ADMINISTRACJA PUBLICZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Advertisements

Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Wykład 2 Podstawowe pojęcia 1. Czym jest rachunkowość?  Definicja rachunkowości:  „Rachunkowość jest uniwersalnym i elastycznym systemem informacyjno.
Dr hab. Henryk Dzwonkowski Profesor UŁ. Działalność finansowa to: gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków Rozróżnienie prawa publicznego i prywatnego.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Finanse publiczne i prawo finansowe
Konstytucyjny system źródeł prawa
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Ubezpieczenie wypadkowe
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
KOLOKWIUM r. GRUPA 11 i 12- ODPOWIEDZI
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Stosowanie prawa.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
Rzecznik Praw Dziecka.
Konflikt interesów.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Podstawy prawa cywilnego
Publiczne prawo gospodarcze
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Norma prawna.
SWOBODA UMÓW.
Współczesne kierunki polityki społecznej
ORGANIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA
Pojęcie i skład spadku.
Publiczne prawo gospodarcze
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Międzynarodowy Rynek Pracy
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
dr Ariel Przybyłowicz rok akademicki 2017/2018
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 3
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Prawo administracyjne
Przepisy prawne.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Tworzenie prawa.
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Akty prawne regulujące pracę w administracji publicznej
Zasady Działania Unii Europejskiej
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Zapis prezentacji:

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Pojęcie, sposoby definiowania. Administracja publiczna a administracja prywatna. Sfery ingerencji administracji/ funkcje.

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Trzy znaczenia administracji publicznej: Wydzielone w państwie organizacyjne struktury w celu realizacji zadań publicznych; Specjalna działalność podejmowana dla celów o charakterze publicznym; Ludzie zatrudnieni w wyodrębnionej strukturze państwowej (wg. pkt. 1).

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Definicja negatywno-przedmiotowa: Administracja jest działalnością państwa w celach publicznych, z wyjątkiem ustawodawstwa oraz sądownictwa (definicja: Otto Mayera).

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Definicja negatywno-podmiotowa: Administracja jest działalnością organów publicznych, które nie są organami ustawodawczymi i sądowymi

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Definicja pozytywnie-przedmiotowa: Administracja to działalność mająca na celu realizację zadań publicznych

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Definicja pozytywno-podmiotowa: Administracja to działalność organów administracyjnych

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Problemy z określaniem pojęcia administracji: Definicja administracji powinna być prosta, nie powinna odwoływać się do innych pojęć; Określenie zakresu działalności administracji powinno uwzględniać - Objąć wszystko co robi administracja - Pominąć działania prywatnych podmiotów

ADMINISTRACJA PUBLICZNA 3. Definicja administracji jest zmienna, zależna od aktualnej sytuacji politycznej, społecznej, ustrojowej; 4. Definicja administracji powinna uwzględniać pytania o: Podmiot działania; Cel działania; Przedmiot działania; Cechy (sposób) działania; Adresat działania.

POJĘCIE Administracja publiczna jest to [prof. Jan Boć]: Łaciński rodowód pojęcia administracji publicznej: ministrare – oznacza służyć ad – oznacza cechę celowości tego działania Administracja publiczna jest to [prof. Jan Boć]: Przejęte przez państwo; Realizowane przez jego zawisłe organy oraz organy samorządu terytorialnego; Zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli Wynikających ze współżycia ludzi w społeczeństwie.

POJĘCIE Ad. 1 Przejęte przez państwo Nie są to działania postulowane lecz aktualnie realizowane; - Nie ma stałego zakresu działalności administracji – jest on ciągle zmienny – zależy on od aktualnych przepisów prawa; Przejęcie ma miejsce poprzez stanowienie prawa – prawo jest pierwotne. Ad. 2 Realizowane przez jego zawisłe organy oraz organy samorządu terytorialnego; Prawo określa zakres zadań i kompetencji tych organów Podmiotami tymi są: organy administracji publicznej, organy samorządu terytorialnego; podmioty niepubliczne pełniące funkcje organów administracji publicznej.

POJĘCIE Ad. 3 Zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli - Zaspokajanie powinno być optymalne: Skuteczne Odpowiadać specyfice potrzeby Jedynie potrzeb określonych przez prawo (założenie pierwotności prawa). Ad. 4 Wynikających ze współżycia ludzi w społeczeństwie. - Przepisy prawa określają co odpowiada zasadom współżycia ludzi w społeczeństwie

SPOSOBY DEFINIOWANIA Administrację publiczną w ujęciu organizacyjnym (podmiotowym) - stanowi ona ogół podmiotów administracji, a więc organy administracji i inne podmioty wykonujące określone funkcje z zakresu administracji publicznej, Administrację publiczną w ujęciu materialnym (przedmiotowym) - działalność państwa, której przedmiotem są sprawy administracyjne albo inaczej zadania i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej, Administrację publiczną w ujęciu formalnym - to cała działalność wykonywana przez podmioty administracje bez względu na to, czy ma ona charakter administracyjny czy też nie ma tego charakteru.

SPOSOBY DEFINIOWANIA 4. Administrację publiczną w ujęciu negatywnym - czyli wszystko to, co nie jest ani ustawodawstwem, ani sądownictwem , 5. Administrację publiczną w ujęciu pozytywnym - czyli działalność organizatorską państwa. 6. Administrację publiczną w ujęciu przedmiotowo - podmiotowym - zespół działań, czynności i przedsięwzięć organizatorskich i wykonawczych prowadzonych na rzecz realizacji interesu publicznego przez różne podmioty, organy i instytucje na podstawie ustawy i w określonych prawem formach.

ADMINISTRACJA PUBLICZNA A ADMINISTRACJA PRYWATNA Zasadniczo pojęciu administracja przypisujemy charakter publiczny, państwowy, jednak: zjawiska administrowania mogą występować w obszarze działalności prywatnej jednostek czy podmiotów korporacyjnych (zbiorowych), administracja prywatna to działalność podejmowaną przez instytucje lub podmioty niepubliczne,, która ma na celu zaspokojenia potrzeb obywateli, czy też społeczności (np. prywatne przychodnie zdrowia, szkoły, przedszkola, transport).

ADMINISTRACJA PUBLICZNA A ADMINISTRACJA PRYWATNA cele działań: szerokie vs wąskie charakter działań: zewnętrzne vs wewnętrzne motywacja działania: ochrona interesu publicznego vs ochrona interesu indywidualnego cele wyznacza: państwo vs rynek podstawa prawna: prawo administracyjne vs prawo cywilne i handlowe prowadzona w imieniu i z ramienia: państwa vs prywatnego podmiotu trwałość: trwała i stała vs przejściowa, związana z właścicielem Źródło:http://kobiecastronaprawa.pl/administracja-publiczna-a-prywatna-sposoby-definiowania/

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Przesłanki rozwoju ingerencji administracji Możliwości materialne państwa; Stan organizacyjny państwa; Treść polityki społeczno-gospodarczej.

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Ad. 1 Materialne możliwości państwa: Mają dynamiczny charakter; Zależą od systemu ekonomicznego;

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Ad. 2 Stan organizacyjny państwa: Wydolność funkcjonalna struktur administracyjnych; Przykładem zmiany ingerencji jest reforma samorządowa z 1998 roku.

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Ad. 3 Treść polityki społeczno-gospodarczej POLITYKA – jest to: Aprobowana przez organy państwa oraz organy samorządu; System pozaprawnych i postulowanych wypowiedzi; O tym: gdzie, kiedy, jak – korzystać z materialnych i organizacyjnych możliwości państwa o samorządu terytorialnego; Czasami polityką jest określane planowanie

SFERY INGRERENCJI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Pod pojęciem sfer ingerencji administracji publicznej (funkcji administracji publicznej) należy rozumieć te dziedziny życia społecznego, w których działa administracja publiczna. Wyróżniamy 4 sfery działania/ ingerencji administracji publicznej: Policja administracyjna, Reglamentacja, Świadczenia materialne, Świadczenia niematerialne.

SFERY INGRERENCJI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Ad. 1 Policja administracyjna Historycznie najstarsza sfera, jej podstawową cechą jest zagwarantowanie nienaruszalności w zakresie trzech stanów: bezpieczeństwa porządku (2) i spokoju publicznego (3) oraz trzech dóbr: życia (1), zdrowia (2) i mienia (3) . Ad. 2 Reglamentacja reglamentacja oznacza różnorodną sferę działalności administracji, której istotą jest ograniczenie w dziedzinie wykorzystania składników procesu wytwarzania, świadczenia usług i obrotu towarowego, swobody działalności podmiotów gospodarujących w imię szeroko pojętego interesu społeczno-ekonomicznego (A. Chełmoński, T. Kocowski, 1985). przez reglamentację rozumie się więc m.in. ograniczenie prawem pewnych form działalności, jak np. monopol państwa na prowadzenie totalizatora sportowego czy niezbędne uzyskanie [źródło: http://kobiecastronaprawa.pl/funkcje-administracji-publicznej-sfery-ingerencji/].

SFERY INGRERENCJI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Ad. 3 Świadczenia materialne Polega na zapewnieniu materialnych warunków życia w społeczeństwie (zarówno w dziedzinach pozostawionych indywidualnej inicjatywie jednostek np. zapewnienie mieszkania, jak i pozostawionych zorganizowaniu przez administrację publiczną np. ubezpieczeniach społecznych). To w ramach tej sfery pojawią się takie programy jak „Rodzina 500+”. Ad. 4 Świadczenia niematerialne Obejmuje działania polegające na regulacji niematerialnych warunków życia w społeczeństwie, poprzez wydanie decyzji administracyjnych (np. przyjęcie chorego do szpitala) czy nakazy wynikające wprost z ustawy (ex lege) – obowiązek szkolny. Wydanie decyzji administracyjnych wiąże się z dwoma rodzajami sytuacji : sytuacje, w których administracja MUSI wydać decyzję pozytywną w razie zaistnienia prawem przewidzianych okoliczności (np. zarejestrowanie urodzenia dziecka), sytuacje, w których administracja MOŻE wydać wyłącznie decyzję pozytywną (np. umieszczenie w domu opieki) UWAGA: Wyróżnia się 5 sferę ingerencji administracji publicznej, tj. ZAKAZ INGERENCJI. Może być osadzona wyłącznie na postanowieniach konstytucji, które nie dopuszczają żadnego wyjątku lub dopuszczany wyjątek. Określają dokładnie jak np. zakaz ograniczania praw i wolności wymienionych w art. 233 Konstytucji (godność, obywatelstwo, ochrona życia, humanitarne traktowanie, itd…). [źródło: http://kobiecastronaprawa.pl/funkcje-administracji-publicznej-sfery-ingerencji/].

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Cechy administracji publicznej: Administracja publiczna działa w imieniu i na rachunek państwa Aktualnie jest podział administracji publicznej na: Administrację państwową; Administrację samorządową.

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Cechy administracji publicznej: 2. Administracja publiczna może korzystać z: Przymusu państwowego związanego z władztwem administracyjnym Władztwo administracyjne jest określone i wynika z przepisów prawa. Władztwo oznacza możliwość jednostronnego kształtowania sytuacji prawnej z możliwością zastosowania przymusu w celu egzekucji obowiązków administracyjnych.

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Cechy administracji publicznej: 3. Administracja publiczna działa w interesie publicznym

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Cechy administracji publicznej: 4. Administracja publiczna działa na podstawie i w granicach prawa Administracja jest związana przez prawo. Wobec administracji jest dozwolone wyłącznie to na co pozwala prawo Wobec jednostki jest dozwolone to co nie jest przez prawo zakazane lub na co prawo pozwala

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Cechy administracji publicznej: 5. Administracja publiczna ma wykonawczy charakter Organy administracji publicznej wykonują i konkretyzują obowiązujące prawo Organy te mogą tworzyć jedynie prawo zawarte w aktach pod-ustawowych

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Cechy administracji publicznej: 6. Działalność administracji publicznej ma charakter: ciągły i stabilny Proces administrowania trwa stale Na ten proces składają się jednostkowe rozstrzygnięcia administracyjne

ADMINISTRACJA PUBLICZNA Cechy administracji publicznej: 7. Administracja publiczna ma monopolistyczny charakter Prawo określa zadania poszczególnych podmiotów Podmioty prywatne nie mogą realizować niektórych zadań administracji –np. Policja, więziennictwo, pobieranie danin publicznych

PRAWO ADMINISTRACYJNE Sposoby definiowania prawa administracyjnego, pogranicze prawa administracyjnego. Sposoby klasyfikowania norm prawa administracyjnego. Zasady ogólne prawa administracyjnego.

PRAWO ADMINISTRACYJNE Prawo administracyjne określone na podstawie przeciwstawienia: Prawa prywatnego; Prawo publiczne Podział ten został określony w starożytnym Rzymie.

PRAWO ADMINISTRACYJNE Różnice prawo publiczne- prawo prywatne Konkretyzacja prawa publicznego jest wynikiem woli specjalnych podmiotów publicznych; a adresat nie może uchronić się przed jej skutkiem; Konkretyzacja prawa prywatnego zależy od woli obu stron stosunku cywilnoprawnego.

PRAWO ADMINISTRACYJNE Różnice prawo publiczne- prawo prywatne - Treść stosunku publicznoprawnego jest określone jednostronne przez podmiot publiczny; - Treść stosunku cywilnoprawnego jest określone przez obie jego strony.

PRAWO ADMINISTRACYJNE Różnice prawo publiczne- prawo prywatne 1. Organ administracji publicznej ma obowiązek wykonywania regulacji prawa publicznego; 2. Strony stosunku cywilnoprawnego mogą rozwiązać ten stosunek

PRAWO ADMINISTRACYJNE Różnice prawo publiczne- prawo prywatne Prawo publiczne jest realizowane w imię interesu publicznego; Prawo prywatne jest realizowane w imię interesu prywatnego.

DEFINICJE 1. Prawo administracyjne – zespół norm regulujących działalność administracyjną (administracją przedmiotową), jest to prawo, które normuje administrację publiczną. 2. Prawo administracyjne – prawo, które zawiera element władztwa, czyli: możliwość jednostronnego rozstrzygania sytuacji indywidualnych, zabezpieczonego przymusem państwowym, gdy treścią rozstrzygnięcia jest nałożenie obowiązku.

DEFINICJE 3. Prawo administracyjne – dotyczy administracji publicznej, które obejmuje określenia wytworzone dla organizacji i działania administracji. 4. Prawo administracyjne – zespół norm prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie administracji publicznej oraz zachowanie się podmiotów w stosunku do niej nie podporządkowanych w zakresie nieunormowanym przez przepisy należące do innych gałęzi prawa.

NORMY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Norma prawna – najmniejszy, stanowiący sensowną całość, element prawa. Reguła postępowania zewnętrznego stworzona na podstawie przepisów prawnych, ustanowiona przez kompetentny organ władzy w odpowiednim trybie, generalna (nie jest skierowana do jednego, ściśle oznaczonego adresata, ale do grupy podmiotów określonych przy pomocy nazwy rodzajowej) i abstrakcyjna (dotycząca powtarzalnych zachowań, wielokrotnego zastosowania, uniwersalna), ogłoszona i chroniona przez państwo aparatem przymusu. Na gruncie prawa administracyjnego wyróżniamy 3 typy norm prawa: Normy prawa ustrojowego Normy prawa materialnego Normy prawa procesowego

NORMY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Ad. 1 Normy prawa ustrojowego Regulują wszystkie najważniejsze elementy administracji publicznej jako organizacji. Dotyczą one tworzenia i obsadzania organów administracji publicznej, ich budowy zewnętrznej, wzajemnych relacji struktury administracji. Ad. 2 Normy prawa materialnego Określają prawa i obowiązki przydawane lub nakładane w drodze decyzji administracyjne; Określają prawa i obowiązki określone przez przepisy prawa.

NORMY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Ad. 3 Normy prawa procesowego Regulują tok czynności podejmowanych prze organy określone prawem ustrojowym w celu realizacji norm prawa materialnego, zarówno wtedy gry regulują wydawanie i kontrolowanie decyzji administracyjnych, jak i wtedy, gdy regulują tok czynności podejmowanych w celu przymusowego wykonania decyzji administracyjnych. ZADANIE nr 1: stwórz normę prawa materialnego i skorelowaną z nią normę prawa procesowego.

NORMY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Prawo administracyjne obejmuje także: 1. Normy zadaniowe: skierowane do organów administracji publicznej, określają działania tych organów, skierowane na zewnątrz. 2. Normy kompetencyjne: zawierają upoważnienie do określonego rodzaju działań, określają właściwości – miejscową, rzeczową, instantancyjną. 3. Normy odsyłające: odsyłają do norm poza systemem prawa, normy prawne nie mogą uregulować wszystkich zagadnień, ze względu na ich skomplikowanie oraz zmienność.