ZDYSCYPLINOWANY OPIS JĘZYKÓW NATURALNYCH I KORPUSY TEKSTÓW Proseminarium doktoranckie 2013/2014, semestr letni Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
WYKŁAD 6 ATOM WODORU W MECHANICE KWANTOWEJ (równanie Schrődingera dla atomu wodoru, separacja zmiennych, stan podstawowy 1s, stany wzbudzone 2s i 2p,
Filtracja obrazów cd. Filtracja obrazów w dziedzinie częstotliwości
Liczby pierwsze.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
FAMILIADA.
Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego
„Słucham i mówię” 2. Pojazdy.
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
1. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
4. Wprowadzenie do nauki o języku A1NJ
Klasyfikacja systemów
Dyskretny szereg Fouriera
Transformacja Z (13.6).
PLAN EWAKUACJI II piętro lewe skrzydło
Projektowanie Stron WWW
Rok 2013 jeszcze trwa, rozpoczął się ostatni kwartał tego roku, ale jaki wspaniały. Od malowanej brązem i złotem jesieni, pełnej koszy pachnących grzybów.
Wyrażenia algebraiczne
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
MISTRZOSTWA BYDGOSZCZY
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Obserwatory zredukowane
Stabilność Stabilność to jedno z najważniejszych pojęć teorii sterowania W większości przypadków, stabilność jest warunkiem koniecznym praktycznego zastosowania.
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
Kalendarz 2011 Oto ciekawy kalendarz, który zaprojektował
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Powtórzenie materiału
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Galeria zdjęć Projekt edukacyjny „Wiem, co jem” realizowany w ramach
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Plan prezentacji Zarys projektu Geneza tematu
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
ćwiczenia, mgr inż. Mateusz Molasy B4 4.23
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Dekompozycja Kalmana systemów niesterowalnych i nieobserwowalnych
Wykład 22 Modele dyskretne obiektów.
Lekcja 13 Strona 15. Lekcja 13 Strona 16 Lekcja 13 Strona 17 Vertical primary and secondary Tesla coil Jacobs ladder.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
1.
Wolfek,Mario, Kamila,Natalia i Zibi in Zachód słońca na Malcie przed imprą
Obserwowalność i odtwarzalność
11. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy” 2013/2014
Stabilność Stabilność to jedno z najważniejszych pojęć dynamiki systemów i teorii sterowania W większości przypadków, stabilność jest warunkiem koniecznym.
Ankieta Czy jesteś zadowolony z pracy TAK 45 % Samorządu Uczniowskiego Nie 55%
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
W2 Modelowanie fenomenologiczne I
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
ZOSTAŃ SPORTOWYM KOKSEM SP 11 TYM KTÓRY OCZARUJE KOMISJĘ SĘDZIOWSKĄ.
Kalendarz 2020.
ZDYSCYPLINOWANY OPIS JĘZYKÓW NATURALNYCH Proseminarium doktoranckie 2014/2015, semestr letni Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego.
10. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
Spotkanie 5 Wstęp do GFJP: jak to chodzi....  Definicja pewnego zbioru wyrażeń (np. zbioru „język polski”).  Różne aparaty: ST, EST, GB, GPSG, HPSG,…
Proseminarium doktoranckie 2015/2016, semestr letni WSPÓŁCZESNE NARZĘDZIA OPISU LINGWISTYCZNEGO POLSZCZYZNY Proseminarium doktoranckie 2015/2016, semestr.
Zapis prezentacji:

ZDYSCYPLINOWANY OPIS JĘZYKÓW NATURALNYCH I KORPUSY TEKSTÓW Proseminarium doktoranckie 2013/2014, semestr letni Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka Polskiego UW wt , pok. 1 Konsultacje: wt , pok. 1 Strona internetowa:

Spotkanie 12 O podmiocie-mianowniku form nieosobowych (wszystkich)

Krytyka aparatu schematów zdaniowych: Marek Świdziński, „Realizacje zdaniowe podmiotu-mianownika, czyli o strukturalnych ograniczeniach selekcyjnych”, [W:] Opisać słowa. Materiały ogólnopolskiej sesji naukowej w rocznicę śmierci Profesor Danuty Buttler „Teoretyczne i metodologiczne zagadnienia leksykologii” Warszawa 4-5 marca 1992 r., red. A. Markowski, Warszawa 1992, Marek Świdziński, „Dalsze kłopoty z bezokolicznikiem”, [W:] Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne, red. Jadwiga Sambor, Jadwiga Linde-Usiekniewicz, Warszawa 1993, Marek Świdziński, „O ograniczeniach aparatu pojęciowego schematów zdaniowych”. [W:] Studia lingwistyczne ofiarowane Profesorowi Kazimierzowi Polańskiemu na 70-lecie Jego urodzin. Katowice Punkt wyjścia

Wydaje się, że pada. Marię martwi, że pada. Martwi mnie, że pada. Świgra nie analizuje. Marię martwi, że pada. Fraza zdaniowa, że pada: równoważnik fno w mianowniku czy niemianowniku? Podmiot? MARTWIĆ : czasownik czy czasownik niewłaściwy? Marię zaczęło martwić, że pada. Interpretacja leksemu ZACZĄĆ : czasownik czy czasownik niewłaściwy? 4 Problemy

5

6

7

8

Skąd czasownik ZACZYNAĆ wie o ograniczeniu selekcyjnym czasownika MARTWIĆ (tego „na podmiot”)? Czy bezokolicznik ma podmiot? Pusty? Czy imiesłów ma podmiot? Czy bezosobnik ma podmiot? Czy gerundium ma podmiot? 9 Problemy dalsze

martwić [Vi 6a]: 0{PZ/ZE};11{PZ/ZE} B; 21 B+N V-0: Pogoda martwi. Martwi, że tak zimno. V-11: Jan martwi matkę. Matkę martwi, że jest kryzys. Matkę martwi, czy zdążymy. Matkę martwi, żeby się nie spóźnić. V-21: Jan martwi rodziców swoim zachowaniem. Jan martwi rodziców tym, że nienawidzi szefa. 10 Ramki dla MARTWIĆ

martwić się [Vi 6a]: 0; 11 N; 12 o ‑ B/z powodu ‑ D; 17 [PZ/ZE/BY]&[o ‑ V-0: Jan martwi się. V-11: Jan martwi się pracą. V-12: Jan martwi się o pracę//z powodu pracy. V-17: Jan martwi się, że wyrzucą nas z roboty. Jan martwi się tym//o to, że wyrzucą nas z roboty. Jan martwi się, kogo wyrzucą. Jan martwi się tym//o to, kogo wyrzucą. Jan martwi się, żeby nas nie wyrzucili. Jan martwi się tym//o to, żeby nas nie wyrzucili. 11 Ramki dla MARTWIĆ SIĘ

Fraza zdaniowa – wymagana. Jaka pozycja: podmiot- mianownik czy dopełnienie (niemianownik?)? (1) Test koordynacji: (a) koordynacja różnych realizacyj: Martwi matkę, kogo przyniosło, i jeszcze jedna rzecz. Martwi matkę to, kogo przyniosło, i jeszcze jedna rzecz. (b) koordynacja w nadrzędniku „członu wspólnego”: * Że jest kryzys, nie tylko matkę martwi, ale również Jan się martwi. Że jest kryzys, i Jan twierdzi, i wszystkim wiadomo. 12 Podmiot czy dopełnienie?

(2) Zdanie bez podmiotu: (*) Martwiono matkę, że jest kryzys. Martwiono matkę tym, że jest kryzys. (3) Mianownik czy biernik? Co martwi matkę? Co nie martwi matki? (*) Czego nie martwi matki? Matki nie martwi to, że jest kryzys. * Matki nie martwi tego, że jest kryzys. 13 Podmiot czy dopełnienie?

(4) Test imiesłowowy: Że jest kryzys, matkę martwi, nas zdumiewając. Jan matkę martwi, nas zdumiewając. Jan matkę martwi, ciągle płacząc. Pogoda matkę martwi, ustawicznie się pogarszając. * Że jest kryzys, szkoda, nas zdumiewając. * Żal Jana, nas zdumiewając. 14 Podmiot czy dopełnienie?

(5) A konwersy bierne? Że jest kryzys, matka była martwiona. Matka była martwiona przez to, że jest kryzys. Matka była martwiona tym, że jest kryzys. Piotr martwi matkę. Matka jest martwiona przez Piotra. Kryzys martwi matkę. (* ) Matka jest martwiona przez kryzys. MARTWIĆ ‘być czyimś zmartwieniem’ – nie pasywizuje się! 15 Podmiot czy dopełnienie?

(6) Gerundia: Jan martwi matkę. Jana martwienie matki [mi się nie podoba.] Martwienie matki przez Jana [mi się nie podoba.] Kryzys martwi matkę. * Kryzysu martwienie matki [mi się nie podoba.] Martwienie matki, że jest kryzys, mi się nie podoba. To, że jest kryzys, martwi matkę. * Tego, że jest kryzys, martwienie matki [mi się nie podoba.] 16 Podmiot czy dopełnienie?

BAWIĆ 1 nd6a 1.1 {PZ/ŻE} B; 1.5 PRZYS; 2.1 B+N; 2.9 B+ŻE&N BOLEĆ 1 nd7a 1.1 {ŻE} B$; 2.2 $ B+o-B BYĆ 1 nd12 0 ; 1.1 [{ŻE} N]/M/D/$C; 1.2 z-D/przy-Ms/na-Ms/w-Ms; 1.3 {BY/PZ/ŻE}M"; 1.5 PRZYS$ (=> NIE BYĆ) BYWAĆ 1 nd1 0 {ŻE}; 1.1 {ŻE} N; 1.2 z-D/z-N/przy-Ms/$na-Ms/$w-M­s; 1.3 M"; 1.5 PRZYS$ (=> NIE BYWAĆ); CIESZYĆ nd6b 1.1 {ŻE} B DENERWOWAĆ nd4 1.1 {ŻE} B DOJŚĆ 1 dk12 0 ; 1.1 D; 1.2 {PZ/ŻE} do-D$; 1.5 PRZYS; 1.7 [PZ/ŻE]&([do-D/D] DRAŻNIĆ nd6a 1.1 {ŻE} B; 2.1 B+N Czasowniki z podmiotem zdaniowym

Typy fzd w pozycji podmiotu: ŻE Martwi nas, że pada. BY Jana kusi, żeby przyjść. PZ Kogo wezwą, zależało od Jana. KIEDY//JEŚLI Wystarczy, kiedy//jeśli zapłacisz. 18 Czasowniki z podmiotem zdaniowym

Mieszaności: Martwi nas, że pada//czy będzie padać. Przyszło mi do głowy, że zostanę//żeby zostać. Zależność od negacji (lub pytajności): Zdarza się, że słabszy wygrywa. ? Nie zdarza się, że słabszy wygrywa. Nie zdarza się, żeby słabszy wygrywał. Czy zdarza się, że słabszy wygrywa//żeby słabszy wygrywał? 19 Czasowniki z podmiotem zdaniowym

Postulat: wymaganie mieszane. Pewne czasowniki dopuszczają realizację podmiotu-mianownika przez fzd. Ograniczenie selekcyjne!!! Coś takiego – w GFJP: MIE21, MIE2, MIE3. Banał z punktu widzenia formalnego... Czy są czasowniki z wyłączną realizacją zdaniową podmiotu- mianownika? Dość, że nie przyjdę. – Dość tych kłamstw! (???) Nieprawda, że nie przyjdę. Gorzej, że nie przyjdę. 20 Ograniczenie selekcyjne

Konsekwencja//Analogia: dlaczego nie uznać, że fzd bywa realizacją innego wymagania (np. fno niemianownikowej, fpno)? Jan martwi się, że jest kryzys, i stanem zdrowia teściowej. Zdradzili nam, kto to jest, oraz kilka innych szczegółów. Pytał, za co siedzę, i o żonę. 21 Konsekwencja

Są kłopoty boleśniejsze: On chce wódki i popalić. Uczył ich do egzaminu albo na czeladników. U Sowietów bywałem w górach lub żeglować. Marii Szupryczyńskiej koncepcja pozycji składniowej. ) 22 (nawiasem mówiąc:

CHCIEĆ, KAZAĆ, MÓC, RADZIĆ, ZACZĄĆ : czasowniki wymagające czasownika Jan radził przyjść. * Jan radził się zmierzchać. CZAS, MOŻNA, MÓC 1, SZKODA, WYDAWAĆ SIĘ 1 : czasowniki niewłaściwe wymagające czasownika Czas//Można//Szkoda tam iść. * Czas//* Można//* Szkoda dnieć. MÓC 2, WYDAWAĆ SIĘ 2 : czasowniki niewłaściwe wymagające czasownika niewłaściwego Wydaje się tam iść. Wydaje się brakować. 23 Jednostki werbalne wprowadzające bezokolicznik

Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. Matkę powinno było martwić, że jest kryzys. Matkę może martwić, że jest kryzys. Matkę powinno było móc zacząć martwić, że jest kryzys. ZACZĄĆ, POWINNO, MÓC : czasowniki czy czasowniki niewłaściwe? Zaczęło płakać. : ZACZĄĆ 1 – czasownik Zaczęło mżyć.: ZACZĄĆ 2 – czasownik niewłaściwy A w naszych przykładach? 24 Kłopoty następne

Matkę zaczęło martwić dziecko. Matkę powinno było martwić wszystko. Matkę może martwić pogoda. Matkę powinna zacząć przestawać martwić Agnieszka. Co jest podmiotem? Czego to podmiot? Czyim ograniczeniem selekcyjnym „na podmiot” jest dopuszczenie fzd? 25 Kłopoty następne

Podmiot? Matkę zaczęło martwić dziecko. Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. Czyj? Matkę zaczęło martwić dziecko. Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. Ograniczenie selekcyjne – czyje? Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. * Matkę zaczęło częstować, że jest kryzys. 26 Kłopoty następne

Postulat: podmiot bezokolicznika (Mielczuk). Podmiot jako wymóg bezokolicznika:  bezokolicznik czasownika: wymóg podmiotu niepustego,  bezokolicznik czasownika niewłaściwego: wymóg podmiotu pustego (= braku podmiotu). 27 Podmiot bezokolicznika

Realizacje wymogu podmiotu bezokolicznika: (a) fraza nominalna w mianowniku (wyżej w hierarchii) Jan zaczyna spać. Jan śpi. (b) fraza nominalna w celowniku (wyżej w hierarchii) Jan kazał Piotrowi spać. Piotr śpi. Przyszło Piotrowi spać. Piotr śpi. 28 Podmiot bezokolicznika

(c) słowo puste (wyżej w hierarchii) Ø Szkoda płakać. wobec: Szkoda Piotrowi płakać. (bez zera? z zerem koreferencjalnym z celownikiem?) * Szkoda mżyć. U nas, dniejąc, zawsze się wypogadza. Bolesne: w SGJP nie ma dniejąc. W Google’u – też nie ma Podmiot bezokolicznika

Wymóg podmiotu bezokolicznika to nie wymaganie w sensie syntactic implication, tylko pakiet cech składniowych. Ale: Matkę zaczęło martwić dziecko. Dziecko zaczęło. Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. (*) Że jest kryzys, zaczęło. Fizyczna obecność cudzego podmiotu – konieczna (?). 30 Podmiot bezokolicznika

Bezokolicznik jest leaky – jego cechy składniowe podciekają nadrzędnik: (a) ograniczenie selekcyjne: Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. (b) uzgodnienia rodzaju i liczby: Jan zaczyna być wesolutki. Jan kazał nam być wesolutkimi. Szkoda być wesolutkim//wesolutką//wesolutkimi. 31 Podmiot bezokolicznika

Czy nasze czasowniki z ograniczeniem „na podmiot” wszędzie pasują? * Pora martwić matkę, że oni przyjdą. Pora Janowi martwić matkę, że oni przyjdą. Pora upewnić matkę, że oni przyjdą. * Szkoda było dojść do nas, że Jan przegrał. Szkoda było mówić do nas, że Jan przegrał. * Można się wydawać, że masz rację. Można się założyć, że masz rację. 32 Ograniczenie wewnątrz ograniczenia

Jan szedł, płacząc. Szkoda iść, płacząc. * Szkoda czasu, płacząc. Maria nie przyszła, poczuwszy się oszukana//oszukaną. Jan kazał jej iść, udając głupiego. Jan kazał jej iść, udając głupią. * Jan kazał jej iść, udając głupich. 33 Podmiot imiesłowu

? Widziałem Jana idącego podskakując. ? Przyglądałem się Marii przemawiającej pozując na wykształconą. ? Rozmawiałem ze skrzypkami siedzącymi udając zmęczonych. 34 Podmiot imiesłowu przymiotnikowego

Wyglądano na głupich. * Wyglądano na głupiego. * Wyglądano na głupią. Chciano udawać wykształconych. * Chciano udawać wykształconego. * Chciano udawać wykształconą. * Chciano udawać wykształcone. 35 Podmiot bezosobnika

Redefinicja inwentarza i definicji klas gramatycznych: ewentualne wybicie czasowników niewłaściwych (różne sposoby...). Nowy zestaw schematów zdaniowych (bez tych z fzd). Co zamiast: rozszerzenie idei wymagań mieszanych. Implementacja podmiotu zdaniowego i podmiotu form niefinitywnych. 36 Dalsze opcje//zadania

Dziękuję za uwagę! 37