SPOTKANIE INFORMACYJNE Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Oś Priorytetowa XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego Działanie 11.1 Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu.
Oś Priorytetowa XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego Działanie 11.1 Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Ogólne informacje o konkursie.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA 3.1 RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH DZIAŁANIA 3.1 RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Poddziałanie (2 typ projektów) RPWM IZ /15 Olsztyn, 15 grudnia 2015 r. 1.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Zatrudnianie nauczycieli
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW w ramach RPO WSL
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW
NABÓR NR: RPSL IZ /17, RPSL IZ /17, RPSL IZ /17, RPSL IZ /17
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
NABÓR NR: RPSL IZ /17 RPSL IZ /17
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Spotkanie informacyjne
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Konkurs nr RPKP IZ /17 Toruń, 17 października 2017 r.   
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH DZIAŁANIA 3.1 RPO WP
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
SPOTKANIE INFORMACYJNE
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
spotkanie informacyjne
Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
konkursu nr RPSL IZ /15 w ramach RPO WSL
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL
Zapis prezentacji:

SPOTKANIE INFORMACYJNE Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Poddziałanie 11.1.3 Wzrost upowszechnienia wysokiej jakości edukacji przedszkolnej - konkurs SPOTKANIE INFORMACYJNE Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Katowice, 17 października 2019 r.

Konkurs nr RPSL.11.01.03-IZ.01-24-334/19 Termin naboru wniosków w konkursie do dnia 18 listopada 2019 r. (do godz. 12:00) Instytucja Ogłaszająca Konkurs – Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego ul. Dąbrowskiego 23, 40-037 Katowice telefon: 32 77 40 363 Jak złożyć wniosek: Wniosek aplikacyjny należy wypełnić w Lokalnym Systemie Informatycznym, dostępnym pod adresem lsi.slaskie.pl oraz przesłać w formie elektronicznej (w formacie .pdf) z wykorzystaniem platform elektronicznych: Platformy SEKAP, dostępnej pod adresem: www.sekap.pl, lub Skrzynki podawczej ePUAP, dostępnej pod adresem: www.epuap.gov.pl

Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów Kwota dofinansowania: 16 370 928,00 PLN Poziom dofinansowania wynosi 85 % Poziom wkładu własnego 15 % Minimalna wartość projektu to 100 000,00 PLN Maksymalna kwota dofinansowania projektu nie może przekroczyć wartości dofinansowania przewidzianego dla poszczególnej puli środków

Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów 4 subregiony, kwota dofinansowania: północny – 952 646,40 PLN południowy – 3 561 696,00 PLN centralny – 9 612 288,00 PLN zachodni – 2 244 297,60 PLN

Podstawowe informacje O dofinansowanie mogą występować wszystkie podmioty, które spełniają kryteria określone w regulaminie konkursu, z wyłączeniem: osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych); podmiotów, o których mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. 2017 r. poz. 2077 z późn. zm. ); podmiotów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2012 r. poz. 769); podmiotów, o których mowa w art. 9 ust 1 pkt 2a ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (tekst jednolity: Dz.U. 2019 r. poz. 628 z późn. zm).

działań skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym. Grupa docelowa dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, rodzice/opiekunowie prawni dzieci w wieku przedszkolnym, przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego, nauczyciele i kadra pedagogiczna przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach oraz innych formach wychowania przedszkolnego. Udział nauczycieli/kadry pedagogicznej jest możliwy jedynie jako dodatkowe, uzupełniające działania względem działań skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym. Udział rodziców/opiekunów również może mieć charakter wyłącznie uzupełniający, nie generujący dodatkowych kosztów w ramach projektu.

Typy projektów możliwych do realizacji w ramach konkursu Programy zapewnienia dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej, zwiększające liczbę miejsc wychowania przedszkolnego oraz podnoszące jakość edukacji, obejmujące: utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w liczbie odpowiadającej faktycznemu i prognozowanemu w perspektywie 3-letniej zapotrzebowaniu na usługi edukacji przedszkolnej na terenie danej gminy/miasta, na których są one tworzone w tym adaptacja oraz dostosowanie pomieszczeń do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami i/lub doposażenie danej placówki w pomoce dydaktyczne, podniesienie jakości edukacji przedszkolnej, w tym wydłużenie godzin pracy placówek wychowania przedszkolnego, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci poprzez organizowanie i prowadzenie dodatkowych zajęć wspierających/specjalnych w placówkach wychowania przedszkolnego, wsparcie istniejących miejsc przedszkolnych, w tym ewentualnie adaptacja pomieszczeń i/lub doposażenie danej placówki w pomoce dydaktyczne. Wsparcie w zakresie poprawy jakości wychowania przedszkolnego (lit. b, c i d) może być realizowane bez konieczności tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego jedynie w gminach, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023. Realizacja każdego rodzaju wsparcia na rzecz OWP musi wynikać z przeprowadzonej diagnozy.

Diagnoza Realizacja wsparcia na rzecz OWP musi zostać każdorazowo poprzedzona diagnozą. Diagnoza powinna być przygotowana i przeprowadzona przez OWP, organ prowadzący OWP lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący, bądź osobę upoważnioną do podejmowania decyzji. Wnioski z diagnozy powinny stanowić element wniosku o dofinansowanie projektu i zostać opisane w częściach: B.11.1. „Osoby i/lub podmioty/instytucje, które zostaną objęte wsparciem” oraz B.11.2. „Opis sytuacji problemowej grup docelowych objętych wsparciem oraz opis rekrutacji do projektu wniosku o dofinansowanie”.

Zakres wsparcia udzielanego ramach konkursu Obejmuje następujące działania: a. tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, w istniejących lub nowoutworzonych OWP (również specjalnych i integracyjnych), b. dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności; działania te mogą być realizowane samodzielnie, c. rozszerzenie oferty OWP o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów, d. wydłużenie godzin pracy OWP, e. doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli OWP do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Działania wymienione w pkt. c – e mogą być realizowane jako uzupełnienie działań, wskazanych w punkcie a lub b. Powyższy warunek nie ma zastosowania w sytuacji kiedy projekty będą realizowane w gminach, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023.

Ważne informacje dla Projektodawców W zakresie tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego muszą być spełnione łącznie następujące warunki: wsparcie umożliwia zakładanie nowych OWP albo wsparcie dla funkcjonujących OWP; wsparcie skutkuje zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy/miasta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu, liczba utworzonych w ramach udzielonego wsparcia nowych miejsc wychowania przedszkolnego odpowiada faktycznemu i prognozowanemu w perspektywie 3-letniej zapotrzebowaniu na usługi edukacji przedszkolnej w gminie/na terenie miasta, w których są one tworzone. Interwencja nie jest możliwa w sytuacji, gdy zapotrzebowanie na usługi edukacji przedszkolnej w obszarze objętym działaniami projektowymi może być zaspokojone przy dotychczasowej liczbie miejsc wychowania przedszkolnego; nowe miejsca wychowania przedszkolnego są tworzone: w istniejącej bazie oświatowej, w tym np.: w budynkach po byłych placówkach oświatowych, pomieszczeniach domów kultury, żłobkach, itd., w innych budynkach np.: zlokalizowanych przy urzędach gminy, w pomieszczeniach remiz strażackich, w pomieszczeniach ośrodków zdrowia, w funkcjonujących OWP, w nowej bazie lokalowej.

Ważne informacje dla Projektodawców W ramach projektów ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego możliwe są działania obejmujące m.in. następujące kategorie wydatków: dostosowanie lub adaptacja pomieszczeń, w tym m. in. do wymogów budowalnych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania lub w przypadku wykorzystania mechanizmu racjonalnych usprawnień; dostosowanie istniejącej bazy lokalowej przedszkoli do nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego; zakup i montaż wyposażenia, w tym m. in. mebli, wyposażenia wypoczynkowego, sprzętu TIK, oprogramowania, itp.; zakup pomocy dydaktycznych, specjalistycznego sprzętu lub narzędzi dostosowanych do rozpoznawania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w OWP, wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem tych pomocy dydaktycznych, sprzętu i narzędzi, które są zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania lub wykorzystania mechanizmu racjonalnych usprawnień, budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw wraz z bezpieczną nawierzchnią i ogrodzeniem; modyfikacja przestrzeni wspierająca rozwój psychoruchowy i poznawczy dzieci; zapewnienie przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy działalności bieżącej nowo utworzonego miejsca wychowania przedszkolnego, w tym koszty wynagrodzenia nauczycieli i personelu zatrudnionego w OWP, koszty żywienia dzieci (uwaga za ryzyko podwójnego finansowania!) inne wydatki, o ile są niezbędne do uczestnictwa konkretnego dziecka w wychowaniu przedszkolnym oraz prawidłowego funkcjonowania OWP. Powyższe wydatki mogą być ponoszone również na dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, jednak wyłącznie w zakresie bezpośrednio wynikającym z diagnozy potrzeb i stopnia niedostosowania OWP.

Ważne informacje dla Projektodawców W ramach projektów realizowanych w gminach, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023, możliwe są do realizacji działania: dostosowanie lub adaptacja pomieszczeń, w tym m. in. do wymogów budowalnych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania lub w przypadku wykorzystania mechanizmu racjonalnych usprawnień; zakup i montaż wyposażenia, w tym m. in. mebli, wyposażenia wypoczynkowego, sprzętu TIK, oprogramowania, itp.; zakup pomocy dydaktycznych, specjalistycznego sprzętu lub narzędzi dostosowanych do rozpoznawania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w OWP, wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem tych pomocy dydaktycznych, sprzętu i narzędzi, które są zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania lub wykorzystania mechanizmu racjonalnych usprawnień, budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw wraz z bezpieczną nawierzchnią i ogrodzeniem; modyfikacja przestrzeni wspierająca rozwój psychoruchowy i poznawczy dzieci; inne wydatki, o ile są niezbędne do uczestnictwa konkretnego dziecka w wychowaniu przedszkolnym oraz prawidłowego funkcjonowania OWP; zajęcia dodatkowe. jeżeli wynikają z diagnozy potrzeb i stopnia niedostosowania OWP.

Ważne informacje dla Projektodawców Beneficjent jest zobowiązany do zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego przez okres co najmniej 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu. Trwałość powinna być rozumiana jako instytucjonalna gotowość OWP do świadczenia usług przedszkolnych w ramach utworzonych w projekcie miejsc wychowania przedszkolnego finansowana ze środków innych niż europejskie. Liczba zadeklarowanych w arkuszu organizacyjnym placówki miejsc wychowania przedszkolnego uwzględnia dokładną liczbę miejsc utworzonych w projekcie. IOK będzie weryfikowała spełnienie powyższego warunku, po upływie okresu wskazanego w umowie o dofinansowanie projektu. ( Kryterium dostępu)

Ważne informacje dla Projektodawców Katalog dodatkowych zajęć obejmuje wyłącznie: zajęcia specjalistyczne, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym; zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w rozumieniu Prawa oświatowego; zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy np. gimnastyka korekcyjna; Finansowanie realizacji dodatkowych zajęć w OWP, w których zostały utworzone nowe miejsca wychowania przedszkolnego lub dostosowane do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami oraz na terenie gmin, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023, odbywa się przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.

Ważne informacje dla Projektodawców W zakresie dodatkowych zajęć dodatkowych zwiększających szanse edukacyjne dzieci muszą zostać łącznie następujące warunki: w publicznych OWP zajęcia dodatkowe są realizowane poza czasem bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki; w publicznych OWP zajęcia dodatkowe (tj. zajęcia specjalistyczne oraz zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju) mogą być realizowane także w czasie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki; zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy również, o ile wynikają z potrzeb wymagających rozszerzenia zakresu zajęć wymienionych powyżej; zajęcia dodatkowe dotyczą kwestii kluczowych z pespektywy wyrównywania deficytów w edukacji przedszkolnej w konkretnej gminie/mieście; dodatkowe zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, oraz możliwości psychofizycznych dzieci objętych wsparciem w tym OWP; dodatkowe zajęcia mogą być realizowane w OWP, w którym w analogicznym zakresie obszarowym , co do treści i odbiorców nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie; dodatkowe zajęcia mogą być adresowane do wszystkich dzieci z OWP. Wymienione działania muszą wynikać z diagnozy Kwota wydatków na realizację zajęć dodatkowych stanowi nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu. Limit nie ma zastosowania w przypadku dodatkowej oferty edukacyjnej dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz projektów realizowanych w gminach, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023. ( W przypadku nietworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego ).

Ważne informacje dla Projektodawców Wsparcie dla nauczycieli: wsparcie dla nauczycieli może być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań w zakresie tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego (nie dotyczy realizacji wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz w ramach projektów realizowanych w gminach, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023 ); zakres wsparcia odbywa się przez: kursy i szkolenia doskonalające, oraz studia podyplomowe, wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli, współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami, np. specjalistycznymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, w ramach wsparcia preferowane będą działania służące poprawie kompetencji lub kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej; realizacja projektu w zakresie doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli OWP musi być poprzedzona diagnozą stopnia przygotowania ww. grupy docelowej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz analizą zapotrzebowania OWP na określone kompetencje i kwalifikacje.

Wskaźniki pomiaru stopnia osiągnięcia założeń konkursu Projektodawca ubiegający się o dofinansowanie zobowiązany jest przedstawić we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźniki produktu oraz wskaźniki rezultatu. Wskaźniki rezultatu bezpośredniego: Liczba nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu Wskaźniki produktu: Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dofinansowanych w programie Liczba dzieci objętych w ramach programu dodatkowymi zajęciami zwiększającymi ich szanse edukacyjne w edukacji przedszkolnej Liczba nauczycieli objętych wsparciem w programie Liczba godzin zajęć dodatkowych zwiększających szanse edukacyjne dzieci w edukacji przedszkolnej Wskaźniki są bezpośrednio związane z wydatkami ponoszonymi w ramach projektu oraz są bezpośrednio efektem dofinansowania projektu.

Wymagania dotyczące partnerstwa Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (art. 33); Realizacja projektów partnerskich w ramach RPO WSL 2014-2020 wymaga spełnienia łącznie następujących warunków: posiadania lidera partnerstwa (partnera wiodącego), który jest jednocześnie Beneficjentem projektu (stroną umowy o dofinansowanie), b) uczestnictwa partnerów w realizacji projektu na każdym jego etapie, co oznacza również wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu oraz wspólne zarządzanie projektem, przy czym partner może uczestniczyć w realizacji tylko w części zadań w projekcie, c) adekwatności udziału partnerów, co oznacza odpowiedni udział partnerów w realizacji projektu (wniesienie zasobów, ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych odpowiadających realizowanym zadaniom).

KRYTERIA DOSTĘPU: 1 Czy Wnioskodawca składa maksymalnie 2 wnioski o dofinansowanie projektu w ramach danego konkursu? 2 Czy projekt jest realizowany na terenie jednego Subregionu (obszar obejmujący ZIT lub jeden z RITów)? 3 Czy maksymalna kwota dofinansowania projektu nie przekracza wartości dofinansowania przewidzianego na konkurs w ramach poszczególnych pul wskazanych w Regulaminie konkursu? 4 Czy maksymalny okres realizacji projektu wynosi 18 miesięcy, przy czym zapewnienie działalności bieżącej nowo utworzonego miejsca wychowania przedszkolnego oraz finansowanie realizacji dodatkowych zajęć w OWP wynosi nie dłużej niż 12 miesięcy? 5 Czy planowany okres realizacji projektu nie wykracza poza 31 grudnia 2022r.? 6 Czy potrzeba realizacji projektu została uzgodniona z gminą, na terenie której projekt będzie realizowany w celu faktycznego potwierdzenia zapotrzebowania na usługi edukacji przedszkolnej na terenie gminy/miasta, w których tworzone będą nowe miejsca wychowania przedszkolnego? (nie dotyczy projektów składanych przez Jednostki Samorządu Terytorialnego) Nie ma zastosowania gdy nie są tworzone nowe miejsca wychowania przedszkolnego – dostosowanie miejsc do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami i wsparcie kierowane jest do gmin gdzie wskaźnik upowszechnienia wynosi ponad 88,82%% ( bez tworzenia nowych miejsc).

KRYTERIA DOSTĘPU: 7 Czy Wnioskodawcą w projekcie jest organ prowadzący OWP, do którego skierowane jest wsparcie? 8 Czy realizacja wsparcia na rzecz OWP jest dokonywana wyłącznie na podstawie indywidulanie zdiagnozowanego zapotrzebowania danego OWP? 9 Czy projekt przewiduje zachowanie trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego przez okres co najmniej 2 lat od zakończenia realizacji projektu? Nie ma zastosowania gdy nie są tworzone nowe miejsca wychowania przedszkolnego – dostosowanie miejsc do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami i wsparcie kierowana jest do gmin gdzie wskaźnik upowszechnienia wynosi ponad 88,82% ( bez tworzenia nowych miejsc).

KRYTERIA DOSTĘPU: 10 Czy wsparcie w projekcie skutkuje zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy/miasta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu ? Nie ma zastosowania gdy nie są tworzone nowe miejsca wychowania przedszkolnego – dostosowanie miejsc do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami i wsparcie kierowana jest do gmin gdzie wskaźnik upowszechnienia wynosi ponad 88,82% ( bez tworzenia nowych miejsc). 11 Czy w przypadku projektów, w których tworzone są nowe miejsca wychowania przedszkolnego, łączna wartość wydatków w projekcie przypadająca na 1 utworzone miejsce nie przekracza 19 000 zł? Powyższy warunek nie ma zastosowania w przypadku tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego wyłącznie dla dzieci z niepełnosprawnościami.

KRYTERIA DODATKOWE PUNKTOWE: 1 Czy projekt zakłada (jeżeli przewidziano w nim wsparcie dla nauczycieli), iż umiejętności i kompetencje pozyskane przez nauczyciela/i będą wykorzystywane do realizacji zajęć dodatkowych po zakończeniu realizacji projektu przez okres co najmniej 12 miesięcy? (1) 2 Czy nowe miejsca wychowania przedszkolnego tworzone są w dotychczas funkcjonujących ośrodkach wychowania przedszkolnego lub w istniejącej bazie oświatowej, tj. w budynkach po zlikwidowanych placówkach oświatowych, pomieszczeniach domów kultury, żłobkach lub innych budynkach, np. zlokalizowanych przy urzędach gminy, w pomieszczeniach remiz strażackich, ośrodków zdrowia? (1) 3 Czy projekt przewiduje wsparcie OWP, które nie były odbiorcami interwencji współfinansowanej ze środków EFS dostępnych w ramach programów operacyjnych w ciągu 36 miesięcy poprzedzających moment złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach RPO 2014-2020? (4) 4 Czy projekt zakłada działania służące doskonaleniu umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego w zakresie pedagogiki specjalnej? (1) 5 Czy projekt zakłada wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami? (1) 6 Czy projekt jest komplementarny z innymi złożonymi do oceny, zrealizowanymi lub trwającymi projektami? (1)

KRYTERIA DODATKOWE PUNKTOWE: Czy projekt realizowany jest na obszarze miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze? (1) 7 Czy projekt został zarekomendowany przez Związek ZIT/RIT lub właściwy organ/y Porozumienia w sprawie realizacji ZIT/RIT w danym Subregionie i/lub jest realizowany przez Członka/-ów Związku ZIT/RIT lub sygnatariusza/-y Porozumień w sprawie realizacji ZIT/RIT w danym Subregionie? (0/7/10) 8

Omówienie wybranych części wniosku o dofinansowanie z wyszczególnienie najczęściej pojawiających się błędów

A. Podmioty zaangażowane w realizację projektu Lider/partner wiodący- pole A.1 Partnerzy- pole A.3 Realizator- pole A.4 Wnioskodawca/Partner – jednostka posiadająca osobowość prawną. W przypadku, gdy partnerem jest JST musi to być gmina, powiat bądź województwo, a nie urząd bądź starostwo. Jeżeli wnioskodawca jest osobą prowadząca działalność gospodarczą należy wpisać ją, a nie Przedszkole. Realizator - jednostka organizacyjna Beneficjenta realizująca projekt w imieniu i na rzecz Beneficjenta. Realizatorem może być również jednostka posiadająca osobowość prawną. W sytuacji kiedy projekt realizowany jest przez wiele jednostek, do umowy o dofinansowanie należy wpisać wszystkie jednostki realizujące dany projekt. Realizator nie jest stroną umowy o dofinansowanie projektu. Nie wskazujemy jednostki organizacyjnej Partnera.

B. Szczegółowy opis projektu B.4 Klasyfikacja projektu i zakres interwencji PKD projektu - P.85 Edukacja lub P.85.10.Z Wychowanie przedszkolne B.10 Uzasadnienie spełnienia kryteriów dostępu, horyzontalnych i dodatkowych Realizacja zasad horyzontalnych Zasada partnerstwa? wpływ neutralny bądź pozytywny. W przypadku, gdy wnioskodawca wybierze status pozytywny konieczne jest również wpisanie Uzasadnienia Promowanie równości szans kobiet i mężczyzn? wpływ pozytywny Zrównoważony rozwój? wpływ pozytywny lub wpływ neutralny (Niezależnie od statusu konieczne jest wpisanie Uzasadnienia). Zapobieganie dyskryminacji?

B.12. Zdolność do efektywnej realizacji projektu Zdolność ta jest weryfikowana w cz. B.12 wniosku, na podstawie m.in. rocznych obrotów ( przychody lub wydatki w zależności od statusu wnioskodawcy) za ostatni zamknięty rok obrotowy. Kryterium weryfikowane na podstawie treści wniosku, na podstawie listy wniosków złożonych w odpowiedzi na dany konkurs oraz na podstawie realizowanych umów w danej IOK w ramach EFS przez lidera projektu, widniejących w systemie informatycznym LSI 2014 w ramach RPO. Jeżeli Wnioskodawca składa w ramach tego konkursu dwa wnioski lub już realizuje projekty musi pamiętać o wypełnieniu tabeli D.3 Wydatki planowane do poniesienia w ramach projektów w podziale na lata”

B. Szczegółowy opis projektu B.11.1 Osoby i lub podmioty/instytucje, które zostaną objęte wsparciem: Osoby objęte wsparciem w ramach projektu K M O 55 100 155 Instytucje objęte wsparciem 2 Liczba przedszkoli/placówek systemu oświaty Liczba osób objętych wsparciem w podziale na płeć

B. Szczegółowy opis projektu B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej: Niewystarczający, niepełny opis grupy docelowej (przedszkola, dzieci w przedszkolach, nauczyciele): niepełny opis lub brak opisu sytuacji problemowej (potrzeb, deficytów itp.), brak danych liczbowych odnoszących się do dzieci/placówki, nieuwzględnienie w charakterystyce grupy docelowej nauczycieli, będących odbiorcami wsparcia (w przypadku, gdy przewidziano dla nich wsparcie), brak opisu przebiegu rekrutacji dzieci i nauczycieli do projektu, brak informacji dotyczących liczby dzieci, które mają być objęte wsparciem w ramach zajęć dodatkowych w podziale na poszczególne deficyty oraz rodzaje zajęć (szczególnie dzieci uczęszczające już do przedszkola) brak informacji o wnioskach z wymaganej diagnozy potwierdzonej przez organ prowadzący.

C.1 ZADANIA W PROJEKCIE (ZAKRES RZECZOWY) Brak wyraźnego podziału, które zadania dotyczą zajęć dodatkowych czyli brak jasnych i czytelnych zapisów wskazujących, że kwota wydatków na realizację zajęć dodatkowych stanowi nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu, Zajęcia specjalistyczne muszą być zgodne z Rozporządzeniem MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Zajęcia rehabilitacyjne - działania rehabilitacji medycznej, mogą być prowadzone jedynie w placówkach medycznych, a tym samym są niekwalifikowane w ramach przedmiotowego konkursu, którego celem jest wyrównywanie deficytów edukacyjnych edukacyjnych (mogą to być np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy; Zajęcia z j. angielskiego, matematyki itp. – niekwalifikowalne w ramach zajęć dodatkowych. Brak wskazanej formy zaangażowania i szacunkowego wymiaru czasu pracy personelu projektu niezbędnego do realizacji zadań merytorycznych (etat/liczba godzin). Brak deklaracji o stosowaniu aspektów społecznych podczas realizacji zamówień publicznych (rzeczywiście poniesione wydatki), Brak oświadczenia, że zajęcia dodatkowe realizowane w OWP w tym samym zakresie nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy,

C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) Brak szczegółowej kalkulacji kosztów uniemożliwiających ocenę racjonalności i efektywności wydatku (np. wydatki związane z mediami, podstawę wysokości – odpowiednia uchwałę), Brak spójności pomiędzy budżetem a zaplanowanymi zadaniami (np. różna liczba dzieci korzystających z zajęć, różna liczba godzin zajęć), Brak opisu, uzasadnienia i specyfikacji kosztów (szczególnie przy wydatkach odnoszących się do wyposażenia placówki), Stosowanie nazw własnych, Nieprawidłowe oznaczenie kosztów należących do kategorii środków trwałych lub cross financingu ( dany wydatek może należeć tylko do jednej kategorii w zależności od wartości wydatku i jego specyfiki), Do każdej kwoty ryczałtowej (w przypadku uproszczonych metod rozliczania wydatków) należy przypisać odpowiednie wskaźniki z części E wniosku lub dodatkowe jeżeli te nie wystarczają do rozliczenia kwoty ryczałtowej. Wkład własny nie może być wykazywany w ramach kosztów pośrednich ( dotyczy projektów rozliczanych na podstawie rzeczywiści poniesionych wydatków). Wydatek, którego wartość jest wyższa niż 10 000 złotych netto należy do kategorii limitowanej -środki trwałe. Środki trwałe oraz wydatki w ramach cross-financingu nie mogą przekroczyć 40% finansowania unijnego w projekcie. Wydatki objęte cross-financingiem nie mogą przekroczyć 20% finansowania unijnego w projekcie.

E. MIERZALNE WSKAŹNIKI Brak wskaźników horyzontalnych, Niewłaściwe przyporządkowanie wskaźników do zadań w przypadku projektów ryczałtowych, Uchybienia w opisie sposobu pomiaru i monitorowania wskaźników: Nie wskazano bądź błędnie wskazano czas pomiaru wskaźników produktu, jak i rezultatu (pomiar wskaźnika rezultatu powinien nastąpić do 4 tygodni od zakończenia udziału uczestnika w projekcie, natomiast wskaźnika produktu dot. uczestników - w dniu odbycia pierwszej formy wsparcia, dostarczenia sprzętu do placówki), Nie wskazano, bądź błędnie wskazano na podstawie jakich narzędzi i dokumentów wnioskodawca będzie monitorował wskaźniki np. listy uczestników, dokumenty potwierdzające uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji, oświadczenia, protokoły itp. (tabela w Regulaminie konkursu), Wnioskodawcy są zobligowani wykazywać we wniosku wszystkie wskaźniki dotyczące liczby osób (w tym wskaźnik horyzontalny) w podziale na płeć.

Zatrudnianie nauczycieli do projektu Zgodnie z art. 10a Karty Nauczyciela, nauczycieli w przedszkolach zatrudnia się na podstawie umowy o pracę. W przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy, We wniosku o dofinansowanie należy wskazać szacunkowy czas pracy (etat/liczba godzin) oraz formę zaangażowania, Czas pracy zaangażowanej osoby nie może przekroczyć łącznie 276 godzin miesięcznie (w przypadku nauczycieli cały czas ich pracy, a nie tylko pensum - zajęcia wynikające z tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), Odpowiedzialność za prawidłowe zaangażowanie personelu projektu i rozliczenie kosztów jego zaangażowania zgodnie z prawem powszechnie obowiązującym i Wytycznymi ponosi beneficjent projektu.

Ogólny schemat oceny projektów Wpływ wniosku Weryfikacja warunków formalnych 7 dni od zamknięcia naboru wniosków Ocena formalno-merytoryczna (w tym negocjacje, korekta WND) Do 20 wniosków – 120 dni, nie więcej niż 180 dni Lista ocenionych projektów Listę zatwierdza Zarząd Województwa Śląskiego

Negocjacje IOK przekazuje wnioskodawcy formularz negocjacyjny w LSI (pismo o rozpoczęciu negocjacji wysłane na skrzynkę SEKAP/ePuap) Wnioskodawca w terminie 7 dni roboczych odsyła formularz w LSI, w którym zgadza się na zaproponowane zmiany lub udziela niezbędnych wyjaśnień IOK przekazuje Wnioskodawcy w LSI stanowisko oraz wzywa do złożenia wniosku skorygowanego o ustalenia negocjacyjne Wnioskodawca przesyła we wskazanym terminie skorygowany wniosek o dofinansowanie Ocena zerojedynkowego kryterium negocjacyjnego: Czy projekt spełnia warunki postawione przez oceniających lub przewodniczącego KOP?

Dziękujemy  Referat Wyboru Projektów Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego ul. Dąbrowskiego 23, Katowice, III piętro, pok. 363 Telefon: 32 77 40 363 e-mail: maria.wiktorczyk@slaskie.pl www.rpo.slaskie.pl