Diego Rodríguez de Silva y Velázquez

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Piękne Kobiety Renesansu”
Advertisements

Pojęcia plastyczne czyli
Twórcy Renesansu Michał Anioł Rafael Santi Leonardo da Vinci
K U B I Z M. CHARAKTERYSTYKA STYLU.
M I S T R Z O W I E ODRODZENIA
Zainspirowani barokiem
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
16-17 X 2007r. Szafirowa Pracownia Stanisława Wyspiańskiego
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Sztuka i architektura baroku.
MALARSTWO.
Jan Alojzy Matejko.
Tajemnice sztuki w pigułce.
Malarstwa.
Jan Matejko MALARZ.
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Pielgrzymki Jana Pawła II
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Jan Matejko Kraków Kraków 1893
SURREALIZM Salwador Dali.
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
SPÓJRZ I PODZIWIAJ opracowała A.Goebel-Kutela
Malarz koloru i światła
SZTUKA PO DRUGIEJ WOJNIE SWIATOWEJ Część I
Moje zainteresowania Malarstwo.
„SŁONECZNIKI” VINCENT VAN GOGH.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Holandia i jej sztuka w XVII w.
Plan prezentacji: Temat zajęć Życie Matejki
ur r zm r Malarstwo bliskie naturze
National Gallery of Art w Waszyngtonie
Kraków - najpiękniejsze miasto
BAROK.
19 lutego 2015 roku klasy 1 a i b liceum pod opieką polonistki, pani Doroty Kasperowicz, odwiedziły Muzeum Narodowe w Warszawie. Tematem lekcji muzealnej.
Czasy Stanisławowskie
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 Vincent van Gogh.
Malarstwo obrazem epoki
Antyczna rzeźba.
Migoczące płótna- impresjonizm
BAROK.
Architektura i sztuka baroku
malarz postimpresjonistyczny
Rembrandt Harmenszoon van Rijn
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
CLAUDE MONET      .
Francisco Goya y Lucientes
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
Auguste Renoir.
DYNAMIC IDENTITY.
Analiza dzieła sztuki.
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
Michał Anioł.
PORTRET – temat w sztuce Przygotowala: Beata Hacia.
Krótki biogram:  Michelangelo Merisi da Caravaggio (ur. 29 września 1571, zm. 18 lipca 1610) – włoski malarz działający w latach 1593– 1610 w Rzymie,
Magdalena Abakanowicz
Pablo Ruiz Picasso „Działanie jest podstawowym kluczem każdego sukcesu.” Pablo Picasso.
Sandra Naumowicz klasa V a
OSTATNIA WIECZERZA W malarstwie na przestrzeni epok
Projektu Erasmus + na lekcjach plastyki
Św. Jan Paweł II - wzór mądrości
Symbolizm w malarstwie.  Odilon Redon (ur. 22 kwietnia 1840 w Bordeaux, zm. 6 lipca 1916 w Paryżu) – francuski malarz i grafik symbolista.  Krótka biografia:
POLSKI MALARZ BAROKOWY
Jan Matejko urodził się w 1838 roku w Krakowie, w którym mieszkał całe życie i w którym zmarł w 1893 roku. Był synem Czecha, muzyka i nauczyciela muzyki,
Zapis prezentacji:

Diego Rodríguez de Silva y Velázquez ochrzcz. 6 czerwca 1599 w Sewilli, zm. 6 sierpnia 1660 w Madrycie

Życiorys Najstarszy syn potomka starej sewilijskiej szlachty i matki sewilijki, Której nazwisko rodowe, Velazquez , zwyczajem Hiszpanów przyjął i właśnie nim zapisał się w kartach historii sztuki Naukę malarstwa pobierał w pracowni Francisco Pacheco, który wkrótce stanie się jego zięciem, a następnie pierwszym kronikarzem wielkiego malarza Okres sewilski – pierwszy etap twórczości artysty. Był to czas poszukiwania formy i krystalizacji zainteresowań tematyka obyczajową Największym autorytetem malarza był Caravaggio, którego wpływy przejawiają się w modelunku światłocieniowym, kontrastach i przedstawieniach naturalistycznych. Okres sewilijski charakteryzuje się przedstawieniami religijnymi, którym twórca nadaje cech codzienności, odrzucając stylizację i patetyzację dzieła. Charakterystycznym punktem tej twórczości jest mocne, jednostkowe skoncentrowanie światła. Postaci wyłaniają się z mroku.

Hołd trzech króli Postać Marii i Dzieciątka jest domniemanym portretem żony i córeczki artysty

Velazqez, już w okresie sewilijskim wykazywał zainteresowanie malarstwem obyczajowym. Najistotniejszymi przykładami tego czasu są Stara Kucharka i Nosiwoda -> BODEGONY (hiszp. „winiarnia”): W Wymienionych obrazach pierwszy raz na gruncie malarstwa hiszpańskiego pojawia się tematyka związana z kuchnią i przygotowaniem posiłku. Bohaterowie tych płócien bytują w przestrzeni wyznaczanej kolejnymi planami zapełnionymi przedmiotami w układach zbliżonych do martwej natury Powiązani są jedynie gestem wyciągniętej zamarłej na chwilę ręki, zdają się nie kontaktować ze sobą trwając w nastroju powagi i godności.

Stara kucharka

Okres sewilijski poza przedstawieniami religijnymi i obyczajowymi prezentuje jeszcze jeden typ kreowania formy Velazquez dokonał swego rodzaju połączenia wyżej wymienionych tematów . Obrazy religijne są intymne w nastroju i jednocześnie surowe w formie po przez oszczędność środków wyrazu. Gama kolorystyczna jest ciemna i głęboka

Chrystus w domu Marty i Marii

Mulatka (drugi plan ! – przedstawienie bibilijne)

Królewski dwór W 1622 roku wyjechał na krótko do Madrytu. W rok później został wezwany przez ministra króla Filipa IV i został mianowany nadwornym malarzem. Z hiszpańskim dworem królewskim będzie już związany do końca życia. W roku 1624 na stałe przeniósł się do Madrytu. W tym okresie poznał przebywającego w Madrycie Rubensa. Wtedy zapragnął udać się w podróż do Włoch i uzyskał na tę wyprawę królewskie pozwolenie. W tym okresie zarzuca malarstwo obyczajowe i zajmuje się portretami, które przyniosły mu ogromną sławę W latach 1629-1631 przebywał we Włoszech, gdzie odwiedził kolejno Genuę, Mediolan, Weronę, Wenecję, Ferrarę, Cento, Loreto, Bolonię, Rzym i  Neapol. Najwięcej czasu spędził w Rzymie. Wyprawa miała głównie charakter poznawczy. Malarz zetknął się bezpośrednio ze sztuką włoską, studiując i kopiując dzieła wielkich mistrzów: Rafaela, Michała Anioła, Tycjana i Tintoretta. Niedługo później powraca do tematyki biblijnej i mitologicznej

Portret konny księcia Olivaresa

Kuźnia Wulkana

Triumf Bahusa

Zakrwawione szaty Józefa

Dworskie malarstwo portretowe Z włoskich podróży Velazquez wyciągnął bardzo ważną lekcję koloru, która później rzutuje na kunszt jego malarstwa portretowego. Artysta w pełni ujawnia umiejętności subtelnego uchwycenia wyrazu psychicznego osób portretowanych. Członkowie rodziny królewskiej są tematem wielu płócien, pojawiają się również sceny polowań i codzienność dworską

Antonia de Ipeñarrieta Portret Anatonii z synem Don Luisem ukazuje zmianę stosunku Velazqueza do tradycyjnych form portretu dworskiego. Sztywna konwencja ustępuje miejsca naturalności i subtelności wykonania.

Artysta poza dworskimi postaciami skupiał się na portretowaniu błaznów. Najgłębsze od strony psychologicznej są właśnie portrety karłów i błaznów. Malarz mocno akcentował rysy ludzkie tych postaci. Oszczędnymi środkami mówił o człowieczeństwie ludzi, których ułomność była źródłem rozrywek i atrakcji całego dworu.

Poddanie Bredy Jedynym zachowanym obrazem historycznym Velazqueza jest Poddanie Bredy, malowane na królewskie zamówienie. Tematyka nawiązuje do kapitulacji niderlandzkiego miasta Breda, po kilkumiesięcznym oblężeniu. Obraz został namalowany zaledwie po 10 latach od wydarzenia. Scharakteryzował dwie bardzo różniące się grupy żołnierzy , dzieląc całość płótna prawie na dwie połowy

Portret Papieża Innocentego X Malarz położył nacisk na oczy modela , przenikliwe spojrzenie niemłodego człowieka pozwala mu przypisać cechy sprytu i nieufności.

Francis Bacon (1953) Bacon uważał obraz Hiszpana za jedno z największych dzieł w historii malarstwa, nie tylko ze względu na doskonałość formalną, ale przede wszystkim ze względu na wnikliwość w ukazaniu dwuznacznego charakteru postaci.

Wenus z lustrem – dzieło zamykające okres dojrzały, jest jedynym znanym aktem twórczości malarza

Infantki Panny dworskie (Las Meninas) Wielopostaciowe przedstawienie dworskie, malarz zawiera w nim swój autoportret Bohaterką pierwszego planu jest złotowłosa Infantka w otoczeniu towarzyszących jej postaci Bardzo ciekawa kompozycja -> główna postać (Infantka) wraz ze swoją świtą pojawiła się z wizytą w pracowni malarza, zajętego portretowaniem jej rodziców , których odbicia widoczne są w lustrze

Prządki Kolejny wielopostaciowy obraz Powrót malarza do tematyki rodzajowej podejmowanej we wczesnym okresie twórczości Scena dzieje się we wnętrzu manufaktury tapicerskiej Dwa tematy dzieła: - praca fizyczna, wskazuje na to uchwycenie ruchu kołowrotka - drugi plan przedstawia pełną spokoju scenę z życia dworu

Infantki Najlepsze portrety Velazqueza: - Infatki Marii Teresy - Infantki Marii Anny Portretował kolejne etapy życia infantki Małgorzaty , dzięki niemu przeszła do historii, jako urocze dziecko o niewinnej twarzy i melancholijnych oczach Chusteczki, kwiaty, drobne przedmioty trzymane w ręku towarzyszą osobom portretowanym – rekwizytów zazwyczaj jest niewiele Członkowie rodziny królewskie zazwyczaj ukazywani są w całej postaci, odziani we wspaniałe stroje wzbogacone ozdobami i koronkami Również w sferze malarskiej nie ma tu żadnych specjalnych warsztatowych tajemnic, pogrubionej, efektywnej faktury, czy rozmazywania farby. Artysta nakładał farbę delikatnie i cienko, oddaje to wrażenie świetlistości i lekkości materii