Kurs języka C++ – wykład 5 ( )

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
C++ wykład 9 ( ) Szablony.
Advertisements

C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
C++ wykład 4 ( ) Przeciążanie operatorów.
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe PO PO - LAB 2 Wojciech Pieprzyca.
Programowanie obiektowe
Wzorce.
Static, const, volatile.
Dziedziczenie. Po co nam dziedziczenie? class osoba { char * imie, char * imie, * nazwisko; * nazwisko;public: void wypisz_imie(); void wypisz_imie();
Generics w .NET 2.0 Łukasz Rzeszot.
Programowanie w środowisku sieciowym
Sposoby obejścia dziedziczenia
Programowanie obiektowe w Javie
OOPC++ - dziedziczenie1 Uwagi VS2003 Wykłady (nie na rainbow!)
DZIEDZICZENIE · klasy bazowe i klasy pochodne WyświetlAutora( ) Autor
Dziedziczenie i jego rodzaje
C++ wykład 5 ( ) Dziedziczenie.
C++ wykład 6 ( ) Polimorfizm.
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Czytanie, pisanie i rysowanie – cd.. Jeszcze jeden strumyk PrintStream działa jak PrintWriter, ale: Używa domyślnego (systemowego) kodowania Nie wyrzuca.
Klasy w C++. Deklaracja klasy class NazwaTwojejKlasy { //w tym miejscu piszemy definicje typów, //zmienne i funkcje jakie mają należeć do klasy. }; //tutaj.
Programowanie obiektowe III rok EiT
struct nazwa { lista składników }; Dostęp do składowych struktury Nazwa_Zmniennej_Strukturalnej. Nazwa_Składnika.
Podstawy programowania II
T: Różnice pomiędzy programowaniem strukturalnym a obiektowym
Tworzenie aplikacji mobilnych
Programowanie obiektowe III rok EiT
Programowanie obiektowe III rok EiT dr inż. Jerzy Kotowski Wykład XIII.
Programowanie obiektowe III rok EiT dr inż. Jerzy Kotowski Wykład IX.
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Dziedziczenie Marek Serek Dziedziczenie Dziedziczenie to jeden z fundamentów programowania obiektowego. Umożliwia sprawne i łatwe wykorzystywanie.
Dziedziczenie Maciek Mięczakowski
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe Wykład 7 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/20 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe Wykład 6 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/14 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe 2013/2014
Prasek Aneta, Skiba Katarzyna. Funkcje stałe const to takie funkcje, które nie mogą modyfikować stanu obiektu. Oznacza to, że funkcja stała nie może zmieniać.
Kurs języka C++ – wykład 13 ( )
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
Kurs języka C++ – wykład 8 ( )
Kurs języka C++ – wykład 9 ( )
Programowanie w języku C++
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 7 ( ) Wyjątki.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 10 ( ) Szablony.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Model obiektowy bazy danych
Kurs języka C++ – wykład 4 ( )
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 2 ( ) Klasy i obiekty.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 6 ( ) Polimorfizm.
Klasy ( uzupełnienie ). Definicja klasy Klasa jest zbiorem logicznie powiązanych danych i funkcji, przeznaczonych do realizacji konkretnego zadania; Zamknięcie.
Dziedziczenie wielobazowe. dana klasa może mieć kilka bezpośrednich klas bazowych: dana klasa może mieć kilka bezpośrednich klas bazowych: kolorpołożenie.
Programowanie Zaawansowane
Dziedziczenie Wykład 7 Dziedziczenie sekwencyjne
PO13-1 / 19 Wykład 13 Wyjątki i ich zgłaszanie Wyłapywanie wyjątków Obsługa wyjątków Wykorzystanie polimorfizmu Filtrowanie wyjątków Błędy w konstruktorach.
Wykład 2 Klasa Zesp i jej hermetyzacja 1.Przykład definicji klasy Zesp 2.Zmiana definicji klasy 3.Zmienne i funkcje statyczne PO2-1 / 28.
Wykład 8 Polimorfizm 1.Funkcje polimorficzne 2.Czyste funkcje wirtualne i klasy abstrakcyjne PO8-1 / 38.
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 28 Dziedziczenie i rodzaje dziedziczenia.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
Podstawy informatyki Struktury Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 3 ( ) Przenoszenie Składowe statyczne Funkcje wbudowane Argumenty domyślne.
Programowanie Obiektowe – Wykład 6
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
PGO Dziedziczenie Michail Mokkas.
Zapis prezentacji:

Kurs języka C++ – wykład 5 (31.03.2014) Dziedziczenie

Spis treści Istota dziedziczenia Lista pochodzenia Dostęp do składników Konstrukcja i destrukcja obiektu w warunkach dziedziczenia Ustawianie metod jako default albo delete Dziedziczenie wielokrotne i wirtualne Konwersje standardowe przy dziedziczeniu Konstruktory delegatowe Przenoszenie konstruktorów z klasy bazowej Inicjalizacja pól w definicji klasy

Istota dziedziczenia Dziedziczenie pozwala stworzyć nową klasę przy wykorzystaniu już istniejącej klasy. Dziedziczenie to modyfikacja typu polegająca na jego przystosowaniu do określonych warunków – jest to więc rodzaj specjalizacji. W klasie pochodnej można: zdefiniować dodatkowe pola składowe, zdefiniować dodatkowe funkcje składowe, nadpisać funkcję składową (można też nadpisać pole składowe).

Nazewnictwo i oznaczenia Nomenklatura: klasa bazowa (podstawowa albo nadklasa) to klasa, z której dziedziczą inne klasy; klasa pochodna (podklasa) to nowa klasa, która dziedziczy strukturę informacyjną i funkcjonalność z innej klasy. Rysunek schematyczny: klasa bazowa klasa pochodna

Lista pochodzenia Przykład: class punkt2D { protected: double x, y; public: string opis () const; // … }; class punkt3D: public punkt2D { protected: double z; public: double odleglosc (const punkt3D &p) const; string opis () const; // … }; Lista pochodzenia jest umieszczona w nagłówku klasy po dwukropku.

Dostęp do składników Składniki z klasy bazowej stają się składnikami w klasie pochodnej (wszystko jest dziedziczone). Jeśli w klasie pochodnej jest składnik o takiej samej nazwie jak składnik w klasie bazowej, to w zakresie klasy pochodnej składnik z tej klasy zasłania składnik odziedziczony. Do zasłoniętych składników z klasy bazowej można się odwoływać kwalifikując ich nazwy nazwą klasy bazowej. Przykład: punkt3D p(5.7,2.3,-0.1); // … cout << p.punkt2D::opis() << endl;

Dostęp do składników W klasie pochodnej nie ma dostępu do odziedziczonych składników prywatnych (czyli private). W klasie pochodnej jest dostęp do odziedziczonych składników nieprywatnych (czyli protected i public). Składniki chronione (czyli protected) są dostępne tylko w klasie bieżącej i w klasach pochodnych ale nie na zewnątrz.

Dostęp do składników Klasa pochodna też decyduje o zakresie widoczności odziedziczonych składników nieprywatnych poprzez sposób dziedziczenia (public, protected, private): przy dziedziczeniu publicznym odziedziczone składniki nieprywatne zachowują swój zakres widoczności; przy dziedziczeniu chronionym odziedziczone składniki nieprywatne stają się chronione; przy dziedziczeniu prywatnym odziedziczone składniki nieprywatne stają się prywatne. Domyślny sposób dziedziczenia to private.

Dostęp do składników Za pomocą deklaracji dostępu using można wybiórczo przywrócić pierwotny zakres widoczności składnika. Przykład: class potomek: private przodek { // … protected: using przodek::polechr; using przodek::funchr; public: using przodek::polepub; using przodek::funpub; }; W deklaracji dostępu używamy tylko nazw składników z klasy bazowej poprzedzonej kwalifikatorem zakresu dla tej klasy.

Czego się nie dziedziczy? Dziedziczy się wszystko, ale pewne składniki nie będą dostępne w klasie pochodnej: „nie dziedziczy się” konstruktorów (konstruktor w klasie bazowej nie staje się konstruktorem w klasie pochodnej); „nie dziedziczy się” operatora przypisania kopiującego (jeśli nie zdefiniujemy operatora przypisania kopiującego w klasie pochodnej to kompilator sam go wygeneruje jeśli będzie to możliwe); „nie dziedziczy się” destruktora.

Hierarchia klas Dziedziczenie może mieć wiele poziomów. Jedna klasa może być klasą bazową dla wielu innych klas. klasa A klasa B klasa D klasa C klasa E klasa F klasa G klasa D

Konstrukcja i destrukcja obiektu w warunkach dziedziczenia Gdy tworzymy nowy obiekt klasy pochodnej to: najpierw zostanie wywołany konstruktor klasy bazowej, potem konstruktory obiektów składowych (w kolejności ich deklaracji w klasie), a na końcu ruszy do pracy konstruktor klasy pochodnej. Jawne wywołanie konstruktora klasy bazowej może się pojawić tylko na liście inicjalizacyjnej konstruktora klasy pochodnej (inaczej zostanie wywołany konstruktor domyślny). Przykład: potomek::potomek () : przodek() {/*…*/} Destruktory będą wywoływane w odwrotnej kolejności w stosunku do konstruktorów.

Inicjalizacja przez kopiowanie w warunkach dziedziczenia Gdy klasa pochodna nie definiuje swojego konstruktora kopiującego, to konstruktor taki zostanie wygenerowany automatycznie przez kompilator (o ile klasy bazowe i obiekty składowe udostępniają swoje konstruktory kopiujące). Automatycznie wygenerowany konstruktor kopiujący działa na zasadzie konstruowania kopiującego części odziedziczonej i kopiowania kolejnych składników.

Przypisanie kopiujące w warunkach dziedziczenia Gdy klasa pochodna nie definiuje swojego operatora przypisania kopiującego, to przypisanie takie zostanie wygenerowane automatycznie przez kompilator (o ile klasa nie ma składowych stałych lub referencyjnych oraz wszystkie obiekty składowe można kopiować operatorem przypisania). Kopiowanie automatyczne działa na zasadzie kopiowania kolejnych składników.

Inicjalizacja i przypisanie według stałego obiektu wzorcowego w warunkach dziedziczenia Kompilator automatycznie wygeneruje dla klasy K konstruktor kopiujący K & K::K (const K &x) i przypisanie kopiujące K & K::operator = (const K &x) gdy wszystkie klasy bazowe oraz wszystkie klasy pól składowych posiadają analogiczne konstruktory kopiujące i przypisania kopiujące.

Co generuje kompilator C++ Kompilator C++ dołącza do obiektów konstruktor domyślny, konstruktor kopiujący i przypisanie kopiujące, gdy użytkownik nie zdefiniuje swoich własnych wersji tych metod. Kompilator C++ definiuje także kilka globalnych operatorów (takich jak operator new), które pracują ze wszystkimi klasami i które użytkownik także może zastąpić swoimi wersjami. Stworzenie klasy niekopiowalnej wymaga deklaracji prywatnego konstruktora kopiującego i przypisania kopiującego i niedefiniowania ich.

Ustawianie metod jako default Deklaracja deault wymusza na kompilatorze wygenerowanie domyślnej metody (konstruktora domyślnego). Aby kompilator C++ wygenerował konstruktor domyślny pomimo istnienia w klasie deklaracji innych konstruktorów należy użyć specyfikatora =deault: Klasa () = default; Przykład klasy z konstruktorem domyślnym wygenerowanym przez kompilator: struct SomeType { // domyślny konstruktor // jest jawnie określony SomeType () = default; SomeType (OtherType value); // … };

Ustawianie metod jako delete Deklaracja delete blokuje w kompilatorze mechanizm generowania domyślnych metod (konstruktora kopiującego, przypisania kopiującego, konstruktora domyślnego). Aby kompilator C++ nie wygenerował automatycznie konstruktora kopiującego czy przypisania kopiującego należy użyć specyfikatora =delete : Klasa (const Klasa&) = delete; Klasa& opeartor= (const Klasa&) = delete; Przykład klasy, której obiekty będą niekopiowalne: struct NonCopyable { // konstruktor kopiujący i przypisanie kopiujące // nie zostaną wygenerowane NonCopyable& operator= (const NonCopyable&) = delete; NonCopyable (const NonCopyable&) = delete; NonCopyable () = default; // … };

Ustawianie metod jako delete Przykład klasy , której obiektów nie będzie można utworzyć za pomocą operatora new : struct NonNewable { void* operator new (std::size_t) = delete; // … }; Specyfikator =delete może być użyty do zablokowania wywołania dowolnej metody, co może być użyte do zablokowania wywołania metody z określonymi parametrami. Przykład zakazania wywołania metody f() z argumentem typu int (domyślnie kompilator dokonałby niejawnej konwersji do typu double) : struct NoDouble { void f (double d); void f (int) = delete; // … }; Uogólnienie powyższego przykładu (zakazanie wywołania metody f() z argumentem dowolnego typu różnym od int): struct OnlyInt { void f (int i); template<typename T> void f (T) = delete; // … };

Dziedziczenie wielokrotne (wielodziedziczenie) Wielodziedziczenie ma miejsce wtedy, gdy klasa ma kilka klas bazowych. Za pomocą wielodziedziczenia można ze sobą łączyć różne typy danych. Na liście pochodzenia znajdują się różne klasy i przy każdej z nich jest określony indywidualny sposób dziedziczenia (public, protected, private). Wszystkie klasy na liście pochodzenia muszą być znane kompilatorowi (nie wystarczy sama deklaracja zapowiadająca).

Dziedziczenie wielokrotne (wielodziedziczenie) Konstruktory klas bazowych będą wywoływane w kolejności ich występowania na liście pochodzenia. Destruktory klas bazowych będą wywoływane w kolejności odwrotnej niż konstruktory. Istnieje ryzyko wieloznaczności nazw przy dziedziczeniu wielokrotnym. Przy rozstrzyganiu wieloznaczności posługiwanie się operatorem zakresu jest możliwe ale ryzykowne w stosunku do funkcji wirtualnych. Bliższe pokrewieństwo nie usuwa wieloznaczności, ale poszlaki są uwzględniane.

Dziedziczenie wielokrotne (wielodziedziczenie) Wielodziedziczenie może prowadzić do wielu skomplikowanych sytuacji: w pojedynczym obiekcie pewna informacja może się wielokrotnie powtórzyć. A B C A D C A A B D

Dziedziczenie wirtualne Dziedziczenie wirtualne może rozwiązać część problemów z dziedziczeniem wielobazowym. Dziedziczenie wirtualne powoduje, że pewne informacje występujące wielokrotnie w obiekcie mogą stać się wspólne dla wielu części. Dziedziczenie wirtualne deklaruje się słowem virtual występującym na liście pochodzenia przed klasą bazową. Konstruktor wirtualnej klasy podstawowej jest wywoływany przed konstruktorami jej klas pochodnych.

Dziedziczenie wirtualne Przykład dziedziczenia wirtualnego: class pojazd {/*…*/}; class samochód: public virtual pojazd {/*…*/}; class łódź: public virtual pojazd {/*…*/}; class amfibia: public samochód, public łódź {/*…*/}; pojazd samochód łódź samochód łódź pojazd amfibia amfibia

Konwersje standardowe przy dziedziczeniu Wskaźnik do obiektu klasy pochodnej może być niejawnie przekształcony na wskaźnik dostępnej jednoznacznie klasy bazowej (czyli wskaźnikiem do klasy bazowej możemy pokazywać na obiekty klas pochodnych). Referencja do obiektu klasy pochodnej może być niejawnie przekształcona na referencję dostępnej jednoznacznie klasy bazowej (czyli referencja do klasy bazowej może się odnosić do obiektu klasy pochodnej). Sformułowanie „dostępny jednoznacznie” w kontekście hierarchii klas oznacza dziedziczenie publiczne tylko po jednej klasie.

Konwersje standardowe przy dziedziczeniu Konwersje standardowe wskaźnika (albo referencji) do obiektu klasy pochodnej na wskaźnik (albo referencję) do obiektu klasy bazowej mogą zajść: przy przesyłaniu argumentów do funkcji, przy zwracaniu przez funkcję rezultatu, przy przeładowanych operatorach, w wyrażeniach inicjalizujących. Konwersja standardowa wskaźnika w przypadku dziedziczenia sprawdza się dobrze z pojedynczymi obiektami – konwersji tej nie wolno stosować w przypadku tablic.

Konstruktory delegatowe Kompilator C++11 pozwala na wywołanie innych równorzędnych konstruktorów, zwanych delegacjami – umożliwia to na wykorzystanie cech innego konstruktora za pomocą niewielkiego dodatku kodu. Przykład: class SomeType { int number; public: SomeType (int num) : number(num) {} SomeType () : SomeType(45) {} // … };

Konstruktory delegatowe W C++ obiekt jest skonstruowany, jeśli dowolny konstruktor zakończy swe działanie. Jeśli wielokrotne wykonywanie konstruktorów jest dozwolone, to znaczy, że każdy konstruktor delegatowy będzie wykonywany na już skonstruowanym obiekcie. Konstruktory klas pochodnych będą wywołane wtedy, gdy wszystkie konstruktory delegatowe ich klas bazowych będą zakończone.

Przenoszenie konstruktorów z klasy bazowej Kompilator C++11 pozwala się na odziedziczenie konstruktorów po klasie bazowej. Kompilator C++11 wygeneruje kod przenoszący z klasy pochodnej wszystkie konstruktory do bazowej – jest to operacja typu wszystko albo nic: albo wszystkie konstruktory klasy bazowej są przenoszone albo żaden. Istnieją ograniczenia na dziedziczenie konstruktorów: przy wielokrotnym dziedziczeniu konstruktory klas nie mogą być dziedziczone z dwóch klas używających konstruktorów o tej samej sygnaturze, oraz nie mogą istnieć konstruktory w klasie bazowej i pochodnej o tej samej sygnaturze.

Przenoszenie konstruktorów z klasy bazowej Przykład: class BaseClass { public: BaseClass(int iValue); // … }; class DerivedClass : public BaseClass { public: using default BaseClass; // … };

Inicjalizacja pól w definicji klasy Kompilator C++11 dopuszcza inicjalizację pól na etapie definicji klasy – jeśli konstruktor nie nadpisze tego pola własną wartością, to pozostanie tam wartość użyta w inicjalizatorze. Przykład (konstruktor klasy zainicjuje pole value określoną wartością, jeśli konstruktor nie nadpisze tego pola własną wartością): class SomeClass { protected: OtherClass value = OtherClass(1,2.3,”cztery”); public: SomeClass () {} explicit SomeClass (const OtherClass &newValue) : value(newValue) {} // … };

Tradycyjne struktury danych Klasa/struktura musi spełniać kilka wymagań, by stać się tradycyjną strukturą danych TSD (ang. Plain Old Data, POD) – typy spełniające te wymagania pozwalają implementacjom na takie ułożenie składowych w obiektach, które byłyby kompatybilne z C. Klasa/struktura jest uważana za TSD, jeśli jest trywialna, standardowo ułożona i nie posiada żadnych niestatycznych składowych niebędących TSD-ami.

Tradycyjne struktury danych Klasa/struktura jest trywialna, jeśli: posiada trywialny konstruktor domyślny – może używać składni dla konstruktora domyślnego z deklaratorem default; posiada trywialny konstruktor kopiujący – być może ze składnią domyślności z deklaratorem default; posiada trywialny operator przypisania – być może ze składnią domyślności z deklaratorem default; posiada trywialny destruktor, który nie może być wirtualny.

Tradycyjne struktury danych Standardowo ułożona klasa/struktura to taka, która: posiada tylko niestatyczne pola, które są standardowo ułożone; posiada ten sam poziom dostępu (private, protected, public) dla wszystkich niestatycznych składowych; nie posiada wirtualnych metod; nie posiada wirtualnych klas bazowych; posiada tylko standardowo ułożone klasy bazowe; nie posiada klas bazowych takiego samego typu jak pierwsze niestatyczne pole; może być tylko jedna klasa z niestatycznymi składowymi w hierarchii klas.

Listy inicjujące Struktura lub tablica mogą być tworzone poprzez listę argumentów o kolejności zgodnej, odpowiednio, z kolejnością definicji składowych struktury lub kolejnymi elementami tablicy. Listy inicjujące są rekursywne i mogą być zastosowane także do tablicy struktur albo struktury zawierającej inną strukturę. C++ posiada konstruktory, które naśladują takie inicjowanie obiektu, ale nie mają takich możliwości jak listy inicjujące – w przypadku klas, muszą one spełniać wymagania jak dla TSD, aby dało się inicjować je w taki sposób. C++11 wiąże koncepcję inicjowania list z typem std::initializer_list – to pozwoli konstruktorowi lub metodom na podanie takich list jako argumentów.

Listy inicjujące Przykład: class JakasKlasa { public: JakasKlasa (std::initializer_list<int> list); // … }; // … JakasKlasa jakasZmienna = {1, 4, 5, 6}; Taki konstruktor to konstruktor list inicjujących – klasy z takim konstruktorem są traktowane specjalnie podczas jednolitego inicjowania. Listy inicjujące w C++11 mogą być początkowo inicjowane tylko statycznie przez kompilator przy użyciu składni {} – lista może być kopiowana raz przy konstrukcji i jest to tylko kopia przez referencję. Lista inicjująca jest stałą – ani jej składowe ani też dane w tych składowych nie mogą być zmienione po jej utworzeniu.

Jednolite inicjowanie obiektów C++11 posiada składnię w pełni ujednolicającą inicjowanie dowolnych typów, która jest rozszerzeniem składni listy inicjującej. Przykład: struct PodstStrukt { int x; float y; }; struct AlternatStrukt { AlternatStrukt(int _x, float _y) : x(_x), y(_y) {} private: int x; float y; }; // … PodstStrukt zm1{5, 3.2f}; AlternatStrukt zm2{2, 4.3f};