Gdańsk, 11 kwietnia 2019 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020
OŚ PRIORYTETOWA 6 INTEGRACJA PODSTAWOWE INFORMACJE O KONKURSIE OŚ PRIORYTETOWA 6 INTEGRACJA Działanie 6.1. Aktywna integracja Poddziałanie 6.1.2. Aktywizacja społeczno – zawodowa Kwota alokacji środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie projektów złożonych w odpowiedzi na konkurs wynosi 15 913 260,00 PLN, w tym: - środki EFS w wysokości 14 238 180,00 PLN - krajowy wkład publiczny – budżet państwa w wysokości 1 675 080,00 PLN. Wg kursu 1 EUR =4,3146 PLN Minimalna wartość projektu wynosi 50 000,00 PLN (kryterium dopuszczalności).
TYPY BENEFICJENTÓW Do konkursu, jako wnioskodawcy, mogą przystąpić w szczególności: organizacje pozarządowe, instytucje resocjalizacyjne, jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, instytucje rynku pracy, podmioty ekonomii społecznej/przedsiębiorstwa społeczne, związki zawodowe, instytucje edukacyjne, szkoły wyższe, związki i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, instytucje kultury, kluby sportowe, instytucje pomocy i integracji społecznej, ROT/LOT. podmioty prowadzące: centra integracji społecznej/kluby integracji społecznej/warsztaty terapii zajęciowej,
Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania w konkursie PODSTAWOWE INFORMACJE O KONKURSIE Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania w konkursie 1) W przypadku, gdy wnioskodawcą jest gmina albo powiat, a podmiotem realizującym projekt jest jednostka organizacyjna wnioskodawcy, tj. odpowiednio OPS lub PCPR: a) poziom dofinansowania projektu ze środków EFS wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych projektu, b) wymagany wkład własny beneficjenta do projektu, wynosi 15% wydatków kwalifikowalnych projektu. 2) W każdym innym przypadku, niż wymieniony w pkt 1): a) poziom dofinansowania projektu wynosi 95% wydatków kwalifikowalnych projektu, w tym: 85% środki EFS, 10% krajowy wkład publiczny – budżet państwa, b) wymagany wkład własny beneficjenta do projektu wynosi 5% wydatków kwalifikowalnych projektu.
TYPY PROJEKTÓW TYP I Projekty ukierunkowane na zwiększenie zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób z niepełnosprawnościami, poprzez wdrażanie kompleksowych programów aktywizacji społeczno-zawodowej skierowanych do osób, rodzin, środowisk lub lokalnych społeczności, w oparciu o ścieżkę reintegracji stworzoną indywidualnie dla każdego uczestnika wsparcia, z wykorzystaniem usług aktywnej integracji o charakterze: Społecznym; Zawodowym; Edukacyjnym W ramach usług o charakterze społecznym można realizować usługi terapeutyczne o charakterze zdrowotnym, m.in.: psychoterapia; terapia uzależnień; usługi aktywnej integracji o charakterze zdrowotnym w zakresie niezbędnym do włączenia społecznego osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
TYPY PROJEKTÓW TYP I Celem usług aktywnej integracji o charakterze społecznym jest przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności, obejmujących m.in.: poradnictwo psychologiczne lub psychospołeczne, warsztaty terapeutyczne kształtujące umiejętności osobiste, poradnictwo prawne i obywatelskie, wsparcie środowiskowe, praca socjalna.
TYPY PROJEKTÓW TYP I Celem usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym, jest pomoc w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru lub zmiany zawodu, wyposażenie w kompetencje i kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności pożądane na rynku pracy, obejmujących m.in.: kursy, szkolenia; poradnictwo zawodowe; pośrednictwo pracy; staże; zajęcia reintegracji zawodowej u pracodawców; subsydiowane zatrudnienie; usługi, w tym asystenckie pomagające uzyskać lub utrzymać zatrudnienie w szczególności w początkowym okresie zatrudnienia.
TYPY PROJEKTÓW TYP I Należy pamiętać, iż usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym w ramach projektów OPS lub PCPR nie są wdrażane samodzielnie. Wdrożenie tych usług w ramach projektów jest możliwe wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowanie w zakresie aktywizacji zawodowej, w szczególności: PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności w ramach Programu Aktywizacja i Integracja; CIS i KIS; przedsiębiorstwa społeczne; organizacje pozarządowe, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
TYPY PROJEKTÓW Celem usług aktywnej integracji o charakterze edukacyjnym, jest wzrost poziomu wykształcenia lub jego dostosowanie do potrzeb rynku pracy, wyłącznie w powiązaniu z usługami o charakterze zawodowym, obejmujących m.in.: skierowanie i sfinansowanie zajęć szkolnych, związanych z uzupełnieniem wykształcenia na poziomie podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym lub policealnym oraz kosztów z nimi związanych, zajęcia ukierunkowane na rozwój zainteresowań i aspiracji edukacyjnych, usługi wspierające aktywizację edukacyjną (np. poprzez brokera edukacyjnego). TYP I
TYPY PROJEKTÓW TYP II Projekty ukierunkowane na zwiększenie zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób z niepełnosprawnościami, poprzez poprawę dostępu do usług reintegracji zawodowej i społecznej świadczonych przez Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej, realizowane w oparciu o kompleksowe usługi aktywnej integracji poprzez: tworzenie miejsc aktywizacji w nowoutworzonych podmiotach, wsparcie nowych uczestników w istniejących podmiotach. Usługi reintegracji społecznej i zawodowej realizowane przez CIS i KIS są uznawane za kompleksową usługę aktywnej integracji, obejmującej integrację społeczną i zawodową.
TYPY PROJEKTÓW TYP III Projekty ukierunkowane na zwiększenie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami, poprzez poprawę dostępu do usług rehabilitacji zawodowej i społecznej, realizowane w ramach działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej (WTZ) obejmujące: wsparcie nowych uczestników w istniejących WTZ usługami aktywnej integracji, wsparcie dotychczasowych uczestników WTZ nową ofertą, wzbogaconą o usługi aktywnej integracji, w szczególności o charakterze zawodowym.
TYPY PROJEKTÓW TYP IV Profilaktyka wykluczenia społecznego przy wykorzystaniu środowiskowych form aktywizacji społecznej, skierowana przede wszystkim do dzieci i młodzieży, wyłącznie jako wsparcie towarzyszące, niezbędne do aktywizacji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym – jako uzupełnienie działań wskazanych w typie projektu nr 1 lub 2 lub 3.
OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.1.2. Wsparcie kierowane jest do osób, wobec których zastosowanie wyłącznie instrumentów i usług rynku pracy jest niewystarczające i istnieje konieczność zastosowania w pierwszej kolejności instrumentów aktywnej integracji o charakterze społecznym.
GRUPA DOCELOWA Osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, tj.: osoby lub rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikujące się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniające co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 ww. ustawy, osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, osoby nieletnie, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, osoby przebywające w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
GRUPA DOCELOWA osoby z niepełnosprawnością – osoby niepełnosprawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także osoby z zaburzeniami psychicznymi, w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z rodziców lub opiekunów nie pracuje ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością, g) osoby bezdomne lub dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań, tj. osoby: bez dachu nad głową (osoby żyjące w surowych i alarmujących warunkach), bez miejsca zamieszkania (osoby przebywające w schroniskach dla bezdomnych), w schroniskach dla kobiet, schroniskach dla imigrantów, osoby opuszczające instytucje penitencjarne/karne/szpitale, instytucje opiekuńcze, osoby otrzymujące długookresowe wsparcie z powodu bezdomności w postaci specjalistycznego zakwaterowania wspieranego),
GRUPA DOCELOWA g) osoby bezdomne lub dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań, tj. osoby: z niezabezpieczonym zakwaterowaniem (osoby posiadające niepewny najem z nakazem eksmisji, osoby zagrożone przemocą), z nieodpowiednimi warunkami mieszkaniowymi (rozumianymi jako konstrukcje tymczasowe, mieszkania substandardowe – lokale nienadające się do zamieszkania wg standardu krajowego, skrajne przeludnienie), przy czym osoby dorosłe mieszkające z rodzicami nie powinny być zaliczane do tej grupy osób, chyba że wszystkie te osoby są bezdomne lub mieszkają w nieodpowiednich i niebezpiecznych warunkach, h) osoby korzystające z PO PŻ. I) osoby odbywające kary pozbawienia wolności objęte dozorem elektronicznym.
GRUPA DOCELOWA 2. Otoczenie osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w zakresie, w jakim jest to niezbędne do aktywizacji społeczno-zawodowej osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, tj.: osoby spokrewnione lub niespokrewnione z osobami zagrożonymi ubóstwem lub wykluczeniem społecznym wspólnie zamieszkujące i gospodarujące, inne osoby z najbliższego środowiska osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Wsparcie kierowane do otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym jest możliwe, o ile jest ono niezbędne dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.1.2. Proces wsparcia osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym odbywa się w oparciu o ŚCIEŻKĘ REINTEGRACJI, stworzoną indywidualnie dla każdej osoby, rodziny, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb. Ścieżka reintegracji to najczęściej długotrwały proces reintegracji osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym i wyprowadzania tych osób i rodzin z ubóstwa lub wykluczenia społecznego za pomocą zestawu kompleksowych i zindywidualizowanych form wsparcia, pozwalających na reintegrację tych osób lub rodzin. Ścieżka reintegracji może być realizowana w ramach jednego projektu (ścieżka udziału w projekcie) lub wykraczać poza ramy jednego projektu i być kontynuowana w innym projekcie lub pozaprojektowo. Może być realizowana przez jedną lub kilka instytucji, zazwyczaj w sposób sekwencyjny.
KRYTERIA WYBORU
KRYTERIA WYBORU Kryteria formalne, których spełnienie jest obligatoryjne: specyficzne dla konkursu, tj.: Efektywność zatrudnieniowa: weryfikacji podlega wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla grupy docelowej mierzony na zakończenie realizacji projektu, określony na poziomie: co najmniej 12% - w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością co najmniej 25% - dla pozostałych osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
KRYTERIA WYBORU Kryteria formalne, których spełnienie jest obligatoryjne: specyficzne dla konkursu, tj.: Efektywność społeczna: weryfikacji podlega wskaźnik efektywności społecznej dla grupy docelowej projektu mierzony na zakończenie realizacji projektu, określony na poziomie: co najmniej 34% - w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością objętych wsparciem w projekcie. co najmniej 34% - w odniesieniu do pozostałych osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w projekcie,
KRYTERIA WYBORU Kryteria formalne, których spełnienie jest obligatoryjne: specyficzne dla konkursu, tj.: Osoby z niepełnosprawnościami: Weryfikacji podlega stosunek osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w projekcie do wszystkich uczestników projektu (osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym) określony na poziomie minimum 15%.
Kryteria formalne, których spełnienie jest obligatoryjne: KRYTERIA WYBORU Kryteria formalne, których spełnienie jest obligatoryjne: specyficzne dla konkursu, tj.: Koszt przypadający na uczestnika projektu: Weryfikacji podlega średni koszt przypadający na uczestnika projektu, określony na maksymalnym poziomie 15 000 zł*. * Zgodnie z zapisami „Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego” nie określono wskaźników dla otoczenia osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Nie można zatem osób z otoczenia traktować, jako uczestników projektu. We wniosku o dofinansowanie w Sekcji D. Grupa docelowa projektu, w polu „Liczba uczestników projektu” nie należy uwzględniać osób z otoczenia. Tym samym, koszt przypadający na uczestnika projektu, określony w kryterium na maksymalnym poziomie 15 000 zł na uczestnika projektu, zawiera w sobie wsparcie osób z otoczenia.
KRYTERIA WYBORU Kryteria strategiczne I stopnia, kryteria specyficznego ukierunkowania projektu, tj.: lokalizacji (obszary o ponadprzeciętnym poziomie wykluczenia społecznego – Zał. nr 28 do Regulaminu), partnerstwa (stopień, w jakim partnerstwo przyczyni się do osiągniecia rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania), zaangażowania pracodawców (stopień, w jakim współpraca z pracodawcami przyczyni się do osiągnięcia rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania), zatrudnienia w PES (stopień w jakim projekt przyczyni się do zatrudnienia uczestników w podmiocie ekonomii społecznej), niepełnosprawność (stopień, w jakim projekt obejmie wsparciem osoby z niepełnosprawnościami), komplementarność projektu z interwencją w ramach PO Pomoc Żywnościowa – (stopień, w jakim projekt obejmie wsparciem osoby będące uczestnikami projektów realizowanych w ramach PO Pomoc Żywnościowa.)
KRYTERIA WYBORU Kryteria strategiczne I stopnia, kryteria specyficznego ukierunkowania projektu, tj.: wolontariat/animacja środowiskowa - ocenie podlega stopień, w jakim projekt realizowany jest przy wykorzystaniu wolontariatu i/lub animacji środowiskowej, które przyczynią się do osiągnięcia wszystkich rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania. podejście oddolne - ocenie podlega stopień, w jakim projekt jest identyfikowany i realizowany z wykorzystaniem elementów podejścia oddolnego, integrując aktywność wielu podmiotów i wynikając ze wspólnej strategii działania dla danego obszaru, przyjętej i wdrażanej przez podmiot funkcjonujący w ujęciu trójsektorowym, łączącym sektor publiczny, społeczny i gospodarczy.
EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ZATRUDNIENIOWA W PROJEKTACH
EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ZATRUDNIENIOWA Efektywność społeczna jest mierzona wśród osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które skorzystały z usług aktywnej integracji o charakterze społecznym lub edukacyjnym. Efektywność zatrudnieniowa jest mierzona wśród osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które skorzystały z usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym.
EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ZATRUDNIENIOWA Efektywność społeczna i efektywność zatrudnieniowa są mierzone: a) wśród uczestników projektu względem ich sytuacji w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie, b) wśród uczestników projektu, którzy zakończyli udział w projekcie, przy czym, za zakończenie udziału w projekcie należy uznać zakończenie uczestnictwa w formie lub formach wsparcia realizowanych w ramach projektu zgodnie ze ścieżką udziału w projekcie. Zakończenie udziału w projekcie z powodu podjęcia zatrudnienia wcześniej niż uprzednio było to planowane można uznać za zakończenie udziału w projekcie na potrzeby weryfikacji kryterium efektywności społecznej i efektywności zatrudnieniowej; c) w stosunku do łącznej liczby uczestników projektu, którzy zakończyli udział w projekcie, w rozumieniu lit. b, i skorzystali w projekcie z usług aktywnej integracji, Osoby, które przerwały udział w projekcie (przed zakończeniem zaplanowanych dla nich form wsparcia) z powodu innego niż zatrudnienie nie są wliczane ani do efektywności społecznej, ani do zatrudnieniowej.
EFEKTYWNOŚĆ ZATRUDNIENIOWA Efektywności zatrudnieniowej nie mierzymy wśród osób: które w ramach projektu lub po zakończeniu jego realizacji podjęły naukę w formach szkolnych, nieletnich, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, osób do 18 roku życia lub do zakończenia realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Osoby wyłączone z pomiaru efektywności nie są wliczane ani do licznika, ani do mianownika wskaźnika monitorującego spełnienie kryterium efektywności.
EFEKTYWNOŚĆ ZATRUDNIENIOWA Jako efektywność zatrudnieniową wskazujemy sytuacje w której uczestnicy: : jako osoby bierne zawodowo lub bezrobotne w momencie przystąpienia do projektu, podjęli zatrudnienie po zakończeniu udziału w projekcie lub w trakcie jego trwania; jako osoby bierne zawodowo w momencie przystąpienia do projektu, zaczęli poszukiwać pracy po zakończeniu udziału w projekcie; jako osoby bierne zawodowo lub bezrobotne w momencie przystąpienia do projektu podjęli dalszą aktywizację zawodową, w tym w projekcie realizowanym w ramach Działań 6.3 Ekonomia Społeczna lub Osi Priorytetowej 5 Zatrudnienie (Działania 5.1, 5.2, 5.3, 5.7) po zakończeniu udziału w projekcie lub w trakcie jego trwania;
EFEKTYWNOŚĆ ZATRUDNIENIOWA Jako efektywność zatrudnieniową wskazujemy sytuacje w której: : jako uczestnicy Centrum Integracji Społecznej (CIS) lub Klubu Integracji Społecznej (KIS) w trakcie trwania projektu lub po jego zakończeniu podjęli zatrudnienie w ramach zatrudnienia wspieranego; jako osoby uczestniczące w Warsztatach Terapii Zajęciowej (WTZ) w trakcie trwania projektu lub po jego zakończeniu podjęli zatrudnienie na otwartym rynku pracy, w tym w przedsiębiorstwach społecznych.
EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA Kryterium efektywności społecznej określa odsetek uczestników projektu, którzy po zakończeniu udziału w projekcie dokonali postępu w procesie aktywizacji społeczno-zatrudnieniowej i zmniejszenia dystansu do zatrudnienia, przy czym postęp powinien być rozumiany m.in. jako: rozpoczęcie nauki; wzmocnienie motywacji do pracy po projekcie; zwiększenie pewności siebie i własnych umiejętności; poprawa umiejętności rozwiązywania pojawiających się problemów; podjęcie wolontariatu; poprawa stanu zdrowia; ograniczenie nałogów; doświadczenie widocznej poprawy w funkcjonowaniu (w przypadku osób z niepełnosprawnościami).
EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA Wskaźnik efektywności społecznej jest mierzony w terminie do trzech miesięcy (min. 90 dni) od zakończenia udziału uczestnika w projekcie (bądź rezygnacji w związku z podjęciem pracy). Potwierdzenie osiągnięcia wskaźnika efektywności społecznej następuje na podstawie dokumentów potwierdzających postęp w procesie aktywizacji społeczno-zawodowej i zmniejszenie dystansu do zatrudnienia lub udział w dalszej aktywizacji społecznej, społeczno-zawodowej lub zawodowej, np.: opinia psychologa, terapeuty lub pracownika socjalnego, zaświadczenie o rejestracji w PUP, zaświadczenie o udziale w KIS, kopia indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego realizowanego w CIS, zaświadczenie o podjęciu wolontariatu.
WSKAŹNIKI
Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w Programie. WSKAŹNIKI Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w Programie (RW), Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w Programie. WSKAŹNIKI PRODUKTU W przedmiotowym konkursie, z uwagi na jego założenia merytoryczne, wnioskodawcy zobowiązani są do określenia we wniosku o dofinansowanie projektu wartości dla wszystkich powyższych wskaźników produktu. Wnioskodawca, określając wartości docelowe wskaźników produktu i rezultatu bezpośredniego we wniosku o dofinansowanie projektu, musi mieć na uwadze ich definicje i sposób pomiaru, zawarte w załączniku nr 4 do regulaminu konkursu (Zasady pomiaru wskaźników ).
WSKAŹNIKI Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu Programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek), Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które uzyskały kwalifikacje lub nabyły kompetencje po opuszczeniu Programu, Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu Programu. WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO
WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO 1) W przypadku wskaźnika rezultatu bezpośredniego „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek)” pomiar dotyczy wyłącznie tych osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które w momencie rozpoczęcia udziału we wsparciu były bezrobotne lub bierne zawodowo. We wskaźniku należy uwzględniać wszystkie osoby, które w okresie do czterech tygodni po zakończeniu udziału w projekcie podjęły zatrudnienie. WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO
WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO Wnioskodawca jest zobowiązany zapewnić że co najmniej 40% uczestników projektu uzyska kwalifikacje lub nabędzie kompetencje W uzasadnionych przypadkach możliwa jest realizacja projektu, który nie spełnia w/w wymogu - dotyczy to przede wszystkim przedsięwzięć realizowanych wyłącznie na rzecz osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi. WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO
WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO 3) Wnioskodawcy zobowiązani są do określenia we wniosku o dofinansowanie projektu wartości dla wszystkich wskaźników rezultatu bezpośredniego, przy czym w przypadku objęcia wsparciem w projekcie wyłącznie osób bezrobotnych, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, wartość wskaźnika „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu Programu” należy pozostawić na domyślnym poziomie 0, określonym w GWA. WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO
WSKAŹNIKI HORYZONTALNE Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, Liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych, Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami, 4) Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno–komunikacyjne (TIK). Gdy wnioskodawca na etapie przygotowania projektu i wniosku o dofinansowanie projektu nie przewiduje realizacji wsparcia skutkującego osiągnięciem w/w wskaźników horyzontalnych, ich wartość należy pozostawić na domyślnym poziomie 0, określonym w GWA. WSKAŹNIKI HORYZONTALNE
Dziękuję za uwagę. 41