Temat: Fryderyk Chopin. Polski preromantyzm i romantyzm. Podręcznik: str. 99, 102-104. M. K. Ogiński Polonez „Pożegnanie Ojczyzny”
Od 1926 roku co 5 lat w Warszawie rozgrywany jest Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Przystępują do niego młodzi pianiści z całego świata. Grają wyznaczone utwory Chopina i są oceniani przez jury. Są to jakby „mistrzostwa świata” w grze na fortepianie. Jak myślisz: co w grze młodych pianistów może być ocenione przez jury? Czy Konkurs Chopinowski można porównać do zawodów sportowych? Czy konkursy tego rodzaju są potrzebne? Jakie są ich plusy i minusy?
Konkurs Chopinowski 2010 Yulianna Avdeeva I miejsce Złoty medal http://www.youtube.com/watch?v=dxYkm7G-EkA Konkurs Chopinowski 2010 http://www.youtube.com/watch?v=O_N0gob0hCQ Ingolf Wunder II miejsce Ulubieniec publiczności
1. Etiuda c-moll op. 10 nr 12 „Rewolucyjna” wyk. Martha Argerich Etiudy to zazwyczaj krótkie utwory o charakterze ćwiczeniowym. Ich celem jest opracowanie jakiegoś problemu technicznego, np. szybkich pasaży. Etiudy Chopina są czymś znacznie bardziej artystycznym. Wyrażają wewnętrzne przeżycia kompozytora. Chopin skomponował tę etiudę pod wpływem wiadomości o Powstaniu Listopadowym. Krakowskie Przedmieście. Tu mieszkał Chopin, tu toczyły się walki Powstania Listopadowego. Tu, w kościele Świętego Krzyża jest serce Chopina 1. Etiuda c-moll op. 10 nr 12 „Rewolucyjna” wyk. Martha Argerich
2. Mazurek B-dur op. 7 nr 1 wyk. Artur Rubinstein Chopin jako nastolatek fascynował się muzyką ludową. Zaczerpnął z niej rytmy, skale, ozdobniki i połączenia dźwięków zupełnie nieznane w salonach Europy. Dzięki temu wzbogacił język muzyczny i wskazał drogę rozwoju romantycznej muzyki. Mazurki są zawsze skoczne, w metrum na 3, mienią się różnymi nastrojami. 2. Mazurek B-dur op. 7 nr 1 wyk. Artur Rubinstein Mazurki to najbardziej niezwykłe utwory Chopina. Słychać w nich echa ludowych melodii z Mazowsza: oberki, mazury i kujawiaki.
mazurek g-moll op. 24 nr 1 Ingolf Wunder Artur Rubinstein – pianista polski pochodzenia żydowskiego. Niezwykle aktywny, popularny, znany z niezliczonych koncertów i wielu nagrań. W swoim barwnym życiu zetknął się z większością wybitnych muzyków XX wieku. Był aktywnym artystą przez ponad 80 lat. Słynął nie tylko z gry na fortepianie ale też z licznych przygód miłosnych. Sam mówił, że swoją grą stara się wyrazić przede wszystkim miłość. Jego interpretacje Chopina są dalekie od perfekcji ale pełne uczucia. Być może on właśnie jest najbliższy Chopinowi?
3. Scherzo h-moll fragment kolędy wyk. Martha Argerich W Scherzu [skercu] h-moll Chopin wykorzystał fragment kolędy „Lulajże Jezuniu” Martha Argerich pianistka z Argentyny. Zwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego w roku 1965, dziś uznawana za autorytet w dziedzinie gry utworów wielkich romantyków na fortepianie. Polonez As-dur op. 53 w wyk. M. Argerich http://www.youtube.com/watch?v=RQSw61zcIw0&feature=PlayList&p=0635480989206E9C&playnext=1&playnext_from=PL&index=7
4. Walc Des-dur „Minutowy” Wykonawcą Walca jest Rafał Blechacz, zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w 2005. Walc „Minutowy” jest w stylu brillant, w bardzo szybkim tempie na 3. http://www.youtube.com/watch?v=L28aSoUfp6Q#movie_player
5. Polonez As-dur op. 53 „Heroiczny”, wyk. Artur Rubinstein Polonez As-dur to jeden z najsłynniejszych utworów Chopina. Jak każdy polonez zaczyna się wstępem (ustawianie się par) a potem rusza w żywym, ale uroczystym tempie na 3.
Piotr Anderszewski pianista polsko-węgierski Sławę Anderszewski osiągnął wcześnie, ale do wielu rzeczy dochodził okrężną drogą. Na przykład do Chopina. Przez długi czas trzymał się od naszego muzycznego "wieszcza" jak najdalej. Czuł presję, jakiej poddani są w Polsce pianiści, od których wymaga się przede wszystkim Chopina. Nie ukończył warszawskiej Akademii Muzycznej im. Chopina, nigdy nie przystąpił do Konkursu Chopinowskiego. Piotr Anderszewski w świecie muzyki poważnej ma status gwiazdy. Nie wszyscy akceptują jego interpretacje, ale Anderszewski od lat fascynuje świat swoją złożoną z paradoksów osobowością. Kipiący emocjami intelektualista, nie ma w sobie nic z olśniewającego publiczność wirtuoza. Proces dochodzenia do sedna dzieła jest dla niego ważniejszy od publicznej prezentacji. Polonez As-dur op. 53 w wyk. Piotra Anderszewskiego http://www.youtube.com/watch?v=gTGaSDF0KSg&feature=related
6. Preludium e-moll op. 28 nr 4 wyk. Rafał Blechacz Preludia to krótkie utwory połączone w cykl. Każde z nich ma inny charakter. Chopin pisał je w czasie pobytu z George Sand na Majorce.
7. Marsz żałobny z sonaty b-moll wyk. Julianna Awdiejewa http://www.youtube.com/watch?v=GL5Nyp0vztQ&feature=BF&list=PL08661229F2DE3ECD&index=32 7. Marsz żałobny z sonaty b-moll wyk. Julianna Awdiejewa Marsza żałobnego Chopin umieścił jako trzecią część sonaty. Zwierzył się kiedyś przyjacielowi, że grając go widział jakby upiory wyłaniające się z fortepianu. Grób Chopina znajduje się w Paryżu, ale serce zgodnie z jego wolą zostało przeniesione do Warszawy, w pobliże miejsc gdzie mieszkał, do kościoła Świętego Krzyża.
8. Koncert fortepianowy e-moll cz. II Romanza, wyk. K. Zimerman Jeszcze przed wyjazdem z kraju Chopin skomponował swoje dwa koncerty na fortepian i orkiestrę. Za ich najlepsze wykonanie uważa się obecnie nagranie Krystiana Zimermana z jego Polską Orkiestrą Festiwalową z 1999 roku. Krystian Zimerman. Polski pianista, zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w roku 1975. Od tej pory jest uznawany za jednego z najlepszych pianistów na świecie i autorytet muzyczny.
Temat 25: Oskar Kolberg i narodziny etnografii (str. 125) Kolberg był rówieśnikiem i szkolnym kolegą Chopina. Dzielił z nim fascynację muzyką ludową, ale ukierunkował ją zupełnie inaczej. Został etnografem czyli zbieraczem folkloru. Przez około 50 lat chodził od wsi do wsi i zapisywał melodie, pieśni, zwyczaje. Nie ulepszał, nie poprawiał, był wiernym dokumentalistą. Dzięki niemu mamy dokładny obraz polskiej kultury w XIX wieku. Chopin zaś zapamiętywał melodie i rytmy aby je potem przetwarzać i na ich podstawie tworzyć całkowicie oryginalną muzykę. Otworzył oczy i uszy Europy na muzykę ludową. Wprowadził w ten sposób do muzyki wątek narodowy, oraz wiele rytmów i brzmień, które nie mieściły się w klasycznych regułach. 1). Jaki tytuł ma dzieło Oskara Kolberga? Jak Kolberg dokumentował folklor? Jak można robić to dzisiaj? 2). Zapisz czym zajmuje się: a. Etnografia b. Etnomuzykologia
Marek Grechuta: „Niepewność” (słowa: Adam Mickiewicz, muz Marek Grechuta: „Niepewność” (słowa: Adam Mickiewicz, muz. Jan Kanty-Pawluśkiewicz, wyk. Marek Grechuta i zespół „Anawa”) Jaki instrument słychać we wstępie? http://www.youtube.com/watch?v=8lL7aBs6ucA Gdy cię nie widzę, nie wzdycham, nie płaczę, Nie tracę zmysłów, kiedy cię zobaczę; Jednakże gdy cię długo nie oglądam, Czegoś mi braknie, kogoś widzieć żądam; I tęskniąc sobie zadaję pytanie: Czy to jest przyjaźń? Czy to jest kochanie? Cierpiałem nieraz, nie myślałem wcale, Abym przed tobą szedł wylewać żale; Idąc bez celu, nie pilnując drogi, Sam nie pojmuję, jak w twe zajdę progi; I wchodząc sobie zadaje pytanie: Co mnie tu wiodło? przyjaźń czy kochanie? Gdy z oczu znikniesz, nie mogę ni razu W myśli twojego odnowić obrazu; Jednakże nieraz czuję mimo chęci, Że on jest zawsze blisko mej pamięci. I znowu sobie zadaję pytanie: Czy to jest przyjaźń? Czy to jest kochanie? Dla twego zdrowia życia bym nie skąpił, Po twą spokojność do piekieł bym zstąpił; Choć śmiałej żądzy nie ma w sercu mojem, Bym był dla ciebie zdrowiem i pokojem. I znowu sobie powtarzam pytanie: Czy to jest przyjaźń? Czy to jest kochanie?
Temat 23: Fortepian – instrument epoki (str. 106-108) Fortepian to instrument strunowy, w którym klawisze są połączone ze specjalnym mechanizmem poruszającym młoteczki. Młoteczki uderzają w struny dokładnie oddając siłę i sposób uderzenia przez pianistę klawisza. Czym różnią się fortepiany z początku XIX wieku od dzisiejszych? Jak myślisz, dlaczego ostatnio wielu pianistów chce grać muzykę Chopina na fortepianach z XIX wieku?
Lang Lang Chiński pianista Lang Lang słynie z pokonywania wszelkich trudności technicznych i gry bardzo żywiołowej. Jest jednym z wirtuozów początku XXI wieku. Polonez As-dur op. 53, wyk. Lang Lang http://www.youtube.com/watch?v=CDVtuVBDRwc