ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Algorytmy – c.d. złożoność algorytmów struktury danych
Advertisements

Programowanie obiektowe
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ALGORYTM Co to jest algorytm?
PODSUMOWANIE.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
P O D S T A W Y P R O G R A M O W A N I A
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Podstawy programowania
ALGORYTMY.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Wstęp do interpretacji algorytmów
CO TO JEST ALGORYTM!.
Algorytmy Podstawowe pojęcia.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Algorytmy Marek Pudełko
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Maciej Karanowski
Typy wyrażenia, schematy blokowe, writeln, readln, if, pętle
ALGORYTMY Opracowała: ELŻBIETA SARKOWICZ
Budowa algorytmów Algorytm: skończony ciąg operacji wraz z ściśle sprecyzowanym porządkowaniem ich wykonywania, które po realizacji dają rozwiązanie dowolnego.
ALGORYTMY.
Agata Łysakowska Klasa III „n”
Podstawy programowania
Metody przedstawiania algorytmów.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Algorytmy.
Podstawy układów logicznych
ALGORYTM. SCHEMATY BLOKOWE. KONSTRUKCJE PROGRAMU, PODPROGRAMY, FUNKCJE
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
ALGORYTMY.
Jak tworzyć algorytmy.? Sposób krok po kroku..
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Programy różne w C++
Algorytmy.
Elżbieta Fiedziukiewicz
Początek, koniec lub przerwanie algorytmu
Czego nauczyliśmy się na lekcjach informatyki w XXX LO
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
Temat 7: Instrukcje warunkowe
Algorytmy.
Algorytmika.
Wprowadzenie do algorytmiki
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
szeregowe, z rozgałęzieniami, zawierające pętle
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapis blokowy algorytmów
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
opracowała: Anna Mikuć
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Algorytmy.
Diagramy przepływu danych
Wstęp do interpretacji algorytmów
Temat: Schematy blokowe - ćwiczenia
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Sposoby zapisu algorytmu
Schematy blokowe.
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
Haskell Składnia funkcji.
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW

Podstawowe informacje Schemat blokowy jest graficznym zapisem działań składających się na algorytm oraz kolejności ich wykonania. Zbudowany jest z symboli graficznych połączonych liniami. Umożliwia zapis dowolnego problemu algorytmicznego z zachowaniem typowych struktur charakterystycznych dla języków programowania, np. pętli, funkcji

Podstawowe informacje Zalety schematu blokowego: prosta i przejrzysta budowa, elastyczność zapisów – umożliwia przedstawienie problemu w dużym uproszczeniu, jak i na wysokim stopniu uszczegółowienia możliwość zapisu z użyciem składni wybranego języka programowania, łatwa kontrola poprawności algorytmu,

Bloki graniczne Początek lub koniec algorytmu START W każdym algorytmie musi się znaleźć dokładnie jedna taka figura z napisem "Start" oznaczająca początek algorytmu oraz dokładnie jedna figura z napisem "Stop" oznaczająca koniec algorytmu. Blok symbolizujący początek algorytmu ma dokładnie jedną strzałkę wychodzącą a blok symbolizujący koniec ma co najmniej jedną strzałkę wchodzącą. STOP

Bloki wejścia-wyjścia Wprowadzanie danych i wyprowadzanie wyników Równoległobok jest stosowany do odczytu lub zapisu danych. Figura ta ma dokładnie jedną strzałkę wchodzącą i jedną wychodzącą. wprowadź: a, b wyprowadź x

Blok operacyjny (obliczeniowy) Przetwarzanie danych Jest to figura oznaczająca proces. W jej obrębie umieszczamy wszelkie obliczenia lub podstawienia. Oznacza wykonanie operacji, w efekcie której zmienią się wartości, postać lub miejsce zapisu danych. Proces ma dokładnie jedną strzałkę wchodzącą i dokładnie jedną strzałkę wychodzącą. W pojedynczym bloku obliczeniowym można umieszczać wiele operacji. Są one wykonywane w kolejności ich zapisania i := i + 1 suma := 0 sr := suma / i i := i + 1

Blok decyzyjny (warunkowy) Wybór jednego z dwóch wariantów Romb symbolizuje blok decyzyjny. Umieszcza się w nim jakiś warunek (np. "x>2"). Z dwóch wybranych wierzchołków rombu wyprowadzamy dwie możliwe drogi: gdy warunek jest spełniony (strzałkę wychodzącą z tego wierzchołka należy opatrzyć etykietą „Tak" lub „T” ) oraz gdy warunek nie jest spełniony (etykieta „Nie” lub „N”. Każdy romb ma dokładnie jedną strzałkę wchodzącą oraz dokładnie dwie strzałki wychodzące suma := 100 N T

Zasady tworzenia schematu blokowego Schemat blokowy konstruowany jest z bloków łączonych liniami, wyznaczającymi drogę przepływu danych i określającymi związki informacyjne zachodzące pomiędzy poszczególnymi operacjami i ustalającymi kolejno ich wykonywania Jeśli kierunek działania jest inny niż naturalny, to linie zaopatruje się w grot strzałki. Linie nie mogą wychodzić z nikąd i prowadzić do nikąd Każdy algorytm rozpoczyna się blokiem początku i kończy blokiem końca

Zasady tworzenia schematu blokowego Blok Wejścia-Wyjścia przeznaczony jest do definiowania operacji wprowadzania danych i wyprowadzania wyników przetwarzania Proces przetwarzania opisywany jest w blokach obliczeniowych, w których definiuje się operację lub grupy operacji, w wyniku których ulega zmianie wartość, postać lub miejsce zapisu danych Blok decyzyjny definiuje operację polegającą na wyborze jednej z dwóch alternatywnych dróg działania Blok podprogramu oznacza proces uprzednio zdefiniowany do którego odwołuje się przy użyciu bloku wyboru podprogramu

OBLICZANIE SUMY DWÓCH LICZB START Podaj (a) Podaj (b) S=: a + b Pisz sumę STOP

Bloki podprogramu Wykonywanie funkcji lub procedur Ta figura symbolizuje proces, który został już kiedyś zdefiniowany. Można ją porównać do procedury lub funkcji, którą definiuje się raz w programie, by następnie móc ją wielokrotnie wywoływać. Warunkiem użycia jest więc wcześniejsze zdefiniowanie procesu. Podobnie jak w przypadku zwykłego procesu i tu mamy jedno wejście i jedno wyjście. Wywołanie Procedury SORTOWANIE

Elementy dodatkowe Służą do łączenia odrębnych części schematu leżacych na tej samej stronie (np. by nie krzyżować strzałek). Umieszcza się w jednym miejscu łącznik z określonym symbolem w środku (np. cyfrą, literą) i doprowadza do niego strzałkę. Następnie w innym miejscu kartki umiesz-cza się drugi łącznik z takim samym symbolem w środku i wyprowadza z niego strzałkę. Łączniki: stronicowy A A

Elementy dodatkowe Łącznik międzystronicowy działa analogicznie jak pierwszy, lecz nie w obrębie strony. Przydatne w złożonych algorytmach, które nie mieszczą się na jednej kartce. 10 10 Komentarz Schemat blokowy może zawierać komentarz do algorytmu. Jest to zapis tekstowy precyzujący realizowane operacje umieszczone wewnątrz omówionych wcześniej symboli graficznych

Przykładowy schemat blokowy Kliknij dowolny element, żeby uzyskać o nim dodatkowe informacje START A Algorytm wyszukiwania binarnego czytaj: n, a, x a[sr]<x T N prw:=sr+1 ost:=sr-1 Posortuj rosnąco tablicę „a” B prv:=1; ost:=n; k:=0 k>0 lub prw>ost N sr:=(prw+ost)div2 T a[sr]=x N wypisz: k A T k:=sr B STOP Koniec