Creative Commons, Plagiat

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Advertisements

Creative Commons Alternatywna wizja ochrony praw autorskich w dobie rewolucji informatycznej Patrycja Majchrzak, Krzysztof Czarnecki Koło Naukowe Prawa.
Zarządzanie własnością intelektualną przez naukowców i instytucje naukowe (na rzecz otwartości) Alek Tarkowski ICM UW/Creative Commons Polska.
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
PRAWA AUTORSKIE.
Ochrona Praw Autorskich
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
TIK w szkole podstawowej
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2010.
Nie kradnij i nie daj się okraść w sieci
Ochrona własności intelektualnej
LICENCJE.
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
Ochrona własności intelektualnej
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Prawo autorskie w szkole
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
Licencja Creative Commons
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
Legalne pobieranie plików z internetu
Plagiat w pracach dyplomowych
Zasady zgodnego z prawem wykorzystania programów komputerowych
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
PRAWO AUTORSKIE PRAWO AUTORSKIE
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
Gdzie ich szukać? Flickr.comFlickr.com – CC Open Clip Art LibraryOpen Clip Art Library – grafika w domenie publicznej.domenie publicznej.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Opracowała Edyta Drabek Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy W Katowicach Filia w Chorzowie.
LICENCJE CREATIVE COMMONS opracował Michał Seemann Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach Filia w Chorzowie.
MODULE B Prawa autorskie New Media Production Project This project has been funded with support from the European Commission under the Lifelong Learning.
Własność intelektualna – rzecz święta
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Ochrona danych osobowych i kwestie prawa autorskiego §
Prawo autorskie a licencje Creative Commons
otwartymandat.pl Wyniki wszystkich badań finansowanych ze środków publicznych powinny być dostępne w trybie Open Access.
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
Prawa Autorskie w Internecie
technologia informacyjna a prawo
Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie.
Ochrona własności intelektualnej
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Prawa autorskie a film w bibliotece. Kwestie praw autorskich, a pracy z filmem w szkole reguluje Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i.
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. METODY NARUSZEŃ KOPIOWANIE IMITOWANIE ODTWARZANIE NAŚLADOWANIE BEZPRAWNE USUWANIE, ZAKRYWANIE PODSZYWANIE SIĘ POD FIRMĘ.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Ochrona własności intelektualnej
Prawo autorskie JOANNA LENART.
Ochrona baz danych.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Dozwolony użytek, Creative Commons
Autorskie prawa osobiste i majątkowe, Dozwolony użytek
Dozwolony użytek, Creative Commons
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Zapis prezentacji:

Creative Commons, Plagiat Wydział Elektryczny Katedra Telekomunikacji i Aparatury Elektronicznej   Materiał do wykładu z przedmiotu: Ochrona własności intelektualnej Kod: ES1D400025 Temat: Creative Commons, Plagiat    Opracowała: Grażyna Gilewska Białystok 2019

Dozwolony użytek - jest w zasadzie ograniczeniem monopolu autorskiego, umożliwia posługiwanie się rozpowszechnionym już utworem ze względu na cel osobisty jednostki lub publiczny z uwagi na prowadzone przez instytucje państwowe cele oświatowe, edukacyjne lub kulturalne. Cele dozwolonego użytku: - osobistego: np. naukowy, edukacyjny, rozrywkowy, archiwalny, kolekcjonerski; - publicznego: informacyjny, dokumentacyjny, edukacyjny, naukowy, państwowy, gospodarczy. 2

Dozwolony użytek osobisty Art. 23. 1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego i architektoniczno-urbanistycznego oraz do korzystania z elektronicznych baz danych spełniających cechy utworu, chyba że dotyczy to własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego. 3

Dozwolony użytek publiczny w celach państwowych Art. 332. Wolno korzystać z utworów dla celów bezpieczeństwa publicznego lub na potrzeby postępowań administracyjnych, sądowych lub prawodawczych oraz sprawozdań z tych postępowań. 4

Prawo cytatu Art. 29. Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów oraz rozpowszechnione utwory plastyczne, utwory fotograficzne lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym celami cytatu, takimi jak wyjaśnianie, polemika, analiza krytyczna lub naukowa, nauczanie lub prawami gatunku twórczości. 5

Przesłanki dozwolonego cytatu: realizacja ustawowo określonego celu wykorzystania cytatu: - analiza krytyczna lub naukowa, - nauczanie, - wyjaśnianie, - polemika, - w ramach prawa gatunku twórczości (np. nawiązanie do innych dzieł). powiązanie cytatu z twórczością cytującego, odpowiednia proporcja między rozmiarem cytatu a utworu przejmującego (cytat w stosunku do całości musi pełnić rolę podrzędną) powołanie twórcy i źródła zapożyczenia 6

Zasady korzystania z dozwolonego użytku osobistego i publicznego wymienienie twórcy, podanie źródła. Art. 34. Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. Podanie twórcy i źródła powinno uwzględniać istniejące możliwości. Twórcy nie przysługuje prawo do wynagrodzenia, chyba że ustawa stanowi inaczej. 7

Licencje Creative Commons Creative Commons – amerykańska organizacja typu non- profit, utworzona w 2001, oferująca darmowe rozwiązania prawne i inne narzędzia służące zarządzaniu przez twórców prawami autorskimi do swoich utworów. Głównym jej celem jest wspieranie rozwoju i wykorzystania otwartych licencji autorsko-prawnych, zapewniających bardziej elastyczne i liberalne zasady niż domyślne reguły prawa autorskiego. W myśl zasady “pewne prawa zastrzeżone” twórca sam określa warunki, na których udostępnia swoje utwory. Creative Commons Polska jest jednym z najstarszych oddziałów organizacji – założony w 2005 roku: https://creativecommons.pl/ 8

Licencje Creative Commons Wszystkie licencje Creative Commons posiadają cechy wspólne (poszanowanie praw autorskich osobistych) oraz dodatkowe warunki wybrane przez licencjodawcę (czy twórcę). Podstawowe elementy licencji warunkujących udostępnianie utworów: „Uznanie autorstwa” (ang. Attribution, BY): zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o twórcy. Ten element występuje we wszystkich licencjach, ponieważ autorskie prawa osobiste są niezbywalne. 9

Licencje Creative Commons „Użycie niekomercyjne” (ang. Noncommercial, NC): zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych tylko w celach niekomercyjnych. „Bez utworów zależnych” (ang. No Derivative Works, ND): zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie tylko dokładnych (dosłownych) kopii dzieła, niedozwolone jest jego zmienianie i tworzenie na jego bazie pochodnych. „Na tych samych warunkach” (ang. Share Alike, SA): zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie pochodnych dzieł, pod warunkiem, że będą one opublikowane na takiej samej licencji. 10

Licencje Creative Commons Sześć możliwych kombinacji warunków: Uznanie autorstwa (CC BY) Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach (CC BY- SA) Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne (CC BY-NC) Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych (CC BY-ND) Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach (CC BY-NC-SA) Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND) 11

Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY) Pozwala na kopiowanie, zmienianie, rozprowadzanie, przedstawianie i wykonywanie utworu jedynie pod warunkiem oznaczenia autorstwa. Jest to licencja gwarantująca najszersze swobody licencjobiorcy. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl 12

Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach (CC BY-SA) Pozwala na kopiowanie, zmienianie, rozprowadzanie, przedstawianie i wykonywanie utworu tak długo, jak tylko na utwory zależne będzie udzielana taka sama licencja. Jest to licencja używana przez Wikipedię i jej siostrzane projekty. https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl 13

Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne (CC BY-NC) Pozwala na kopiowanie, zmienianie, remiksowanie, rozprowadzanie, przedstawienie i wykonywanie utwóru jedynie w celach niekomercyjnych. Warunek ten nie obejmuje jednak utworów zależnych (mogą zostać objęte inną licencją). https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.pl 14

Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych (CC BY-ND) Pozwala na rozpowszechnianie, przedstawianie i wykonywanie utworu zarówno w celach komercyjnych i niekomercyjnych, pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci (nie tworzenia utworów zależnych). https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.pl 15

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach (CC BY-NC-SA) Pozwala na rozpowszechnianie, przedstawianie i wykonywanie utworu jedynie w celach niekomercyjnych oraz tak długo jak utwory zależne będą również obejmowane tą samą licencją. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pl 16

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND) Zezwala na rozpowszechnianie, przedstawianie i wykonywanie utworu jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci (nie tworzenia utworów zależnych). Jest to najbardziej restrykycyjna z licencji. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl 17

Licencje Creative Commons - przykłady Materiały dydaktyczne dla studentów Fizyki medycznej i Neuroinformatyki: https://brain.fuw.edu.pl/edu/index.php/Strona_g%C5%82%C 3%B3wna lub Obrazowanie Medyczne: https://brain.fuw.edu.pl/edu/index.php/Obrazowanie_Medycz ne Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach (CC BY-NC-SA) 18

Znak Domeny Publicznej Znak Domeny Publicznej 1.0 (Public Domain Mark 1.0) jest oznaczeniem służącym identyfikacji danego utworu jako należącego do domeny publicznej. Utwór taki można wykorzystywać, rozpowszechniać i zmieniać, nawet w celach komercyjnych, bez konieczności uzyskania zgody autora. Stosowanie Znaku Domeny Publicznej jest rekomendowane w przypadkach, gdy utwór jest wolny od praw autorskich na całym świecie, np. w przypadku bardzo starych dzieł. https://creativecommons.pl/2014/09/znak-domeny-publicznej- 1-0-dostepny-w-wersji-polskiej/ 19

Znak Domeny Publicznej Terminu domena publiczna używa się dla określenia zasobów, które: nigdy nie były przedmiotem prawa autorskiego ze względu na czas, w którym powstały prawa autorskie majątkowe do utworu wygasły, gdyż minęło już 70 lat od śmierci ich autora, ostatniego ze współautorów, daty rozpowszechnienia lub daty ustalenia utworu nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego na podstawie art. 4 ustawy o prawie autorskim (np. dokumenty i materiały urzędowe) nie są wytworem ludzkiej pracy np. eksponaty geologiczne. 20

Plagiat skopiowanie cudzego utworu (lub jego części) wraz z przypisaniem sobie prawa do autorstwa. Rodzaje plagiatu: jawny - przejęcie całości lub fragmentu cudzego utworu i podpisaniu go własnym nazwiskiem, ukryty – przejęcie fragmentów cudzego utworu i włączenie do własnego utworu. 21

Plagiat Art. 77. (pr.sz.w.n.) 5. W przypadku gdy w pracy dyplomowej stanowiącej podstawę nadania tytułu zawodowego osoba ubiegająca się o ten tytuł przypisała sobie autorstwo istotnego fragmentu lub innych elementów cudzego utworu lub ustalenia naukowego, rektor, w drodze decyzji administracyjnej, stwierdza nieważność dyplomu. 22

Plagiat – odpowiedzialność cywilna Ochrona autorskich praw osobistych Art. 78. (pr.aut.) 1. Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania. Ochrona autorskich praw majątkowych Art. 79. (pr.aut.) 1. Uprawniony, którego autorskie prawa majątkowe zostały naruszone, może żądać od osoby, która naruszyła te prawa: 1) zaniechania naruszania; 2) usunięcia skutków naruszenia; ….. 23

Plagiat – odpowiedzialność karna Ochrona autorskich praw osobistych Art. 115. (pr.aut.) 1. Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3. 24