Słońce naszym życiem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krzywa rotacji Galaktyki
Advertisements

Budowa i ewolucja Wszechświata
Spacer po układzie słonecznym
O obrotach ciał niebieskich
Jowisz – gazowy olbrzym
Żaneta Mikłuszka Agnieszka Korzeniowska
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
, Prawo Gaussa …i magnetycznego dla pola elektrycznego…
Barbara Bekman Warszawa
Konkurs astronomiczny
A. Krężel, fizyka morza - wykład 11
Alternatywne źródła energii - energia słoneczna
Układ słoneczny Powstanie Układu Słonecznego wyjaśnia teoria Wielkiego Wybuchu. Układ Słoneczny powstał około miliardów lat temu z obłoku gazowo.
WSZECHŚWIAT.
Ciekawe obiekty Układu Słonecznego
EWOLUCJA GWIAZD Na podstawie diagramu Hertzsprunga - Russella.
Gwiazdy.
Ewolucja Gwiazd.
Obiekty we Wszechświecie
Prezentacja Multimedialna
Życie gwiazd Spis treści 1.Czym jest gwiazda 2.Typy gwiazd |
Instytut Astronomiczny Uniwersytet Wrocławski
WYKORZYSTANIE ENERGII
Odczarujmy mity II: Kto naprawdę zmienia ziemski klimat
Ziemia we Wszechświecie
Astro odyseja po Układzie Słonecznym
Słońce i planety Układu Słonecznego
Opracowała: Klaudia Kokoszka
KOSMICZNE ROZBŁYSKI Z ODLEGŁYCH GALAKTYK
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
I MY JESTEŚMY W KOSMOSIE Nasza galaktyka-Droga mleczna W bezchmurną noc na niebie można zobaczyć delikatnie świecące jasne pasmo, wyglądające jak.
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA POZORNY RUCH SŁOŃCA I GWIAZD
PRZYGOTOWAŁA PROJEKT:
Układ Słoneczny.
E-Akademia Przyszłości Projekt Edukacyjny
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
Czarna dziura Patryk Olszak.
BRĄZOWE KARŁY.
Energia słoneczna.
TAJEMNICE PLANET TAJEMNICE PLANET.
W STRONĘ SWIATŁA….
Gwiazdy i galaktyki.
SŁOŃCE.
ŹRÓDłA ENERGII Prezentacja wykonana na zajęciach informatycznych przez uczniów klas 0-III w ramach projektu SMS.
Największe źródło energii na świecie
Układ słoneczny Imię i nazwisko Kl. I D.
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
Odnawialne źródła energii
PROMIENIE ULTRAFIOLETOWE.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Ewolucja w układach podwójnych
Układ Słoneczny w Górach Izerskich
Budowa i ewolucja gwiazd
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
centralne ciało Układu Słonecznego
Mroczna Przyszłość Ziemi
„Czysta energia w mieście” Konkurs dla szkół podstawowych w ramach konkursu „Szanuj energię, chroń klimat” – VI edycja 2016.
SŁOŃCE Nasza najbliższa gwiazda.. Słońce jest gwiazdą centralnego Układu Słonecznego. Krąży wokół niej Ziemia, inne planety tego układu, planety karłowate.
WIDMO FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH
mgr Eugeniusz Janeczek
Opracował Aleksander Hebda
SŁOŃCE.
Bezpieczne wakacje.
ODKRYWAMY WSZECHŚWIAT
Bezpieczne wakacje 2018.
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Krzywa rotacji Galaktyki
Smog, efekt cieplarniany i dziura ozonowa
Zapis prezentacji:

Słońce naszym życiem

Zespół projektowy Jan Antczak-opiekun grupy Jacek Drygas Michał Rybka Sebastian Kęsy Kamil Bukowski Szymon Włodarczyk Szymon Bartkowiak Wojciech Stęclik Damian Genderka Magdalena Staniewska Klaudia Parysek Dawid Maryniak

Cel projektu: Głównym celem projektu jest rozbudzenie wśród uczniów zainteresowania się podstawami wiedzy astronomicznej oraz poznanie odpowiedzi na pytanie - czym tak naprawdę jest dla nas Słońce?

Słońce … ... jest gwiazdą Układu Słonecznego, wokół której krąży Ziemia, inne planety oraz mniejsze ciała niebieskie. Dookoła niego powstał system planetarny. Słońce jest najjaśniejszym obiektem na niebie i głównym źródłem energii docierającej do Ziemi. Mimo, że jest 109 razy większe od Ziemi (ma średnicę 1392500 km), zalicza się do gwiazd mniejszych. Oddalone jest od Ziemi o około 150 mln km (8 minut i 19 sekund świetlnych). Średnia odległość Ziemi od Słońca została przyjęta jako jednostka astronomiczna.

Słońce powstało około 4,6 miliarda lat temu i niczym nie wyróżnia się od innych gwiazd. Jest takie samo, jak miliony gwiazd występujących we Wszechświecie. Leży w Galaktyce Drogi Mlecznej (26 tys. lat świetlnych od jej środka). Okrąża centrum Drogi Mlecznej z prędkością ok. 220-260 km/s w czasie ok. 226 mln lat. Na pierwszy rzut oka wydaje się ciałem stałym, ale jest tylko kulą gazową złożoną w dużej mierze z wodoru (92%) i helu (7,8%). Pozostałe 0,2% to takie pierwiastki jak węgiel, azot, tlen i żelazo.

Na powierzchni Słońca panuje temperatura około 5800K Na powierzchni Słońca panuje temperatura około 5800K. Gwiazda wypromieniowuje z siebie energię sięgającą 400 milionów gigawatów. Energia ta wysyłana jest przez Słońce w postaci dwóch rodzajów promieniowania. Pierwszym z nich jest promieniowanie widzialne - światło białe, natomiast drugi typ promieniowania to promieniowanie niewidzialne - podczerwone i ultrafioletowe.

Budowa Słońca Słońce, centralne ciało naszego Układu Słonecznego zawierające 99,8% jego masy, to wielka kula rozżarzonej i ruchliwej plazmy (czyli mieszaniny elektronów i dodatnio naładowanych jonów) złożonej głównie z wodoru i helu. Można je podzielić na trzy części: • jądro (serce gwiazdy) • otoczka • atmosfera (składa się z fotosfery, chromosfery i korony słonecznej)

Przyszłość Słońca Obecnie Słońce jest żółtym karłem. Gdy zapasy wodoru wyczerpią się, co nastąpi za mniej więcej 5 mld lat, Słońce zmieni się w czerwonego olbrzyma. Prawdopodobnie pochłonie wtedy trzy najbliższe mu planety. Po kolejnym miliardzie lat odrzuci zewnętrzne warstwy i będzie zapadało się pod własnym ciężarem, przeistaczając się w białego karła. Według hipotez przez wiele miliardów lat będzie stygło, aż stanie się czarnym karłem.

Energia słoneczna Słońce jest źródłem energii dla wszystkich istot żyjących na Ziemi. Energia słoneczna jest najbezpieczniejszym źródłem energii. Dlatego ludzie coraz częściej starają się ją wykorzystywać. Wykorzystywanie energii słonecznej, to także ochrona środowiska. Zmniejszamy zużycie ropy naftowej i innych niekorzystnych dla środowiska źródeł energii. Tak więc Słońce jest niekonwencjonalnym źródłem energii. Energię promieniowania słonecznego można wykorzystywać na dwa podstawowe sposoby: • zamieniać ją bezpośrednio w energie elektryczną w ogniwach fotowoltaicznych, • zamieniać ją w ciepło, które z kolei może być wykorzystane np. do ogrzewania wody użytkowej lub w elektrowniach słonecznych do wytwarzania energii elektrycznej.

Kolektory słoneczne Kolektory słoneczne to urządzenia do konwersji energii promieniowania słonecznego na ciepło lub na ciepłą wodę. Energia słoneczna docierająca do kolektorów zamieniana jest na energię cieplną nośnika ciepła, którym może być ciecz (glikol, woda) lub gaz (np. powietrze). Najpowszechniej wykorzystuję się je do podgrzewania wody użytkowej, wspomagania centralnego ogrzewania czy podgrzewania wody basenowej.

Promieniowanie słoneczne Promieniowanie słoneczne, to strumień fal elektromagnetycznych, który obejmuje promieniowanie podczerwone, światło widzialne oraz promieniowanie ultrafioletowe (UV).

SOLARIUM Dążenie wielu ludzi, a w szczególności kobiet do posiadania pięknej opalenizny (nie zważając na zdrowie) spowodowało rozkwit korzystania ze "sztucznego Słońca" jakim jest solarium. Każdy wie, że skóra opala się pod wpływem światła słonecznego naturalnego i sztucznego emitującego promieniowanie UV.

Solarium pomaga przy: chorobach górnych dróg oddechowych, długo gojących się ranach, trądziku pospolitym, owrzodzeniach skóry, łuszczycy, stanach rekonwalescencji. Solarium nie jest wskazane przy: chorobach serca, popękanych i rozszerzonych naczyniach krwionośnych, zaburzeniach hormonalnych (zaburzenia tarczycy), leczeniu się środkami hormonalnymi, ciąży, trądziku różowatym, skłonności do przebarwień skóry, w czasie zażywania antybiotyków, przy nowotworach złośliwych, cukrzycy, padaczce, gruźlicy.

Kontakt ze Słońcem, czy to tym naturalnym, czy też w solarium nie tylko jest zdrowy ale i niezbędny do życia na Ziemi. Oczywiście świat mógłby istnieć bez salonów solaryjnych. Warunkiem zdrowego życia byłoby jednak regularne korzystanie z naturalnego Słońca, którego niestety w naszym klimacie nie mamy za wiele, poza wyjątkowymi miesiącami letnimi.

Obserwacje Słońca Bezpośrednia obserwacja Słońca może spowodować uszkodzenie lub utratę wzroku. Nigdy nie należy patrzeć na Słońce ani gołym okiem, ani przez okulary przeciwsłoneczne. Zaleca się używanie filtrów, np. maski do spawania. Obserwacja Słońca przez przyrządy do tego niedostosowane (jak np. lornetki) prowadzić może do oparzenia i uszkodzenia siatkówki oka bez początkowych objawów bólowych. Polecaną początkującym metodą obserwacji Słońca jest rzutowanie jego obrazu na ekran. Idealnie nadaje się do tego mały teleskop refrakcyjny.

Obserwując Słońce można zauważyć między innymi plamy słoneczne. Plamy słoneczne, to ciemne obszary widoczne na powierzchni Słońca (fotosfera), których cechami są temperatura niższa niż temperatura otoczenia i silne pole magnetyczne. Kontrast plam z otoczeniem powoduje, że wydają się mieć kolor czarny. 14 maja 2014r. na placu szkolnym ZSP w Rozdrażewie zorganizowaliśmy obserwacje plam słonecznych, przez rzutowanie obrazu Słońca widzianego za pomocą teleskopu na ekran. Choć pogoda nas nie rozpieszczała (zachmurzenie i zimno, brrrr…), to udało się zrealizować założone cele z bardzo dobrymi efektami.

Porównując zdjęcia obserwacji plam słonecznych prowadzonych przez Instytut Astronomiczny we Wrocławiu (fot. z lewej) z naszym rzutowaniem plam na ekran (fot. z prawej) można stwierdzić, że wyniki naszych obserwacji były bardzo zgodne z badaniami fachowców.

Nasze działania podczas realizacji projektu to między innymi:

Nawiązanie współpracy z Rozdrażewskim Oddziałem Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii ...

… wspólna wycieczka do Planetarium w Potarzycy

Udział w wykładach eSzkoły : Wideokonferencja w Pleszewie Wykład na UAM w Poznaniu

Konkurs plastyczny „Motyw Słońca w sztuce” Ogłoszenie konkursu … … Słońcem malowane …

… rozstrzygnięcie … … wystawa prac …

Budowa modelu Słońca dłubanie w styropianie… , fajna zabawa… , daliśmy radę!

Wizyta w solarium „SunSet” … poznanie całej prawdy …

Odwiedzamy aptekę „Prima”… …w celu poszukiwania środków farmakologicznych i kosmetycznych zabezpieczających naszą skórę przed niepożądanym działaniem promieniowania słonecznego oraz ewentualnego przeciwdziałania powstałym już poparzeniom słonecznym.

Wycieczka do gospodarstwa rolnego … zapoznanie się z działaniem i wykorzystaniem kolektorów słonecznych

Spotkanie z przedstawicielką służby zdrowia… …pielęgniarką szkolną, która przeprowadziła pogadankę na temat dobrych i złych stron działania promieni słonecznych na nasz organizm, a przede wszystkim na skórę i oczy. Dowiedzieliśmy się także jak dbać o skórę oraz chronić ciało i wzrok przed nadmiernym promieniowaniem. Gość udzielił nam bardzo szczegółowych odpowiedzi na wcześniej przygotowane pytania.

Obserwacje plam słonecznych z pomocą zaproszonego astronoma… …efekt wyśmienity!

… wymarznięta, ale zadowolona grupa.

Grillowanie u Michała… … podsumowanie pracy nad projektem… …smaczna wyżerka

Prezentacja i promocja projektu podczas szkolnego festynu 25 maja 2014r. zaprezentowaliśmy nasz projekt i jego efekty podczas XXI Festynu na Rzecz Szkoły. Była to najlepsza okazja, aby cała społeczność szkolna i mieszkańcy Rozdrażewa zobaczyli, czym zajmowaliśmy się przez kilka ostatnich miesięcy.

…wykonaliśmy dobrą robotę!

Efekty naszej pracy 1. Rozbudziliśmy w sobie zainteresowania astronomią. 2. Zdobyliśmy wiedzę na temat najbliższej nam gwiazdy: - poznaliśmy genezę, budowę i przyszłość Słońca, - odkryliśmy znaczenie Słońca w biosferze i korzyści płynące z jego istnienia. 3. Dowiedzieliśmy się jak można wykorzystywać energię słoneczną jako odnawialne źródło energii. 4. Nauczyliśmy się dokonywać prostych obserwacji astronomicznych. 5. Poznaliśmy całą prawdę o solarium oraz nauczyliśmy się chronić przed złym działaniem promieniowania UV na skórę i organizm człowieka. 6. Wykonaliśmy model budowy Słońca. 7. Rozwinęliśmy umiejętności pracy w grupie i dzielenia się wiedzą. 8. Wykonując opisy teoretyczne nauczyliśmy się gromadzić, weryfikować i przetwarzać informacje z różnych źródeł. 9. Nauczyliśmy się organizować konkursy tematyczne, przeprowadzać wywiady, organizować spotkania z ciekawymi ludźmi oraz prezentować efekty swojej pracy. 10. Rozwijaliśmy umiejętność wykorzystywania do swojej pracy komputera, aparatu fotograficznego, tabletu, telefonu komórkowego.

Klaudia, Magdalena, Damian, Dawid, Jacek, Kamil, Michał, Sebastian, Szymon B., Szymon W., Wojciech

Dziękujemy… e-Szkoło !!!