Poszukiwania: ponowna ocena sytuacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zrobić dobrą prezentację? autor: Piotr Kalita
Advertisements

Aukcja o dolara $$$ P. Jaworska W. Filipowicz.
Anegdoty matematyczne
Ekorozwój.
Zapraszamy do poznania kwadratu magicznego
Internetowa baza polskich zabytków
Ćwiczenia ortograficzne i matematyczne
Interaktywna prezentacja użytkowa
Demokracja w szkole.
Struktura problemu decyzyjnego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
KOMPUTER NARZĘDZIE, KTÓRE MNIE KSZTAŁCI I ROZWIJA.
Tablice Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Problem generowania i rozwiązywania plansz sudoku o określonym poziomie trudności Mateusz Mikłuszka Mikołaj Szkutnik Kamil Markuszewski
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pisać pracę dyplomową?
Kurs HTML.
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Spójność logiczna projektu.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Algorytmy.
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
ARKUSZ KALKULACYJNY JUŻ PROŚCIEJ SIĘ NIE DA Wersja OFFICE 2010
Negocjacje. prof. WSIiZ, dr Dariusz Tworzydło
o granicy funkcji przy obliczaniu granic Twierdzenia
Przygotował: Marcin Horak
szczególnych Granice ciągów. Postaraj się przewidzieć
Pole koła Violetta Karolczak SP Brzoza.
Nie taki diabeł straszny czyli o zadaniach: wykaż , uzasadnij , udowodnij Piotr Ludwikowski.
JAK ZROBIĆ STRONE WWW PIERWSZA STRONA W INTERNECIE
Języki i automaty część 3.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Tworzenie programów, etapów oraz określanie wymagań etapowych
Debata na temat lokalnego ekorozwoju, odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Promocji w Pyzdrach Centrum Kultury.
Farseer Physics Engine. Farseer Physics Engine jest silnikiem fizycznym napisanym dla platformy.NET. Został on zainspirowany przez silnik Box2D znany.
Weronika Dziedzic kl. Vc
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
JEST TYLE MOŻLIWOŚCI TA PREZENTACJA POMOŻE CI WYBRAĆ NAJLEPSZĄ
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
opracowała Bożena Kukułka

FUNKCJE.
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Elektroniczna rekrutacja: opolskie.edu.com.pl
Wzorce slajdów programu microsoft powerpoint
Umiejętność obserwacji.
KINDERMAT 2014 „Matematyka to uniwersalny język, za pomocą którego opisany jest świat”
Generatory pomocy multimedialnych
Metody numeryczne szukanie pierwiastka metodą bisekcji
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Sudoku 数独.
Doskonałość w zarządzaniu O czym mówimy ? Przedstawione w materiale pomysły i założenia mogą wydawać się kontrowersyjne, szczególnie dla Europejczyka.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
„Filtry i funkcje bazodanowe w EXCELU”
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Rekrutacja do przedszkoli w Gminie Strzyżów
Rekrutacja 2017/2018 INSTRUKCJA*
PORUSZANIE SIĘ I USTAWIANIE SĘDZIEGO W RÓŻNYCH SYTUACJACH BOISKOWYCH
Spotkanie ze Słowem Mk 10, Z Ewangelii według świętego Marka:
Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.
Jak zarabiać w Internecie
WYMARZONY ZAWÓD.
Sudoku 数独.
Zastąp modne wyrazy Niektóre modne wyrazy, warto zastąpić synonimami, bowiem są często używane w błędnym znaczeniu.
…czyli nie taki diabeł straszny
Zapis prezentacji:

Poszukiwania: ponowna ocena sytuacji W oparciu o książkę „Odkrycia matematyczne” George’a Pólya Karolina Tarka PZI III

Niekiedy bywa tak, że rozwiązanie/efekt zadania jest niezadawalający Niekiedy bywa tak, że rozwiązanie/efekt zadania jest niezadawalający. Do głowy przychodzą nam rożne pomysły, ale okazują się nieudane, a szliśmy różnorodnymi drogami, niestety okazały się drogami do nikąd.

Rozwiązanie wydaje nam się zawiłe i niejasne, nie jesteśmy zadowoleni z efektów, które otrzymaliśmy. Przepełnione one są szczegółami, jednak nie dają nam one całości; brakuje jakiegoś elementu, pewnego ogniwa, które nas naprowadzi na rozwiązanie.

Nie powinniśmy kierować się tylko elementem jako jedynym ogniwem Nie powinniśmy kierować się tylko elementem jako jedynym ogniwem. Widząc pewien szczegół możemy mieć przeczucie, że jest on najważniejszy i nie zwracamy uwagi na pozostałe elementy. Nie kierujmy się tylko i wyłącznie szczegółem!

Przykładowo, spójrzmy na wycięte kawałki obrazków Przykładowo, spójrzmy na wycięte kawałki obrazków. Czy wiesz co jest na obrazku?

Co to jest?

Grzyby

Co to jest?

Jeleń

Co to jest?

Tulipany

Co to jest?

Ptaki

Co to jest?

Wielbłąd

Wnioski są takie, że jeden szczegół (w tym przypadku element obrazka) może nie naprowadzić nas na drogę do rozwiązania. Musimy przyjrzeć się całości.

Problem zaczyna się w momencie, gdy idziemy „na skróty” i nie analizujemy wszystkich informacji, które posiadamy, a warto pamiętać, że mogą to być elementy naprowadzające.

Często również jesteśmy zajęci bocznymi ścieżkami i nagromadziliśmy za dużo zbędnych informacji, pomijając inne, co w efekcie nie daje nam prawidłowego rozwiązania.

W takiej sytuacji poszukujemy dalej, ale musimy ponownie ocenić sytuację. Wszystkie zgromadzone elementy zadania, czyli niewiadome, dane i warunki, lub założenia i wnioski oceniamy ponownie. Zadajemy sobie pytania:

Czy wziąłem pod uwagę cały warunek? Czy skorzystałem ze wszystkich danych? Czy wziąłem pod uwagę całe założenie, czy skorzystałem ze wszystkich ich części?

Pytania te szczególnie mocno wiążą się z rozważanym zagadnieniem, wówczas, gdy jesteśmy przekonani, iż dla określenia niewiadomej potrzebne są wszystkie dane i wszystkie części warunku, lub też, że dla sprecyzowania wniosku konieczne jest pełne założenie.

Także i wówczas, gdy nie mamy tej pewności, gdy jedynie przypuszczamy, iż ogół danych i całość warunku lub całość założenia są istotne, pytania powyższe są uzasadnione i mogą być pomocne. Sugerują one, że powinniśmy próbować skorzystać z danych lub punktu, które dotychczas pomijaliśmy, a to z kolei może podsunąć brakujące ogniwo.

Kłopot może polegać także na tym, że nie przedstawiliśmy sobie dostatecznie wyraźnie znaczenia przedstawionych określeń w zadaniu. Powinniśmy zadać sobie pytania:

Czy rozumiemy, czy dokonaliśmy wizualizacji, wszystkich pojęć, stanowiące nierozłączny element zadania?

Pytanie to może nas skłonić do powrotu do pewnych definicji, pojęć i zasugerować tym samym rozszerzenie naszego zadania. Dzięki temu mamy szansę spojrzeć na nowo, wprowadzić nowe elementy, które wcześniej nam umknęły bądź wydały się mało ważne. .

Łamigłówka Sudoku

W Sudoku gra się na planszy o wymiarach 9x9 podzielonej na mniejsze "obszary" o wymiarach 3x3: Na początku gry niektóre z pól planszy Sudoku są już wypełnione liczbami.

Celem gry jest uzupełnienie pozostałych pól planszy cyframi od 1 do 9 (po jednej cyfrze w każdym polu) przy zachowaniu następujących reguł: Każda cyfra może się pojawić tylko raz w każdym wierszu:                                                                                                                                                                            Poprawnie       Niepoprawnie 

Każda cyfra może się pojawić tylko raz w każdej kolumnie: Poprawnie  Niepoprawnie    

                                                                       Każda cyfra może się pojawić tylko raz w każdym obszarze:    Poprawnie  Niepoprawnie     Podsumowując, chodzi o to, aby każda z cyfr wystąpiła tylko po razie w każdym wierszu, kolumnie i obszarze.

Nasza plansza

3 5 9 2 6 4 7

3 5 1 9 2 6 8 5 7 4 7 2 9 3

3 5 1 9 2 6 8 5 7 4 7 2 9 3 1 7 6 9 8 4

3 5 1 9 2 6 8 5 7 4 7 2 9 3 6 1 2 7 6 9 8 4

3 5 1 9 2 6 8 5 7 4 7 2 9 3 6 1 2 7 7 7 6 9 8 4

Łamigłówkę zaczęliśmy rozwiązywać za szybko, nie analizując wszystkich pól i dostępnych cyfr. Teraz musimy zacząć od początku, ale tym razem nie popełnijmy poprzedniego błędu. Musimy dokonać ponownej oceny sytuacji, a wszystkie dane – wpisane liczby, przeanalizować bardzo dokładnie.

1

Kontynuuj rozwiązywanie łamigłówki Kontynuuj rozwiązywanie łamigłówki. Następny slajd będzie gotowym rozwiązaniem, zanim do niego przejdziesz uzupełnij Sudoku i sprawdź czy dobrze poszukujesz prawdy.