Źródła prawa Unii Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Advertisements

Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Unijny Kodeks Celny stan prac na czerwiec 2013 r..
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 3 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Konstytucyjny system źródeł prawa
Ramy instytucjonalne UE
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Lokalne źródła prawa – zarys
tradycyjny pogląd zakłada, że odpowiedzialnością przewidzianą w art
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Uniwersytet Opolski, WPiA
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Odpowiedzialność cywilna
Rzecznik Praw Dziecka.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Podstawy prawa cywilnego
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w Umowie i Projekcie
Stosowanie prawa UE 22 marca 2018 r..
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Wyrok Trybunału z dnia 21 września 2017 r. w sprawie C- 605/15, AVIVA
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRACOWNICZA
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRACOWNICZA
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
dr Ariel Przybyłowicz rok akademicki 2017/2018
Źródła prawa UE r..
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Zajęcia nr 2 – 10 października 2017 r.
Ochrona prawna w UE r..
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 3
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stosowanie prawa międzynarodowego w prawie krajowym
Stosowanie norm polskich i międzynarodowych w budownictwie.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 2.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Źródła prawa i zasady stosowania prawa UE
Zasady Działania Unii Europejskiej
Zapis prezentacji:

Źródła prawa Unii Europejskiej

Wstęp autonomia prawa unijnego prawo unijne jako self- contained regime H. L.A. Hart: system prawa jako związek reguł pierwotnych i reguł wtórnych reguły wtórne: uznania, zmiany, orzekania osobny system źródeł prawa

Terminologia bezpośrednia skuteczność/ skutek bezpośredni bezpośrednie stosowanie bezpośrednie obowiązywanie

Terminologia c.d. bezpośrednie obowiązywanie: prawo unijne jako „część krajowego porządku prawnego” prawo wtórne- brak wymogu ratyfikacji stricte: rozporządzenia/ largo: całość prawa unijnego bezpośrednie stosowanie: prawo unijne (a nie prawo krajowe)jako podstawa decyzji stosowania prawa bezpośrednie i pośrednie stosowanie ( wykładnia zgodna)

bezpośrednia skuteczność/ skutek bezpośredni zasada prawa unijnego ujęcie subiektywne i obiektywne subiektywne: prawo unijne może być źródłem praw dla obywateli państw członkowskich obiektywne: możliwość dochodzenia roszczeń przed sądami krajowymi prawa jednostki mogą wynikać z obowiązków państw szerokie rozumienie prawa jednostki- brak ścisłego rozróżnienia na prawa materialne i proceduralne skutek bezpośredni wywołują przepisy prawa, które: 1) są jasne i precyzyjne clear and precise (unambiguous) 2) bezwarunkowe ( uncondtional ) tj. nie podlegają wykonaniu przez państwa członkowskie/ istytucje UE 3) nie przyznają państwom/ instytucjom kompetencji do działania na zasadzie uznania bezpośredni skutek horyzontalny i wertykalny

Źródła Prawa UE prawo pierwotne i prawo wtórne ( + umowy międzynarodowe UE) zróżnicowane sposoby tworzenia zróżnicowany zakres przedmiotowy zróżnicowane miejsce w hierarchii zróżnicowane zasady stosowania

Prawo pierwotne- Traktaty ( TUE i TFUE) Traktaty założycielskie, traktaty zmieniające, traktaty akcesyjne akty Rady lub Rady Europejskiej o charakterze konstytucyjnym ogólne zasady prawa Karta Praw Podstawowych UE- moc równa prawu pierwotnemu (prawa podstawowe to także zasady ogólne prawa unijnego)

Prawo pierwotne- cechy oparte na wspólnej zgodzie państw członkowskich- „Państwa są Panami Traktatów” charakter konstytucyjny dla UE i jej porządku prawnego, określa cele i podstawowe zasady UE oraz zasady zmiany swoich postanowień określa wertykalny podział kompetencji pomiędzy UE a państwami członkowskimi oraz podział horyzontalny : pomiędzy Instytucjami podstawa: działań instytucji Unii, w tym działań prawodawczych- kwestia określenia: kompetencji rationae materiae i podstawy prawnej- ważne z punktu widzenia: stosowania prawa, jurysdykcji TSUE, środków ochrony prawnej UE hierarchiczna wyższość w stosunku do prawa wtórnego i (w ujęciu TSUE) całości prawa krajowego ( w ujęciu TK: całości poza Konstytucją) może mieć skutek bezpośredni TSUE ma wyłączną kompetencje do jego wykładni, nie może jednak oceniać legalności prawa pierwotnego

Ogólne zasady prawa wyprowadzane przez TSUE z: Traktatów, prawa krajowego państw członkowskich, prawa międzynarodowego Kompetencja TSUE do „zapewniania poszanowania prawa w wykładni i stosowaniu Traktatów” ( art. 19 ust. 1 TUE) znaczenie zasad prawa a cechy systemu prawa unijnego

akty Rady lub Rady Europejskiej o charakterze konstytucyjnym przyjmowane w specjalnej procedurze „organicznej” akty Rady: Art. 25 TFUE, art. 223 ust. 1 TFUE, art. 311 TFUE, art. 218 ust. 8 TFUE, art. 262 TFUE akty Rady Europejskiej: art. 42 ust 2 TUE, art. 48 ust. 6 TUE zalecenie przyjęcia państwom członkowskim w zgodzie z ich wymogami konstytucyjnymi w rezultacie akty te pochodzą od państw członkowskich

Umowy międzynarodowe UE podwójny charakter- umów międzynarodowych i aktów pochodzących od Instytucji, zakwalifikowanie ich do prawa wtórnego nie ma oczywistego charakteru „łącznikiem” z prawem UE jest decyzja Rady o związaniu wyżej w hierarchii niż pozostałe prawo wtórne – art. 216 ust. 2 TFUE ( wiążą Instytucje i państwa członkowskie) kompetencje UE- szerokie, wynikające z art. 216 TFUE ( kompetencje wyraźne, dorozumiane do zawarcia umów) są zawierane zgodnie z procedurą określoną w art. 218 TFUE ich normy są bezpośrednio skuteczne, jeśli spełniają odpowiednie kryteria

Prawo wtórne tworzone przez Instytucje UE na podstawie prawa pierwotnego podział prawa wtórnego: akty ustawodawcze i nieustawodawcze akty ustawodawcze przedmiot: określające istotne elementy danej dziedziny, sposób tworzenia: przyjmowane w drodze procedury ustawodawczej ( zwykła lub specjalna) generalnie: uchwalane przez PE i Radę na wniosek Komisji akty nieustawodawcze przedmiot: określające elementy inne niż istotne sposób tworzenia: KE, możliwość cofnięcia kompetencji podstawowe formy: rozporządzenie, dyrektywa, decyzja

Dyrektywa- cechy instrument harmonizacji (rodzaje harmonizacji: pełna, częściowa, minimalna, opcjonalna, dyrektywy nowego podejścia) obowiązki państwa: obowiązek wykonania dyrektywy ( dokonania transpozycji) do końca okresu transpozycji obowiązek prawidłowej implementacji ( kwestia wadliwej implementacji) obowiązek notyfikacji implementacji Komisji przed upływem okresu transpozycji: obowiązek powstrzymania się państwa od działań, które mogłyby narazić na szwank rezultaty dyrektywy

Dyrektywa- stosowanie po upływie okresu transpozycji: prawo wykonujące musi być interpretowane zgodnie z postanowieniami dyrektywy- stosowanie pośrednie (wykładnia zgodna) w przypadku: braku transpozycji lub wadliwej transpozycji możliwe jest stosowanie bezpośrednie, (w grę wchodzi również odpowiedzialność odszkodowawcza państwa) skutek bezpośredni wertykalny incydentalny skutek horyzontalny skutek obiektywny dyrektywy estoppel- sprawa Ratti

Bezpośrednie stosowanie i skuteczność dyrektywy wyprowadzone przez TSUE z wiążącego charakteru dyrektywy i zasady efektywności, okoliczności, iż art. 267 TFUE ( pytanie prejudycjalne) dotyczy wszystkich aktów prawa unijnego sprawa van Duyn państwo członkowskie nie może czerpać korzyści z niewykonania/ nienależytego wykonania dyrektywy w jego stosunkach z jednostkami zastosowanie mają przesłanki bezpośredniej skuteczności (van Gend en Loos) bezpośrednie stosowanie w stosunkach wertykalnych- możliwe bezpośrednie stosowanie w stosunkach horyzontalnych- wyjątkowo co do zasady dyrektywy nie mogą nakładać obowiązków na jednostki ( w przeciwieństwie do przepisów rozporządzeń i Traktatów) szerokie rozumienie „państwa”

Pośrednie stosowanie i skutek pośredni dyrektyw zasada wykładni zgodnej z dyrektywami (van Colson) zasada pokrewna do zasady wykładni zgodnej z prawem unijnym ( ta druga dotyczy całości prawa unijnego) zapewnienie formalnej niesprzeczności i zgodności celów ( cele dyrektywy) „pośredni skutek bezpośredni dyrektyw” spór co do temporalnego zakresu obowiązku- od kiedy sąd pozostaje zobowiązany do stosowania pośredniego- przed, czy dopiero po upływie okresu transpozycji? treść obowiązku: sąd zobowiązany jest o ile jest to możliwe do wykładni przepisów prawa krajowego zgodnie z brzmieniem i celem dyrektywy aby osiągnąć rezultat przez nią przewidziany granice wykładni zgodnej z dyrektywą

Rozporządzenie instrument ujednolicania prawa UE wiążący charakter Art. 288 akapit 2 TFUE: „ Rozporządzenie ma zasięg ogólny i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich” zasięg ogólny- akt powszechnie obowiązujący: może dotyczyć działania Instytucji, organów UE, organów państw członkowskich, jednostek może tworzyć za równo prawa jak obowiązki dla jednostek stanowi część prawa krajowego i jest stosowane bezpośrednio

Rozporządzenie- stosowanie bezpośrednie obowiązywanie- brak potrzeby transpozycji ( lub innej formy recepcji) bezpośrednie stosowanie bezpośrednia skuteczność- możliwość powołania się przez jednostkę przed sądem krajowym bezpośredni skutek