Teoria Żeglowania v 30.04.2014 Tomasz Jarzębski Telefon: 501 892 942, Żeglarz: SJM PZŻ/8211, Instruktor PZŻ: MIŻ4334, Instruktor ISSA: Inland 00420,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Na szczycie równi umieszczano obręcz, kulę i walec o tych samych promieniach i masach. Po puszczeniu ich razem staczają się one bez poślizgu. Które z tych.
Advertisements

Stowarzyszenie Świdnicki Klub Żeglarski
PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
Mechanika płynów.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 9 Mechanika płynów
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
Płyny – to substancje zdolne do przepływu, a więc są to ciecze i gazy
DYNAMIKA.
Dodawanie i odejmowanie wektorów
Wykład 2 Pole skalarne i wektorowe
BRYŁA SZTYWNA.
Wykład IX CIECZE.
Wykład Opory ruchu -- Siły tarcia Ruch ciał w płynach
Siły Statyka. Warunki równowagi.
Test 2 Poligrafia,
Test 1 Poligrafia,
Lekcja fizyki w kl.I gimnazjum Opracował mgr Zenon Kubat
Wielkości skalarne i wektorowe
DYNAMIKA Oddziaływania. Siły..
Napory na ściany proste i zakrzywione
WYKŁAD 10 METODY POMIARU PRĘDKOŚCI, STRUMIENIA OBJĘTOŚCI I STRUMIENIA MASY W PŁYNACH.
STATYKA PŁYNÓW 1. Siły działające w płynach Siły działające w płynach
Przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej
RÓWNANIE BERNOULLIEGO DLA CIECZY RZECZYWISTEJ
Przepisy.
RUCH HARMONICZNY F = - mw2Dx a = - w2Dx wT = 2 P
T Zsuwanie się bez tarcia Zsuwanie się z tarciem powrót.
„Moment Siły Względem Punktu”
Paradoks Żukowskiego wersja 2.1
1.
A. Krężel, fizyka morza - wykład 3
Taktyka Przed startem.
Podstawy mechaniki płynów - biofizyka układu krążenia
Windsurfing.
Prezentacja opracowana w ramach projektu „Na skrzydłach wiatru”
Kąty mgr Janusz Trzepizur.
Nawigacja v Tomasz Jarzębski Telefon: 501 892 942, Żeglarz: SJM PZŻ/8211, Instruktor PZŻ: MIŻ4334, Instruktor ISSA: Inland 00420, Instruktor.
siła cz.I W części I prezentacji: definicja siły jednostka siły
WŁAŚCIWOŚCI MATERII Zdjęcie w tle każdego slajdu pochodzi ze strony:
Siły, zasady dynamiki Newtona
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Elementy hydrodynamiki i aerodynamiki
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Budowa żaglówki.
Podejście do człowieka
dr inż. Monika Lewandowska
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
MECHANIKA 2 Wykład Nr 12 Zasady pracy i energii.
Siła elektrodynamiczna Małgorzata Mergo, Lidia Skraińska
Żeglarstwo Przygotowali: -Blasiński Marcin -Domagalski Dawid -Kajca Kacper -Kluzek Konrad -Nowak Przemysław.
1.
Opory ruchu. Zjawisko Tarcia
Zasady dynamiki Newtona. Małgorzata Wirkowska
Dynamika punktu materialnego
Dynamika ruchu obrotowego
Zastosowanie zasad dynamiki Newtona w zadaniach
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Zadania z drugiej zasady dynamiki. Zadania z drugiej zasady dynamiki.
Dynamika bryły sztywnej
Siła jako miara oddziaływania pomiędzy ciałami.
Niech f(x,y,z) będzie ciągłą, różniczkowalną funkcją współrzędnych. Wektor zdefiniowany jako nazywamy gradientem funkcji f. Wektor charakteryzuje zmienność.
Wówczas równanie to jest słuszne w granicy, gdy - toru krzywoliniowego nie można dokładnie rozłożyć na skończoną liczbę odcinków prostoliniowych. Praca.
PODSTAWY MECHANIKI PŁYNÓW
POTENCJALNY OPŁYW WALCA
1.
3. Siła i ruch 3.1. Pierwsza zasada dynamiki Newtona
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
1.
Zapis prezentacji:

Teoria Żeglowania v 30.04.2014 Tomasz Jarzębski Telefon: 501 892 942, Żeglarz: SJM PZŻ/8211, Instruktor PZŻ: MIŻ4334, Instruktor ISSA: Inland 00420, Instruktor ISSA: SEA 00394 http://www.pro-skippers.com/skipper/343

Przypomnienie z matematyki Wielkości skalarne Np.: Temperatura, IQ, liczba kartek w książce, czas, …. zwrot Długość Wielkości wektorowe Np.: Prędkość, Siła, przyspieszenie Kierunek A+B Wiatr B Wiatr Własny A A+B=C => B=C-A Wiatr Rzeczywisty Wiatr Pozorny

Róża Kursowa Prawy hals Lewy hals Wiatr Pozorny Kąt martwy Kąt graniczny Kursy ostre Bajdewind Półwiatr Ostry Bajdewind Pełny Półwiatr Ostry Baksztag Fordewind Pełny Róża wiatrów Kursy pełne Baksztag Fordewind

Przepływ (wiatr, woda) = siła Manometrem Teoria żeglowania; Czesław Marchaj rys 34

Żagiel FA - Siła Aerodynamiczna Obszar ciśnienia Niższego Siłą aerodynamiczna nazywamy sumę wszystkich sił powstających na skutek przepływu cząstek po dwóch stronach żagla z różnymi prędkościami. Obszar ciśnienia Niższego Struga Wiatru Obszar ciśnienia wyższego

Struga i co z tego wynika UWAGA! Intuicja nie zawsze działa Teoria żeglowania; Czesław Marchaj rys 36, rys 30

Kąt natarcia od 10° do 20° Wiatr

Żagle i ich środek 2 Ś.Oż Ś.Oż Ś.Oż 5

Siły na żaglu Ś.Oż – środek Ożaglowania FA – Siła aerodynamiczna FC – Siła ciągu FP – Siła przechylająca FA FP Dryf FC Ś.Oż Ruch

Kierunki trawers Kurs jachtu względem wiatru Kurs obserwowany trawers kilwater Kąt dryfu trawers Kurs rzeczywisty

Przebieranie żagli Wiatr Wiatr FC FP FA Wiatr FC FP FA Pracująca powierzchnia żagla Pracująca powierzchnia niwelująca dryf FC FP FA Wiatr Pracująca powierzchnia żagla FC FP Pracująca powierzchnia niwelująca dryf FA

względem wiatru rzeczywistego Róża kursów względem wiatru rzeczywistego Bajdewind fordewind Półwiatr Baksztag Kąt martwy Bajdewindy Półwiatr Baksztagi Fordewind

Siły hydrodynamiczne Dryf Th Fbo R Ś.Bo Ruch Ś.Bo Ś.Bo – Środek Bocznego oporu R – Opór hydrodynamiczny, siła hamująca Fbo – Boczna siła hydrodynamiczna Th – Wypadkowa siła hydrodynamiczna

FA FC FP Ś.Oż Th Fbo R Ś.Bo Ś.Oż – środek Ożaglowania FA – Siła aerodynamiczna FC – Siła ciągu FP – Siła przechylająca Ś.Bo – Środek Bocznego oporu R – Opór hydrodynamiczny, siła hamująca Fbo – Boczna siła hydrodynamiczna Th – Wypadkowa siła hydrodynamiczna

Nawietrzność i zawietrzność jachtu Jacht jest nawietrzny jeżeli wykazuje samoistną tendencję do ostrzenia do wiatru. Jacht jest zawietrzny jeżeli wykazuje samoistną tendencję do odpadania od wiatru. Jacht zrównoważony żegluje ustalonym kursem bez potrzeby kontroli sterem. Większość współczesnych jachtów charakteryzuje się niewielką nawietrznością.

Nawietrzność i zawietrzność jachtu Wiatr Jacht zrównoważony żaglowo Jacht zawietrzny Jacht nawietrzny

Co zrobić? Aby zwiększyć nawietrzność jachtu można: Zwiększyć powierzchnię tylnych żagli Zmniejszyć powierzchnię przednich żagli ( np. zrzucenie) Wybierać tylne żagle Luzować przednie żagle Zwiększyć zanurzenie dziobu Aby zwiększyć zawietrzność jachtu można: Zwiększyć powierzchnię przednich żagli Zmniejszyć powierzchnię tylnych żagli ( np. refowanie) Wybierać przednie żagle Luzować tylne żagle Zwiększyć zanurzenie rufy

Stateczność jachtów Zdolność powrotu przechylonego jachtu do pozycji pionowej wynika z współdziałania pary sił: siły wyporu oraz siły ciężkości. Siła wyporu zamocowana jest w środku wyporu a jej wektor skierowany pionowo w górę. Siła ciężkości zamocowana jest w środku ciężkości a jej wektor skierowany pionowo w dół. Para tych dwóch sił tworzy ramię prostujące. Im większa odległość pozioma pomiędzy środkiem wyporu i środkiem ciężkości, tym większa siła prostująca jacht. FP Ś. Oż Fw SC SW Ś.Bo Fbo FC

Kiedy jacht mieczowy się przewróci? SC – środek ciężkości SW – środek wyporu FW – siła wyporu FC – siła ciężkości d1 – ramię siły

Stateczność jachtu balastowego a mieczowego SC – środek ciężkości SW – środek wyporu FW – siła wyporu FC – siła ciężkości d1 – ramię siły JB d2 – ramię siły JM Jacht o stateczności ciężaru Jacht o stateczności kształtu

Stateczności jachtów kształtu, ciężaru, wielokadłubowce 30 60 90 Maksymalny moment prostujący 120 150 180 130 Katamaran Jacht o stateczności kształtu - mieczowy Jacht o stateczności ciężaru – kilowy Źródło: http://skotboats.blogspot.com/2011/01/stix-measure-of-seaworthiness.html

Siły na sterze Ś.Bo – środek Bocznego oporu FN – Siłę Naporu Strugi Fh FN Ś.Bo FS Ś.Bo – środek Bocznego oporu FN – Siłę Naporu Strugi FS – Siła skręcająca FH – Siła hamująca Ś.Bo FS Fh FN

Efektywność steru Ś.Bo S Fh FS FN Ś.Bo S FS Fh FN α Do 45° największa siła skręcająca przy najmniejszej sile hamującej! α

No co z tym cholernym sterem Oś obrotu 1 2 3 3 3 1 2 1 2

Jacht się położy. – Jacht postawi. Zagadka Płyniesz bajdewindem w dużym przechyle. Podnosisz miecz. Co się stanie? Jacht się położy. – Jacht postawi. Płynie łódka bajdewindem (45° na wiatr). Jakim kursem płynie jacht z naprzeciwka

Podsumowanie Teorii Żeglowania Im większa prędkość tym mniejsze ciśnienie 3 grupy sił na żaglu, burcie i sterze Środek ożaglowania wyznaczamy środkowymi trójkątów Ruch jachtu związany jest z siłą ciągu, a dryf z siłą przechylającą Dryf – płyń wyżej bo i tak spadniesz Przebieranie żagli powoduje: przepływ turbulentny większy przechył większy dryf mniejsza prędkość Jacht zrównoważony, nawietrzny i zawietrzny - zjawiska związane ze wzajemnym położeniem środków ożaglowania i oporu bocznego Stateczność kształtu (30O max 60O chlap) ciężaru (ok70O max 120O chlap) Efektywność wychylenia steru