Konsulting Prawny i Gospodarczy prof. dr hab

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
 Każdy ma prawo do swobodnie wybranej pracy. Nikomu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie, nie można zabronić wykonywania zawodu.  Państwo określa.
UŻYTKOWANIE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
O ochronie danych osobowych.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Ubezpieczenie wypadkowe
O ochronie danych osobowych
Lokalne źródła prawa – zarys
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
O ochronie danych osobowych
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Części składowe treści pisma
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Odpowiedzialność cywilna
Rzecznik Praw Dziecka.
Prowadzenie monitoringu wizyjnego
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty
Finansowanie programu
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
Czy zawsze potrzebna jest zgoda. RODO w organizacjach pozarządowych
RODO w Hodowli, czy nas dotyczy?
Postępy w zakresie zapewniania równości osób LGBTI w Unii Europejskiej
AGH: Sprawy pracownicze
Formy czynności prawnych
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Nowe podejście do zamówień publicznych
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Katowice, 4 PAŻDZIERNIKA 2018 roku
Zasady Działania Unii Europejskiej
RODO.
Zapis prezentacji:

Ochrona informacji (wykład 1-2 ochrona danych osobowych – zagadnienia wstępne) Konsulting Prawny i Gospodarczy prof. dr hab. Mariusz Jabłoński dr Krzysztof Wygoda Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Katedra Prawa Konstytucyjnego

Podstawowe pojęcia Dane otwarte – („open data”) to dane, które łącznie spełniają następujące warunki i są: dostępne – dane są osiągalne dla jak najszerszego grona użytkowników i mogą być wykorzystywane w dowolnych celach, w tym biznesowych; aktualne – dane są udostępniane na tyle szybko, by nie traciły swojej wartości; kompletne – poszczególne zbiory danych publicznych są udostępniane w całości; maszynowo odczytywalne – dane są uporządkowane i mogą być przetwarzane automatycznie; udostępnianie bez dyskryminacji – dane są dostępne dla każdego, bez wymogu rejestracji, czy opłat; udostępniania bez ograniczeń licencyjnych – czyli mogą być wykorzystywane np. w celach biznesowych.

Podstawowe pojęcia Informacja publiczna - każda informacja o sprawach publicznych. To np.: dane teleadresowe, opis struktur organizacyjnych i powiązań zewnętrznych, podstawy prawne funkcjonowania, sposoby kontaktowania się i załatwiania spraw, informacje o posiadanych i przetwarzanych zasobach, publikacjach, informacje finansowe (np. budżet, plany), informacje z działalności, takie jak sprawozdania i raporty, wyniki kontroli, wykazy zawartych umów, itp., ogłoszenia o pracę, zamówienia publiczne, publikacje, różnego rodzaju komunikaty, itd.) Zgodnie z art. 61 Konstytucji RP, obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu.

Podstawowe pojęcia big data” – są to dane o których można powiedzieć, że posiadają takie cech jak: dużą objętość (volume) – czyli dane zajmują ogromną ilość miejsca w pamięci urządzeń elektronicznych; dużą zmienność (velocity) – czyli dane charakteryzuje duża dynamika i są one przetwarzane w czasie zbliżonym do rzeczywistego; dużą różnorodność (variety) – różnorodność źródeł danych, z dopuszczeniem, że część danych jest nieustrukturyzowana; wartość (value) – dane są wartościowym źródłem informacji, nawet jeśli są w formie nieustrukturyzowanej; wiarygodność (veracity) – źródła danych są wiarygodne, co jest ogromnym wyzwaniem przy dużej objętości, zmienności i różnorodności źródeł.

Podstawowe pojęcia Dane osobowe - oznaczają wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

art. 6 - który dotyczy danych zwykłych Przetwarzanie danych w oparciu o rodo jest możliwe jeśli spełnione są wskazane w niej kryteria przedmiotowe i podmiotowe (rodo nie obejmuje np.: zagadnień wskazanych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 – bliżej wskazuje się je w art. 2 rodo). Przesłanki legalizujące procesy przetwarzania wskazano w przepisach rodo: art. 6 - który dotyczy danych zwykłych art. 10 dotyczący przetwarzania danych „penalnych” co realizowane jest w ramach podstaw wynikających z art. 6 oraz dodatkowej przesłanki – czyli przepisu prawa wskazującego taką możliwość art. 9 - dotyczących szczególnych kategorii danych Szerzej ujmowana legalność przetwarzania zdaje się też zależeć od spełniania warunków materialnych, formalnych i proceduralnych, związanych z obowiązkami nałożonymi na administratora i podmiot przetwarzający.

Art. 6 rodo wskazuje, iż legalne przetwarzanie wymaga by: legitymować się określonym celem przetwarzania i dysponować co najmniej jedną z podstaw legalizujących zakładających, że : a) osoba, której dane dotyczą wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów; b) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy; c) przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;

d) przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej; e) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi; f) przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem.

Należy podkreślić, że akapit pierwszy lit Należy podkreślić, że akapit pierwszy lit. f) nie ma zastosowania do przetwarzania, którego dokonują organy publiczne w ramach realizacji swoich zadań. Prawdopodobnie nie wyklucza to jednak stosowania tej przesłanki w związku z przetwarzaniem w innych celach niż te, które łączą się bezpośrednio z realizacją zadań organów publicznych. Przykładem takiego podejścia może być motyw (49) rodo - Przetwarzanie danych osobowych w zakresie bezwzględnie niezbędnym i proporcjonalnym do zapewnienia bezpieczeństwa sieci i informacji (...) oraz bezpieczeństwa związanych z nimi usług oferowanych lub udostępnianych poprzez te sieci i systemy przez organy publiczne, zespoły reagowania na zagrożenia komputerowe, zespoły reagowania na komputerowe incydenty naruszające bezpieczeństwo, (…) jest prawnie uzasadnionym interesem administratora, którego sprawa dotyczy (…).

Motyw (45) - Jeżeli przetwarzanie odbywa się w celu wypełnienia obowiązku prawnego, któremu podlega administrator, lub jeżeli jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej, podstawę przetwarzania powinno stanowić prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego. Niniejsze rozporządzenie nie nakłada wymogu, aby dla każdego indywidualnego przetwarzania istniało szczegółowe uregulowanie prawne. Wystarczyć może to, że dane uregulowanie prawne stanowi podstawę różnych operacji przetwarzania wynikających z obowiązku prawnego, któremu podlega administrator, lub że przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej. Prawo (…) powinno określać także cel przetwarzania. (...) Prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego powinno określać także, czy administratorem wykonującym zadanie realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powinien być organ publiczny czy inna osoba fizyczna lub prawna podlegająca prawu publicznemu lub prawu prywatnemu (…).

Motyw 46) - Przetwarzanie danych osobowych należy uznać za zgodne z prawem również w przypadkach, gdy jest niezbędne do ochrony interesu, który ma istotne znaczenie dla życia osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej. Żywotny interes innej osoby fizycznej powinien zasadniczo być podstawą przetwarzania danych osobowych wyłącznie w przypadkach, gdy ewidentnie przetwarzania tego nie da się oprzeć na innej podstawie prawnej. Niektóre rodzaje przetwarzania mogą służyć zarówno ważnemu interesowi publicznemu, jak i żywotnym interesom osoby, której dane dotyczą, na przykład gdy przetwarzanie jest niezbędne do celów humanitarnych, w tym monitorowania epidemii i ich rozprzestrzeniania się lub w nadzwyczajnych sytuacjach humanitarnych, w szczególności w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof spowodowanych przez człowieka.

RODO zakłada, że jeśli przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze jak i wówczas gdy jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi koniecznym staje się by podstawa prawna takiego przetwarzania była określona w: a) w prawie Unii; lub b) w prawie państwa członkowskiego, któremu podlega administrator. Cel przetwarzania musi być określony w tej podstawie prawnej lub, w przypadku przetwarzania, o którym mowa w ust. 1 lit. e) – musi być ono niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi. (...) Prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego muszą służyć realizacji celu leżącego w interesie publicznym, oraz być proporcjonalne do wyznaczonego, prawnie uzasadnionego celu.

Przetwarzanie „szczególnych kategorii danych” jest objęte zakazem, który podlega uchyleniu w oparciu o przesłanki wyartykułowane w art. 9 ust. 2 rodo. Przetwarzanie danych osobowych „dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa” nie podlega jednak tej samej zasadzie! Jest to odrębna kategoria danych osobowych podlegająca co do zasady ogólnym regułom przetwarzania więc przesłanki legalizujące ten proces wskazane są w art. 6 rodo. Odrębność tej grupy informacji, obejmujących dane osobowe dotyczące wyroków skazujących oraz naruszeń prawa lub powiązanych środków bezpieczeństwa, polega na konieczności poddania procesu przetwarzania nadzorowi władz publicznych lub realizacji działań wyraźnie dozwolonych prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego przewidujących odpowiednie zabezpieczenia praw i wolności osób, których dane dotyczą. Dodatkowo wszelkie kompletne rejestry wyroków skazujących mają być prowadzone wyłącznie pod nadzorem władz publicznych.

Dane szczególnych kategorii art. 9.1. RODO („dawniej dane wrażliwe”) Do „szczególnych kategorii danych” objętych zakazem przetwarzania zaliczamy informacje ujawniające: pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych. Zakazem objęte jest również przetwarzanie: danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej, danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej konkretnej osoby.

Przesłanki zniesienia zakazu przetwarzania art. 9. 2 Przesłanki zniesienia zakazu przetwarzania art. 9.2. RODO (1) a) osoba, której dane dotyczą, wyraziła wyraźną zgodę na przetwarzanie tych danych osobowych w jednym lub kilku konkretnych celach, chyba że prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego przewidują, iż osoba, której dane dotyczą, nie może uchylić zakazu, o którym mowa w ust. 1; b) przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej, o ile jest to dozwolone prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego, lub porozumieniem zbiorowym na mocy prawa państwa członkowskiego przewidującymi odpowiednie zabezpieczenia praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą; c) przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej, a osoba, której dane dotyczą, jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia zgody;

Przesłanki zniesienia zakazu przetwarzania art. 9. 2 Przesłanki zniesienia zakazu przetwarzania art. 9.2. RODO (2) d) przetwarzania dokonuje się w ramach uprawnionej działalności prowadzonej z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń przez fundację, stowarzyszenie lub inny niezarobkowy podmiot o celach politycznych, światopoglądowych, religijnych lub związkowych, pod warunkiem że przetwarzanie dotyczy wyłącznie członków lub byłych członków tego podmiotu lub osób utrzymujących z nim stałe kontakty w związku z jego celami oraz że dane osobowe nie są ujawniane poza tym podmiotem bez zgody osób, których dane dotyczą; e) przetwarzanie dotyczy danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą; f) przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń lub w ramach sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez sądy;

Przesłanki zniesienia zakazu przetwarzania art. 9. 2 Przesłanki zniesienia zakazu przetwarzania art. 9.2. RODO (3) g) przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie i konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą; h) przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia i z zastrzeżeniem warunków i zabezpieczeń, o których mowa w ust. 3;

Przesłanki zniesienia zakazu przetwarzania art. 9. 2 Przesłanki zniesienia zakazu przetwarzania art. 9.2. RODO (4) i) przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, takich jak ochrona przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi lub zapewnienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej oraz produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą, w szczególności tajemnicę zawodową; j) przetwarzanie jest niezbędne do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych zgodnie z art. 89 ust. 1, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą.

Art. 9. 3. rodo – wymóg kwalifikowanej tajemnicy Dane sensytywne, mogą być przetwarzane do celów, o których mowa w ust. 2 lit. h),(czyli celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia) jeżeli są przetwarzane przez – lub na odpowiedzialność – pracownika podlegającego obowiązkowi zachowania tajemnicy zawodowej na mocy prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, lub przepisów ustanowionych przez właściwe organy krajowe lub przez inną osobę również podlegającą obowiązkowi zachowania tajemnicy zawodowej na mocy prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, lub przepisów ustanowionych przez właściwe organy krajowe.

Zgoda jako podstawa przetwarzania – więcej kłopotu niż korzyści Zgoda jako podstawa przetwarzania – więcej kłopotu niż korzyści? - Motyw 43) Aby zapewnić dobrowolność, zgoda nie powinna stanowić ważnej podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych w szczególnej sytuacji, w której istnieje wyraźny brak równowagi między osobą, której dane dotyczą, a administratorem, w szczególności gdy administrator jest organem publicznym i dlatego jest mało prawdopodobne, by w tej konkretnej sytuacji zgodę wyrażono dobrowolnie we wszystkich przypadkach. Zgody nie uważa się za dobrowolną, jeżeli nie można jej wyrazić z osobna na różne operacje przetwarzania danych osobowych, mimo że w danym przypadku byłoby to stosowne, lub jeżeli od zgody uzależnione jest wykonanie umowy – w tym świadczenie usługi – mimo że do jej wykonania zgoda nie jest niezbędna. - Można również zauważyć potencjalny brak wystarczającej stabilności tej podstawy przetwarzania i trudności dokumentacyjno-komunikacyjne w trakcie jej pozyskiwania/cofania.

Problem art. 11 rodo – czy potrzebna jest przesłanka legalizująca przetwarzanie? 1. Jeżeli cele, w których administrator przetwarza dane osobowe, nie wymagają lub już nie wymagają zidentyfikowania przez niego osoby, której dane dotyczą, administrator nie ma obowiązku zachowania, uzyskania ani przetworzenia dodatkowych informacji w celu zidentyfikowania osoby, której dane dotyczą, wyłącznie po to, by zastosować się do niniejszego rozporządzenia. 2. Jeżeli w przypadkach, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, administrator może wykazać, że nie jest w stanie zidentyfikować osoby, której dane dotyczą, w miarę możliwości informuje o tym osobę, której dane dotyczą. W takich przypadkach zastosowania nie mają art. 15–20, chyba że osoba, której dane dotyczą, w celu wykonania praw przysługujących jej na mocy tych artykułów dostarczy dodatkowych informacji pozwalających ją zidentyfikować.

Dodatkowe problemy / pytania kluczowe Czy nastąpiła istotna zmiana treści (wynikająca z innych sformułowań) dotychczasowych przesłanek legalizujących przetwarzanie danych, która w znaczący sposób wpływa na warunki legalności przetwarzania? Na ile swobodnie można przetwarzać dane „penalne”? Czy rodo zawiera w pełni autonomiczny zestaw reguł ochrony danych czy jednak wymaga pewnej dozy przepisów uszczegóławiających wydanych przez ustawodawcę krajowego?

Dziękuję za uwagę