„Świetlik – młody programista”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
CZYLI PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ?
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
ALGORYTMY Opracowała: ELŻBIETA SARKOWICZ
ALGORYTMY.
narzędzie w językowych pracach projektowych
Algorytmy.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Innowacja pedagogiczna
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
EDUKACJA BEZ GRANIC – KOŁO HISTORYCZNO - PRZYRODNICZE SZKOŁA PODSTAWOWA IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W PRZEBIECZANACH.
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
ĆWICZĘ, UCZĘ SIĘ, WYGRYWAM ZESPÓŁ SZKÓŁ W DZIEWIERZEWIE.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Algorytmika.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Wprowadzenie do Scratch’a Scenariusz zajęć komputerowych w klasie II Małgorzata Tkacz-Rutkowska Szkoła Podstawowa nr 212 im. Krystyny Krahelskiej w Warszawie.
Innowacja pedagogiczna „Programowanie w klasach szkoły podstawowej” klasa I i IV Szkoła Podstawowa im. Św. Eugeniusza de Mazenoda w Jeziorku.
Programowanie dla każdego
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Sprawozdanie z Pilotażu Programowania
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
gry dla przyszłych programistów
ROBOTYKA - NAUKA PROGRAMOWANIA KODOWANIE PRZEZ RYSOWANIE
Sopocka Akademia Tenisowa
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
Zawody nauczane we wrocławskich uczelniach
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
„MŁODZI KONSTRUKTORZY” „MAŁY INŻYNIER”
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

„Świetlik – młody programista” Autorzy innowacji: mgr inż. Anna Styczeń (nauczyciel zajęć technicznych, informatyki, wychowawca świetlicy – nauczyciel dyplomowany) mgr Henryk Brzozowski (nauczyciel zajęć technicznych, informatyki, wychowawca świetlicy – nauczyciel dyplomowany 1 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

„Świetlik – młody programista” Cel ogólny (główny) innowacji: Programowanie jako rozwijanie umiejętności funkcjonowania dzieci we współczesnym świecie. Cele szczegółowe innowacji: Poznanie znaczenia wybranych pojęć związanych z informatyką. Pobudzenie uczniów do kreatywnego działania i poszukiwania rozwiązań stawianych im zadań. Posługiwanie się komputerem w nauce czytania, pisania, liczenia oraz w życiu codziennym. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 2

„Świetlik – młody programista” Innowacją objęty został zespół dzieci z klasy 1 przebywający świetlicy szkolnej (6 – 7 lat!!!) – zajęcia pozalekcyjne. Czas realizacji innowacji: 3 lata (od 1.09.2016 do czerwca 2019) Założone do uzyskania efekty: Rozumie, analizuje i rozwiązuje problemy z codziennego życia. Programuje i rozwiązuje problemy z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Posługuje się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi w zakresie uwzględniającym jego możliwości. Rozwija kompetencje społeczne współpracując ze swoimi rówieśnikami. Przestrzega prawa i zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się technologią komputerową. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 3

„Świetlik – młody programista” Edukacja informatyczna to m. in. kształtowanie myślenia. Myślenie: kreatywne logiczne abstrakcyjne Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 4 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

„Świetlik – młody programista” Dla poziomu klas 1-3 (szkoły podstawowej): Określenie PROBLEMU ODKRYCIE (przez nauczyciela) (przez dzieci) Odkrycie wiąże się ze znalezieniem rozwiązania. Rozwiązanie zaprogramowanie testowanie rozwiązania NIE musi się wiązać z pisaniem programu w języku programowania Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 5

„Świetlik – młody programista” Dla klasy 1 TYLKO gry i zabawy!!! Czyli: Nauczyciel przedstawia PROBLEM. Nauczanie PRZEZ ROZWIĄZYWANIE problemów. ZAWSZE prezentacja rozwiązania czego się nauczyliśmy (podsumowanie) Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 6

„Świetlik – młody programista” Tematyka i kolejność zajęć: Zjawiska zachodzące w przyrodzie: - pory roku przemijanie ustalona kolejność (np. rozwoju roślin) różnorodność (np. ptaków, krajobrazów) Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 7

„Świetlik – młody programista” Przykłady: Wiosna Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 8

„Świetlik – młody programista” Lato Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 9

„Świetlik – młody programista” Jesień Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 10

„Świetlik – młody programista” Zima Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 11

„Świetlik – młody programista” Korzystanie z urządzeń cyfrowych – na zajęciach, w trakcie wykonywania ćwiczeń, wyjaśniano do czego dane urządzenie służy i jak posługiwać się nim (zgodnie z przepisami BHP): komputer rzutnik multimedialny aparat cyfrowy drukarka Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 12

„Świetlik – młody programista” Projektowanie „kartek z kalendarza”, a następnie drukowanie ich. Zawsze różne wersje, ale wybór wspólny. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 13

„Świetlik – młody programista” Zabawa w „robota”. Objaśnienie: Uczeń ma przejść z punktu A do punktu B po wyznaczonej drodze, omijając różne przeszkody – w czasie zabawy wykonuje polecenia wydawane przez rówieśników (START, krok do przodu, obrót w lewo, obrót w prawo, STOP). Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 14

„Świetlik – młody programista” „Dzielenie się” przepisami przed Bożym Narodzeniem. Dowolny przepis np. wykonanie pierogów przedstawiano jako ciąg wykonywanych poleceń. Dzieci same wyciągały wnioski, dlaczego daną czynność należy wykonać wcześniej od drugiej. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 15

„Świetlik – młody programista” Czy potrafię zasznurować bucika? - ćwiczenia usprawniające sprawność manualną dzieci oraz umiejętność logicznego myślenia. Sznurujemy buty wg poleceń wydawanych przez nauczyciela. To jest trudne? – Wiążemy kokardki. Poznajemy INNE (różne) sposoby sznurowania bucików. Wyciągamy wnioski z błędów w zawiązywaniu bucików (np. co zrobić, aby końcówki sznurówek nie były różnej długości). Szkoła Podstawowa nr 25 im. 16 Ty16siąclecia w Rzeszowie

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. 17 Ty17siąclecia w Rzeszowie

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 18

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 19

„Świetlik – młody programista” Praca z komputerem. Przypomnienie regulaminu pracowni informatycznej. Prawidłowa postawa przy pracy z komputerem. Ćwiczenia relaksujące. Edytor graficzny Paint: Labirynty – ćwiczenia usprawniające sprawność manualną dzieci. Puzzle – ćwiczenia usprawniające spostrzegawczość, sprawność manualną oraz logiczne myślenie. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 20

„Świetlik – młody programista” Puzzle - Kogut Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 21

„Świetlik – młody programista” Puzzle - Magnolia Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 22 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

„Świetlik – młody programista” Puzzle - Kamień Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 23

„Świetlik – młody programista” Puzzle – Moja klasa 1a Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 24

„Świetlik – młody programista” Tak pracujemy! Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 25

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 26

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 27

„Świetlik – młody programista” Zabawy z klockami: „Tworzymy” gry planszowe. Projektujemy i układamy „plansze” z klocków (płaskich). Wymyślamy zasady gry (np. poruszanie się ludzika, przeszkody itp.). Wizualizacja wymyślonej gry za pomocą strzałek. krok do przodu obrót w lewo obrót w prawo Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 28 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 29 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 30

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 31

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 32

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 33

„Świetlik – młody programista” Wykonywanie zdjęć wspólnie z dziećmi. Wyjaśniano podstawowe zasady wykonywania zdjęć, w tym pojęcie kadrowania oraz wpływ oświetlenia i odległości do fotografowanego obiektu na wygląd zdjęcia. Przykład 1: Różne kadrowanie tego samego widoku przy robieniu zdjęcia – efekt zaskakujący. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 34

„Świetlik – młody programista” Przykład 2: Różne ujęcie obiektu (dzieci) podczas wykonywania zdjęcia: uwzględniające oświetlenie (pod światło i od strony naświetlenia), widok z dołu i z góry. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 35

„Świetlik – młody programista” Co dalej??? Pomysłów - MNÓSTWO! część już zrealizowana, część w trakcie realizacji. Przykład: Zadanie do wykonania – WYMYJ ZĘBY W CIEPŁEJ WODZIE - fragment tego zadania będzie realizowany w klasie 1 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

„Świetlik – młody programista” Zadanie do wykonania – WYMYJ ZĘBY W CIEPŁEJ WODZIE Określamy dane: szczoteczka do zębów, pasta do zębów, kubek. Warunki: łazienka, ciepła woda, czas mycia min. 2 minuty. Efekt końcowy: umyte - czyste zęby Sposoby wykonania zadania: Powiedzieć w określonej kolejności czynności niezbędne do uzyskania końcowego efektu. Można zapisywać na tablicy. Można ułożyć „puzzle” – kartki z napisanymi czynnościami. Kartki można zapisywać na bieżąco. Kartki mogą być wcześniej przygotowane. Napisać „program” – na komputerze (np. w klasie 3). Stworzyć schemat blokowy (klasy starsze). Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 37

„Świetlik – młody programista” „Program” mycia zębów”: Wejdź do łazienki. Umieść zegar w widocznym miejscu. Weź szczoteczkę do zębów. Odkręć ciepłą wodę. Zmocz szczoteczkę. Nalej wody do kubka. Zakręć wodę. (DLACZEGO – wytłumaczyć) Weź pastę do zębów. Otwórz pastę do zębów. Nałóż pastę na szczoteczkę. Myj zęby (MOŻNA wytłumaczyć JAK). Sprawdź, czy minęły 2 minuty. Jeśli TAK to wykonaj punkt 13. Jeśli NIE to wykonaj czynność w punkcie 11. Wypłucz usta wodą z kubka. Odkręć odę z kranu. Wypłucz szczoteczkę. Wypłucz kubek. Umieść wszystkie rzeczy na swoim miejscu. Wyjdź z łazienki. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

„Świetlik – młody programista” Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 39

„Świetlik – młody programista” Realne efekty rocznej pracy: W trakcie zabaw dzieci rozwijały przyczynowo – skutkowy sposób postrzegania rzeczywistości. Uczyły się dostrzegać zależności. Rozwijały swoją umiejętność rozwiązywania problemów. Potrafiły radzić sobie z trudnymi zadaniami – rozbijały je na mniejsze partie i rozwiązywały je jedno po drugim. Ćwiczyły umiejętność pracy w zespole. Nabywały pewność w realizacji zadań. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

„Świetlik – młody programista” Dziękujemy za uwagę. Anna Styczeń Henryk Brzozowski Wszystkie zdjęcia i materiały użyte w prezentacji są w całości wytworem autorów innowacji. Rzeszów, czerwiec 2017r. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 41