Ratownictwo w wypadkach komunikacyjnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompatybilność grzejników niskotemperaturowych z pompami ciepła
Advertisements

Ergonomia.
Współpraca pomp z ich napędami przy różnych stanach pracy
Napędy hydrauliczne.
Oklejarka KB-4000 PUR Oklejarka KB-4000 PUR
Prowadzenie obserwacji w miejscu zdarzenia
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
„Dziecko świadkiem wypadku. Ratujmy i uczmy ratować”
SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO
TEMAT 3: Hydrauliczne urządzenia ratownicze
Kanalizacja ciśnieniowa.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO
Polski Producent Profesjonalnych Odkurzaczy PROFI
STALPAK TO SZTUKA PAKOWANIA.
UKŁAD HYDRAULICZNY SPYCHARKI BAT- M
TEMAT 3: Hydrauliczne urządzenia ratownicze
Kasy pancerne lekkie KPL.
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
Instrukcja montażu bagażnika dachowego na relingi Nr.kat
Prezentacja wyposażenia jednostki
OTWARCIE MIĘDZYGMINNEGO-POWIATOWEGO MAGAZYNU ds
SB 165 Chłodnica oleju 60 % MPa Zawór sterujący
Opracowanie: Anna Paluch LO im K. K. Baczyńskiego w Kozach Opiekun: Iwona Anioła.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP  część 2 Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych,
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP  część 1 Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych,
Wózek widłowy wysokiego podnoszenia nr. 28
Instalacja Parkietu Baltic LOC™
Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezp.
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
TEMAT 3: Hydrauliczne urządzenia ratownicze cz. 1
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych, ciężarowych.
Silniki. Silniki Silnik 2t Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie.
2. Powietrze jako czynnik roboczy.
Wypadki drogowe.
Sprężarki. Podział, budowa i zastosowanie.
1. Układy pneumatyczne..
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych, ciężarowych.
TEMAT 3: Hydrauliczne urządzenia ratownicze cz. 2
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych, ciężarowych.
Podczerwień.
Elementy geometryczne i relacje
Przegląd i budowa zaworów specjalnego przeznaczenia.
Ergonomia pracy przy komputerze.
Układ smarowania (olejenia)
Pompy Napędzane Pneumatycznie
TEMAT 3: Hydrauliczne urządzenia ratownicze Autorzy: Robert Czarnecki Maciej Gloger SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW.
TEMAT 30: Postępowanie ratownicze w czasie innych akcji komunikacyjnych autor: Piotr Fliciński SZKOLENIE PODSTAWOWE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP.
Autor: Łukasz Grzymkowski. str. 2  Elementy organizacji akcji ratownictwa technicznego na drogach;  Rozpoznanie i zabezpieczenie działań ratownictwa.
Autor: Bogdan Grzymowicz SZKOLENIE PODSTAWOWE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP.
TEMAT 25: Ratownicze zestawy hydrauliczne Autorzy: Robert Czarnecki Maciej Gloger SZKOLENIE PODSTAWOWE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP 2T/4P.
WYPADEK DROGOWY PODSTAWOWE ZADANIA RATOWNICZE ROZPOZNANIE
Amortyzator.
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
SZKOLENIA CZŁONKÓW JEDNOSTEK OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
Diagnostyka układu hamulcowego
Zgniatacz walcowy Gigant GT 1750
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
KLASYFIKACJA NA HYDROCYKLONACH W ZAMKNIĘTYCH UKŁADACH MIELENIA
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
HYDROCYKLONY KLASYFIKUJĄCE
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
Bezpieczeństwo działań
Podstawowe działania ratownicze
TEMAT 3: Hydrauliczne urządzenia ratownicze
Zapis prezentacji:

Ratownictwo w wypadkach komunikacyjnych

Informacje wstępne Wraz z rozwojem komunikacji w Polsce oraz brakiem dostosowywania dróg krajowych do zwiększającego się natężenia ruchu nastąpił wzrost liczby wypadków komunikacyjnych na drogach. Stanowi to coraz większe wyzwania dla Państwowej Straży Pożarnej. Należy do tego dołączyć także postęp w samej konstrukcji samochodów. Stwarza on problemy w samym sprzęcie gdyż okazuje się on w niektórych przypadkach niewystarczający. Konstruktorzy próbując zwiększyć bezpieczeństwo kierowców stwarzają dodatkowe utrudnienia dla strażaków. Aby zaradzić tym problemom Państwowa Straż Pożarna musi modernizować swoje techniki ratownicze a ich nieodzownym elementem powinny być praktyczne ćwiczenia organizowane dla strażaków pełniących służbę na podziale bojowym. Kolejnym problemem są także wypadki masowe spowodowane przez nieszczęśliwy zbieg okoliczności bądź zamachy terrorystyczne, których skutki mogliśmy zaobserwować na przykładzie zamachu na pociąg podmiejski w Hiszpanii.

Sprzęt hydrauliczny – rozpieracze Rozwarcie ostrza [mm] 835 Max. Siła rozpierania [kN/tony] 76/7,8 Max. Siła ciągnięcia[kN/tony] 48,5/4,9 Waga gotowego do użycia [kg] 18,3 Max ciśnienie robocze [bar] 720 Rozwarcie ostrza [mm] 686 Max. Siła rozpierania [kN/tony] 157/16 Max. Siła ciągnięcia[kN/tony] 83,4/8,5 Waga gotowego do użycia [kg] 18,6 Max ciśnienie robocze [bar] 720

maks. siła rozpierania [kN (tony)] : 160 / 16.3 rozwarcie ostrza do cięcia [mm] : 191 siła cięcia [kN (tony)] : 248.3 / 25.3 waga, gotowe do użycia [kg] : 10.5 przecina stal zbrojeniową do [mm] : 24 przecina płaskownik stalowy do [mm] : 80 x 10 maks. siła rozpierania [kN (tony)] : 200/ 20.4 rozwarcie do cięcia [mm] : 229 siła cięcia [kN (tony)] : 380 / 38.8 maks. siła ciągnięcia [kN (tony)] : 51 / 5.2 waga gotowe do użycia [kg] : 14.8 maks. ciśnienie robocze [bar] : 720 maks. siła rozpierania [kN (tony)] : 160 / 16.3 rozwarcie ostrzy do cięcia [mm] : 191 siłą cięcia [kN (tony)] : 248.3 / 25.3 maks. siła ciągnięcia [kN (tony)] : 9.3 / 3.0 waga gotowe do użycia (z akum.) [kg] : 14.8 przecina stal zbrojeniową do [mm] : 24 przecina płaskownik stalowy do [mm] : 80 x 10

Nożyce rozwarcie ostrza [mm] : 142 siła cięcia [kN (tony)] : 253 / 25.8 waga, gotowe do użycia [kg] : 8.9 maks. ciśnienie robocze [bar] : 720 rozwarcie ostrza [mm] : 40 siła cięcia [kN (tony)] : 135 / 13.8 waga, gotowe do użycia [kg] : 3.5 maks. ciśnienie robocze [bar] : 720

Rozpieracze kolumnowe siła rozpierania, 1-szy tłok [kN (tony)] : 217 / 22.1 siła rozpierania, 2-gi tłok [kN (tony)] : 81 / 8.3 skok, 1-szy tłok [mm] : 388 skok, 2-gi tłok [mm] : 354 maks. długość [mm] : 1275 waga, gotowe do użycia [kg] :18.5 maks. siła rozpierania [kN (tony):99.8 / 10.0 skok [mm] : 400 maks. długość [mm] : 965 liczba tłoków : 1 waga, gotowe do użycia [kg] : 12.0

Pompy ilość podłączonych narzędzi : 2 waga, gotowe do użycia [kg] : 75 silnik : 4-suwowy silnik spalinowy pompa : 2 x 2 stopniowa pompa tłokowa promieniowa pojemność zbiornika oleju [cc] : 4000 maks. wydajność [cc/min] : 2 x 2565 maks. ciśnienie robocze [bar] : 720 ilość podłączonych narzędzi : 1 waga, gotowe do użycia [kg] : 27 silnik : silnik elektryczny 230V-50Hz-1f 0,9 kW pompa : 2 stopniowa pompa tłokowa promieniowa pojemność zbiornika oleju [cc] : 2500 maks. wydajność [cc/min] : 2400 maks. ciśnienie robocze [bar] : 720

Urządzenia pneumatyczne Tam gdzie wymagana jest łagodnie stosowana siła, duża wysokość podnoszenia oraz nieograniczona zdolność dopasowania do istniejących warunków, poduszki podnośnikowe umożliwią błyskawiczne udzielenie pomocy. Od ponad dwóch dziesięcioleci mocne poduszki podnośnikowe o dużej powierzchni potwierdzają niezmiennie swoją przydatność dla straży pożarnej i służb ratowniczych, a także w przemyśle podczas skomplikowanych i utrudnionych akcji ratowniczych.

WYSOKOŚCI PODNOSZENIA: do 110 cm ZALETY: duża wysokość podnoszenia - do 110 cm równomierne rozłożenie siły przyłożenia podczas całej drogi podnoszenia niewielkie obciążenie podłoża lub niska wartość obciążenia punktowego - maks. 1.000 g/cm2 możliwość stosowania na miękkim, bagnistym lub zaśnieżonym podłożu możliwość dostosowania się wszystkich nierówności podłoża takich jak tłuczeń, otoczaki czy szyny duża wszechstronność - obejmują przedmiot wokół krawędzi - podnoszą oraz jednocześnie wywierają przy tym nacisk podnoszą przedmioty w sposób cichy, bezuderzeniowo i bezstopniowo do stosowania również w pozycjach pochylonych wskutek zastosowania cylindrycznej formy ma miejsce równomierne rozmieszczenie siły oraz taka sama stabilność we wszystkich punktach specjalne wzmocnienie wewnętrzne uniemożliwia wybrzuszanie się dolnej i górnej płyty - w ten sposób zapobiega się przecięciu poduszki przez ostre krawędzie poprzez zastosowanie zagłębień na dolnej i górnej płycie zmniejsza się skłonność do poślizgu na miękkim podłożu zwiększona stabilność pozioma wskutek zastosowania wzmocnienia wewnętrznego.

BEZPIECZEŃSTWO - 3 - 4 krotna wartość ciśnienia rozrywania w stosunku do wartości ciśnienia roboczego zwiększone bezpieczeństwo wskutek zastosowania dwóch poduszek tej samej wielkości powierzchnia przylegania jest większa od wysokości podnoszenia wszystkie poduszki są poddawane próbie kontrolnej z zastosowaniem ciśnienia o wartości 1,5 krotnie wyższej od wartości ciśnienia roboczego system skrętnego złącza kłowego na każdej poduszce znajduje się skrócona instrukcja obsługi tuleja ochronna przyłącza podwójna jednostka sterująca T, 2 zawory kulowe, 2 zawory bezpieczeństwa, 2 manometry, 2 złącza kłowe, uniemożliwiają niezamierzone, nadmierne napełnienie poduszek doświadczony, duża średnica węża, tym samym największe możliwe połączenie z zaworem bezpieczeństwa węże zasilania powietrzem w oprawie z obejmami o dwóch uszach, wskutek czego bardzo wysoka wytrzymałość na działanie sił rozrywających - 325 kg.

wymiary (dł x szer.) [waga] : 135 x 135 / 0.5 maks. skuteczna siła podnoszenia [kN (tony)] : 10 / 1.0 maks. wysokość [mm] : 76 wymiary (dł x szer.) [waga] : 135 x 135 / 0.5 grubość wraz z profilem [mm] : 22 maks. ciśnienie robocze [bar] : 8 maks. skuteczna siła podnoszenia [kN (tony)] : 670 / 68.4 maks. wysokość [mm] : 521 wymiary (dł x szer.) [waga] : 917 x 917 / 23.5 grubość wraz z profilem [mm] : 25 maks. ciśnienie robocze [bar] :8.0

Zestaw zawiera: - 1 pokrowiec do przechowywania 2 poduszki pneumatyczne - reduktor ciśnienia - 2 specjalne węże niskociśnieniowe - podwójny układ sterujacy zestaw naprawczy nośność (para) [kN (tony)] : 39.2 / 4 wymiary (w przechowywaniu dł x szer)[mm]: 700 x 700 waga (para) [kg] : 9 wysokość (nie napompowanej) [mm] : 60 wysokość (napompowanej) [mm] : 620 pojemność dla powietrza (para) [l] : 460 maks. ciśnienie robocze [bar] : 0.5

Metody działań przy wypadkach samochodów osobowych

W przypadku wystąpienia wycieku paliwa należy położyć warstwę piany pod samochód, a także odłączyć akumulator oraz poduszki powietrzne

Stabilizacja pojazdu przy pomocy klocków PRZYKŁADOWE USTAWIENIE KLOCKÓW

Przykładowe kliny

Osłona kierownicy zabezpieczająca poszkodowanych jak i ratowników przed ewentualnym uruchomieniem się poduszki powietrznej

Wyważanie drzwi

Rozmieszczenie łańcuchów oraz desek przy odciąganiu kolumny Kierowniczej, ważnym elementem są tutaj deski lub inne podobne elementy, które będą zapobiegały wbijaniu się łańcucha w karoserię.

Powoduje to powstanie szczeliny wystarczająco dużej Narzędzie huligan umieszczamy płaskim końcem w szczelinie Następnie przekręcamy je o 90 o Powoduje to powstanie szczeliny wystarczająco dużej Aby móc rozpocząć prace narzedziami hydraulicznymi

Miejscami rozpierania są mocowania zawiasów.

ODCINANIE DACHU Obcinanie tylnego słupka jest bardzo pracochłonne Pochłania dużo czasu Mogą być w nim zamontowane naboje do kurtyn bocznych ODCINANIE DACHU

Wyważanie zamka gwarantuje szybkie otwarcie drzwi, lecz ich całkowite usunięcie wymaga usunięcia zawiasów

RATOWNICTWO MEDYCZNE To bardzo ważna część AKCJI RATOWNICZEJ Nie da się go omówić na Kilku slajdach

Elementy ratownictwa medycznego: Założenie kołnierza usztywniającego część szyjną kręgosłupa. Zatamowanie krwotoków. Osłonięcie poszkodowanego przed dodatkowymi obrażeniami spowodowanymi akcją ratowniczą ( ostre krawędzie, „odskoczenie” części samochodu podczas cięcia 4. W przypadku złamań zastosowanie szyn Kramera. 5. Wyciągnięcie poszkodowanego w sposób zapewniający jak najmniejsze ruchy kręgosłupa ofiary (ratownicy trzymają poszkodowanego podczas wyciągania o ile jest to możliwe w kilku miejscach: ręce, nogi, tułów), utrzymywanie głowy ofiary w stałej pozycji. 6. Jeżeli jest to możliwe należy przy wyciąganiu użyć deski ortopedycznej np. poprzez włożenie jej pomiędzy plecy ofiary a oparcie fotela Należy zastosować także folię życia w momencie wyciągnięcia ofiary na zewnątrz lub w przypadku przedłużającej się akcji wydobywania poszkodowanego przykryć go wewnątrz samochodu.

Wszystko w porządku jeżeli samochód wygląda tak

ALE CZASEM TRZEBA PRACOWAC Z TAKIMI

I CO WTEDY