JAK SZYBKO I SKUTECZNIE UCZYĆ SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Jak pomóc dziecku w nauce?
uczyć się języka angielskiego
ZARZĄDZAJ JAKOŚCIĄ SWOJEGO ŻYCIA zgodnie z normą ISO 9001:2008
Mapy myśli – wykorzystanie na lekcjach języka angielskiego i polskiego. Prezentację wykonały: Anna Heś i Emilia Kuźniak źródło: Internet.
WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się
Sprawdzian także dla rodziców
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Kurs HTML.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Praca z wersetem biblijnym
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
Jak się uczyć - zasady.
Osiąganie celów krok po kroku
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Uczyłem się na lekcjach
Style uczenia się i typy uczniów
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
Jak uczyć się skutecznie?
Stres przed sprawdzianem
WZROKOWCY, SŁUCHOWCY I KINESTETYCY, CZYLI JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE?
Pan Bałagan i jego biurko
PULPIT WINDOWS.
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Jak projektujemy prezentację multimedialną?
NOTATKI CO I JAK ?.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Nowoczesne techniki uczenia się
TEST POZWALAJĄCY USTALIĆ ODPOWIADAJĄCY CI STYL UCZENIA SIĘ.
Jaki jest Twój dominujący zmysł?
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Zrealizuj swoje marzenia słuchając intuicji!
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
Widz idealny. Telewizja w liczbach Przeciętnie żyjemy 80 lat. 8 godzin śpimy, czyli przesypiamy 26 lat. 8 godzin uczymy się w szkole i w domu, 8 godzin,
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Transakcje przez telefon Zygmunt Korzeniewski, UM w J.Górze.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Lubię czytać!.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

JAK SZYBKO I SKUTECZNIE UCZYĆ SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH ? 1 1

Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych? Tłumaczenie tekstów, słuchanie i śpiewanie Technika Słów Zastępczych Muzyka- piosenki Pamięć wzrokowa Oglądanie TV w języku obcym Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych? Rysowanie słowa Wyobrażenia Pamięć kinestetyczna -ucz się ruszając! Głośne mówienie słówek Przyklejanie karteczek na przedmioty z ich nazwą

STYLE UCZENIA SIĘ Istnieją cztery główne style uczenia się: wzrokowy – wzrokowcy uczą się, patrząc, słuchowy – słuchowcy uczą się, słuchając, dyskutując z innymi i słysząc samych siebie w rozmowie, dotykowy (czuciowy) – czuciowcy uczą się, dotykając, doznając wrażeń na powierzchni skóry, łącząc to, czego się uczą ze zmysłem dotyku i emocjami, kinestetyczny (ruchowy) – kinestetycy uczą się poruszając się, angażując się w naukę poprzez odgrywanie ról, eksperymenty, uczestnicząc w różnych czynnościach. Bardzo ważne jest poznanie swego stylu uczenia się, ponieważ pomaga to nam w szybszym zapamiętywaniu. Możesz wykonać test na styl uczenia się bezpośrednio w Internecie: person.pl Rymszewicz.eu lub wykonać poniższy: 3

TEST – poznaj swój styl uczenia się (zaznacz a, b lub c) 1.     Chciałbyś nauczyć się zmieniać koło w samochodzie. Postanawiasz: a)     Zapytać kogoś jak to zrobić. b)     Zaobserwować jak robią to inni. c)      Zmienić koło bez niczyjej pomocy, okazjonalnie spoglądając w instrukcję, jeśli jest taka potrzeba. 2.      Jedziesz na wakacje do miejscowości, w której jeszcze nie byłeś. Masz problem ze znalezieniem drogi do hotelu. Co robisz? a)      Pytasz napotkanych ludzi o wskazówki. b)     Przeglądasz mapę i sam próbujesz odnaleźć drogę. c)      Jedziesz przed siebie i liczysz na to, że kierując się punktami orientacyjnymi z czasem sam odnajdziesz hotel. 3.      Musisz zapamiętać długą listę informacji. Co robisz? a)      Czytasz je na głos. b)     Patrzysz w kartkę, zakreślając ważniejsze rzeczy. c)      Przepisujesz listę kilka razy, aby lepiej ją zapamiętać. 4.      Co sprawiłoby Ci mniej problemu? a)      Nauczenie się wiersza na pamięć. b)     Naszkicowanie planu swojego wymarzonego domu. c)      Wykonanie projektu domu z tektury. 5.      Kiedy uczestniczysz w zajęciach językowych, wolisz: a)      Słuchać lektora. b)     Patrzeć na nauczyciela omawiającego dane zagadnienie. c)      Robić zadanie, które lektor właśnie omawia. 6.      Co najbardziej przypomina ci o mile spędzonych chwilach? a)      Muzyka, której wtedy słuchałeś. b)     Zdjęcia. c)      Przedmioty, które kojarzą ci się z danymi momentami. 7.      Gdyby ktoś chciał zwrócić na siebie twoją uwagę, co powinien zrobić? a)      Zawołać cię. b)     Pomachać ci. c)      Poklepać cię po ramieniu. 8.      Gdzie najchętniej spędziłbyś czas? a)      Na koncercie. b)     W galerii sztuki. c)      Na warsztatach ucząc się robić rzeźbę.

9.  Co najchętniej porabiasz w wolnych chwilach? a)      Słuchasz muzyki. b)     Oglądasz film. c)      Idziesz na zakupy. 10. Planujesz wyjechać za granicę i pragniesz zdobyć więcej informacji o miejscu, które zamierzasz odwiedzić. Co robisz? a)      Słuchasz rad ludzi, którzy już tam byli. b)     Oglądasz ilustracje i czytasz książki na temat tego miejsca. c)      Nie bacząc na nic wsiadasz do samolotu i dowiadujesz się wszystkiego po dotarciu na miejsce. 11. Decydujesz się na kupno motoru. Co robisz, aby być zadowolonym ze swojego zakupu? a)      Pytasz sprzedawcę o dane techniczne motoru, który według niego jest godny uwagi. b)     Sam przeglądasz katalogi i dostępne modele. c)      Prosisz w salonie o jazdę próbną na maszynie, która ci się najbardziej podoba. 12. Dzwonisz do znajomych. Podczas wpisywania numeru telefonu: a)      Wymawiasz kolejne cyfry na głos. b)     Uważnie patrzysz na klawisze, które po kolei wciskasz. c)      Wybierasz przyciski kierując się ich pozycją na klawiaturze. 13. Gdybyś miał się nauczyć słów piosenki, co byś zrobił? a)      Słuchał uważnie płyty CD. b)     Czytał tekst. c)      Próbował od razu śpiewać, nawet, gdybyś robił błędy. 14. Kiedy tłumaczysz dane zagadnienie innym: a)      Mówisz wyraźnie, żeby wszyscy Cię zrozumieli. b)     Rysujesz obrazki i diagramy. c)      Używasz gestów i min, aby najlepiej przekazać słuchaczom, co masz na myśli. 15. Co najlepiej zapamiętujesz po obejrzeniu filmu? a)      Imiona bohaterów i nazwy miejscowości. b)     Twarze, stroje, krajobraz. c)    Akcję.

Teraz policz, która odpowiedź powtarzała się najczęściej: A, B czy C. WYNIKI Teraz policz, która odpowiedź powtarzała się najczęściej: A, B czy C. Jeśli A - twój styl uczenia się to SŁUCHANIE - Jesteś SŁUCHOWCEM Jeśli B - twój styl uczenia się to PATRZENIE - Jesteś WZROKOWCEM Jeśli C - twój styl uczenia się to ROBIENIE - Jesteś KINESTETYKIEM UWAGA! Każdy z nas używa wszystkich stylów uczenia się, ale zazwyczaj tylko jeden z nich jest dominujący. Niezwykle ważne jest, aby go zidentyfikować i wykorzystać do szybszej i skuteczniejszej nauki. Żródło: http://www.rogalinski.com.pl/sprawdz-jaki-masz-styl-uczenia-sie-rozwiaz-test/

METODA KINESTETYCZNA Kinestetyk uczy się przez ruch, wrażenia skórne (dotyk, nacisk, temperatura), wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie. Pamięta to, co zrobił, a nie to, co zobaczył, czy usłyszał. " 7 7

Język obcy- twoje okno na świat! Używając pamięci kinestetycznej trzeba dotknąć danego przedmiotu i głośno wypowiedzieć jego nazwę, np. window = okno, podejdź do niego dotknij i wypowiedz słowo po angielsku, das Fenster Une Fenêtre Możesz codziennie w ten sposób powtarzać listę swoich przedmiotów do nauczenia się rób "obchód" po mieszkaniu, osiedlu, świecie i powtarzaj, co już umiesz! Język obcy- twoje okno na świat! 8

jump œil springen sauter eye das Auge Ucząc się słowa „skakać” mów to słowo w danym języku i wykonuj ruch, czyli skacz! jump springen sauter eye Ucząc się słowa „oko” dotknij je i powtarzaj słowo w danym języku. Możesz też pomrugać.  das Auge œil

1 obraz wart jest 1000 słów! PAMIĘĆ WZROKOWA OBRAZ+AKCJA+EMOCJE=PAMIĘĆ Charakteryzuje osoby, które najlepiej pamiętają obrazy, twarze. Osobom o tym typie pamięci dobrze się uczy z notatek i książek. Ten typ pamięci często łączy się z łatwością analizy danych przedstawionych graficznie i łatwością wychwytywania szczegółów. Mając pamięć wzrokową dużo zyskamy zaznaczając w notatkach informacje kolorowym markerem. Zapamiętywanie słówek bardzo ułatwi przedstawianie ich w postaci graficznej, schematów lub mapy myśli. 1 obraz wart jest 1000 słów! 10 10

ĆWICZENIE PAMIĘCI WZROKOWEJ Warto jest robić schematyczne rysunki do słówek, których się uczysz – wtedy dwie półkule mózgowe włączone są w zapamiętywanie. Jeśli uczysz się 2 języków obcych, ucz się słówek od razu w obu językach, zobaczysz wtedy różnice i podobieństwa! apple der Apfel pomme fish der Fisch poisson cup der Becher tasse 11

+ der ser der Kuli Rodzaj męski Zakładki pamięciowe- foldery w naszym mózgu Ciekawa metoda do zapamiętania rodzajników w języku niemieckim Nasz mózg myśli obrazami. Warto zrobić sobie w nim 3 foldery dla rodzajników określonych, które odpowiadają rodzajom rzeczowników w języku niemieckim. Rodzaj męski (Wyobraź sobie żółty, śmierdzący ser, z dziurami. Od dziś każdy rzeczownik rodzaju męskiego, który ma rodzajnik der musisz kojarzyć z tym serem i budować sobie w głowie historyjki ) der ser ŚMIERDZĄCY ŻÓŁTY Z ZDZIURAMI der Kuli Wyobraź sobie długopis, który cały zrobiony jest z tego śmierdzącego, żółtego sera, możesz tym długopisem wiercić dziury w serze. Na pewno przypomnisz sobie, jakiego rodzaju jest Kuli-długopis, jak przypomnisz sobie historyjkę z serem. +

die CD (”sidi”) die Schildkröte Rodzaj żeński OKRĄGŁA BŁYSZCZĄCA Wyobraź sobie płytkę CD (czytaj „sidi”), bo to rymuje się z die (czytaj „di”) -okrągłą, błyszczącą, cienką. Pamiętaj, by każdy rzeczownik rodzaju żeńskiego kojarzyć z taką płytką. die CD (”sidi”) BŁYSZCZĄCA CIENKA die Schildkröte Wyobraź sobie żółwia, który ma oczy zrobione z płytek CD, jego skorupa tez zrobiona jest z błyszczących, okrągłych płytek CD, a do tego ten żółw- Schildkröte serfuje po morzu na płytce

Rodzaj nijaki das pas das Haus DŁUGI PACHNIE SKÓRĄ (Teraz utwórz folder dla rzeczowników rodzaju męskiego, czyli das. Das rymuje się z pas. Wyobraź sobie długi brązowy, pachnący skórą pas, z wielką żelazną klamrą.) BRĄZOWY das Haus Wyobraź sobie dom-Haus, który oplatasz długim, skórzanym pasem, zaciskasz jego żelazną sprzączkę i dom pęka. Jak będziesz zastanawiać się, jaki rodzajnik ma niemieckie słowo Haus- przypomnisz sobie ten brązowy pas- czyli das 

TECHNIKA SŁÓW ZASTĘPCZYCH zapamiętanie = zobaczenie nowej informacji + skojarzenie Technika ta ułatwia przede wszystkim uczenie się języków obcych i innych trudnych wyrazów. Polega na zamianie słów na obrazy i na skojarzeniach. Czasami wyraz trzeba podzielić na kilka części-obrazów, które ze sobą łączymy, budujemy historyjki. Im nasza historia będzie barwniejsza, bardziej ekspresyjna, tym lepiej zapamiętamy wyraz. 15 15

Musisz nauczyć się angielskiego sówka „sparkle” (co znaczy iskra) Musisz nauczyć się angielskiego sówka „sparkle” (co znaczy iskra). Szukasz polskiego słowa, które będzie odpowiednikiem fonetycznym: „z parku”. Teraz musisz zbudować jakieś skojarzenie lub obraz łączący znaczenie słowa obcego ze znalezionym polskim: podobnie brzmiącym słowem lub kilkoma słowami. Zapamiętanie podanego przykładu może wyglądać np. tak: Wyobraź sobie, że wchodzisz do pięknego parku, a tu nagle rozlega się wielki huk, wycie silnika, krzyki itd. Patrzysz, a z któregoś miejsca z parku wybucha nagle słup iskier. Na szczęście iskry te szybko gasną i nie wywołują pożaru, ale zjawisko jest niesamowite. Iskry wylatują bardzo wysoko, wybuchają w górze i opadają na ziemię zmieniając kolory. W ten sposób słysząc po angielsku słowo - sparkle w twojej pamięci natychmiast pojawia się zapamiętany obraz z wydarzeniem z parku. I na odwrót - po usłyszeniu lub będąc w potrzebie znalezienia znaczenia słowa iskra - zaraz w twej pamięci pojawi się historia, która ujawni ci fonetyczne brzmienie jego odpowiednika w języku angielskim.” Żródło: http://www.landryn85.freehost.pl/template20/ksiazki/przeslac/nauka/eKurs_Kurs_Szybkiej_Nauki/ Chapters/sjobcego.htm

A oto inne przykłady: Hug = przytulać = hak. Zobacz, jak kapitan Hak z bajki o Piotrusiu Panie biegnie w Twoim kierunku i rzuca Ci się na szyję, aby uściskać, przytulić z całej siły. Tak się mocno przytula, że aż wbija się hakiem zastępującym rękę w Twoje plecy. Czujesz przeszywający ból oraz zapach potu od kapitana, który rzadko się myje :)

bezahlen = zapłacić. Odpowiedniki: beza + len. Zobacz, jak kupujesz bezy (poczuj ich smak!), płacąc za nie ziarnami lnu. Popatrz jak wybierasz z portmonetki drobne ziarnka lnu i przeliczasz je, ziarnko po ziarnku!

- komponować. Odpowiednik: composer komp+ser - komponować. Odpowiednik: Wyobraź sobie, że siedzisz przy swoim komputerze, włączasz program do komponowa- nia muzyki, jedząc przy tym kanapkę z serem. 19

MAPY MYŚLI MAPY MYŚLI są doskonałym sposobem na łatwe połączenie obydwu półkul, dlatego warto jest się ich nauczyć! Mapy Myśli = kreatywne notatki 20 20

21

Tworzenie map myśli 1. Przygotuj dużą, czystą kartkę papieru A4. Ułóż ją poziomo wtedy będzie ci lepiej na niej tworzyć. 2. Na środku kartki umieść główny pomysł/temat czego dotyczy mapa myśli. Dobrze byłoby, jeżeli temat byłby napisany kolorowym markerem, a litery bardzo wyraźne. 3. Od centralnego tematu tworzysz odgałęzienia - coraz drobniejsze im dalej od centralnego tematu. Twoja mapa myśli powinna przypominać drzewo: Konary ---> gałęzie ---> gałązki ---> listki 4. Pamiętaj, aby na twojej mapie myśli panowała struktura i aby każde słowo było na swojej linii, na pewno ułatwi ci to czytelność mapy myśli. 5. Używaj nie więcej niż 3 kolorów! Twórz schematyczne obrazki najlepiej w 3D! 6. Używaj słów kluczy są to te słowa, które niosą najwięcej treści i stymulują mózg do tworzenia skojarzeń. Następny slajd to przykład mapy myśli zrobionej przez nas komputerowo ---->

bathroom das Sofa das Schlafzimmer die Badewanne das Haus un imeuble une chambre un canape bedroom sofa die Badewanne bain bath das Haus house un imeuble das Bad bathroom die Küche fridge un frigo une salle de bain kichen une cuisine der Kühlschrank

QUIZ Powiedz, co to jest window springen

apple der Fisch tasse

die das der ….....Kuli ……….Schildkröte Jaki rodzajnik mają te rzeczowniki: der, die czy das? der ….....Kuli die ……….Schildkröte das ………. Haus

Przetłumacz! hug- przytulać bezahlen- zapłacić composer- komponować

GABRIELA DOBROSIELSKA KL.2B Dziękujemy za uwagę ! Thank you for attention ! Vielen Dank für Aufmerksamkeit! Merci pour remarque ! URSZULA OCHOCKA KL.2A SANDRA TRZECIAK KL.2A EWA KOCIELA KL. 2A GABRIELA DOBROSIELSKA KL.2B MONIKA PATALAN KL.2B KATARZYNA OPALACH KL.2B 28 28