MENTORING IN CCI SECTOR Unit 4: MENTOR IN MUSIC Module: MENTORING IN CCI SECTOR Unit 4: MENTOR IN MUSIC Partner name: ARTeria – www.fundacja-arteria.org www.talentmatchingeurope.com #TalentMatching fb/twitter @aspire2createEU G+/YouTube +TalentMatching Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
Mentor between teacher and friend…. Organizacja imprez: Część 1 Koncepcja czyli o planowaniu Część 2 Umowy czyli o biurokracji Część 3 Promocja czyli o informacji Część 4 Organizacja czyli o harmonogramie Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
PROMOCJA CZYLI O INFORMACJI Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
Tworzymy plan promocji imprezy i określamy: budżet działań promocyjnych (wpisujący się w cały budżet imprezy) czas trwania działań promocyjnych zasięg (impreza lokalna/regionalna/krajowa/międzynarodowa) metody działań promocyjnych Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
przykłady działań promocyjnych: graficzne: plakaty, ulotki, billboardy media: gazety (ogłoszenia i artykuły sponsorowane), spoty radiowe, spoty TV, działania PR internet: bannery, informacje na portalach, newsletter, działania na portalach społecznościowych inne: np. tzw. reklama szeptana Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
Patronaty medialne: sponsorzy… gazety, radio, TV, portale internetowe reklama + relacja, transmisja, nagranie wejścia na żywo, obsługa medialna imprezy działania PR przed imprezą: wywiady z organizatorami, konkursy, nagrody (np. bilety, zaproszenia, rabaty, spotkania z gwiazdą: dla widzów, słuchaczy, czytelników) wyłączność patronatu sponsorzy… Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
UMOWY SPONSORSKIE/PATRONACKIE Kim jesteśmy? Co chcemy zrobić? Co chcemy od sponsora/patrona? Co możemy dać w zamian? . Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
Co możemy zaproponować sponsorowi/patronowi medialnemu? umieszczenie logo na wszelkich materiałach promocyjnych, stronie internetowej projektu/imprezy/instytucji itp.. bannery, tablice reklamowe, roll-up, ulotki itp.. w miejscu imprezy; zaproszenia na imprezę, bilety, wejściówki możliwość dystrybucji własnych materiałów reklamowych w trakcie imprezy, itp. informację za sceny przekazana przez konferansjera o sponsorze/patronie medialnym Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
SPONSORING: finansowy rzeczowy usługowy Ustawodawca stoi na stanowisku, że przekaz reklamowy musi być dla odbiorcy rozpoznawalny i odróżniać się od audycji oraz artykułów redakcyjnych (art. 16 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16.04.1993 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 153 poz. 1503 ze zmianami) jako zakaz reklamy ukrytej oraz jako nakaz oddzielenia treści redakcyjnych od ogłoszeń i reklam (art. 36 ust. 3 ustawy o prawie prasowym z 26.01.1984 r. (Dz. U. z 1984 Nr 5 poz. 24 ze zmianami). Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
„NIETYPOWI” SPONSORZY: 1. Producent wyrobów tytoniowych jako sponsor: ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoni i wyrobów tytoniowych z 9.11.1995 r. (Dz. U. z 1996 nr 10 poz. 55 ze zmianami); 2. Sponsorowanie przez podmioty z branży alkoholowej: w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26.10.1982 (Dz. U. z 2002 nr 147 poz. 1231) ustawodawca wprowadził całkowity zakaz reklamy napojów alkoholowych (za wyjątkiem piwa, którego reklama po spełnieniu szeregu przesłanek jest dozwolona). Zgodnie z zapisami ustawy dozwolone jest informowanie o sponsorowaniu przez producentów czy dystrybutorów napojów alkoholowych zawierających do 18% alkoholu. Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
PODATKOWE ASPEKTY SPONSORINGU: Sponsor poza możliwością upowszechnienia swojej marki czy budowania jej pozytywnego wizerunku może uzyskać bezpośrednią korzyść finansową z tytułu sponsoringu. Przepisy podatkowe dają możliwość zaliczenia wydatków poniesionych przez sponsora w związku ze wspieraniem instytucji promujących kulturę i sztukę do kosztów uzyskania przychodu. WAŻNE: prawidłowe sformułowanie umowy (to nie może być umowa darowizny), wyraźne wskazanie wzajemnych świadczeń stron umowy z naciskiem na ich ekwiwalentną wartość. Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
inne umowy barterowe czy o współpracy: na przykład z firmą dysponującą słupami ogłoszeniowymi, itp. Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
Ważne w działaniach promocyjnych: wskazanie osoby do kontaktu z mediami: szybki kontakt do tej osoby: jej telefon, adres e-mailowy, osoba dyspozycyjna, mająca wiedzę o wszystkich działaniach, komunikatywna, „medialna” przygotowana - ciekawa - informacja prasowa inne materiały promocyjne – (foldery, ulotki, informatory itp.) aktualizacja na bieżąco informacji o imprezie na stronie internetowej Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries
W projektach graficznych i pozostałych działaniach reklamowych należy wykorzystywać jedynie materiały/zdjęcia wykonawców przekazane (na przykład na podstawie odpowiednich zapisów w umowie) przez wykonawców/menadżera z prawem do ich użycia w kampanii Talent Matching – Vocational Mentoring for IVET in Europe’s Creative Industries