Paweł Klimczewski Polskie Badania Czytelnictwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Metody losowania próby
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Analiza współzależności zjawisk
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Oferta dzienników regionalnych
Oferta dzienników regionalnych Biuro Reklamy Mediów Regionalnych.
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Badania operacyjne. Wykład 1
Badania operacyjne. Wykład 2
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Metody wnioskowania na podstawie podprób
badania rynku turystycznego
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Analiza współzależności
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych
Statystyka w doświadczalnictwie
Metody badawcze w socjologii
Obserwowalność System ciągły System dyskretny u – wejścia y – wyjścia
I T P W ZPT 1 Jak smakuje Espresso I T P W ZPT 2.
Program przedmiotu “Metody statystyczne w chemii”
Linear Methods of Classification
Analiza wariancji ANOVA efekty główne
Układ równań stopnia I z dwoma niewiadomymi
INTERAKCJE MIĘDZY ZMIENNYMI
Fraktale i chaos w naukach o Ziemi
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Z reklamą w Naszej Roli jest jak z trawą. Nie widać jak rośnie, ale co tydzień trzeba ją kosić.
Rozpoznawanie twarzy Wprowadzenie Algorytmy PCA ICA
Konstrukcja, estymacja parametrów
1. AdExpress 2. Internet Evaliant Adex
Analiza współzależności cech statystycznych
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Metody Lapunowa badania stabilności
Podsumowanie projektu
Rozkłady wywodzące się z rozkładu normalnego standardowego
Podstawy analizy matematycznej II
Segmenty rynku prasowego
Warszawa Wędkarski Świat Wędkarstwo jest to największa grupa hobbystyczna w Polsce. Wędkarze stanowią 7,3 % populacji 15+ czyli jest to:
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Rynek telewizyjny w 2007 roku Podsumowanie. 2 Widownia telewizyjna.
Metodologia badań wydatków reklamowych
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Hipotezy statystyczne
Sterowanie – metody alokacji biegunów II
Analiza wariancji ANOVA czynnikowa ANOVA
ZOW czytelnictwo ostatniego wydania – centrale cała Polska RMT- Retail Media Track – SMG/KRC MillwardBrown.
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
VII EKSPLORACJA DANYCH
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Regresja wieloraka.
Analiza wariancji ANOVA efekty główne. Analiza wariancji ANOVA ANOVA: ANalysis Of VAriance Nazwa: wywodzi się z faktu, że w celu testowania statystycznej.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Monika Piwowar Gdańsk Statystyka i analiza danych II Analiza danych z technik wysokoprzepustowych w zastosowaniach.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Nasza koncepcja. Nasz zespół gorliwie myślał nad kierunkiem naszych działań. W naszych głowach powstało wiele pomysłów. A my wybraliśmy ten najlepszy,
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
Budowa skali/indeksu (analiza czynnikowa, analiza głównych składowych) dr Dorota Węziak-Białowolska ISiD.
Badanie PBC  Od 1998 roku.  Wszystkie rodzaje prasy.  Realizuje Instytut Millward Brown.  Badaniem objętych jest ponad 160 pism.  Publikowane są.
Człowiek – najlepsza inwestycja
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Koło Naukowe Metod Ilościowych
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Analiza współzależności zjawisk
2. Ruch 2.1. Położenie i tor Ruch lub spoczynek to pojęcia względne.
Analiza kanoniczna - stanowi uogólnienie liniowej regresji wielorakiej na dwa zbiory zmiennych tzn. dla zmiennych zależnych i niezależnych. Pozwala badać.
Analiza głównych składowych PCA
Zapis prezentacji:

Paweł Klimczewski Polskie Badania Czytelnictwa Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism. Paweł Klimczewski Polskie Badania Czytelnictwa

Badania czytelnictwa prasy w Polsce Agenda Badania czytelnictwa prasy w Polsce Istota czytelnictwa na rynku reklamy Kłopoty z analizą złożonego rynku prostymi metodami Analiza czynnikowa definicja i praktyka Redukcja danych jako poszukiwanie ukrytego porządku Porządkowanie macierzy ładunków – wyłanianie segmentów Redukcja danych, wykorzystanie analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism

Dla kogo robimy badania czytelnictwa prasy Dla domów mediowych, agencji reklamowych i reklamodawców, aby mogli optymalnie alokować budżety kampanii reklamowych swoich klientów kierowanych do zdefiniowanych grup konsumentów. Dla wydawców, aby mogli poznać struktury czytelników swoich tytułów i konkurencji oraz mogli je dostosowywać do potrzeb rynku czytelniczego i reklamowego. Dla każdego z graczy jest istotne, aby opisać rynek zgodnie z naturalną segmentacją tytułów prasowych w sposób taki, w jaki rynek (czytelnicy) faktycznie korzysta z oferty wydawców. Analiza czynnikowa okazała się bardzo efektowną i prostą w zastosowaniu metodą. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Czytelnictwo prasy w Polsce (1) Spółka Polskie Badania Czytelnictwa powstała jesienią 1997 roku. Do istnienia powołali ją wydawcy prasy, którym zależało na wypracowaniu powszechnie uznawanego standardu badań czytelnictwa i zapewnieniu wiarygodności ich wyników, głownie dla rynku reklamowego. Misją spółki jest zagwarantowanie pełnego obiektywizmu, niezależności i zgodności z międzynarodowymi standardami badań czytelnictwa prasy. Właścicielem Spółki jest Związek Kontroli Dystrybucji Prasy. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Czytelnictwo prasy w Polsce (2) PBC bada około 190 tytułów o różnej periodyczności i zasięgu geograficznym . Zasięg tych tytułów to 92% populacji 15-75 lat. Bardzo zróżnicowana merytorycznie oferta wydawców: Gazeta Podatkowa -> Brawo Sport Żagle -> Działkowiec Badanie PBC definiuje wskaźnik czytelnictwa oparty o liczbę czytelników danego tytułu i częstotliwość jego lektury. Próba losowa, z operatu PESEL, 48 000 respondentów rocznie (12x4 000). Badanie CAPI, w domu respondenta. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Czytelnictwo, współczytelnictwo prasy, dotarcie z reklamą Czytelnictwo, współczytelnictwo prasy, dotarcie z reklamą. Jak rynek to widzi ? Tytuł A Tytuł B Tytuł C OTS1 OTS2 OTS3 Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism. Tytuł D OTS1 Zarówno częstotliwość sięgania po te same tytuły, jak i współczytelnictwo mają wpływ na łączny skutek kampanii reklamowej. OTS: Opportunity To See

UWAGA ZARAZ ZAPREZENTUJĘ RYNEK POLSKI PRASOWY NA JENDYM SLAJDZIE ! Polski rynek prasowy UWAGA ZARAZ ZAPREZENTUJĘ RYNEK POLSKI PRASOWY NA JENDYM SLAJDZIE ! Redukcja danych, wykorzystanie analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism

Kto w Polsce pływa jachtami Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Przykładowa analiza współczytelnictwa badanych tytułów (średnie warunkowe). Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism. 190 tytułów 190 tytułów

Analiza czynnikowa w SPSS. (głównych składowych) Wikipedia: „Analiza głównych składowych (ang. Principal Component Analysis, PCA) – jedna ze statystycznych metod analizy czynnikowej. Zbiór danych składający się z N obserwacji, z których każda obejmuje K zmiennych, można interpretować jako chmurę N punktów w przestrzeni K-wymiarowej. Celem PCA jest taki obrót układu współrzędnych, aby maksymalizować w pierwszej kolejności wariancję pierwszej współrzędnej, następnie wariancję drugiej współrzędnej, itd.. Tak przekształcone wartości współrzędnych nazywane są ładunkami wygenerowanych czynników (składowych głównych). W ten sposób konstruowana jest nowa przestrzeń obserwacji, w której najwięcej zmienności wyjaśniają początkowe czynniki…” Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Na szczęście poza wikipedią istnieje też SPSS ! Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Na szczęście poza wikipedią istnieje też SPSS ! Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Poszukiwanie ukrytego porządku, czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy głównych składowych (1) Na wejściu mamy 190 zmiennych opisujących prawdopodobieństwo czytania poszczególnych tytułów prasowych. W badaniu PBC prawdopodobieństwa te to liczba czytanych wydań poszczególnych czasopisma spośród 4 ostatnich wydań. Zmienne dla każdego tytułu przyjmują wartości: 0; 0,25; 0,5; 0,75; 1. Posiadane dane redukujemy do np. 30 wymiarów (ładunków). Zostaną one zapisane w zbiorze jako nowe, wystandaryzowane zmienne. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Poszukiwanie ukrytego porządku, czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy głównych składowych (2) W analizie głównych składowych liczba tworzonych wymiarów jest arbitralna i może zostać ustalona na podstawie własnych doświadczeń. (Praktyczny sposobem jest posłużenie się „wykresem osypiska”.) W oprogramowaniu liczba nowych wymiarów jest ograniczona domyślnie „wartością własną” =1. Jest to wartość do edycji. Korelacje pomiędzy poszczególnymi wymiarami (ładunkami) są zerowe. Jeśli myślimy o nich jako o wymiarach, to wszystkie są do siebie prostopadłe. Jest to bardzo wygodne w interpretacji ponieważ mówi nam o braku związku pomiędzy powstałymi wymiarami. Wymiary te doskonała ilustracja wielowymiarowej natury ludzkiego poznania. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

XiYiZi z y x Poszukiwanie ukrytego porządku c.d. Jeśli zredukujemy dane do 3 wymiarów to zobaczymy pewne analogie do codziennego sposobu pojmowania rzeczywistości. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism. y XiYiZi x

Poszukiwanie ukrytego porządku (już niedługo go znajdziemy) Uzyskane ładunki możemy traktować jako współrzędne w n wymiarowej przestrzeni. W naszym przykładzie jedyną trudnością jest fakt, że mamy 30 „prostopadłych” współrzędnych. Dla liczb to nie jest trudność lecz zaleta. Macierz korelacji składowych z poszczególnymi zmiennymi daje nam dokładny obraz, która ze zmiennych użytych jest spójna (związana) i w jakim stopniu z nowopowstałymi wymiarami. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Posortowana macierz korelacji ładunków ze zmiennymi pierwotnymi (czytelnictwem poszczególnych czasopism). W przypadku prasy dość łatwo, intuicyjnie można poszczególne ładunki opisać i zrozumieć. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Wyłanianie naturalnych segmentów. Pojęcie „segment pism komputerowych” okazało się za wąskie dla rzeczywistości. W jakim segmencie jest pismo CD Action i kolejne ? Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Pozory mylą ! Pismo Bravo Sport konkuruje z pismami nt. gier komputerowych. Nie należy jednak do „segmentu” pism sportowych, jeśli analizujemy współczytelnictwo. Nie konkuruje bezpośrednio z treścią, ale konkuruje o czas i pieniądze nastolatków. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Brendy rozdarte miedzy segmentami. National Geographic minimalnie bardziej przynależy do segmentu pism innych niż podróżnicze. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Kto w Polsce pływa jachtami ? Kto w Polsce pływa jachtami ? Architekci ! I czytają wtedy National Geographic. Kto w Polsce pływa jachtami ? Czyli redukcja danych z wykorzystaniem analizy czynnikowej do segmentacji i analizy konkurencji na rynku czasopism.

Dziękuje za uwagę. Paweł Klimczewski Polskie Badania Czytelnictwa Dyrektor ds. Rozwoju Badania i Nowych Technologii 00-367 Warszawa, ul. Kopernika 3 Tel. 22 827 02 23 Kom. 667 777 252 pawel.klimczewski@pbc.pl www.pbc.pl