Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020 Obszar 3 Oddziaływanie na osoby stosujące przemoc w rodzinie Ogólnopolska Konferencja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Przemoc w rodzinie Orzecznictwo sądów powszechnych w 2011 roku
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Dozór elektroniczny w krajach Unii Europejskiej Wrocław 10 marca 2005 r. Wrocław 10 marca 2005 r.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Odpowiedzialność nieletnich sprawców czynów karalnych wg
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
Przemoc w rodzinie Omówienie przepisów kodeksowych w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 czerwca 2010 roku o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu.
ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY – WSPÓŁPRACA SŁUŻB
Działanie prokuratury i orzecznictwo sądów powszechnych
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Ministerstwo Sprawiedliwości Przemoc w rodzinie Działanie prokuratury i orzecznictwo sądów powszechnych oraz działania Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie.
Patrycjusz Nowakowski Praktyka pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie z perspektyw członka Zespołu Interdyscyplinarnego i grupy roboczej.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Certyfikowany Specjalista Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
Projekt „Monitorowanie Losów Dziecka - standard postępowania pracowników socjalnych - narzędzie służące ochronie dzieci przed przemocą w rodzinie” 1.
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982
Działanie prokuratury i orzecznictwo sądów powszechnych
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Działalność Zespołów Interdyscyplinarnych w woj. opolskim w I połowie 2012 r. Opole, 7 listopada.
Wybrane aspekty prawnej ochrony dzieci.
Komenda Miejska Policji w Toruniu. Przemoc w rodzinie jest jednym z najgroźniejszych zjawisk patologicznych. Powoduje ona destrukcję rodziny i ma negatywny.
Kara ograniczenia wolności w nowym kształcie
ŚRODKI KARNE ŚRODKI KOMPENSACYJNE PRZEPADEK
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Przemoc w rodzinie 10 lat obowiązywania ustawy o przeciwdziałania przemocy w rodzinie... w wymiarze sprawiedliwości. Ogólnopolska Konferencja Ministerstwa.
Przemoc w rodzinie Działanie wymiaru sprawiedliwości w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie – nowe regulacje prawne. – nowe regulacje prawne.
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Jachranka, 14 – 15 grudnia 2015 r. OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTRORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA”
Programy psychologiczno - terapeutyczne jako nowa perspektywa pracy z osobą stosującą przemoc Poznań 20 listopada 2015r.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE W SKALI KRAJU XXIV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA FORUM Toruń, wrzesień 2015 r.
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
Metody pracy z przestępcami seksualnymi. Doświadczenia praktyki angielskich i duńskich służb probacyjno - penitencjarnych dr Łukasz Wirkus, kurator specjalista.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
EFEKTY PRACY UZYSKANE PRZEZ KOMENDĘ POWIATOWĄ POLICJI W PRUSZKOWIE w 2013 ROKU.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Przemoc w rodzinie Oddziaływania korekcyjno-edukacyjne. Podstawy prawne oraz praktyki orzekania i kierowania osób stosujących przemoc w rodzinie Szanse.
COMMUNITY COURT (CENTRUM SPRAWIEDLIWOŚCI NAPRAWCZEJ) DOŚWIADCZENIA USA W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMU DROBNEJ PRZESTĘPCZOŚCI Bartosz Pilitowski Posiedzenie Rady.
„L OKALNIE PRZECIW PRZEMOCY WOBEC KOBIET ” R OLA Z ESPOŁÓW I NTERDYSCYPLINARNYCH W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE I PRZEMOCY WOBEC KOBIET dr hab.
Środki reakcji karnej związane z poddaniem sprawcy próbie Wykład.
Wpływ spraw karnych ogółem – spadek wpływu o 25,4 %
DOŚWIADCZENIA SŁUŻBY WIĘZIENNEJ W PRACY ZE SPRAWCĄ PRZEMOCY W RODZINIE
Rola kuratora sądowego w pracy z osobą stosującą przemoc w rodzinie
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Prawo karne materialne
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Środki zabezpieczające
Zapis prezentacji:

Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata Obszar 3 Oddziaływanie na osoby stosujące przemoc w rodzinie Ogólnopolska Konferencja pn. „Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie – teraźniejszość i przyszłość” Ołtarzew, 1-2 grudnia 2014 roku

1.Cel obszaru 3 Cel podstawowy dla obszaru 3 to „zwiększenie skuteczności oddziaływań wobec osób stosujących przemoc w rodzinie” Cel podstawowy będzie realizowany poprzez wskazane w Krajowym Programie działania, przyporządkowane do czterech głównych kierunków w obszarze 3.

2.Kierunki 3.1. Tworzenie i rozszerzanie ofert oddziaływań wobec osób stosujących przemoc w rodzinie, realizowanych przez instytucje rządowe i samorządowe, a także podmioty oraz organizacje pozarządowe, a także wypracowanie zasad współpracy pomiędzy tymi instytucjami i podmiotami oraz organizacjami pozarządowymi 3.2. Interweniowanie oraz reagowanie właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie 3.3. Realizowanie wobec osób stosujących przemoc w rodzinie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych zmierzających do zaprzestania przemocy w rodzinie 3.4. Realizowanie programów psychologiczno- terapeutycznych dla osób stosujących przemoc w rodzinie zmierzających do zmiany wzorców zachowań

Obszar 3. Oddziaływanie na osoby stosujące przemoc w rodzinie 3.1. Tworzenie i rozszerzanie ofert oddziaływań przez instytucje oraz wypracowanie zasad współpracy 3.2. Interweniowanie oraz reagowanie właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie 3.3. Realizowanie wobec osób stosujących przemoc w rodzinie programów oddziaływań korekcyjno- edukacyjnych 3.4. Realizowanie programów psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc w rodzinie

3.1 Tworzenie i rozszerzane ofert oddziaływań i wypracowywanie zasad współpracy Ewidencjonowanie instytucji rządowych i samorządowych, podmiotów oraz organizacji pozarządowych, które realizują oferty dla osób stosujących przemoc w rodzinie, a w szczególności realizujących programy korekcyjno-edukacyjne Przesyłanie zaktualizowanych informatorów z danego powiatu, o których mowa w pkt , właściwym miejscowo prezesom sądów rejonowych, prokuratorom rejonowym, komendantom powiatowych/miejskich Policji oraz wchodzącym w obręb powiatu gminom do dnia 15 lipca każdego kolejnego roku Rozpowszechnienie informatorów, przez podmioty, o których mowa w pkt , w podległych im pionach organizacyjnych

3.1 Tworzenie i rozszerzane ofert oddziaływań i wypracowywanie zasad współpracy Ewidencjonowanie instytucji (podmiotów), które realizują oferty dla osób stosujących przemoc w rodzinie, a w szczególności realizujących programy korekcyjno-edukacyjne a) corocznie aktualizowane na stronach internetowych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej bazy teleadresowe podmiotów realizujących programy oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie, b) corocznie aktualizowane na stronach internetowych powiatów bazy teleadresowe podmiotów oraz organizacji pozarządowych realizujących oddziaływania wobec osób stosujących przemoc w rodzinie, c) liczba informatorów opracowanych przez jednostki samorządu terytorialnego zawierających: dane teleadresowe podmiotów oraz organizacji pozarządowych, zakres realizowanych przez nie oddziaływań w szczególności korekcyjno- edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie.

3.1 Tworzenie i rozszerzane ofert oddziaływań i wypracowywanie zasad współpracy Przesyłanie do dnia 15 lipca każdego kolejnego roku zaktualizowanych informatorów z danego powiatu właściwym miejscowo: prezesom sądów rejonowych, prokuratorom rejonowym, komendantom powiatowym/miejskim Policji, wchodzącym w obręb powiatu gminom Realizator: jednostki samorządu terytorialnego – szczebel powiatowy.

3.1 Tworzenie i rozszerzane ofert oddziaływań i wypracowywanie zasad współpracy Rozpowszechnienie informatorów, przez podmioty, o których mowa w pkt , w podległych im pionach organizacyjnych: sąd rejonowy (sędziowie z wydziałów karnych), prokuratura rejonowa (prokuratorzy), komenda miejska/powiatowa Policji (policjanci z wydziałów dochodzeniowo-śledczych), gminy (pracownicy socjalni w ośrodkach pomocy społecznej). umieszczenie informatorów na stronach internetowych ww. podmiotów do dnia 15 sierpnia każdego kolejnego roku.

3.2 Interweniowanie oraz reagowanie właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie Stosowanie procedury „Niebieskie Karty” przez uprawnione podmioty Zapobieganie kontaktowania się osób stosujących przemoc w rodzinie z osobami dotkniętymi przemocą Monitoring orzecznictwa sądów powszechnych, w szczególności w zakresie prawa karnego, rodzinnego i opiekuńczego oraz cywilnego Aktywność i współdziałanie oraz wymiana informacji pomiędzy służbami w zakresie monitoringu zachowań osób uprzednio skazanych za stosowanie przemocy w rodzinie

3.2 Interweniowanie oraz reagowanie właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie Stosowanie procedury „Niebieskie Karty” przez uprawnione podmioty liczba sporządzonych formularzy „Niebieskich Kart – A” przez przedstawicieli poszczególnych podmiotów wszczynających procedurę (C i D przez członków zespołów/grupy robocze), liczba rodzin objętych procedurą „Niebieskie Karty”, liczba rodzin wobec których wszczęto procedurę "Niebieskie Karty" w okresie sprawozdawczym, liczba spraw zakończonych w wyniku ustania przemocy w rodzinie, liczba spraw zakończonych w wyniku braku zasadności podejmowanych działań, liczba wszczętych postępowań oraz odmów wszczęcia w sprawach związanych z przemocą w rodzinie, liczba zakończonych postępowań w sprawach związanych z przemocą w rodzinie poprzez sporządzenie aktu oskarżenia, liczba zakończonych postępowań w sprawach związanych z przemocą w rodzinie poprzez umorzenie postępowania.

3.2 Interweniowanie oraz reagowanie właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie Zapobieganie kontaktowania się osób stosujących przemoc w rodzinie z osobami dotkniętymi przemocą poprzez: zatrzymywanie osób stosujących przemoc w rodzinie, stosowanie przez prokuratora oraz występowanie do sądu o zastosowanie wobec osoby stosującej przemoc w rodzinie środków zapobiegawczych, w szczególności w przedmiocie: – dozoru policji z zakazem kontaktowania z osobą dotkniętą przemocą w rodzinie, – nakazania opuszczenia lokalu zajmowanego wspólnie z osobą najbliższą, – tymczasowego aresztowania, występowanie do sądu o zastosowanie wobec osób stosujących przemoc w rodzinie środków karnych lub probacyjnych polegających na obowiązku: – powstrzymywania się od przebywania w określonych miejscach, – kontaktowania się lub zbliżania do pokrzywdzonego, – zakazie przebywania w określonych miejscach, – opuszczenia przez sprawcę lokalu zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonym

3.2 Interweniowanie oraz reagowanie właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie Zapobieganie kontaktowania się osób stosujących przemoc w rodzinie z osobami dotkniętymi przemocą c.d. Wskaźniki: liczba zatrzymań sprawców przemocy w rodzinie, liczba zastosowanych ww. środków zapobiegawczych, liczba złożonych wniosków do sądu o zastosowanie ww. środków zapobiegawczych, liczba wniosków, w tym z art. 335 § 1 kpk, do sądu w przedmiocie zastosowania ww. środków karnych lub probacyjnych, liczba wniosków kuratorów sądowych o zastosowanie przez sąd ww. środków probacyjnych na etapie postępowania wykonawczego, liczba orzeczeń sądowych uwzględniających ww. wnioski w postępowaniu wykonawczym.

3.2 Interweniowanie oraz reagowanie właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie Monitoring orzecznictwa sądów powszechnych, w szczególności: w zakresie prawa karnego, w odniesieniu do kar, środków karnych, probacyjnych i innych oddziaływań, wobec osób stosujących przemoc w rodzinie, w zakresie prawa rodzinnego i opiekuńczego w przedmiocie władzy rodzicielskiej, w zakresie prawa cywilnego w przedmiocie nakazu opuszczenia przez osobę stosującą przemoc w rodzinie lokalu zajmowanego wspólnie z osobą najbliższą, a także eksmisji.

3.2 Interweniowanie oraz reagowanie właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie Monitoring orzecznictwa sądów powszechnych... Wskaźniki: liczba osób oskarżonych o przestępstwo z użyciem przemocy w rodzinie: – osądzonych, skazanych, uniewinnionych, wobec których warunkowo umorzono postępowanie karne oraz wobec których umorzono postępowanie karne, liczba osób stosujących przemoc w rodzinie, wobec których orzeczono kary grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności, liczba orzeczonych poszczególnych środków karnych i probacyjnych, liczba orzeczeń w zakresie władzy rodzicielskiej z uwagi na stosowanie przemocy w rodzinie (ograniczenie, pozbawienie władzy rodzicielskiej), liczba eksmisji z uwagi na przemoc w rodzinie, liczba złożonych do sądu cywilnego wniosków o zobowiązanie wspólnie zamieszkującego mieszkanie członka rodziny do opuszczenia mieszkania, liczba orzeczeń dotyczących zobowiązania osoby stosującej przemoc w rodzinie do opuszczenia mieszkania zajmowanego wspólnie z innym członkiem rodziny,

3.2 Interweniowanie oraz reagowanie właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie Aktywność i współdziałanie oraz wymiana informacji pomiędzy służbami w zakresie monitoringu zachowań osób uprzednio skazanych za stosowanie przemocy w rodzinie Wskaźniki: liczba wniosków kuratorów sądowych do sądu o zarządzenie wykonania warunkowo zawieszonej kary pozbawienia wolności albo o odwołanie warunkowego zwolnienia (art. 12d ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie) liczba wniosków prokuratora do sądu o zarządzenie wykonania kary pozbawienia wolności albo o odwołanie warunkowego zwolnienia wobec skazanego za tego rodzaju przemoc, naruszającego ponownie porządek prawny w postaci stosowania przemocy w rodzinie, liczba przekazanych ww. organom ścigania i wymiaru sprawiedliwości informacji przez inne służby, w tym zwłaszcza przez pracowników socjalnych o ponownym stosowaniu przemocy w rodzinie przez osoby uprzednio skazane za tego rodzaju przemoc, liczba przekazanych ww. organom ścigania i wymiaru sprawiedliwości informacji przez konsultantów telefonu interwencyjno-informacyjnego prowadzonego przez PARPA o ponownym stosowaniu przemocy w rodzinie przez osoby uprzednio skazane za tego rodzaju przemoc.

3.3. Realizowanie wobec osób stosujących przemoc w rodzinie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych Opracowanie ramowych programów oddziaływań korekcyjno- edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie (samorz. woj.) Opracowanie i realizacja programów oddziaływań korekcyjno- edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie w warunkach wolnościowych i w jednostkach penitencjarnych (liczba edycji progr.) Zwiększanie udziału osób skazanych przez sąd za przemoc w rodzinie w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych poprzez wzrost liczby wniosków kierowanych do sądu w tym przedmiocie Monitoring orzecznictwa sądów powszechnych w zakresie oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz wykonania tego typu orzeczeń Monitorowanie udziału osób stosujących przemoc w rodzinie w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie Badanie skuteczności programów oddziaływań korekcyjno- edukacyjnych kierowanych do osób stosujących przemoc w rodzinie poprzez monitorowanie ich zachowań przez okres do 3 lat po ukończeniu programu korekcyjno-edukacyjnego

3.3. Realizowanie wobec osób stosujących przemoc w rodzinie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych Zwiększanie udziału osób skazanych przez sąd za przemoc w rodzinie w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych poprzez wzrost liczby wniosków kierowanych do sądu w tym przedmiocie Wskaźniki: liczba wniosków prokuratora, w tym z art. 335 § 1 kpk o zastosowanie oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych, liczba wniosków prokuratora o zastosowanie oddziaływań korekcyjno- edukacyjnych w toku postępowania wykonawczego, liczba wniosków kuratorów sądowych o zastosowanie oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych w toku postępowania wykonawczego, liczba wniosków dyrektorów zakładów karnych do sądu penitencjarnego o nałożenie obowiązku uczestnictwa skazanego w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych po odbyciu kary, w przypadku udzielenia warunkowego przedterminowego zwolnienia, jeżeli skazany nie został objęty takim programem w trakcie pobytu w zakładzie karnym.

3.3. Realizowanie wobec osób stosujących przemoc w rodzinie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych Monitoring orzecznictwa sądów powszechnych w zakresie oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz wykonania tego typu orzeczeń Wskaźniki: liczba orzeczeń nakładających na osoby stosujące przemoc w rodzinie obowiązek uczestnictwa w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych, liczba skierowań do uczestnictwa w ww. oddziaływaniach dla tych osób, liczba osób przystępujących do uczestnictwa w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych, liczba osób, które ukończyły oddziaływania korekcyjno- edukacyjne.

3.3. Realizowanie wobec osób stosujących przemoc w rodzinie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych Monitorowanie udziału osób stosujących przemoc w rodzinie w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie (realizator: jednostki samorządu terytorialnego – szczebel powiatowy) Wskaźniki: liczbę podmiotów realizujących programy oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych, liczbę osób przystępujących do uczestnictwa w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych, liczbę osób, które ukończyły programy oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych.

3.3. Realizowanie wobec osób stosujących przemoc w rodzinie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych Badanie skuteczności programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych kierowanych do osób stosujących przemoc w rodzinie poprzez monitorowanie ich zachowań przez okres do 3 lat po ukończeniu programu korekcyjno-edukacyjnego Wskaźniki: liczba osób stosujących przemoc w rodzinie, które po ukończeniu programu korekcyjno-edukacyjnego powróciły do zachowań polegających na stosowaniu przemocy w rodzinie, liczba osób osadzonych, poddanych oddziaływaniom korekcyjno-edukacyjnym, które w ciągu 3 lat zostały ponownie osadzone z uwagi na popełnienie czynu podobnego.

3.4. Realizowanie programów psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc w rodzinie zmierzających do zmiany wzorców zachowań Opracowanie i realizacja programów psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc w rodzinie Realizatorzy zadania: jednostki samorządu terytorialnego – szczebel gminny i powiatowy we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Wskaźniki: liczba programów psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc w rodzinie, liczba osób, które przystąpiły do programów psychologiczno-terapeutycznych, liczba osób, które ukończyły programy psychologiczno-terapeutyczne Badanie skuteczności programów psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc w rodzinie Wskaźniki: liczba osób stosujących przemoc w rodzinie, które po ukończeniu programów psychologiczno-terapeutycznych powróciły do zachowań polegających na stosowaniu przemocy w rodzinie.

Koniec Prezentację opracował: Michał Lewoc – sędzia Naczelnik Wydziału ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Departament Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka Ministerstwo Sprawiedliwości Al. Ujazdowskie Warszawa telefon: (022)