Wprowadzenie do UML dr hab. inż. Kazimierz Subieta profesor PJWSTK.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
7. Metody analizy i modelowania strukturalnego SI
Advertisements

Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Projektowanie aplikacji równoległych Jarosław Kuchta.
Programowanie obiektowe
Diagramy stanów i diagramy aktywności
Modelowanie przypadków użycia
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Studia Podyplomowe IT w Biznesie Inżynieria Oprogramowania
Część 2 OiZPI Iteracyjny przyrostowy model cyklu życiowego Rational Unified Process™ w materiałach wykorzystano: K.Subieta: Budowa i integracja systemów.
OiZPI Część 5 narzędzia CASE w materiałach wykorzystano:
Język UML (Unified Modelling Language)
UML Unified Modeling Language
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Projektowanie systemów informacyjnych
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych Politechniki Łódzkiej UML- Unified Modeling Language Ujednolicony Język Modelowania UML jest standardowym.
Cykle życia oprogramowania
Inżynieria Oprogramowania dla Fizyków
Projektowanie systemów informacyjnych
UML - Unified Modeling Language
Diagramy klas w języku UML
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie - wprowadzenie
Projektowanie dynamiki - diagramy interakcji
Najbardziej popularną metodologią tworzenia obiektowych modeli systemów informatycznych (przydatną szczególnie na etapie ich projektowania) jest język.
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
Analiza i projektowanie systemów informacyjnych
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
C.d. wstępu do tematyki RUP
Unified Modeling Language graficzny język wizualizacji, specyfikowania, tworzenia i dokumentowania systemów informatycznych.
Nadstruktura języka UML w wersji 2.2 Część V Wdrożenie (pakiet UML::Deployments)
Infrastruktura języka UML w wersji 2.2
Modelowanie w Visual Studio 2010
UML 2.x Robert Pająk.
Model przestrzenny Diagramu Obiegu Dokumentów
Wykład 1 – część pierwsza
MDA – Model Driven Architecture
- obiektowej metodyki analizy i projektowania SI
Podsumowanie metodologii OMT
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
(Unified Modeling Language)
Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Model obiektowy bazy danych
Komputerowe wspomaganie projektowania
Analiza jako początek i podstawa zmian w systemie informatycznym.
Michał Sipek Piotr Kapciak
UML – Unified Modeling Language (1) Bartosz Baliś, Na podstawie, m.in.: Introduction to UML: Structural and Use Case Modeling, Cris Kobryn Projektowanie.
Projekt modułu Nazwa całego projektu Nazwa modułu Imię i Nazwisko Inżynieria Oprogramowania II dzień, godzina rok akademicki W szablonie na niebiesko zamieszczone.
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
Geneza obiektowości Obiektowość jest stosunkowo nową ideologią, która wynika z zaobserwowanych wad istniejącego świata i podaje jakąś receptę, jak te wady.
Obiekty COM Przemysław Buczkowski. Plan prezentacji 1.Wprowadzenie do COM 2.Historia standardu 3.Jak działa COM 4.Interface IUknown 5.Paradygmaty COM.
Wstęp do systemów informatycznych Model przypadków użycia.
E. Stemposz. Wprowadzenie do UML, Wykład 1, Slajd 1/24 Wykład 1 Wprowadzenie do UML dr inż. Ewa Stemposz
E. Stemposz. Rational Unified Process, Wykład 10, Slajd 1 wrzesień 2002 Powrót Studia Podyplomowe IT w Biznesie Rational Unified Process Wykład 10 Przepływ.
E. Stemposz. UML, Diagramy komponentów i wdrożeniowe, Wykład 11, Slajd 1/24 Wykład 11 Diagramy komponentów i wdrożeniowe dr inż. Ewa Stemposz
MAS Rafał Hryniów. Agenda  Zasady  Referaty  Projekt  Kolosy.
Inżynieria systemów informacyjnych
Projektowanie aplikacji internetowych
Wykład 1 – część pierwsza
Modelowanie i analiza systemów informatycznych
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie systemów informatycznych Wykład 1 - Wprowadzenie
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do UML dr hab. inż. Kazimierz Subieta profesor PJWSTK

Unified Modeling Language (UML) RATIONAL SOFTWARE CORPORATION http://www.rational.com/uml (dokumentacja on line) UML 0.8-0.9, styczeń 1995 - wrzesień 1996 UML 1.0, styczeń 1997, przesłany do OMG UML 1.1, koniec 1997, zatwierdzony jako składnik standardu OMG UML 1.3, kwiecień 1999 (mówi się o wersji 1.4, ale brak danych) Połączone siły trzech znanych metodologów oprogramowania: Grady Booch Ivar Jacobson James Rumbaugh

UML: Krótka charakterystyka (1) UML cieszy się aktualnie bardzo dużą popularnością. Prawdopodobnie przez wiele najbliższych lat będzie dominował w obszarze analizy i projektowania. UML jest metodyką projektowania ? Definicja podana przez Rational [http://www.rational.com/uml] : "The Unified Modeling Language (UML) is a language for specifying, constructing, visualizing, and documenting the artifacts of a software-intensive system." Notacja UML, która opiera się o podstawowe pojęcia obiektowości może być wykorzystana w dowolnej metodyce. Pojęcia UML, wynikające z doświadczenia jej twórców, mają w założeniu przykrywać większość istotnych aspektów modelowanych systemów. UML jest składową standardu OMG (CORBA). Nie wszyscy są zachwyceni UML. Niektórzy specjaliści uważają go za twór przereklamowany: niestabilny, zbyt ciężki, źle zdefiniowany. UML ma konkurentów w postaci metodyki i notacji OPEN, “design by contracts” oraz innych.

UML: Krótka charakterystyka (2) Wady i zalety metodyk, których autorami są twórcy UML: OMT (Rumbaugh): dobry do modelowania dziedziny przedmiotowej. Nie przykrywa dostatecznie dokładnie zarówno aspektu użytkowników systemu, jak i aspektu implementacji (konstrukcji). OOSE (Jacobson): dobrze podchodzi do kwestii modelowania użytkowników i cyklu życiowego systemu. Nie przykrywa dokładnie modelowania dziedziny przedmiotowej jak i aspektu implementacji (konstrukcji). OOAD (Booch): dobrze podchodzi do kwestii projektowania, konstrukcji i związków ze środowiskiem implementacji. Nie przykrywa dostatecznie dobrze fazy rozpoznania i analizy wymagań użytkowników. Istnieje wiele aspektów projektowania systemów, które nie zostały przykryte przez żadną z wyżej wymienionych metodyk, np. włączenie prototypowania w cykl życiowy, rozproszenie i komponenty, przystosowanie notacji do preferencji projektantów i inne. Celem UML jest przykrycie również tych aspektów.

Diagramy definiowane w UML Diagramy przypadków użycia (use case) Diagramy klas, w tym diagramy pakietów Diagramy dynamiczne (behavior): Diagramy stanów Diagramy aktywności Diagramy interakcji: Diagramy sekwencji Diagramy współpracy (collaboration) Diagramy implementacyjne: Diagramy komponentów Diagramy wdrożeniowe (deployment) Diagramy te zapewniają uzyskanie wielu perspektyw projektowanego systemu w trakcie jego budowy.

Model a diagram; modele w UML Model - pewna abstrakcja projektowanego systemu, widziana z określonej perspektywy, na określonym poziomie szczegółowości. Diagram - środek służący do opisu modelu. Model może być opisany przy pomocy wielu diagramów. Dany element modelu może pojawiać się na wielu diagramach jednego modelu. Dwa najważniejsze modele w UML, wykorzystywane w fazie analizy, to: model przypadków użycia opisujący system widziany z perspektywy jego przyszłego użytkownika (za pomocą diagramów przypadków użycia), model obiektowy przedstawiający statyczną budowę, czyli strukturę systemu (za pomocą diagramów klas i diagramów obiektów). Diagram klas może zawierać obiekty. Diagram obiektów nie zawiera klas, ale wyłącznie obiekty. Głównym zadaniem pomocniczego modelu dynamicznego (zachowań) jest wypełnienie diagramu klas metodami wynikłymi z analizy zachowania systemu w trakcie wykonywania zadań, gdzie zadaniem może być np. realizacja przypadku użycia czy też jednego konkretnego scenariusza danego przypadku użycia.

Stereotypy Stereotypy są jednym z mechanizmów rozszerzalności UML. Dają możliwość definiowania nowych elementów, co ułatwia przystosowanie UML do specyficznego procesu, do preferencji użytkownika oraz pozwala na uszczegóławianie semantyki modelu: Stereotypy są wyrażeniami językowymi umożliwiającymi metaklasyfikację elementów modelu. Istnieje lista stereotypów dla każdego rodzaju elementów UML. Element modelu może mieć co najwyżej jeden stereotyp. Są stereotypy predefiniowane, ale użytkownicy mogą też definiować własne stereotypy. Stereotypy mogą mieć implikacje semantyczne (ograniczenia). Notacja: <<nazwa stereotypu>> lub ikona.

Wartości etykietowane Wartości etykietowane są następnym z mechanizmów rozszerzalności UML Wartość etykietowaną stanowi ciąg znaków o postaci: słowo kluczowe = wartość. Listę wartości etykietowanych (oddzielonych przecinkami) umieszcza się w {}. Dowolny element modelu może być skojarzony z listą wartości etykietowanych. Przykłady list wartości etykietowanych: {autor = “Jan Nowak”, termin zakończenia = “31 Maja 1999”, status = analiza} {abstract = TRUE} można skrócić do {abstract} W ten sposób można na diagramach umieścić dowolną dodatkową informację. Zakłada się, że narzędzia CASE umożliwią odszukanie odpowiedniego elementu na podstawie słowa kluczowego i skojarzonej z nim wartości. Uwaga: wartości etykietowane służą raczej do opisu pojedynczego elementu modelu niż do metaklasyfikcji (patrz: stereotypy).