Zasady kompozycji w architekturze krajobrazu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Sympleksy n=2.
Sandra Michalczuk Karolina Kubala Agata Ostrowska Anna Wejkowska
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przygotowały: Jagoda Pacocha Dominika Ściernicka
WEKTORY Każdy wektor ma trzy zasadnicze cechy: wartość (moduł), kierunek i zwrot. Wartością wektora nazywamy długość odcinka AB przedstawiającego ten wektor.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Pojęcia plastyczne czyli
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Te figury nie są symetryczne względem pewnej prostej
Te figury są symetryczne względem pewnego punktu
TRÓJKĄTY I ICH WŁASNOŚCI
Twierdzenia Pitagorasa wykonanie Eryk Giefert kl. 1a
ZŁOTY PODZIAŁ, JAKO PRZYKŁAD MATEMATYKI W ARCHITEKTURZE
„Własności figur płaskich” TRÓJKĄTY
Przesunięcie równoległe i izometria.
ZŁOTA LICZBA Sebastian Nowakowski MiBM Gr. 3 Sem. VI.
SYMETRIE.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
GEOMETRIA PROJEKT WYKONALI: Wojciech Szmyd Tomasz Mucha.
Rzut równoległy Rzuty Monge’a - część 1
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Złoty podział.
Symetrie.
Trójkąty.
Figury płaskie I PRZESTRZENNE Wykonała: Klaudia Marszał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Trójkąty.
Rzut cechowany dr Renata Jędryczka
FIGURY GEOMETRYCZNE.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przygotowała Patrycja Strzałka.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO
Opracowała: Iwona Kowalik
Opracowała: Iwona Kowalik
Prezentacja figury geometryczne otaczające nas na świecie
Wielokąty i symetria w Przyrodzie
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
RELACJE I WZAJEMNE UWARUNKOWANIA ELEMENTÓW KOMPOZYCJI
SYMETRIE osiowa środkowa oś symetrii figury.
SYMETRIA.
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Fotografia Kompozycja.
Matematyka wokół nas Ewelina Zarębska
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Najważniejsze twierdzenia w geometrii
Autor: Marcin Różański
Trójkąty Katarzyna Bereźnicka
Rodzaje Liczb JESZCZE SA TAKIE
Zastosowanie matematyki w sztuce
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
Opracowała Monika Skóbel
opracowała Monika Skóbel
Obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych.
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas Projekt realizowany w ramach programu „Szkoła Myślenia” Uczestnicy: uczniowie klas III Rok szkolny 2009/2010.
FIGURY PŁASKIE.
Symetrie Kliknij, aby kontynuować. SYMETRIE czyli równowaga i harmonia.
Figury płaskie.
Figury geometryczne.
Złoty podział Agnieszka Kresa.
Matematyka czyli tam i z powrotem…
Okrąg wpisany w trójkąt.
„ZŁOTY PODZIAŁ” złota proporcja mówi nam, że stosunek całego odcinka (a+b) do jego dłuższej części (a) jest taki sam, jak stosunek dłuższej części odcinka.
Złota liczba, złoty podział
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas
Zapis prezentacji:

Zasady kompozycji w architekturze krajobrazu

Zasady kompozycji w architekturze krajobrazu – część I Zanim zaczniemy kształtować i zmieniać na lepsze otaczającą nas przestrzeń, zanim zaczniemy projektować i tworzyć rozległe parki, niepowtarzalne ogrody, nowoczesne zieleńce – uporządkujmy sobie podstawowe wiadomości o trudnej sztuce kompozycji.

Kompozycja Kompozycja – w sztukach plastycznych układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające połączone ze sobą składniki. Celem kompozycji jest osiągnięcie zamierzonego efektu plastycznego poprzez umiejętne dobranie kolorów, kształtów, proporcji, faktur i położenia przedstawianych elementów, czasem na drodze porządkowania podobnych do siebie składników, a kiedy indziej poprzez zestawianie ich na zasadzie kontrastu. W kompozycji wykorzystuje się też często pewne konstrukcje znane z geometrii takie jak symetria czy złoty podział. Odpowiednie operowanie tymi narzędziami daje efekt w postaci różnych nastrojów, uczuć, przeżyć jakich może doświadczyć odbiorca - można uzyskać na przykład zarówno odczucie statyczności, porządku, równowagi, harmonii, jak i dynamiki, chaosu czy nierównowagi.

Złoty podział Złoty podział (łac. sectio aurea), podział harmoniczny, boska proporcja (łac. divina proportio) — podział odcinka na dwie części tak, by stosunek długości dłuższej z nich do krótszej był taki sam, jak całego odcinka do części dłuższej (stosunek ten nazywa się złotą liczbą i oznacza grecką literą φ - czyt. "fi"). Innymi słowy: długość dłuższej części ma być średnią geometryczną długości krótszej części i całego odcinka. φ = (a+b) : a = a : b

Przykład konstrukcji Obok zilustrowano jeden z wielu sposobów wyznaczenia złotego podziału. Kolejne kroki konstrukcji: Zbuduj kwadrat o dowolnie wybranym boku a. Znajdź środek jednego z boków kwadratu (na rysunku jest to środek dolnego boku). Weź odcinek łączący środek boku z końcem boku przeciwległego (na rysunku – odcinek c) i odłóż go ze środka boku na prostej, w której zawiera się ten bok (czynność na rysunku zaznaczona łukiem okręgu). Część odłożonego odcinka, wystająca poza bok kwadratu, wyznacza szukaną długość b. Długości początkowego odcinka a i znalezionego b pozostają w złotym stosunku, a/b=φ, wyznaczają więc złoty podział skonstruowanego mimochodem odcinka a+b.

Kompozycja równoważna http://edu.oeiizk.waw.pl/~sp172b_14/tajemnice_plastyki/komp.html W obrazie Kobiety na plaży artysta Massimo Campigli zrównoważył ciężar dwóch postaci po prawej stronie obrazu, znacznie większą od tamtych postacią w żółtej sukni po stronie lewej. ,,Ciężar" plamy parasolki równoważy plama łódki o tej samej barwie.

Kompozycja symetryczna http://www.agape.com.pl/artykuly/wiosna2_460.jpg Kompozycja symetryczna to taka, której obie połowy, po dwóch stronach osi, są takie same lub bardzo do siebie podobne.

Kompozycja rytmiczna http://www.teatrmaly.tychy.pl/galeria_obok_nowa/oprzadek_mwm6.jpg Rytm w kompozycji - to powtarzanie się takich samych lub podobnych plam, kresek lub brył w pewnych określonych odstępach.

Kompozycja otwarta http://serwis-fotograficzny.prv.pl/kurs/grafika/002.JPG Jej oś nie jest wyraźnie zaznaczona, a granice obrazu ,,odcinają" ciąg dalszy, który możemy sobie wyobrazić, często przecinają one po prostu rzeczy czy postaci umieszczone na brzegach obrazu. Tak namalowana jest większość pejzaży.

Kompozycja zamknięta http://www.elizabethan-portraits.com/UnknownLady29.jpg Kompozycja zamknięta w całości ,,mieści się" na obrazie, nie ma swojego (niewidocznego) dalszego ciągu poza jego granicami i której oś można łatwo wyznaczyć.

Kompozycja statyczna http://www.muratordom.pl/zdjecia/zajawka_wielkosc_dzialki.jpg Jest oparta na układach pionowych i poziomych. Wyraża spokój, bezruch, trwałość, niezmienność.

Kompozycja dynamiczna http://www.digart.pl/praca/1393504/kompozycja_dynamiczna.html Oparta jest na liniach skośnych. Wyraża ruch, pęd, wzlot, spadanie, wszelką chwilowość sytuacji.

Kompozycja horyzontalna http://architektura.muratorplus.pl/realizacje/nowosci,87.htm Kompozycja horyzontalna, centralna – charakteryzuje ją równowaga światłocienia, równowaga linii kompozycyjnych i kolorów oraz brak silnych, wyrazistych skosów.

Kompozycja wertykalna http://ogrody.gazetadom.pl/ogrody/5,72079,4255679,Zielone_sciany.html?i=9 Ogród wertykalny Patricka Blanca – muzeum Quai Branly w Paryżu.

Opracowała mgr inż. Elżbieta Jakubowska