Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt wykonany przez uczniów: Gimnazjum nr 2 im. Powstańców Wielkopolskich w Wolsztynie ul. Mickiewicza 4 Uczniowska grupa projektowa o profilu matematyczno-fizycznym ID grupy: 98/4_MF_G1 Temat projektowy: Gęstość materii Rok szkolny 2009/2010
Od lewej u góry: Agnieszka Eliza Natalia Agnieszka Justyna od lewej na dole: Łukasz Jędrzej Mateusz Jasiu Filip oraz opiekun grupy Pani Kamila Pempera
Informacje o projekcie. Realizatorzy i patroni projektu. Informacja o projekcie. Główne założenia i cel projektu. Przebieg prac badawczych i doświadczenia. Realizacja projektu. Wyniki prac badawczych.
Uniwersytet Szczeciński -Lider projektu COMBIDATA Poland sp. z o.o. - Partner projektu
Zachodniopomorski Kurator Oświaty Wielkopolski Kurator Oświaty Lubuski Kurator Oświaty
Projekt „ Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! ” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt jest realizowany w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, lubuskim w okresie od października 2009 r. - sierpnia 2012 r. Zostaliśmy zakwalifikowani do projektu jako uczniowie klas pierwszych, gdyż będziemy uczestniczyć w projekcie praktycznie do końca gimnazjum, a dokładnie do sierpnia 2012 r., mając możliwość kompleksowego i bezpłatnego korzystania z działań, wydarzeń, atrakcji przewidzianych dla Nas w projekcie. W naszej szkole zostały utworzone dwie Uczniowskie Grupy Projektowe, które skupiły wszystkich chętnych uczniów do rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w obszarze wybranej kompetencji matematyczno- fizycznej.
W okresie realizacji projektu rozwijamy swoje kompetencje, a więc wiedzę i umiejętności w obszarze matematyki i fizyki poprzez udział w następujących działaniach projektowych : zajęciach pozalekcyjnych naszej Uczniowskiej Grupy Projektowej, prowadzonej przez Opiekuna grupy, wykładach pokazowych organizowanych w szkole, prowadzonych przez kadrę naukową uczelni wyższej, festiwalach uczelnianych, w przypadku gdy efekty pracy naszej grupy zostaną nagrodzone przez ekspertów uczelni.
Gęstość jest wielkością fizyczną, która określa stopień koncentracji materii i wyraża się wzorem: oznaczamy: - gęstość m - masa V - objętość Podstawową jednostką gęstości jest: lub
o gęstości
o Aleksandrze Friedmanie
z wartościami gęstości ciał stałych
z wartościami gęstości cieczy
z wartościami gęstości gazów
Następnie wykonywaliśmy doświadczenia nad wyznaczaniem gęstości: Ciał stałych o regularnych kształtach Ciał stałych o nieregularnych kształtach Cieczy Jak zmienia się gęstość wody w miarę dosypywania do niej soli, a następnie cukru.
masaobjętośćgęstośćsubstancja 25,24g14,76cm31318,6 kg/m3bakelit 102,79g13,94cm37371,6kg/m3cynk 129,5g15,4cm38409,09 kg/m3mosiądz 179,33g15,75cm311386,03kg/m3ołów 12,6g17,74cm3858 kg/m3drewno dąb 18,64g15,75cm31183,4 kg/m3plexiglas 108,69g14,92cm37284 kg/m3żeliwo szare
Zadanie 1 Gęstość aluminium wynosi 2600 kg/m3. Jaką masę ma kostka aluminiowa o krawędziach 2 cm? ρ = 2600 kg/m3 V= 2cm x 2cm x 2cm = 8cm3 = 0,000008m3 m = 2600 x 0, [kg/m3 x m3] = 0,0208 kg = 20,8g Odp.: Masa kostki aluminiowej wynosi 20,8g.
Zadanie 2 Czy litrowy słoik może pomieścić 1 kg mąki? Gęstość mąki wynosi 0,7 g/cm3. Dane: Szukane: Wzór: ρ = 0,7 g/cm3 V = ? p= m : v m= 1 kg = 1000g V = m : p V= 1000g : 0,7 g/cm3 = 1428,57cm3 Odp.: Jeden kg mąki nie zmieści się w 1 litrowym słoiku.
Zadanie 3 Ile wynosi ciężar bryłki żelaza o objętości 200 cm3? Gęstość żelaza wynosi 7,8 g/cm3. Dane: Szukane: Wzór: V= 200 cm3 m= ? p = m : v p= 7,8 g/cm3 m = 7,8 x 200 [ g/cm3 x cm3 ] = 1560g Odp.: Ciężar bryłki wynosi 1560g.