelowano malowane przedmioty , nadając im efekt trzeciego wymiaru , oraz rysunku , określającego kształty przedstawionych przedmiotów . Przed sztuką wyzwoloną z innych zobowiązań poza stworzeniem obrazu ukazującego świat takim , jakim go widzi artysta i w sposób, jaki artysta wybierze , otwierało to na przyszłość nowe, szerokie możliwości .

Postimpresjonizm Postimpresjonizm (czyli sztuka po impresjonizmie) – terminem tym określa się różne zjawiska w sztuce francuskiej na przełomie XIX i XX wieku, wywodzące się z impresjonizmu, ale w dużej mierze odrzucające go. Ramy czasowe określa się też bardziej precyzyjnie jako czas od ostatniej wystawy impresjonistów w 1886 roku do pierwszej wystawy fowistów w 1905. Malarzy , ktorzy zaczynali swoją twórczość jako impresjoniści , a później wykorzystywali niektóre środki artystyczne tego kierunku dla stworzenia malarstwa o nowych wartościach : Vincent van Gogh - ekspresyjnych , Paul Gaugin - symbolicznych , Paul Cezanne - strukturalnych . Postimpresjoniści kontynuowali kolorystyczne poszukiwania, a zarazem odrzucili wiele zasad pierwotnego impresjonizmu. Starali się uwolnić obraz od naśladownictwa natury, czyli koncepcji mimesis, kładli nacisk na autonomiczność dzieła malarskiego. Dla wielu artystów postimpresjonizm był punktem wyjściowym w dążeniu do własnego stylu.

Vincent Willem van Gogh Vincent Willem van Gogh (ur. 30 marca 1853, zm. 29 lipca 1890) – holenderski malarz postimpresjonistyczny, którego twórczość dzięki żywej kolorystyce i emocjonalnemu oddziaływaniu wywarła dalekosiężny wpływ na sztukę XX w. Zaczął malować obrazy kolorowe , pełne słonecznego blasku . Jego obrazy powstały z linii: najpierw delikatnej linii rysunku , wyodrębniającej postaci i przedmioty z tła , potem z barwnych , zawiłych kreseczek , wypełniających gęstymi szeregami powstałe pola obrazu . Mało doceniany za życia, van Gogh zyskał sławę po śmierci. Dziś jest powszechnie uważany za jednego z największych malarzy w historii, artystę którego twórczość stanowi istotne źródło sztuki współczesnej. Van Gogh swe najbardziej znane dzieła stworzył w ciągu 2 ostatnich lat. Jest autorem ponad 2000 dzieł, w tym: 870 obrazów, 150 akwarel i ponad 1000 rysunków i 133 szkiców listowych. Dziś jego liczne autoportrety, pejzaże, portrety i słoneczniki należą do najbardziej rozpoznawalnych i najdroższych dzieł sztuki na świecie.

Gwiaździsta noc Gwiaździsta noc (hol. De sterrennacht, ang. Starry Night) – obraz olejny Vincenta van Gogha namalowany w czerwcu 1889] podczas pobytu artysty w miejscowości Saint-Rémy.  Obraz Gwiaździsta noc, jako jedno z nielicznych dzieł Van Gogha, nie został namalowany z natury, ale całkowicie z pamięci i dzięki wyobraźni autora. Jest jednym z najsłynniejszych dzieł van Gogha. Stał się przedmiotem utworów poetyckich, prozy oraz piosenki „Vincent (Starry, Starry Night)” Na dole obrazu widzimy zaspane miasteczko. Jest noc, dachy domów wydają się być błękitne. W oknach nie świeci się światło, dobrzy mieszkańcy już dawno śpią. Nad śpiącym miasteczkiem góruje wieża kościelna. Co niedziela mieszkańcy miasteczka chodzą do kościoła, a jeśli zgrzeszą, to w nocy śnią o gorących płomieniach piekielnych. A ci, którym udało się wytrwać w stanie łaski błogosławionej od ostatniej spowiedzi śnią o raju i czekających na nich z uśmiechem aniołach.Jeszcze wyżej niż wieża kościelna wznoszą się fantazyjnie powyginane korony drzew, topoli. Vincent van Gogh unieśmiertelnił pewną gwiaździstą noc sprzed lat. Do dzisiaj budzi ona niepokój i tęsknotę. Do dziś prowokuje widza, by zadał sobie pytanie, gdzie jest jego miejsce na obrazie: wśród śpiących domków, czy też może wśród pełnych niepokoju drzew.  Od 1941 obraz jest częścią stałej kolekcji Muzeum of Modern Art w Nowym Jorku.   

Ekspresjonizm Ekspresjonizm - szczególna wyrazistość dzieła sztuki , uwuskiwana głownie przez zdynamizowanie kompozycji , deformacje kształtów przedstawionych postaci i przedmiotów oraz ostre , przesadne kontrasty koloru i światłocienia ; sposoby te artyści mogą dowolnie wybierać lub stosować łącznie . Ekspresja to wyrazistość, siła oddziaływania dzieła na odbiorcę, na emocjonalną sferę jego psychiki. „Dzieło ekspresyjne” i „ekspresjonistyczne” to dwa osobne pojęcia.Cechy charakterystyczne to deformacja i ostro zamalowywane kontury przedmiotów. Ekspresjonizm miał na celu wyrażenie uczuć artysty. Przeciwstawiał się naturalizmowi. Wyraźna mimika w teatrze, w kinie kontrast barw.

Paul Cézanne Paul Cézanne (ur. 19 stycznia 1839, zm. 22 października 1906) – francuski malarz postimpresjonistyczny, którego twórczość stanowi pomost pomiędzy impresjonizmem i kubizmem.We wczesnym okresie twórczości pozostawał pod wpływem malarstwa barokowego i romantycznego. Brał udział w wystawach impresjonistów. Później jednak zakwestionował dotychczasowe sposoby ukazywania przestrzeni. Zrezygnował z perspektywy linearnej na rzecz ujmowania perspektywy z różnych punktów widzenia, kierunek takiego myślenia o sztuce znalazł następnie wyraz w kubiźmie. W obrazach Cézanne'a kształt przedmiotów zbliżał się do form geometrycznych. Ulubiona tematyka Cézanne'a to pejzaże, portrety oraz martwe natury, którymi zainteresował się w latach 70. XIX wieku. Malował owoce, stoły i krzesła, przedstawiając je w specyficzny sposób - tak, jakby traciły równowagę.

Martwa natura z jabłkami i pomarańczami Dzieło Cézanne'a przedstawia bardzo efektowną kompozycję. W centrum płótna znajduje się biała tkanina, na której ułożone są owoce – tytułowe jabłka i pomarańcze. Część z nich leży w naczyniach, niektóre bezpośrednio na serwecie. W prawym górnym rogu znajduje się przyozdobiony motywami florystycznymi wazon z uchwytem. Tłem dzieła jest wielobarwny fotel (dominują zielenie oraz odcienie czerwieni i brązu). Po prawej stronie rozłożona jest kolejna tkanina – tym razem różnokolorowa, z wyrazistymi plamami żółci i zieleni. Obraz Paula Cézanne'a stanowi przede wszystkim studium kształtów oraz kolorów. Trzeba zwrócić uwagę na wielokształtne, często kanciaste załamania obu tkanin. Artysta z doskonałym skutkiem oddaje przestrzenność tych elementów kompozycyjnych..

Prezentacje zrobiły : Katarzyna Krupa Atina Gondek